Blu-Ray -levyjen tulevaisuus

Keskustelu osiossa 'Blu-ray & UHD -leffat' , aloittajana Rottapasi, 30.04.2009.

  1. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 455
    Saadut tykkäykset:
    1 131
    Täysin samaa mieltä yllä luettelemistasi asioista.
     
  2. Karamazov

    Karamazov Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.12.2011
    Viestejä:
    73
    Saadut tykkäykset:
    31
    Eihän parempi resoluutio ole kuin yksi osa UHD-formaattia. HDR jo yksistään tekee monelle elokuvalle ihmeitä, puhumattakaan laajemmasta väriskaalasta ja tummien/vaaleiden kohtien erottelukyvystä. Kyllähän hyvälaatuinen bluray on jo oikein hyvä, mutta ero hyvään 4k-levyyn ei ole mitätön, riippumatta katseluetäisyydestä.

    Niin ja sekin vielä, että kuinka suuri osa bluray-versioista on hyvin tehty? Hyvin usein käy niin, että surkeasta bluraysta tehty 4K versio on kuin eri planeetalta (hyvässä mielessä) pelkästään jo siksi, että bluray on huono.
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2023
    KILLPATRICK ja vemkki tykkäävät tästä.
  3. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 559
    Saadut tykkäykset:
    814
    Ok, mutta olen ostanut kolmannen asteen yhteyden lukemattomia kertoja eri formaateissa VHS:tä Blu-ray:hin. Ei vaan vittu jatka enää tota saatanan päivitysrumbaa, jolla mokomasta leffasta on saatu lypsettyä moninkertaisesti. Pystyn nauttimaan tuosta leffasta ihan Blu-ray laadulla. Päinvastoin, jos kokoajan ajattelen vain että on olemassa jotain parempaa, niin en nauti koskaan mistään. Joku päivä se UHD:kin on (mukamas) ihan paska, kun tuodaan markkinoille jotain vielä parempaa...

    Minusta aika pieni osa Blu-raystä on huonosti tehty. Mulla on muutaman "huono" Blu-ray, esim. The Fugitive (pohjoismainen versio) on surkea, mutta harvemmin omalla kohdalla laatu on kompastuskivi.
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2023
    Damned, nepa ja ISPF3.4 tykkäävät tästä.
  4. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^Jaan toveri @71 dB :n ajatukset ilman v-sanaa. Jos ei pysty nauttimaan Kolmannen asteen yhteys -elokuvan hienoudesta ilman huippukotiteatteria, on henkisesti rajoittunut tekniikkaan. Tarkoitan sitä, että hyvästä voi nauttia vähän vähemmälläkin. Itse olen ollut otettu katsoessani hienoja elokuvia 25 tuuman televisiosta. Hyvä biisi kuulostaa tänä päivänä hyvältä keittiön monoradiosta.
     
    Damned ja 71 dB tykkäävät tästä.
  5. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 718
    Saadut tykkäykset:
    1 285
    Ilmeisesti kuulosti tutulta, kun kirjoitit juuri siitä samasta aiheesta kolme kappaletta, miten DVD:n katselijat perustelivat sitä, miksi eivät siirry ostamaan bluraytä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.10.2023
  6. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 559
    Saadut tykkäykset:
    814
    Joillekin DVD on riittävän hyvä. Minulle (vasta) Blu-ray on riittävän hyvä. Joillekin 4K on vasta riittävä hyvä jne. En sanele muille, mitä formaattia heidän tulee käyttää, mutta teen selväksi, mikä on minun formaattini.
     
  7. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 796
    Saadut tykkäykset:
    332
    Näinhän se on, koska katselulaitteen koko ja etäisyys siihen vaikuttaa huomattavasti. Pieneltä ruudulta kaukaa katsottuna DVD:kin näyttää hyvältä. Ja voihan sitä tyytyä muutenkin heikompaan laatuun, vaikka eron huomaisikin.
     
  8. Karamazov

    Karamazov Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.12.2011
    Viestejä:
    73
    Saadut tykkäykset:
    31
    Paljon on myös kiinni siitä, että onko kuvanlaadulla edes joillekin suurta merkitystä. Itselleni on ja harkitsen aina tarkkaan minkä telkkarin ostan. Ja koska on hyvä telkku, niin haluan saada siitä myös kaiken irti, siksi päivitän kaikki leffani 4K-formaattiin. Eipä tuohon omaisuuksia tosin mene, koska omistan vain parisen sataa leffaa, eikä kaikkia saa UHD:na.

    Monet tuntuvat satsaavan hirveästi esim kännyköihin ja päivittävät säännöllisesti aina uuteen malliin ja ovat valmiit maksamaan niistä isojakin summia. Itseäni kun kännykät eivät elektronisina vempaimina erityisemmin kiehdo, ostan aina sen halvimman, enkä osta uutta ennen kuin vanha hajoaa.
     
