Ei näitä nykyformuloita jaksa edes seurata. Kaikki oli vain paremmin aikaisemmin. Aika-ajoissa vuoron perään mentiin ja lyötiin pohjat ja jos tuli sade, saattoi käydä säkä kellä tahansa, Kisoissa oikeasti jännitettävää, kun oli tankkaukset, oikeita ohituksia, keskeytyksiä.
Tämä. Sitäkin on tullut ihmeteltyä, miten helpolta ajaminen näyttää. Bottas ajaa ylivoimaisen ajan ilman minkäänlaista korjausliikettä, ratti liikku todella hitaasti ja rauhallisesti. Jopa Kimi, joka jäi kymppisakin ulkopuolelle, ei korjannut autoa aika-ajossa ratilla oikeastaan lainkaan.
Olen ihan samaa mieltä siitä, että junnujen pakkoajattaminen ei ole kauhean järkevää. Ymmärrän toki logiikan siinä takana eli koska ajomahdollisuuksia nuorille on todella vähän niin niitä halutaan testien kautta antaa. Mutta miten paljon tiimitkään tuosta lopulta hyötyvät? Nuorissakin on niin paljon eri tasoisia kuskeja, että huonon kuskin kanssa päivä voi olla melko turha. En tosin vanhoihinkaan aikoihin haluaisi palata, jolloi rahaa tuhlattiin ihan järjettömiä määriä. Ferrarit tosiaan kiersivät jatkuvasti Fioranon rataa. Etu, jota ei juuri muilla ollut. Moottoreitakin käytettiin kymmenittäin kauden aikana ja ainakin mersun koneissa (McLaren) oli myös eksoottisempia radioaktiivisia metalleja käytössä. Kun Häkä voitti Sennan ensimmäisessä aika-ajossa McLarenilla, niin Mika kommentoi, että onko se ihme, että hän on nopeampi, koska hänellä on enemmän ajettuja kilometrejä McLarenilla kuin kenelläkään muulla. Eli siis testikuskilla oli enemmän ajokilometrejä autolla kuin varsinaisella kisakuskilla. Vaikea kuvitella nykyaikana. Mielestäni erillisiä testipäiviä pitäisi muuttaa jotenkin. Siis kauden aikana olevia. Toki ennen kautta olevat testit, joita ei edes kauheasti enää ole, ovat tarpeellisia. Nuo erilliset testit voisi jopa vaikka lopettaa ja ajaa perjantaisin testejä. Perjantaisin voisi olla vaikka kaksi parin tunnin sessiota tai yksi neljän tunnin mittainen. Talleilla olisi silloin mahdollisuus (ja pakkokin) ajaa myös muuta testiä kuin ko. kisaa varten. Horner taisi tuossa eräs viikonloppu todeta, että perjantain ajot ovat muutenkin hieman turhia, joten mielestäni niitä voisi muuttaa enemmän yleisen testaamisen suuntaan. Samalla voisi olla mahdollisuus ajattaa nuoria, kuten perjantaisin on ollut tähänkin asti. Katsojat pääsisivät noin myös testeihin hyvin mukaan.
RIP Lauda. Hieno persoona ja kilpa-ajaja. Alonson pomo oli kuulemma yrittänyt rahalla ostaa Alonsolle paikkaa kisasta https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...nso-jyrahti-pomo-sai-potkut/7415504#gs.dae4qq Tosin taas sellainen klikkiotsikko, joka ei juuri kuvaa oikeita tapahtumia...
Täytyykin katsoa Senna dokkari ja se Lauda leffa uudestaan. Miksei muuten joku ole tajunnut tehdä F1-kausista alusta alkaen vuodesta 1950 dokkareita jotain Attenborough/Jackson tyyliin... Ennakot, kuskit, kisa, miten meni. Ja kaivettu kaikki filmimateriaali kisoista, kuskeilta itseltään, mistä tahansa missä on kuvaa heistä/kisoista. Etenkin niiltä alkuvuosilta olisi upeaa nähdä ihan mitä tahansa. Sitten tietysti otettu juuri "se" sen kauden juttu punaiseksi langaksi, kuten Lauda vastaan Hunt, Prost vastaan Senna, turbot tuli, Villeneuve kuoli, mahdollisuudet ovat rajattomat ja puoliin niistä olen liian nuori edes muistamaan, mutta katsoisin kyllä mitä meille niistä ensimmäisistä vuosista kerrottaisiin. Olisi kyllä heittämällä mielenkiintoisin sarja pitkään aikaan.
