Kuopion Scala 1:ssä Teent näkyi ihan oikein, pienet mustat palkit olivat kuvan sivuilla eli 2.20:1 kuvasuhteella.
Mikähän vikana kun en saa Finnkinon sivuja näkymään... enkä Cinamoninkaan. Kaikki varaamassa lippuja Tenetiin?
Finnkinon sivut kaatuneet... syynä Tenet? Aika vääristymä? Sivustoon ei saada yhteyttä www.finnkino.fi ei vastannut riittävän nopeasti.
Finnkino(nkin) omistavan emoyhtiön kassa tyhjä mahdollisesti vuoden lopussa, viimeistään ensi vuoden alkupuolella. "Yhtiön mukaan rahaa palaa tällä hetkellä enemmän kuin tulee sisään. AMC Theatres on ennestään kärsinyt talousvaikeuksista. Nyt yhtiö pyrkii neuvottelemaan lainojaan uudelleen. Toisena vaihtoehtona on esimerkiksi myydä teattereita tai muuta omaisuutta." Finnkinon osalta: "– Finnkinon toiminta jatkuu niin normaalisti kuin tänä aikana voi jatkua, kun olemme rajoitetulla kapasiteetilla. Uskoisin, että Finnkinon toiminta jatkuu ihan normaalisti tästäkin eteenpäin." https://www.iltalehti.fi/talous/a/409c853a-9af1-4a9d-97ac-99b62cb242f4 Toivottavasti koronakurimus alkaisi hellittämään. Kun elokuvateatteriala on niin keskittynyttä kuin nykyään on, ei todellakaan toivo emoyhtiön kaatumista.
Toivottavasti tässä ei ole elokuvien tulevaisuus: "Paramount Picturesin odotettu Prinssille morsian 2 on sekin siirtynyt suoraan suoratoistopalveluun. Eddie Murphyn vuoden 1988 jättihitin jatko-osa on myyty noin 125 miljoonalla dollarilla Amazon Studiosille." lähde Episodi Toivottavasti Paramount Pictures piti itsellään kotiformaatti oikeudet? Uskoisin, että Prinssille Morsian 2 tullaan julkaisemaan DVD/Blu-ray/4K UHDnä? "Paramount myi oikeutensa ja Beverly Hills Cop 4 elokuvan tulee tuottamaan NetFlix" Se siitä teatteri/kotiformaatista tämän elokuvan osalta Kuinkanhan kauan kestää, että Paramount siirtää Top Gun: Maverickin johonkin suoratoistopalveluun? Tai Disney siirtää Black Widowin julkaisun Disney+ palveluun ja samalla tulevan Thor: Love and Thunderin.
No vielä on aika pitkä matka siihen että Finnkinon Itiksen IMAX puretaan kokonaan, voihan olla että yritysten arvo laskee 1-3 vuoden aikana. Sitten tulee Apple ja ostaa kaiken pois. Kyse on oikeastaan ihmisistä, eli halutaanko esim. 5 vuoden kuluttua vielä katsoa leffoja isoista teattereista.
Disney on ilmoittanut että keskittyvät striimauspalveluihin joten teattereihin tai levyille ei ilmeisesti ole enää mitään tulossa.
Ilmeisesti Black Widowin on vielä tarkoitus tulla teatteriin? Ainakin ensi-iltaa on siirretty useaan otteeseen. Mutta kuinkahan kauan? Mulan ei ilmeisesti tuottanut ihan odotetusti, ilman teatteri kierrosta. Disney on tästä ilmeisesti toista mieltä.
Onko tässä kohtaa oikein sanoa: I told you so! Mutta korona-uskovaiset vain jauhaa omaa agendaa. "2020 oli vuosi, kun elokuvateatterit kuolivat ja me kaikki rupesimme vain katsomaan suoratoistopalveluita. Vaari kun oli nuori, niin ihmiset kävivät yhdessä katsomassa elokuvia isolta kankaalta, johon kuva toistettiin katsomon takana olevalla projektorilla" "Oikeasti? Ettet vaan juksaa?"
Aika varhaista vielä. Itse taas uskon, että kun koronapandemia hellittää, haluaa kansa nauttia ns. korkojen kera yhteisistä huvituksista. Ihan vastaava väite olisi väittää, ettei ravintolat enää tulevaisuudessa kannata, kun on tehty välillä enemmän ruokaa kotona tai ettei SM-liiga vetäisi yleisöä aiempaan tapaan taas kun tilanne normalisoituu.
Normalisoituuko se? Nythän hallitus on väsäilemässä lakeja, jotka jokaisen uuden erisnimellä varustetun influenssan iskiessä mahdollistavat ihmisten oikeuksien rajoituksia. Toki joku ostaa tuon AMC:n ja Finnkinon tietysti pilkkahinnalla. Ihmettelinkin, että miten rahat riittävät, kun tappiota pukkaa päivästä toiseen.
