Olisi mielenkiintoista nähdä esimerkki kuvat niistä elementticomboista mitkä ovat onnistuneet. Tässä AL200+AL130M+KE25SC 3-tie kaiutin mitä on pidetty onnistuneena.
Teen myös kokeilun BoxSimmillä 3-tie / 150Hz ja 2000Hz jaolla näistä: Diskantti VISATON SC 10 N 8 OHM Keskiääni VISATON W 170 8 OHM Bassoelementti VISATON W 250 8 OHM
Minun silmään esim tämän kolmitien käppyrät näyttää varsin mallikkailta. Sangen tasainen vaste suoraan edestä ja sangen tasaisena laskeva tehovaste ja kohtuullisen tasaisesti kasvava suuntaavuus. https://www.hifiharrastajat.org/foorumi/entry.php/208-jii-LS03-quot-Lumiukko-quot
Aikaisemmin olen tehnyt full ranget Tangband W4-657SC ja kaverina Peerless SLS 6,5 subi. Sitten myös yksi järeä subi Eminenece LAB 15 + Hypex DS8.0. Ne oli aika yksinkertaista suunnitella ja pieleen menon vaaraa ei ollut. Pyörittelin noita esimerkkejä ja tuota kokeellista 3-tietä, mutta samanlaisia ongelmia niissäkin oli. Mikään ei ole täydellistä. Enimmäkseen tuossa 10" basari + 1" disu combossa on ongelmana kotelo.
Periaatteessa subin sovittelu pääkajarien ääneen on myös oma taiteenlajinsa, mutta useimmissa monitiekajareissa jakotaajudet on sillai pahasti kuulon herkillä alueella, että elementtien välisen suuntaavuuseron takia tulevat probleemat tuppaavat monen korvaan kuulumaan.
ei isoilla kaiutinvalmistajilla ihan turhaan ole jopa kymmenia kokopäivätyössä olevia insinöörejä suunnittelemassa kaiuttimia. Pienemmilläkin toimijoilla, jotka käyttävät pelkästään valmiita toisten valmistamia elementtejä, voi passiivisen kaksitiekajarin suunnitteluun mennä satoja tunteja siihen työhän erikoistuneen ammattilaisen työtä. Jos itseni pitäisi tehdä Sauraman Teinejä vastaava mutta muista tarpeista, niin ellei tyydyttävää valmista suunnitelmaa löydy, niin 1. vaihtoehtoni olisi ottaa joku tavallisemmin muotoiltu valmis suunnitelma lähtökohdaksi ja esim. muotoilla syvän malliseksi muotoillun jalustamallin kotelo uusiksi niin, että tilavuus säilyy, mutta litrat siirtyvät elementtiparin takaa jalustaksi, jolloin kajarista tulee korkea lättänä, jossa elementit ylhäällä. Suunniteltu sijoituspaikan muutos seinän viereen edellyttäisi jotain säätöä bassopuoleen tasapainoiseen ääneen pyrittäessä, mutta jakotaajuuden seutuu tai diskantin jakariin ei varmaan välttämättä tarvitsisi tehdä mitään säätöä. Bassossa jo pelkkä siirtyminen mahdollisesta refleksistä suljettuun voisi olla riittävä. 2. vaihtoehto, jos välttämättä haluaisin lähteä puhtaalta pöydältä liikkeelle, olisi, mikäli ratkaisuna kotelon kyljessä oleva pieni kalottidiskantti, tyytyä pienikokoiseen bassoelementtiin juurikin esim. alkuperäisen teinin mallin mukaisesti 2 x 5,25".
Rahakin ratkaisee. Halvalla ei välttämättä hyvää. Jos olisi massia niin tässä olisi 10" basso + 1,5" disu https://www.hifitalo.fi/products/seas-a26-rakennussarja
Itsellä on Zilchin tekeleet.. (äärettömän fiksu suunnittelija.. maksoi ~150€ kpl aika lähelle tuollaiset) ja näissä on Daytonin 12" -tuumainen basso Selenium D220Ti kompura ja Pylen torvi. Nämä siis vanhat kaiuttimeni. Nyt olen työstämässä pöllöjä (OWL II ). Eivät todellakaan ole kalliita... Isoilla kaiutinvalmistajilla on tosiaan paljon ukkoja suorittamassa villejäkin jakaritoteutuksia.. Mutta on taas täysin eriasia miten ne laatu mundorffit sielä halvempien komponenttien alta korvin kuultavasti erottuu.