Just. Nopein kierros jotain 1.14.2, ja samaan aikaan edellä ajellaan yli 7 sekuntia hitaampaa. Siis 7 sekuntia olisi nopeampi olisi kierroksella, mutta edelle ei silti pääse. Mitä järkeä moisessa jonoajelussa? Rataa puhdistavilla ratavirkailijoilla vähän tukalat paikat. Läheltä menee: https://twitter.com/SChecoPerez/status/1132705544177897474
Vieläkin huolestuttavampaa on se, että alkaa taas tulla virheitä eikä vauhtikaan riitä Hamiltonille. Ehkä Haas on houkuttelevampi yhteistyötiimi Ferrarille?
Järkyttävää ja tylsähköä seurattavaa useamman vuoden. Sarjalla pitäisi olla virallinen insinööritiimi joka suunnittelee yhden moottorimallin ja jokainen talli saisi saman prutkun, jota tiimin sisällä voisi kevyesti modata. Joka moottori tuottaisi nokuna tasan 1000hv ja jos tallin omat inssit saa siitä pari heppaa enemmän irti niin se olisi sallittua. Moottorien lukuisat eri tehoasetukset vittuun ja vaikka 4 max: 1. test-mode, 2. köröttely, 3. aika-ajo, 4. kisa. Edit. Ehkä parempi jos jokainen käyttäisi kisassa vain yhtä ja samaa asetusta? Tai jos on tuollainen ultra setting niin sitä voisi käyttää max vain muutaman kierroksen kisassa ennenkuin öljyt, liekit ja laakerit levii pitkin rataa. Indy-sarjassa on tällä hetkellä 2 moottorivalmistajaa Chevrolet ja Honda ja nyt vasta harkitaan 3:nen ottamista mukaan.
^Tolla saataisin kulutkin alas. Ehkä tulevaisuuden sääntömuutokset ajaa Meset ja Fefet pois, Cosworth tekee paluun ja tarjoaa moottorit kaikille, ja Williams palaa mestaruuskantaan?
Tulee seurattua, kiitos kysymästä. Nyt jo Mersu tehnyt historian pisimmän hallintakauden F1:ssä. Saa nähdä, jos Mersu veisi vielä pari seuraavaa kautta, niin tuleeko jotain radikaaleja muutoksia. Ja edelleen kisoissa mielenkiintoisimpia ovat lähtö ja lopetus. Nykyään hyvällä omalla tunnolla voi ottaa pienet tirsat kesken kisan, ennen katseli joka kierroksen.
Olipa Bottakselta huonot kaksi kisaa. Monacossa ei niin omaa syytään, mutta Kanada meni penkin alle ihan täysin oman syyn vuoksi. Nyt alkaa vähän täristä Bottaksella. Koskaan minulla ei (vielä) ole ollut samanlaista uskoa Bottaksen mestaruuteen kuin Häkään ja Kimiin oli heidän parhaimpina päivinä. Toivottavasti Bottas kuitenkin näyttää uskoni vääräksi. En koskaan oikein Rosbergiinkään uskonut. Vettelin rangaistus oli lähinnä vitsi. Kuljettajatuomari oli aika hikisenä päättämässä rangaistuksesta.
Veikkaan, että Oconin kanssa tehtiin sopimus kaudesta 2020 eteenpäin jo ennen tämän kauden alkua. Bottas ei saa voittaa mestaruutta.
Minusta olisi todella kaukaa haettua että talli sabotoisi Bottasta koska ensi vuonna ajaa Ocon. Jos siis sitä tarkoitat.
Melko todennäköistä juu, tosin itse pidän ihan mahdollisena, että Ferrari ei loppukaudellakaan pärjää Mercedekselle kuin satunnaisissa kisoissa, ja sen takia tallin ei tarvitse nöyryyttää Bottasta yhtä paljon kuin viime kaudella.
Aika paljon aiheen vierestä: Mika Häkkinen on päätynyt JVG:n uudelle musavideolle: Mukana myös neppiksen näköisiä kilpa-autoja, mutta lienevätkö oikeita, vai ovatko nämä jotain kuplan alustalle tehtyjä?