Mulla on ongelmana ffdshöyn kanssa zoomplayerissa se, että kun valitsee codec valikosta kaikki codecit joihin sen haluaa vaikuttavan; esim. divx4, xvid ja raw. Ja sitten kun katselee esim. xvidiä, niin Zoomplayerin filter valikossa näkyy kaksi ffdshow filteriä aktiivisena ja tällöin kone menee kyykkyyn. Eli jos valitsee codec valikosta aktiiviseksi vain sen jota katselee niin toimii hyvin. Eli ongelma lienee se, että kun dvd settingssejä zoomplayerissa vääntää, niin addtional filters valikossa oleva ffdshow ei koske vain dvd:tä vaan myös xvid/divxää ja näin näitä pitää venkslata edestakas riippuen siitä mitä katsoo. Eikö voisi tehdä dvd profiilin ja xvid profiilin?
Kiitos ohjeista. Tosta WinDVD5:sta löytyy display valikosta de-interlace progressive. Mitenköhän sen saisi ZoomPlayeristä päälle. Toiseksi niin, miten saisi DTS äänet Zoomplayerista ulos. Käsittääkseni DTS äänet saisi WinDVD:stä myös.
Saisikohan tuon progressiven selville kun kyttäisi rekisteriä ja vaihtelisi windvd:stä arvoja, ei kyllä välttämättä... DTS äänet saa ulos kun käyttää vaikka intervideon äänifiltteriä. Esa
WinDVD ei käytä omia DirectShow filttereitään, joten ilmeisesti asetukset tallentuvat eri rekisterihaaraan. Kun WinDVD 5:sta vaihtaa de-interlace asetusta, niin "HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\DVD5"-haarassa oleva "DEINTERLACE"- dword arvo näyttäisi muuttuvan seuraavasti: 0=AUTO, 1=BOB, 2=WEAVE ja 3=PROGRESSIVE. Jospa tämän arvoin kopiointi "HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\Common\VideoDec" -reksiterihaaraan vaikuttaisi Intervideon DirectShow-filttereiden toimintaan?
Onko kukaan muuten vertaillut miten WinDVD:n weave ja progressive eroavat kuvanlaadultaan esim. oikein liputetulla materiaalilla? Esa
Itse en ole saanut Zoom Playerilla WinDVD:n filttereitä toimimaan kunnolla FFDSHOW:n kanssa. Kuva kyllä näkyy, mutta pysähtyy muutaman sekunnin kuluttua ja ääni jää kuulumaan. Onko joku törmännyt vastaavaan? Testailin WinDVD:lla ja Red Dragon leffalla Progressive- ja Weave-asetuksia. Progressive-asetuksella kuvassa esiintyi joissakin kohtauksissa vaakasuuntaisssa viivoissa värinää, kun Weave-asetuksella kuva oli virheetön. Värinän huomasi erityisesti kohtauksessa, jossa taloa oli kuvattu kauempaa: parvekkeen kaiteet värisivät ja loppui, kun vaihtoi weave-asetuksen päälle. Jos Sonicin filttereiden FORCEPROGRESSIVE-asetus toimii samalla tavalla kuin WinDVD:n Progressive-astus, niin silloin se ei kyllä aja samaa asia kuin DXVAForceWeave-asetus HW acceleration päällä. Ilmeisesti Progressive-asetuksella WinDVD lukee lippuja levyltä ja väärin liputetulla PAL-materiaalilla lopputulos ei ole paras mahdollinen. Weave-asetus taitaa kuitenkin olla toimivin ratkaisu filmipohjaiselle PAL-materiaalille. Onkohan tuo Auto-asetus sitten sellainen, jolla "valitaan" automaattisesti sopivin deinterlace-moodi: bob, weave tai progressive?
Joo, mulla on ollut sama ongelma tai itseasiassa vieläkin taistelen sen kanssa. Yritän nyt saada ffdshow:ta ja dts ääniä toimimaan samanaikaisesti. Miten McFeast sait sen DTS äänen? Valitsitko sekä Intervideo audio decorin ja filtterin ja minkä niminen se filtteri oli? Ja oliko se DVD setup valikosta? Onko joku saanut toimimaan ffdshow:n dvd:lle ja xvid/divx:lle ilman, että ffdshow:n coded valintoja tarvii muutella sen mukaan mitä katsoon. Mulla ainakin toi "raw, all supported" tunkeutuu mukaan myös xvid/divx katseluun ja playeri menee jotenkin sekaisin (esim. katselun aikaisessa filters properties valikossa on ffdshow kahdesti). ZP ver. 3.20.