  9. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 718
    Saadut tykkäykset:
    1 285
    Periaatteessa kaikki kolme ovat minun formaatteja (DVD, bluray ja UHD) Omistan paljon levyjä molemmissa jälkimmäisissä ja joitain levyjä DVD:nä. (esim. musaa ja joitain itse poltettuja mm. BSG:n The Face of the Enemy webisodesit, jotain Star Trek fani-sarjoja jne) Ja eniten toki bluraytä.
    Ja tietysti musaa löytyy myös ainakin kolmessa levyformaatissa. (CD, SACD ja mikä ihme se kolmas oli, DVD-Audio?)
     
  10. hansolo

    hansolo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 787
    Saadut tykkäykset:
    553
    Katsoin lauantaina pitkältä syntilistalta pois Coraline 4K Blu-rayn ja olihan se hieno kokemus 4K:na ja Atmos ääniraidalla*. Ekstrat oli piilotettu mukana tulevalle Blu-ray:lle, jonka heitin sisään katsoakseni niistä muutamat ja itse asiassa mielessä oli myös tarkastaa miltä itse leffa näyttää vrt. 4K. Kuvittelin, että se voisi näyttää todella hyvältäkin, mutta eihän se kuvalaatu kummoinen ollut. Kuva oli jotenkin tukkoisen filtteröity ja "tekstuuriton", vaikka julkaisu ei tietääkseni ole kuvapuolen osalta sama kuin lähes 15 vuotta vanha Universalin julkaisu. Viitseliäisyys ei riittänyt enää ottamaan livevertailua vanhaan VC-1 koodattuun julkaisuun. Kuvaruutu on minulla keskikokoluokan 65" OLED, mutta katseluetäisyys erittäin lyhyt, joten laadukas 4K sisältö antaa aivan eritasoisen katselukokemuksen kuin perus-BD tai 1080p. Myönnän kyllä, että useat ns. 4K masteroidut BD:tkin voivat edelleen näyttää varsin hyviltä omassa katselusetissäni - jopa riittävän hyviltä.

    Best buyn ulostulo on varmasti kova päätös optisen median kivajalkakaupalle Pohjois-Amerikan markkinoilla. Pienimuotoisempi kotimainen vertaus on varmaankin Anttiloiden syntisten viihdelaarien katoaminen täällä aikoinaan. Vaikka fyysistä mediaa paljon edelleen tulee tuettua, niin olen yrittänyt jättää pois ainakin ns. Nordic main stream julkaisujen ostamisen tuorehintaan. Ennemmin sitten ostan myöhäisemmässä vaiheessa alesta. Sehän tietenkin tekee hallaa formaatin tulevaisuutta ajatellen, varsinkin jos ja kun se luullakseni alkaa olla aika yleinen käyttäytymistapa. Jos CDonilla on tulevana BF:nä taas myyjäiset, niin pitää varmaan tehdä viiden 4K-leffan pakettitarjoustilaus, jos vain sopivia nimikkeitä löytyy. Kymmentä en kuitenkaan ahnehdi. Viimeksi taisin jättää 5kpl/10kpl tilauksen kokonaan tekemättä. Toisaalta viimeisen noin vuoden aikana olen ostanut tuorehintaan esim. Last of Us ja House of the Dragon kausiboksit, joten periaate on ollut varsin joustava.

    Striimausta harrastan myös useammasta palvelusta, mutta lähinnä katselen näistä palveluista sitten erinäisiä "TV-sarjoja", en juurikaan elokuvia. Musiikipuolella käytössä on Tidal (CD-laatu FLAC tilaus), kun se niin kätevästi integroituu viritinvahvistimen toimintoihin. CD-levyjä ostan edelleen muutamia vuodessa, vaikka Tidal onkin kestotilauksessa. Ja nämä samat levyt voisin kuunnella toki sieltä Tidalista ja kuuntelenkin sitten vaikkapa autossa. Pitää yrittää mukautua maailman menoon, mutta silti edelleen nautiskellen fyysisestä mediasta.

    *) Samassa iltapäiväsessiossa katsoin myös Sonyn 4K-julkaisun Adaptation leffasta. Sekin oli hieno Dolby Visionin ehostama katselukokemus ja Atmos ääniraitakin oli varsin vireä viimeisen puolituntisen aikana. Leffakin oli vielä parempi kuin muistin :).
     
  11. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 559
    Saadut tykkäykset:
    814
    Vaikka omalta osaltani tyydyn täysin Blu-ray laatuun, niin en todellakaan pistä pahakseni, että leffoja skannaillaan alkuperäisnegatiiveista ja masteroidaan 4K-laadulla, koska se tarkoittaa sitä, että Blu-raystä otetaan "kaikki irti", kun se 4K versio sitten rutistetaan 2K muotoon Blu-raylle.
     
