E10 bensa tulee 2011-13 vai tuleeko?

Discussion in 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' started by Pikarna, Dec 11, 2009.

  1. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Joined:
    Oct 20, 2003
    Messages:
    3,969
    Likes Received:
    1
  2. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Joined:
    Aug 9, 2004
    Messages:
    11,497
    Likes Received:
    727
  3. Anathor

    Anathor Vakiokasvo

    Joined:
    Dec 11, 2009
    Messages:
    969
    Likes Received:
    72
    Miksi muuten bensiinin hinta on noin 1,52 litralta, eli suunnilleen sama kuin silloin, kun raakaöljy maksoi 150 $ tynnyriltä. Tämän hetken tynnyrihinta on noin 100 $.

    Jotkut vetävät härskisti välistä!


    Niinpä.:OI
     
  4. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Jan 19, 2005
    Messages:
    11,944
    Likes Received:
    950
    Dollarin ja Euron välinen kurssi on muuttunut. Raakaöljyn hinta vaikuttaa kuluttajahintaan viiveellä. Bensiinin kuluttajahinnan rakenne on saattanut muuttua. Kilpailun väheneminen. Siinä syitä välistävetämisen jatkoksi.
     
  5. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Joined:
    Jul 8, 2004
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    1
    Itse huomasin 98 siirtymisen myötä että yhdistetty keskikulutus laski 7,5 litrasta 7,2 litraan vaikka sää on ollut vielä poikkeuksellisen kylmäkin
     
  6. Kaitzu

    Kaitzu Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Jul 31, 2001
    Messages:
    3,502
    Likes Received:
    43
    Jos raakaöljyn hinta nousee, niin samontein nousee mittareillakin ja kun raakaöljyn hinta laskee, niin eipä tipu hinta mittareilla eli tässä on piiiiiitkä ainoa viive ja sekin unohtuu, kun taas raakaöljyn hinta nousee ja pitää nostaa kuluttajahintoja :OI
     
  7. JP

    JP Vakiokasvo

    Joined:
    Feb 8, 2000
    Messages:
    528
    Likes Received:
    2
    Aika harva tajuaa sitä tosiasiaa että paras juttu tässä E10 bensassa on tavoite päästä lähemmäs energiaomavaraisuutta. Itse ainakin olen ehdottomasti tämän kehityksen kannalla, toivottavasti pian saisimme pian E85 autot kauppoihin! - Virhepipertäjien aspektit ja ekologisuusaspektit ovat sivuseikkoja.

    Mieluummin tankkaan viinaa tankkiin kun annan rättipäävaltiolle rahaa. Toki osa öljyrahoista menee Norjalaisten, Venäläisten, Venezuelalaisten, tms. taskuun, mutta en pidä liiemmälti heistäkään.


    --
    JP
     
  8. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Joined:
    Dec 23, 2008
    Messages:
    1,737
    Likes Received:
    0
    Kyllähän niitä siellä on, paikoin niin paljon että joutuvat myymään liikoja pois!

    Mutta vaikka viina-auto varmasti olisikin hyvä vaihtoehto (riippuen täysin etanolin tuotannosta ja alkuperästä) niin itse ajelisin puukaasuautolla jos se olis mahdollista. Jos omistaa takamettiä niin se vasta omavaraista olisi ja lisäksi se on ainoa polttoaine jota valtiovalta ei rankaise suorilla veroilla.
     
  9. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Joined:
    Jul 8, 2004
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    1
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Joined:
    Oct 17, 2001
    Messages:
    9,607
    Likes Received:
    1,538
    Anttonen arvioi eilen illalla Ylen A-Plus-ohjelman haastattelussa, että bensan hinta nousisi ensi viikolla 1,60 euroon litralta. Anttosen mukaan hinta pysyisi korkeana ensi kesään asti.

    Huhhuijaa. Ja mites bensan hinnan yleensä kesällä käy? Taitaa lomalla olla bensan hinta 1,70-1,80 €. Tulee halvemmaksi lentää Oulusta Välimerelle kuin lähteä perheen kanssa eteläsuomeen omalla autolla. On tämäkin hommaa.
     
  11. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Joined:
    Jul 8, 2004
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    1
    Valtiokin saisi jo pikkuhiljaa osallistua hinnan pudottamiseksi. Oma ehdotukseni: nostetaan kiinteää polttoaineveroa mutta myytäisiin ilman ALV:ia jolloin hintapiikit eivät korostuisi niin kuin nyt jolloin jos myyntihintaa nostetaan 3 senttiä niin ALV:n myötä hinta nouseekin kuluttajille 4 senttiä.
     
  12. JanneJS

    JanneJS Guest Tukijoukot Guest

    Joined:
    May 17, 2003
    Messages:
    568
    Likes Received:
    1
    Saatat olla erimieltä kunhan kerron RE85 -kokemuksistani.

