Riikka Purra 45.000, Elina Valtonen 35.000 ja Sanna Marin 25.000 ääntä. Lisää saamme lukea Seiskasta Sanna Marinin eroista ja kohtalosta. Tosiaan ihan vitun hilpeää! 71 dB sotkee jatkuvaan 1% mp-jengit ja USA:n yritysten omistajat…
Kansalaisvelvoite täytetty! Kävin eilen aamulla ennakkoäänestämässä kotilähioni ennakkoäänestyspaikalla kello 9:00 maissa samalla kun kävin ruokakaupassa. On totta, että kansalaisten aktivointi päätoksenteossa on tervetullutta ihan lainsäädännon asetettavine keinoin myos mielestäni ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta nykyisellään mikä tuo kansalaisaloite etenee eduskuntaan, jos se saa tarpeeksi ääniä, mitä siinä pitää olla oliko se muistaakseni 2 sitä perustamassa, mitä olen katsonut sitä tuolta valtionhallinnon virallisesta verkkopalvelusta mitä olen kerran käynyt tuolla järjestelmässä, kun täytin kotiläänini metsien ja ympäriston käyttoon liittyvän kansaliskyselyn, mitä muistaakseni oliko se luonto ja metsäliitto teki jotain kartoitusta Suomessa kansalaiskyselyllä keräsi tietoa metsien käytostä yms. Tuo kansalaisaloite nykyisellään on ja tietynlainen edistysaskel kansalaisten vaikuttamisen mahdollisuuksien aktivointi osaksi ihan jotain konkreettista lakia, tai toimintaa, jolla olisi ja jotain vaikututusta, mutta nyt mitä seon ollut voimassa jonkun vuoden, niin sen lyhyt lähihistoria osoittaa sen melko tehottomaksi, eli teoreettisemman puolen välineeksi: Montako sitten kansalaisaloitetta siellä on edennyt lopulta edes lopulliseen äänestykseen saakka eduskunnassa ihan konkreettiseksi laiksi asti edes ehdolla viimeiseen vaiheeseen, ja mikä sen prosenttiosuus on kaikista niistä kanslaisalotteista, joita on pistetty pystyyn ja mitkä sitten kerännyt sen vaadittavan onko se 50 000 allekirjoitusta. Se on aivan tehoton tie mihinkään vaikuttamiseen. Siinä kun on aika monta vaihetta, että jokin lakiesitys etenee sitten lopulta eduskunnan äänestykseen, joka sitten jaa-enemmistollä hyväksyy lain. Se on pitkä prosessi. Eli tuo kansalaisaktivointi äänestyksillä on ja vähän liian suuri ja epämääräinen moykky, nykyisellä lainsäädännollä se ei missään nimessä olen mieltä "ei", mutta sitten kun siitä on mitä olen kuullut puhuttavan, mitä tuossa pienpuoluetentissä siitä mainitsi, niin sitten miten se käytännossä toteutettaisiin, että ne vaikutusmahdollisuudet sitten olisi ihan konkreettisia. Olen myos samaa mieltä siinäkin määrin, olitko se sinä, "71dB", että vielä tuntuu itsestäänkin siltä, että demokraattinen tasavalta, miten tämä on järjestäytnyt valtiomuodoksi meillä Suomessa, on hyvä nykyisellään tuon poliittisen päätoksenteon osalta sitten lopulta kaikkine realiteetteineen, mitä tähän on liitettävissä, vaikka itsellänikin juuri melko joidenkin mielestä varmaan utopiaa elätän, ja aika varmaan liikaakin tuonut äärimmäisen kapean alan ja joukon varmaan minun kanssani jakavia mielipiteitä olen tuonut julki avoimesti julkisessa vapaassa netissä tietoisesti.Tämä läntisen maailman Internet on vapaa tiedovälitysväylä, ja maailmaan riittää ajatusta, ja niin pitääkin olla! Siinä mielessä tämä Internet on kanavananani ulkomaailmaan en voisi elää päivääkään toimivaa nopeaa nettiyhteyttä.
Vaalijärjestelmän (d'Hondtin menetelmä Hyvin tehty Ylen testi, ymmärtääkö menetelmän toimintaperiaatteen) takia lähinnä mietin, mitä puoluetta äänestän. Sinänsä ei suurta murhetta, vaikkei oma ehdokas pääsisikään läpi. Nyt pitäisi vain päättää, mitä puoluetta äänestäisi...