Joo, kyllä basso voi isokin kaksitiessäkin, mutta diskantti tuskin voi silloin olla pieni kalotti kotelon kyljessä, jos haetaan hifitason käppyröitä suuntaavuuden tasaisuuden osalta.
No eipä mun kannata designata itte kaiuttimia kun alkuperäistä Teini-seinkaiutinta tuntuisi jälleen saavan hifitalosta. Pistin parin tilaukseen. Kotelo pitäisi jostain hommata. Kuviopuun kanssa olen joskus asioinut.
Hyvä, että löyty mieleinen hankittava! kieltämättä putosin jo kärryiltä mitä oikein haet, kun alunperin esillä oli littana lattiasta nouseva seinäkaiutin ja loppumetreillä esillä olikin jo Seasin jalustakaiuttimet.
Tässä siis originaali Teini-Seinökaiutin Basso elementit: Nokia Harman LPT 145/25/100FS Mitatut parametrit 89.8dB Re 6.0 Fs 64 Qts .48 Qes .6 Qms 2.3 Le .87 Mms 5.9g Vas .38 cu.ft. = 10.8ltr ulko mitta: 145mm asennus reikä: 116mm Diskantti: Nokia Harman LPKH 50/10/100 SKF Impedanssi: 8ohm Ulko mitta 51mm x 51mm Asennus reikä 43mm Järkevyys tarkastelua WinISD:llä
Alkuperäinen Teini Seinäkaiutin nimensä mukaan asetetaan seinää vasten. Ajattelin ulkonäön puolesta jotain mikä asetetaan 10cm päähän etuseinästä. Ulkomitta KxLxS 1220*200*216 Sisämitta KxLxS 1196*176*192=40,4L Chebyshev viritetty Basso reflexi viritystaajuus Fb=53,7Hz Basso reflexi portit 6,1cm pitkä ja 5cm halkaisija Porttien lukumäärä 2kpl Portit takalevyssä Todennäköisesti ei mene yhtä alas kuin alkuperäinen, mutta antaa enemmän 50Hz:llä
” loading A loudspeaker is said to be in “free-field” when it is placed in a space where there are no reflections or boundaries to restrict the sound radiation. These conditions can be found high in the sky (not so practical for listening or measurements) and in anechoic chambers. In practice, a loudspeaker placed on a stand far way from a room’s walls can be considered to be in free space. A loudspeaker is said to be in “half-space” when it is placed next to a large solid surface such as a wall or on the floor. The surface (acoustical boundary) limits the sound radiation to half of what it is in the free field. This has the effect of boosting the frequencies that are radiated omni-directionally, i.e. the low frequencies. The amount of boost depends on the solidity of the surface (theoretically 6 dB, in practice about 4 dB), and the frequency range depends on the size of the loudspeaker. This can be corrected with a suitably shaped filter, called “Bass” on Neumann loudspeakers. In practice, half-space is experienced when a loudspeaker is placed next to wall or flush mounted into a wall. Similarly, a loudspeaker is said to be in “quarter-space” when it is placed next to two large solid surfaces such as a wall and a floor, or a front wall and a side wall. The surfaces limit the sound radiation to quarter of what it was in free-space. This has the effect of boosting the low frequencies twice as much as seen in half-space. This can be corrected with a suitably shaped filter (“Bass” and possible some “Mid” too), or in the case of subwoofers, attenuating the output. “One-eighth space” is seen in the corner of rooms, and a very large boost is seen at low frequencies. This is a good location for subwoofers as the entire passband is boosted. This can be corrected by simply attenuating the output. For the same reason, loudspeakers generally sound very bassy in corners and so it is positioning that is not recommended for critical listening.”
Alkuperäinen siis on asetettu neljännes avaruuteen ja minun ehdotelma lähemmäs puoli avaruuteen. Alkuperäisen toisto pitäisi ylettyä 40-50Hz keskikokoisissa huoneissa. Olettaisin samanlaista suorituskykyä isommalla kotelolla.