Väittäisin että livetapahtumat, on ne sitten urheilua tai musiikkia säilyttää vetovoimansa mutta leffat valitettavasti ei. Ihmiset viihtyy kotona kun leffaa voi katsoa miten haluaa eikä tarvitse muista häiriintyä. En jaksa uskoa että paluuta entiseen enää on ainakaan samassa mittakaavassa leffojen osalta.
Kyllä leffateatterit taas aukeavat. Pakko. Koska raha. Jos ja kun koronaa ei enää ole, niin leffojen tekijöiden pitää jostain saada rahaa taas. Suoratoistopalvelut on jo nyt niin kovasti käytössä, että eivät leffantekijät voi niiden varaan laskea yhtään enempää. Ja tuskin pay per view yhtäkkiä saisi niin paljoa jalansijaa, että sillä leffoja rahoitettaisiin. Ainakaan täällä euroopassa. Jenkeissä tuo ilmeisesti on hieman suositumpaa. Eli teatterit on pakko saada auki, jotta rahaa virtaa. Toinen juttu on se, että kun koronarokote ja niin edes päin, niin ihmiset varmasti haluavat taas sosiaalista elämää. Vaikea on kuvitella, että ihmiset vapaaehtoisesti jäisivät koronan jälkeenkin kotiin Netflixiä katsomaan, jos on mahdollista lähteä kaveriporukalla leffaan ja baariin/syömään/yms. Mutta toki tällaisina hetkinä leffateatteritkin voisivat miettiä miten toimintaa voisi muuttaa tai parantaa. Monet koronasta kärsineet alat ovat keksineet vaihtoehtoista toimintaa. En toki heti yhtäkkiä itsekään keksi, mitä se voisi olla, mutta toisaalta sepä ei olekaan minun asiani keksiä. Yksi parhaimmista leffakokemuksista on ollut Monty Pythonin livekeikka, joka satelliitin välityksellä levitettiin maailman teattereihin. Hieman erilaista oli sekin.
Ajan kysymys. Kyllä maailman normalisoitui espanjantaudin ja kieltolakien jälkeenkin. Siihen asti tietenkin kyse siitä, että pysyykö yritykset pystyssä. Vaikeaa se on, mutta ei toisaalta ole tilojen omistajienkaan etu, että yritykset ajautuvat konkursseihin. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän samassa veneessä, mikä auttaa pääsemään pandemiasta yli. Minusta sama pätee myös urheiluun ja musiikkiin. Oma kotikatsomo voittaa helposti live-urheilun mm. hidastusten ja monien kuvakulmien ansiosta. Livenä on mahdollisesti tunnelmaa, mutta en tiedä kaipaako sitäkään enää niin. Musiikissa ihan sama. Iso konsertti istumapaikalta vinottain katsoen kumisevassa hallissa kuunnellen ei välttämättä ole sitä mistä on valmis maksamaan. 90 % keikkayleisöstä vielä apaattisena puhelin tanassa 0-tason videoitaan ja kuviaan ottamassa. Helposti siis hyvä live-tallenne voittaa tämänkin. Näistä huolimatta uskon, että kaikille ml. elokuvateatterit on edelleen yleisönsä. Elokuviin mennään yhdessä viihtymään ja viettämään aikaa osana sosiaalista elämää. Ehkä hakemaan parempaa kokemustakin kuin mitä televisio kotona pystyy tarjoamaan. Meille hiilikellareissa viihtyville asiahan on tältä osin ollutkin jo päinvastoin pidemmän aikaa kotitekniikan ja -formaattien kehityttyä. Jos nyt toisaalta kävisi se toinen skenaario, missä elokuvateatteriketjut menisivät konkurssiin, en ole varma miten suomalaiselle teatteritarjonnalle kävisi. Finnkinolla on isot satsaukset kiinni multiplexeissä ja niihin voi olla vaikea löytää uutta toimijaa. Aikoinaan 80-luvulla pyyhkäisi iso aalto pienempien teattereiden osalta ja nyt tietenkin voi olla seuraavan ison aallon paikka. Minusta se olisi tällä kertaa iso menetys, jos vaikkapa Finnkinon parhaat salit menetettäisiin. Kuitenkin satunnaisesti tulee itsekin käytyä, mutta yhä enemmän vain parhaissa saleissa.
Tässä on vielä se paska juttu, että monet jäävät pysyvästi etätöihin. Kun ei tehdä matkaa keskustaan, jää aika paljon juttuja vähemmälle. Enkä puhu pelkästään elokuvista.