  12. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 718
    Saadut tykkäykset:
    1 285
    Tuosta lainauksesta meni lähes kaikki yhden suhde yhteen itseni kanssa.
    65 OLED, 4K antaa aivan eritasoisen katselukokemuksen, BD:et näyttävät myös erittäin hyviltä.
    Tuoreeseen hintaan ostamisen olen jättänyt pois ja mietin myös, että se tekee hallaa fyysiselle. Toki luulen, että niin kauan kuin Jenkit ostaa levyjä, niin pikkulinnuillekin niitä riittää. Mustan perjantain tai muusta vastaavasta sitten ostan kaikki sen vuoden ilmestyneet itseä kiinnostavat levyt sekä UHD:t että blurayt jostain pakettitarjouksesta. Itse myös haksahdin Last of Us ja House of Dragon UHD-bokseihin, mutta en nyt itseäni siitä ruoski, kun joskus... "I can not help my self!"
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2023
  13. Hippo

    Hippo Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 357
    Saadut tykkäykset:
    291
    Pääosin striimaajana jotain tuon tyylistä palvelua kaipaan. Osa vanhemmasta tai erikoisemmasta (Honkkarit, Korea yms) materiaalista ovat tänne saatavilla vain levyllä. Tai striimi on jotenkin muuten pilalla (köh köh iTunes - Jackie Chanin elokuvat vain englanniksi dubattuna) tai geoblokattu (esim Criterion Channel).

    Joten toiveissa on striimipalvelu joka keskittyy levitykseen eikä oman sisällön tuotantoon. Jos levyt nyt vetävät sen viimeisen henkäyksensä niin tuollaisellekin voisi löytyä markkinarako.
     
  14. Leterface

    Leterface Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.04.2007
    Viestejä:
    5 049
    Saadut tykkäykset:
    154
    Fyysisiä vuokraleffoja ei saane kohta enää suomessa vuokrata mistään.

    Pääkaupunkiseudulla elokuvia voi vuokrata tai ostaa Vantaalta sekä Tikkurilan että Variston Filmtown myymälöistä. Myös Espoon Friisilän myymälästä löytyy vielä muutamia blu-ray elokuvia. Neljäs vielä elokuvia myyvä ja vuokraava myymälä on Oulussa.

    https://yle.fi/a/74-20056236

    Saa nähdä olisiko suomen kirjastot seuraava joka jossain vaiheessa lopettaa fyysiset elokuvat.
     
    Burkitsville tykkää tästä.
  15. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 796
    Saadut tykkäykset:
    332
    Eikö Espoo lopettanut kirjastoissa musiikkilevyt jo?
     
  16. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 455
    Saadut tykkäykset:
    1 131
    Näiden uutisten yhteydessä huomaa kerta toisensa jälkeen tuntevansa tietynlaista haikeutta vääjäämättömän edessä, huolimatta siitä tosiasiasta, ettei henkilökohtaisesti ole tullut vuokrattua leffoja sitten 2000-luvun alun. Korson Filmtown'ssa (vai oliko sittenkin Makuuni?) tuli joitain vuosia sitten käytyä poistolaareja penkomassa. Tikkurilan liikkeessä pitänee vielä käydä ennen kuin laskusilta nostetaan lopullisesti.
     
  17. Leterface

    Leterface Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.04.2007
    Viestejä:
    5 049
    Saadut tykkäykset:
    154
    Myyjä kertoi että viime viikolla oli lähinnä muutamia leffojen ostajia per päivä, mutta viikonloppuna tai varsinkin tänään oli useampi. Eli jos vielä jotakin haluaa löytää nopeat syövät hitaat.
     
  18. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 718
    Saadut tykkäykset:
    1 285
    En ole tainnut ikinä vuokrata levyjä? Siis VHS suurkuluttaja olin kyllä 80 ja 90-luvulla, mutta vuokraus loppui, kun ostin ensimmäisen DVD-soittimen Filmifriikistä. Olisiko ollut -97? Ykkösalueen Toshiba ja Fifth Element leffa, joka tuli vielä sellaisessa CD-kotelossa. Oi niitä aikoja. Olisi hauskaa, kun olisi se leffa vielä tallessa. Enpä tajunnut sille nostalgia arvoa antaa.
    Tai ensimmäinen bluray Shooter. Sillähän olisi hauska historia, kun ilmestyi bluraylle, mutta julkaisija siirtyi HD-DVD puolelle sodassa ja myivät kaikki levynsä alennuksella. Taisin sinirauskuja ostaa parikymmentä ennen kuin sain edes ensimmäisen soittimen. 300 oli ensimmäinen levy, jonka lopulta katsoin.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2023
  19. Daagen

    Daagen Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    06.05.2017
    Viestejä:
    461
    Saadut tykkäykset:
    113
    Ite skippasin BD vaiheen kokonaan, DVD ja VHS kamaa tuli kyllä aikanaan kerättyä. 4K:n myötä kiinnostus taas heräs ja on tullut jopa muutama blu ray hommattua siinä sivussa :)
     
  20. Hippo

    Hippo Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 357
    Saadut tykkäykset:
    291
    Minäpä taas pääasiassa vuokrasin elokuvia ennen striimauksen aikaa. Kasa leffoja vuokralle, rippasin levylle, katsoin joskus ja poistin. (Semi)laitonta, mutta perustelin itselleni etten tehnyt moraalisesti sinällään mitään väärin.

    Taisi jäädä aika kasa bonuspisteitä käyttämättä Makuuniin kun se lopetti toimintansa.

    On minulla vielä jotain levyjä jäljellä, mutta BD-soitin ei ole ollut edes kytkettynä viime muuton jälkeen.