Taistelin itse saman ongelman kanssa - tässä ohje ongelman ratkaisemiseen: "1. I have WinDVD platinum 5.1 installed. 2. Thru above player, pullup the side panel on RHS and goto "Video effects" This should allow you to selectively enable a DMO filter and control its intensity. So select Abstract filter from pulldown list, enable it, and set intensity to 0 (to disable the filter function). 3. In zoomplayer, under DVD/DVD setup/Customized menu, add in WinDVD Abstract DMO filter in the "additional filter" box but add it ABOVE the ffdshow filter. 4. VErify that all filters are registered, if not register and save/close" Mikäli Abstract-asetusvalikkoa ei löydy WinDVD:stä, tässä rekisterihaara, josta Abstract-filterin asetuksia voi muuttaa: [HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\DVD5\Pasteurization] "Scale"=dword:00000064 "Intensity"=dword:00000000 WinDVD:ssä "Progressive" on jonkinlainen paranneltu videomoodi, sitä ei tule käyttää filmimateriaalin kanssa. AUTO-asetuksella WinDVD lukee lippuja. Kumpaa videomoodia (bob, progressive) AUTO-asetuksella käytetään kun lippuja ei löydy, en osaa sanoa. Testailin pikaisesti WinDVD Tweakeria ja selvisi, että WinDVD käyttää paria eri rekisterihaaraa, joista toinen vaikuttaa ulkoisiin filttereihin(siis esim. Zoom Playerin kanssa käytettynä) ja toinen WinDVD:n oman playerin toistoon. Kirjoittelen jossain vaiheessa nuo asetukset tänne. t. Ola
Toi saattaa myös johtua siitä, että sharpnessia on säädetty liikaa. Olen jotenkin ymmärtänyt, että yleisesti Proge-lipulla on päästy parempiin tuloksiin kuin simppeleillä bob/weave algoritmeillä.
Ota FFDSHOW:n Codecs-välilehdeltä kaikki muut pois päältä paitsi "Raw, all supported". Sillä mikäli esim. valitset DIVX:n kohdalle jonkun asetuksen, FFDSHOW yrittää purkaa (sisäänrakennetulla kodekillaan) kyseisen formaatin tiedostot. Tämä saattaisi aiheuttaa yletöntä prossukuormaa. t. Ola
Jos luit tarkkaan kysymyksen niin haluisin valinnan jossa xvid/divx:lle on oma filtteri ja dvd:lle oma. Ilman, että tarvii muutella codec valintoja.
Siis missä asiassa? Siiskö toi progressiivisuus ei teekkään progressiivista kuvaa? En ainakaan mistään ole lukenut, että mitä algoritmiä se käyttää. Bob/Weace ovat ainakin aika paskoja verrattuna esim. motion-adaptive interlacaukseen. Ymmärsin, että Windvd progressivisuus yrittäisi sitä ohjelmallisesti tehdä. Näytönohjaimessani on ainakin se chippi. Pelkällä Bob/Weavillä ei päästä lähellekään esim. Faroudjan/Silocon Image chippien tuottamaa kuvaa huonolaatuisessa dvd:ssä. Hyvänlaatuista osaa jokainen toistaa. --- Film-Mode Deinterlacing To display a perfect progressive image from a film-sourced DVD, the player needs to figure out which fields in the MPEG stream go together to make each film frame. In theory, the progressive_frame flag should tell the player that the frames on the disc were originally from a film, and will go together, but as weve mentioned, that flag is not always optimized for progressive scan playback. So what the best players do is use a standard MPEG-2 decoder to generate digital interlaced video and then feed that video to a deinterlacing chip. The chip makes decisions constantly about whether the video was originally from film by looking for repeated fields. In the standard 3-2 cadence, the 1st and 3rd fields are identical. If the deinterlacing chip sees a constant stream of 5-field sequences in which the 1st and 3rd fields are identical, it switches to film-mode deinterlacing. Once its in film mode, the deinterlacer just combines fields 1 and 2 to make one progressive image, outputs that for 3 progressive frames, then combines fields 4 and 5 to make another progressive image, and outputs that for two frames. Then it repeats the process with the next 5 fields. The player is still outputting frames in a 3-2 pattern, but its creating 60 full progressive frames per second instead of 60 fields per second. Once the chip is in film mode, the deinterlacing algorithm is incredibly simple, and the complete film frame is recreated without loss or compromise. Film mode is the one area of deinterlacing that can be objectively perfect. If the film is encoded with a 2-2 pattern, the job gets much harder. There are no repeated fields as there are with a 3-2 pattern, so much more sophisticated analysis is used. This is one case where good flags would be a huge help to deinterlacing. Sadly, the flags are just not correct often enough, and 2-2 material is much more often flagged badly than 3-2 material, for reasons we don't completely understand. The most common, and most distracting, artifact one encounters in film mode happens when the deinterlacer blithely combines together two fields that weren't meant to go together, usually because the 3-2 sequence is interrupted and the deinterlacer doesn't adapt quickly enough. When this happens, the odd numbered lines of the image are from one moment in time, and the even numbered lines are from a different moment. If something in the image is moving, it looks like there are spiky lines sticking out from the sides of the object like the tines of a comb. Hence the effect is usually called combing, though it is also sometimes referred to as feathering. Video-Mode Deinterlacing Sometimes, the cadence doesnt stay regular. For various reasons (detailed later), the 3-2 cadence may break from time to time, or perhaps the video was never sourced originally from film. Documentaries, concerts, and made-for-TV material often is shot on video cameras, and then there is no good way to create perfect progressive frames. Video cameras capture 60 separate fields (one