Itse en katsonut, kuin kahta vaalikoneta näissä valikoneissa. Iltasanomien vaalikone sen auettua, antoi paremmat matcit top-puolueidenosalta ja jatkoakin niistä, mikä vastaa maailmankatsomustani alkanut vakiintua nyt pinttnyt siitä lähtien, kuin tietoisuu ymprävoistä yhteiskunnasta alkoi muodostumaan itselläkni ehkä jokseenkin vasta siinä 18-vuotiaasta eteepäin jokseenkin laajemmin tietoisesti vasta lukion kirjoitusten jälkeen. YLE:n vaalikone oli ja toinen, mitä katsoin mutta ehdokas, jota äänestin 35-vuotiasta, eli ikäpolveni 16-vuotiaana Turkuun muutanuttua pätevää miestä, joka ei tullut noissa vaalikoneissa tuloksiini, eikä ole ollut esillä noissa ainakaan päämedioiden vaaliohjelmissa lainkan. Mitä olen jäsentänyt miehestä mielikuvan, kaikin puolin potentiaalia paljonkin, ja hyvät mahdollisuudet myos nousta ensikertalaisena maamme parlamenttin. Kaikin puolin äärimmäisen positiivinen tapaus! No, nyt yksiloityi ääneni tiettyyn henkiloitymään, mutta ei sen väliä. Olen vaihtanut raitilla futistuttujeni kanssa täälä Runosmäen raitilla mielipiteitä ehdokkisiin littyen heidän ensin kerrottua omia näkemksiään aiemissa vaaleissa kuitenkaan oman ääneni antamiseen vaikuttaen mitenkään nk. "ryhmäpaine", mikä lienee se virallinen termi.
Paria vaalikonetta olen huvikseni kokeillut, mutta niissä oli typeriä kysymyksiä. Onneksi minulla oli passeli ehdokas tiedossa jo ennestään.
^^Toivottavasti Furuholm estää änkyrä-Yrttiahon pääsyn toiselle kaudelle. Olisi varmaan lähes kaikkien suomalaisten etu. Kovaksi on peli mennyt. Pääministeri ei millään myönnä ollensa väärässä, kun tekee Horneteilla sisäpolitiikkaa. Vasemmistoanarkistit tuhoavat järjestelmällisesti vaalimainoksia. Zyskowiczin päälle hyökätään keskelllä päivää. Nämä ovat tietysti pieni osa kokonaisuudesta, mutta erittäin ikävää käytöstä.
En tiedä, ketä sieltä tästä Turun Varsinais-Suomen alueelta tippuu, jos tippuu. Mitä meillä on vaaleista toiseen ollut perinteisesti "marginaali-puolueen" -asema sitten kannatus liikkuu noin 7%-9% välillä, joten ei mitään suuria heittoja ainakaan tule edustajapaikosisa, ja varmaan istuva puheenjohtaamme Li Anderssoon on odotetusti ääniharava Turku mitä tämä kaupunki tähän vaalipiiriin kuuluu, niin sitten toinen paikka toiseksi parhaalle suuhdeluvulle Li:hin nähden, niin toivon tietenkin, mitä muutoinkin positiivista viime eduskuntavaaleissa, että ikäpolveni 1980-luvulla syntneet vähän uudistui se porukka sukupolven vaihdosta, mikä on ehdottoman positiivista ja luonnolista, että niin se pitääkin olla! Se on tosiaan sukupolvisidonnaista myös, mitä varmaan monella muullakin on, että mielummin tykkää oman sukupolven ehdokasta tai itse myös oman sukupolven aikaan aikalaisena jäänyt joihinkin teinivuosieni artisteihin kiinni enimmäkseen, vaikka kuuntelen musiikkia laaja-alaisesti ja omaan laajan triviahistoria-yleissivistyksen musiikkialan osalta, niin Yrttiaho voi olla hänen ikäpolvensa vasemmiston vakiintuneiden kannattajien äänestäjien suosikki ihan odotetusti, mikäli jäsentävät tämän sukupolvisidonnaisuuden. Kokemukseni mukaan kentällä vakiintuneet kannattajat ovat, vaikka ei olisi edes rivijäseniä, mukavan oloisia ja älykkään oloisia ihmisiä se massaporukka, mikä sitten on siten jotkin käytöstavat omaava, että ymmärtää "sivistyneen" demokraattisen vuoropuhelun ja debaatin polittiikan osalta, ja ehkä todennut saman, mitä itse että väkivalloin eriäviä mielipiteitä ja kiistoja ei ratkota. Itsekin tajunnut sen sentään tässä noin 40-ikävuoden kriisiin kasvettuani. EDIT: Flow taas päällä, kun pääsee itseä mielenkiintoisesta asiasta puhumaani julkisesti, niin jäi argumentit kirjoittamatta osittain, mitä nyt jäi se käsitys, että pidän itsestään selvänä Timo Furuholmin nousemista uutena maamme parlamenttiin, mitä äänestysuurnat äänestyspäivän illalla sulkeutuu ja äänet on laskettu. Eihän mikää ole itsestään selvää, mutta oman arvioni mukaan Furuholmin nouseminen uutena on erittäin todennäköistä, mitä mies lähti Porilaisen perhetaustansa innoittamana hienoa, että jatkaen perheensä aatteellista perinnettä, kuntavaaleissa 2021 ensimmäisen kerran ehdolla, heittämällä Turun kunnanvaltuustoon, ja sote-vaaleissa sama juttu. Timo Furuholmilla siis on vankka kannatuspohja ainakin Turussa, en tiedä mikä sillä on vaikutus, että pelasi FC Interin kärjessä, että sitäkin kautta voi moni äänestää Interin otteita TPS:än sijaan jalkapalloa seuraava, että mieletön julkisuus ja tunnettavuus aiemman elämän amamtissa toimimisesta jalkapallilijana, mutta itselleni ratkaisee myös miehen asiamielipiteet ja kaikin puolin mukavan ja ehyen ja sopivan oloinen henkilöprofiili, mitä olen miehestä itselleni muodostanut.
