Tykki asennettu. Putkea ehkä lyhennettävä ja johdot piiloon. katso liitettä WP_20150606_14_37_49_Pro.jpg
Itselle on valmistumassa (pieni) kotiteatterihuone, jonne tulee CIH-ratkaisu zoomimetodia käyttäen. Alusta asti oli selvä juttu, että haluan scope-kuvasuhteen kankaan. "Kankaaksi" tulee todennäköisesti kapalevy, kunhan saan mitat päätettyä. Huoneen pituus on n. 3,2m ja maksimi katseluetäisyys n. 2,5m. Katseluetäisyydeksi kai yleisesti suositellaan 2-3 kertaa kuvan korkeus, eli kääntäen: 2.35:1 -kuvasuhteella kangas voisi olla mitoiltaan 195,83 x 83,33cm (3x) - 293,75 x 125cm (2x). Huoneen mitoista johtuen päädyn todennäköisesti jonnekin 2 metriä leveän kuvan paikkeille. Toki pitää testata, ettei 16:9 materiaali jää sitten liian pieneksi. Projektorina toimii Panasonicin PT-AT6000. Ihmeen harvoista projektoreista muuten löytyy lens memory, joka on tarpeen zoomaillessa.
Eipä anna, mittailin juuri kuvan kokoa ja maksimi on n. 210 cm leveä kuva, mutta se on jo liian iso tuohon tilaan (etukaiuttimet ei mahdu sivuille). Projektori on huoneen takaseinällä hyllyn päällä ja linssin pinnasta heijastusseinään on matkaa 276cm. Suurin kuva, mikä mahtuu fiksusti, on 188 - 192 cm leveä ja korkeutta vastaavasti 80 - 82 cm. Tuo lens memory on kyllä hieno toiminto. Alkuun tosin joutui hieman pohtimaan, miten kuvan saa pysymään oikeassa kohdassa kun kuvasuhde muuttuu 1.78:1 / 2.35:1. Kuvaa on säädetty lens shiftillä alaspäin jonkin verran, ja zoomauksen jälkeen kuva oli joko liian ylhäällä tai liian alhaalla, riippuen zoomin suunnasta. Onneksi valikoista löytyi asetus 'V-area Position', jolla 2.35:1-kuvan yläreunan sai nostettua 1.78:1-kuvan tasalle. Ja eikun tallennus projektorin muistiin. Kaiken zoomailun jälkeen mittasin katseluetäisyydeksi 210 cm, johon nähden tuo kuvakoko tuntuu olevan varsin passeli. Vaikka huone on pieni, en halunnut istumapaikkaa takaseinää vasten, koska se on huono sekä äänen, että surround-kaiuttimien sijoittelun vuoksi. Ja jos katseluetäisyyttä tulisi metri lisää, tuota kuvaa ei kuitenkaan pystyisi tuosta enää kasvattamaan. Näin ne palaset loksahtelee kohdilleen...
Itellä vanhempi prismasonicin linssi ja jvc x 30 tykki ja cinemascope 120" kangas, kokeilin viikolla zoomaustaktiikkaa ja olin ihan yllättyt oikeastaan kuva oli tarkempi kuin linssin kanssa joka vähän tummentaa kuvaa. Eli jos seinä kankaan takana (cinemascope) on tumma/musta niin hyvällä tykillä linssi saattaa olla turhakin? Leffoissakin usein toteutetaaan zoomilla.
Se kannattaa kokeilla, kumpi on parempi tapa. Omalla linssilläni kuva on ihan yhtä tarkka kuin ilmankin. Projektorin oma optiikka on epätarkempaa kuin välissä oleva linssi. Zoomaaminen vaatii yleensä aika paljon pidemmän etäisyyden, mikä voi joillekin olla este. Mutta sinänsähän mitään oikeaa tapaa ei ole. Jos zoomaaminen on ok, niin sehän on vain hyvä, kun säästää rahaa.
Jep. Linsseissä on myös isoja eroja. Esimerkiksi niillä Prismasonicin vanhoilla linssillä, joissa ei ole ylimääräistä tarkennuslinssiä edessä, ei voi saada fokusoitua lopputulosta aikaiseksi cinemascope-kuvalla. Näiden kuvanlaatu on about yhtä hyvää kuin zoom-menelmällä, kun kuva on tarkoituksella jätetty tarkentamatta. Ei jatkoon.