field has half the scanning lines of the display) per second, and each one is separated in time, so moving objects are in a different position in each field. In any case, if the deinterlacer doesnt see a 3-2 film cadence, it must switch to video-mode deinterlacing. Here the algorithms get much tougher, and perfect results are just not possible, only different sorts of compromises that look subjectively better or worse. There are two very simple techniques, neither of which is very good, and a host of progressively more complex algorithms. Well divide them into five large categories, roughly in order of complexity: Single-Field Interpolation (or Bob) This just involves taking each field and scaling it to a full frame. The missing lines between each of the scan lines in the field are filled in with interpolated data from the lines above and below. Done badly, the screen looks blocky and pixellated. Even done well, the image looks very soft, as image resolution is unavoidably lost. In addition, thin horizontal lines will tend to twitter as the camera moves. These thin lines will fall on just one field of the frame, so they will appear and disappear as the player alternates between the odd fields and even fields. This is the most basic deinterlacing algorithm, and the one that almost every deinterlacer falls back on when nothing else will work. Field Combining (or Weave) In this technique, each pair of two consecutive fields is merged together to form a frame. This generally only works well if there is very little or no movement between the two fields, such as is the case with a single frame of film. If there is movement between fields, the image will have combing, which is very distracting. Hence very few deinterlacers use this as a primary algorithm. Vertical Filtering This is a technique used by most software PC DVD players, as well as many of the single-chip MPEG decoder/deinterlacer combos like Cirrus Logic, LSI, and Mediamatics. Because software decoders generally dont have enough horsepower to do motion-adaptive deinterlacing and MPEG-2 decoding at the same time, the players use shortcut techniques to get reasonable-looking results. Most commonly, they weave together pairs of fields that are stored together as MPEG frames, and soften the image slightly in the vertical direction so any combs that result will look more like double images than combs. This causes loss of vertical resolution and bizarre-looking jitter on movement and pans. Once you notice it, it can become difficult to watch. Static areas of the image also look much softer than they need to, and the overall effect is watchable, but not great. Motion-Adaptive Deinterlacing This is a whole class of algorithms that attempt to switch between different ways of deinterlacing depending on whether an area of the screen appears to be still or moving. If an area is still, the algorithm uses the image data from two fields and weaves them together, but for moving areas, the algorithm just interpolates (bobs) the current field. This preserves resolution on the still sections of the screen, where the viewer is most likely to notice it, and reduces combing on the moving sections of the screen, at the expense of resolution. Done well, this looks very good. Most good deinterlacers use some form of motion-adaptive algorithm. A distinction should be made between "per-pixel" motion-adaptive deinterlacing, which makes decisions for every pixel on screen, and "per-field" motion-adaptive deinterlacing, which just changes the algorithm for the whole screen based on the amount of motion in the frame. The first one is difficult, and when done well looks quite good. The second is not much more difficult than simple vertical filtering, and in practice rarely looks any better. Motion-Compensated (Motion Vector Steered) Deinterlacing This is something one generally only finds on very, very expensive deinterlacing solutions, and we mention it here for completeness. This involves doing elaborate image analysis to identify the moving areas of the image, and weaving together the same image from two fields, with individual areas shifted to compensate for the movement. It involves a lot of processing power, and is not found on any DVD player we know of. What Does "True" Progressive Mean? Just about every DVD player manufacturer claims, in one way or another, that their player is the only true progressive player on the market, and claims that other solutions use some kind of primitive line doubler. This is, not to put too fine a point on it, absurd. With the possible exception of some very low-cost progressive players, all progressive players are capable of outputting the entire film frame, without compromise. They are all true progressive players. Whether the player reads the progressive frame directly off the disc, or recreates it with a deinterlacer in the digital domain, the end result is the same. What varies between the players is their video performance, and the ability to handle material that wasnt encoded the standard way. More importantly, "line doubler" is just a marketing way of saying "deinterlacer." However, the number of lines is not doubled in the process of deinterlacing. Even worse are "line quadruplers" which are really deinterlacers combined with scalers that double the number of scan lines. The argument seems to be, "Since a deinterlacer is a 'line doubler' and the scaler then doubles the actual number of scan lines, then the combination must be a 'line quadrupler.'" We find that kind of math very strange, and prefer to use more useful and descriptive names.