Kovasti on vaikeaa ymmärtää tekstejäsi. Yritä edes lyhyempiä lauseita ja järkevämpiä kappalejakoja. Miten ihmeessä olet päässyt koulussa luokalta toiselle, jos et osaa kirjoittaa äidinkieltäsi? Furuholm ja Yrttiaho ovat omasta mielestäni samaa sukupolvea. Ikäeroa on noin seitsemän vuotta.
Ei pystynyt parasta äänestämään kun olen espoolainen. https://elinavaltonen.fi/ Äänestin toiseksi parasta: https://vaalit.perussuomalaiset.fi/eduskuntavaalit/ehdokas/riikka-purra Omakotiasuja Kirkkonummelta. Ymmärtää varmaan meitä espoolaisia.
Yritän, olen ottanut opista vaarin mutta vaikeuksia tuottaa tässä nettikeskustelussa kun livenä flow-tilassa päästään asiaan. Pahoitteluni, vaikka ei ole enimmäinen kerta, kun joudun pahoittelemaan kielioppiani. En ole täydellinen missään, kuten ei kukaan ole. Tämä on heikko kohtani, missä on petraamisen varaa tämä flow-tilassa julkiseen nettikeskusteluun osallistuminen, kun mielenkiintoinen aihe on seinällä tai laudalla, tämä poika hyppää oitis mukaan. Muuten seuraan sujuvasti muitakin aiheita. Eikä tämä ole validi ja paikkaansa pitävä käyttäytymistapa ainoastaan täällä DVDPlazassa, vaikka täällä tästä käyttämästäni suomen kielioppien rakenteiden ulostulostani on tullu eniten kiitos siitä: Rakentavaa palautetta. Kieli ja kielet ei ole koskaan ollut akilleen kantapää rimakysymys luokalta etenemiselle: Ainoastaan Biologiasta oli tulla ehdot ja luokalle jättäminen lukiossa lukion toisen vuoden kuluessa niistä kolmesta, jolloin en vielä ymmärtänyt opiskelua lainkaan ja koulunkäyntiä. Ala-asteella olin luokan ainoa oppilas, joka sai 10+ äidiinkielen sijamuotokokeessa ja englanti on suomea sujuvampi minulla, luokan priimus heti kolmannelta luokalta lähtien. Ylppäreissäkin heti matematiikan ja insinööritieteiden jälkeen sain toiseksi parhaan arvosanani äidinkielen ja kirjallisuuden kokeesta, joten siinä määrin tämä ei se peruskoulumenestys korreloi näihin nettikrijoitteluihini, mitä siihen maailman aikaan peruskoulussa näitä juuri käyty tässä mittakaavassa, mitä nykyisin. Taas toistuu sama... Have to Apologize with co -top-shoot with my My Man Down Under!
Laadukkaan tekstin kirjoittaminen ei ole mikään helppo asia, ei ainakaan minulle, vaikka Laudaturin olen äidinkielestä aikoinani kirjoittanut. Ehkä se oli sitä Johann Wolfgang von Goethelle (IQ noin 200), mutta nerot ovat neroja... Flow-tilassa kannattaa antaa ajatusten tulla vapaasti ulos, mutta ehkä niitä myös kannattaa jäsennellä, kun ne näkee edessään ruudulla, ennenkuin painaa "Lähetä vastaus" -nappia. Samalla harjoittaa itseään laadukkaamman tekstin laatimisessa.