    Meikäläisen FlexiFuel haukkaa pakkasilla n. 13 L/100km tuota luontoa pelastavaa bioetanolia. Hinta ST1 :llä on lukittu 30 senttiin alemmaksi kuin e10 (vanha95).

    Nyt kun vaan on niin, että on kuskista itsestään kiinni ajaako kalliimmalla ja "pelastaa" luontoa. Verottaja rankaisee minua 2l bensakoneen päästöjen mukaan. 30 % :n nousu kulutuksessa ei pidä paikkaansa, sillä auto kuluttaa kesälläkin n. 11 l/100 maantieajossa. Joten tuo 30 sentin hintaero menee pakkasen puolelle.

    Ja kaiken kukkuraksi saan vielä juosta entistä useammin tankaamassa.


    Käsittääksen Ruotsissa etanoliautoilijoille on paremmat käyttöedut kuin meillä. Suomessa ei ilmastointipolitiikka toteudu, jos "porkkana" puuttuu. Eikä siihen ole näemmä muutosta edelleen luvassa. Kesällä sain re85 :sta muistaakseni 0,96 €/l ja silloin hintaero oli n. 40 senttiä litralta. Silloin re85 tankaaminen oli vielä "järkevää".
     
  13. kaahonen

    kaahonen Tuttu käyttäjä

    Joined:
    Jul 20, 2006
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Saako tiedustella mikä auto kyseessä? Itse ainakin huomasin Passatin 1.4 tsi kulutuksen nousun kun siirryin E10 bensaan, joten pitää varmaan testata tuota 98 josko kulutus putoaa samoille lukemille kuin ennen tätä uutta bensaa.
     
  14. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Joined:
    Sep 14, 2001
    Messages:
    431
    Likes Received:
    2
    Myös uusimmassa tuulilasissa oli juttua RE85:stä. Taisi olla "vuoden ekoauto"-jutun yhteydessä. Siinäkin todettiin, että RE85:lla ajaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, vaan tuollaiseen autoon kannattaa tankata normibensaa.
    Ympäristöasioista Suomessa puhutaan vain silloin kun ollaan verotusta kiristämässä tai ruuhkamaksuja laittamassa. :sick:
     
  15. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Joined:
    Jul 8, 2004
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    1
    Fiat Marea Weekend vm. 2001 1.6 koneella

    edit: ja nyt sään lauhduttua laski keskikulutus tasa 7l/100km ja käytään siis tuota Tankkaus.Comin kulutuslaskuria joka on suhteellisen luotettava mitä kauemman sitä käyttää
     
    Last edited: Mar 3, 2011
  16. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Joined:
    Mar 19, 2002
    Messages:
    3,763
    Likes Received:
    260
  17. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Joined:
    Oct 20, 2003
    Messages:
    3,969
    Likes Received:
    1
    Hyvä uutinen. Saksalaiset kuluttajat ovat tavallisesti erittäin ympäristötietoisia, mutta ei sielläkään tyhmiä olla. Jos e10 ei toimi toivotulla tavalla ja Jos siitä ei saa mitään hyötyä (päinvastoin), niin miksi käyttää? Minusta tässäkin maassa halukkaimmat E10 käytölle ovat niitä jotka sitä vähiten käyttävät eli etelän kaupunkilaiset. Heillähän on muutenkin lyhyimmät välimatkat, paremmat mahdollisuudet joukkoliikenteeseen ja kilpailluimmat bensiinien hinnat. Tuossa uutisessa tuli hyvin esille miten vieraantuneita päättäjät ovat kansasta, ja siksi huonoista päätöksistä maksetaan kova hinta.
     
  18. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Joined:
    Jul 8, 2004
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    1
  19. tsinivuo

    tsinivuo Guest Guest

    Joined:
    Mar 23, 2002
    Messages:
    3,907
    Likes Received:
    1
    Jos vaan pitää silmät auki ja katsoo millaista autoa on liikenteessä mitä pohjoisemmaksi mennään, niin ei tuohon tarttis mitään tutkimuksia eikä tilastoja. Ei ihmiset idiootteja ole ja vanhoihin autoihin mitään viinalitkuja laita. Omaan ruoskaan pitäisi käydä, mutta kun sen ostin käytettynä jo 330tkm mittarissa muutamalla satasella, niin jotenkin tuntuu järkevämmältä minimoida riskit, että toi paska liuottaa jotain epätoivottua ja pian joutuu uutta 400€ kesäpommia olla etsimässä. :D
     
  20. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Joined:
    Apr 5, 2003
    Messages:
    815
    Likes Received:
    1
    Last edited: Jun 7, 2011