Siis pelkästään Audio Decoderiksi Intervideo Windvd, zoomplayerin external välilehdeltä voi sitten laittaa WinDVD audio outputiksi SP/DIF jolloin sitä ei tarvitse kesken leffan säädellä. Myös PowerDVD:n ja Sonicin filtterillä luulisi DTS äänien tulevan. Esa
Siis haluat eri FFDSHOW-asetukset DivX:ille/Xvideille ja DVD:lle? Ymmärtääkseni tämä ei ole mahdollista. t. Ola
Jep, juuri näin. Ajattelin jos voisi vaikka tuoda filter valikkoon yhden raw filterin ja toisen xvid/divx:lle. Tai sitten mahd. luoda jotkut profiilit.
oon kyllä koittanut tuota PowerDVD:lle mutta tunki ulos ainoastaan DD:tä. Ootko siis saanut vahvarin näyttämään DTS signaalia?
Kyllä se progressiivisuus tekee progeressiivista kuvaa, mutta filmipohjaisella materiaalilla lopputulos ei yleensä ole niin hyvä kuin weave:lla. Käsittääkseni suuri osa DVD-elokuvista on tallennettu DVD:lle kokonaisina filmikuvina ja sen näyttämiseen lomittamattomana ei tarvita hienoja deinterlace-algoritmeja, koska useinmiten parittomia ja parillisia viivoja sisältävat kentät on talletettu oikeassa järjestyksessä. Yleensä siis nämä kentät ovat oikeassa järjestyksessä. Näin siis ainakin isolla rahalla tehdyissä Hollywood-leffoissa. Tällaisella materiaalilla parhaimman "proge"-kuvan saa, kun tehdään parillisten ja parittomien juovien kenttien "raaka" yhdistäminen eli Field Combining (Weave) kokonaisiksi filmikuviksi. Alkujaan lomitetulla videopohjaisella materiaalilla (TV-sarjat, konserttitaltioinnit) tilanne on hieman toinen, koska silloin kenttien yhdistely voi aiheuttaa kuvaan melkoista viivoitusta koska, kuvan muodostavat peräkkäiset kentät saattavat olla alun perin kotoisin eri freimeistä. Kun halutaan joka tilanteessa DVD-levyn kentistä ja lipuista riippumaton hyvin toimiva ratkaisu, niin silloin käytetään kehittyneempiä de-interlace-algoritmejä, jotka muodostavat progressiivisen kuvan mpeg-purkajan tekemän lomitetun kuvan parillisia ja parittomia viivoja vertailemalla. PC-puolella ei vielä taida kuitenkaan olla Faroudja/Silicon Image-tasoisia ratkaisuja? Korjatkaa, jos olen väärässä..
Kokeilin eilen tehdä ffdshow:hun oman presetin xvid/divx:lle. Sen jälkeen ruksasin "Image settings"-asetuksista "Automatic preset loading". Ja lopuksi "Preset loading conditions"-napin takaa laitoin ruksin kohtaan "On movie file extension match" ja laitoin sen alla olevalle riville: "AVI;MPG". Ja Default-preset asetuksissa on siis noi DVD:lle sopiva säädöt. Kokeilun perusteella vaikutti toimivan.
Eri presettejä on mahdollista tehdä. Eli: Image setting -> New Preset. Sitten teet sen sopivalta tuntuvan profiilin. Sen jälkeen "save to file" sillä Image settingsissä, ettei varmasti mene hukkaan. Kannattaa myös laittaa asetuksista (tray & help dialog tms.) päälle se että FFDSHOW näyttää kuvakkeen tuolla ilmoitusalueella kellon vieressä kun elokuva pyörii, tällöin painamalla oikeaa nappia sen päällä voidaan vaihtaa presettiä "divx" / "xvid" / "dvd" aivan lennossa, vain painamalla kyseiset asetukset aktiiviseksi. Harvinaisen näppärää.