SAK syyttää: Perussuomalaiset huijasi työntekijöitä kiky-kannoillaan https://yle.fi/a/74-20025090?utm_me...IT02QJTZ_qznZdxkhBItGkfdK3iXmeSGl9BbxVKr1on5w Mitäpä muuta ko. puolueelta voisi odottaa. Ensin vastataan SAK:n kyselyssä siten, että saadaan varmasti työntekijöiden äänet ja nyt käännetään takkia pari päivää ennen vaaleja. No parempi tässä vaiheessa kuin vaalien jälkeen. Jos joku muistaa koulutuslupauksen... (en nyt muista olivatko persut siitä mitä mieltä, mutta noin yleisenä esimerkkinä hienosti vedetystä takinkäännöstä)
Lillukan varsi nosti Maikkarin aamun lähetyksessä tuon esille. Mitä muuta voi kommarilta odottaa? Tuolla ei ole mitään merkitystä. Marin menetti hermonsa tänään Iltasanomien haastattelussa Kokoomukselle. Marin/Ohisalo/Andersson kokee sunnuntaina karvaan tappion.
Mäkään en pidä tuota kovin oleellisena juttuna. Persujen äänestäjille on yleensä ihan muut asiat tärkeitä, kuten mamuöyhötys ja bensan hinta.
Aika kätevää yhteispeliä "työmies" Putkoselta ja siltä puheenjohtajattarelta. Varmastikin joitakin "ylimääräisiä" ennakkoääniä kalasteltiin persuille tuolla jallituksella, mutta toki se bentsiinin hinta on se tärkein agenda, kun sitä kyseisen poliittisen liikkeen radiossa pyörivissä vaalispoteissakin nostellaan esiin. Ja tietty se rajojen kiinnilaitto myös.
YLEn viimeinen suuri vaalikeskustelu takana. Ainoa keskustelu jonka katsoin. Voittajina Essayah ja Purra. Orpo on vain liian huono esiintymään ja puhumaan. Siskosten välille yllättävää eripuraa Ohisalon ja Marinin pälyiltyä. Ohisalo näytti vähän myös hieman pelästyvän, kun Marin nosti kättänsä ja heitti jälkikäteen pahan katseen. Vasemmisto veti muuten yhtä köyttä. Mitään kunnollista väittelyä ei aikaan saatu, kuin vähemmän yllättäen työperäisestä maahanmuutosta. Joten eipä ollut ihmeellistä tarjolla. Edes viihdearvot eivät kohdanneet. Menee varmasti tiukoille nämä vaalit. Hallitustunnustelija voi olla aivan hyvin Orpo, Marin tai Purra.
En katsonut eilen illalla televisiota ollenkaan, eli tätä vaalikeskusteluakaan enkä aio katsoa Areenastakaan. Mitä itse äänestin jo viime perjantaina ennakkoäänestyksessä, niin viikolla tuli tuo jälkilähetys/nauhoite Yle FEM:ltä monikielinen keskustelutilaisuus, niin sitä seurasin jonkin verran siitä lähestymistavasta, että arvioin miten puolueiden puheenjohtajat pärjäävät ruotsin kielellä. Voittajia olivat Li Andersson ja Harry "Hjallis" Harkimo. Mitä persut nyt pakkoruotsia nyt haluavat sieltä pois, tainnut puhua Riikka Purra sanaakaan ruotsia, mitä se lienee puolueen imagoon sopivaa, mutta sitten kokoomuksen Petteri Orpokin osittain puhui, ja pärjäsi paremmin, mitä pääministeri Sanna Marin demarina. Luulisi, että kielitaito sentään olisi tuolla työpesti-tasolla parlamentin kansakunnan kaapin päällä sentään toinen kotimainen pitäisi hallita, kuin vettä vain. Turkukin on kaksikielinen kunta, niin täälläkin on työpaikka-vaatimustasona ruotsin kieli pakollinen, vaikka täällä työllistyy kuvamataidon opettajaksi suhteilla ilman mitään ammattikoulua ihmeempää peruskoulun jälkeen, jos on suhteita. Siinä määrin pieni porvarisisäpiiri tämä Turku, hallintoväri täysin sininen, mutta kaikesta huolimatta paras paikkakunta, missä voin käytännön reaalirajoitukset huomioiden elää loppuelämäni, vaikka en niin pidäkään. Lotto vetämässä, jos sattuisi potti kohdalle, pääsisi jättämään Suomen pysyvästi.