Zoomausmenetelmällä joutuu ilmeisestikin ongelmiin niiden muutamien IMAX-elokuvien kanssa. Eli esim. elokuvissa Tron, Nolanin Batmanit, Hunger Gamesit, leffa on muuten normaali 2,40:1, mutta muutamat toimintakohtaukset ja kohokohdat ovatkin 16:9 koossa. Linssin kanssa toimittaessa asiaa ei edes huomaisi, koska linssin kanssa tehtävä v-stretch leikkaa kuvamateriaalin pakotetusti 2,40:1 suhteeseen. Zoomaaja joutuu tuollaisten leffojen kohdalla zoomaamaan kuvansa minikokoiseksi keskelle kangasta, 16:9 -asetuksille koko leffan ajaksi. Muuten ne korkeammalla kuvasuhteella olevat kohdat näkyvät läpi, olipa kankaan ympärillä seinillä miten mustaa samettia tahansa. Eihän tuo nimikelista tietenkään mitenkään mahdottoman pitkä ole, mutta silti. Toinen juttu on vielä tekstit, niitäkin saattaa päätyä seinille, jos bd-soittimessa ei ole tekstisiirtoa tai se toimii huonosti.
Tämä on yksi niistä kompromisseista, jonka omassa projektissani hyväksyn. Kangasseinän maalasin heti ensitöikseni täyshimmeällä mustalla. Mustaa samettia sitten vielä tarvittaessa lisäksi, jos kankaan yli vuotava "musta valo" häiritsee. Tosin aika hyvin ne palkit katoavat jo nyt, vaikka kuva on heijastettu vain mustalle seinälle. Kontrasti varmasti kasvaa vielä kun kuvan saa tykitettyä vaalealle pinnalle.
Voitteko zoomaajat kertoa, että mikä on kuvan tuumakoko ja millä suhteella, ja miten kaukaa joudutte tykittämään? Itselläni on 150-tuumainen 16:9-kangas, jota käytän 2,35:1-suhteella laskemalla vain tietyn määrä kangasta alas. Zoomimenetelmällä tykin pitäisi olla noin 5,5 metrin päässä, jolloin tykki pitäisi sijoittaa käytävän kattoon. Onnistuisi, vaan olisi aika ruma.
Itse en ole vielä kokeillut zoomaustekniikkaa 21:9 elokuvilla . Jos sitä kokeilee niin pitääkö anamorfinen linssi ottaa pois koknaan edestä (tämä on hankalaa) vai riittääkö se, että sen linssit kääntää PASS asentoon?Toinen seikka mikä tässä keskustelussa hieman hämmentää on zoomaus sanan käyttö. Itselläni heittoetäisyys on 4,4 m (tykin linssistä kankaaseen) ja kankaan kuva-ala 2,8 x 1,6 m (127") ja kaikissa tapauksissa joudun zoomaamaan riippumatta onko katsottava kuva 16:9 vai 21:9. Eli zoom ei ole nollassa missään vaiheessa. Eli käytän zoomaustekniikkaa myös anamorfisen linssin yhteydessä (en ole täysin varma täytynee illan hämärtyessä tarkentaa -ainakin zoomausaste on pienempi anamorfisella linssillä ja 21:9 elokuvilla kuin 16:9 elokuvilla)
Tähän piti vielä kommentoida, että itse ostin tarjouksesta jonkun Philipsin soittimen hintaan 49,90€, jossa tekstinsiirto toimii mainiosti.
Tässä tapauksessa zoomauksella tarkoitetaan 2.35:1 kuvan zoomaamista 2.35:1 kuvasuhteen kankaalle siten, että kuvan ylä- ja alareunoissa olevat mustat palkit jäävät kankaan ulkopuolelle, ja kuva täyttää koko kankaan sekä leveys-, että korkeussuunnassa. Kun halutaan katsella 16:9 kuvasuhteen elokuvia, zoomia rullataan pienemmäksi, jolloin kuva on edelleen koko kankaan korkuinen (= constant image height).
Tykin vaihdon jälkeen olen miettinyt 2.35 screenin laittamista ja tällä hetkellä olen hakenut sopivaa kokoa ihan seinälle heijastamalla, seinä on vaalean harmaa joten sävykin on suht sopiva. Tykki on takaseinällä ja linssistä on etuseinään matkaa 4,8m ja kuvakokona olen 2.35 suhteella pitänyt 2,7m leveää eli n. 120". Zoomi on silloin hieman alle puolessa välissä, tykki on Sony VPL-HW55ES. Ehkä vois vieläkin kuvaa isontaa, 3D:llä tuokin kuva vaikuttaa välillä jopa pieneltä. Katseluetäisyys nelisen metriä. Manuaalizoomi käytössä ja ei ainakaan parissa kuukaudessa ole hermot menny.
Itsellä suunnilleen samanlainen tilanne. Mulla on heittoetäisyys 4,4 m ja katseluetäisyys suunn. sama. Kuvan leveys on tällä hetkellä 2,8 m. Kun/jos hommaan uuden 21:9 kankaan niin otan kuvan levydeksi n. 4 m. Tällöin rajoittavat tekijät ovat tykin kyky heijastaa hyvää kuvaa tuolla koolla ja se, että kajarit joutuu sijoittamaan kankaan taakse (ääntä läpäisevä kangas)