Tässä on nähtävissä taas se normaali ilmiö, että lyhyen aikavälin muutokset yliarvioidaan ja kuluvan ajanjakson tapahtumat nähdään dramaattisempina kuin ne todellisuudessa ovat. Ihmiskunta on käynyt läpi paljon vakavampiakin tartuntatauteja ilman, että ne olisivat pysyvästi mullistaneet yhteiskunnan, joten on vaikea nähdä miksi korona sen tekisi nyt kun tilanteen hallintaan on paremmat mahdollisuudet kuin koskaan. Suurin tekijä tulevaisuuden kehityksessä on tietenkin primäärisyyn eli tautitilanteen kehittyminen. Monissa dramaattisemmissa ennusteissa oletetaan, että kykimme kotona kontakteja vältellen hamaan tulevaisuuteen. Tämä on epätodennäköistä. Vaikka tilanne ei ratkeaisi rokotteella, niin todennäköisesti tauti saadaan kuitenkin paremmin hallintaan sekä kehittyvän hoidon että hiljalleen paranevan vastustuskyvyn ja taudin mahdollisen lieventymisen kautta. Mikäli tauti vaatii edelleen voimakkaampia toimia, ne ovat todennäköisesti koko ajan kohdennetumpia. Ihmiset eivät yksinkertaisesti suostu voimakkaasti rajoittamaan elämäänsä loputtomiin ja tästä on merkkejä nähtävissä jo nyt, etenkin ulkomailla. Pelko väistyy aikanaan. Sekundäärisyyn eli ihmisten käyttäytymisen ennustaminen on sitten vielä vaikeampaa, etenkin pitkällä aikavälillä, mutta tällaiset muutokset ovat kiinni enemmän muusta kuin koronasta. Oma veikkaukseni on, että viiden vuoden sisällä elämä on palannut käytännössä normaaliksi ja normalisoituminen tapahtuu pääosin jo ensi vuoden aikana. Jää nähtäväksi mitä pysyviä muutoksia tästä aiheutuu, mutta veikkaan niiden olevan osittain hyvinkin yllättäviä ja odottamattomia. Ylipäänsä oletukset muutoksista tapaavat olla kamalan suoraviivaisia. Nyt tehdään paljon etätöitä, joten oletetaan tämän johtavan mullistukseen etätöiden tekemisessä. Etätyöt tulevat varmasti lisääntymään, mutta tuskin niin dramaattisesti kuin oletetaan. Jos sivuutetaan erinäiset käytännön ja sosiaaliset syyt, niin etätöitä rajoittaa jo se, että harvalla on kunnon etätyötiloja. Työskentely keittiössä tai lastenhuoneessa käy pidemmän päälle hankalaksi. Ja toisaalta vaikka etätyöt lisääntyvät, niin onko se palveluiden kannalta välttämättä huono asia? Ei ole sitä työmatkaa, mutta vastaavasti on enemmän vapaa-aikaa. Sekä työmatkasta että palveluiden sijainnista riippuen tuo voi päinvastoin lisätä niiden käyttöä. Myös lisääntynyt kotonaolo voi lisätä tarvetta poistua kotoa vaikkapa sinne elokuvateatteriin. Elokuvateatterien kohtalo pitkällä tähtäimellä jää nähtäväksi, mutta ei niiden suurin uhka ole korona, vaan ihmisten muuttuvat tottumukset. Nuorten elokuvissakäynti on nyt selvästi heikommalla tasolla ja jos tämä tilanne säilyy heidän kasvaessaan, niin siitä tulee luonnollisesti ongelma tulevina vuosikymmeninä. Toisaalta suosio on aiemminkin vaihdellut trendien mukaan, mutta tähän mennessä teatterit ovat aina löytäneet yleisönsä (ja itsensä) uudestaan. Elokuvateattereita ei ole tappanut televisio, VHS, DVD, nykymuotoinen striimaus tai mikään muukaan muutos, jota tappajaksi on povattu. Ennen koronaa elokuvateatterit elivät pienoista kukoistuskautta, joten on vaikea nähdä miksi korona yhtäkkiä hävittäisi kysynnän, jota selvästi on olemassa.
Uusimpien viranomaismääräysten vuoksi Finnkino lopettaa elokuvanäytökset pääkaupunkiseudulla sijaitsevissa teattereissa (Tennispalatsi, Kinopalatsi, Itis, Maxim, Omena, Sello ja Flamingo) 30.11.2020 - 18.12.2020 väliseksi ajaksi. Lahden Kuvapalatsissa rajoitus on voimassa 30.11-14.12.2020. Teattereiden myymälät palvelevat asiakkaita toistaiseksi rajoitetuin aukioloajoin. Elokuvateatterit muilla paikkakunnilla jatkavat toimintaansa paikallisten viranomaismääräysten ja Turvallisesti yhdessä –toimenpiteidemme mukaisesti. ”Henkilökunnan turvallisuus ja hyvinvointi ovat tärkeimpiä prioriteettejamme. Olemme kuitenkin valmiita avaamaan teatterit heti kun se vain suinkin on mahdollista. Toivomme, että näillä rajoitustoimenpiteillä on riittävä vaikutus, jotta saisimme nyt suljettavat teatterit avattua uudestaan jouluksi”, kertoo Finnkinon kaupallinen johtaja Hannele Wolf-Mannila. Joulun ajan ohjelmistosta löytyy kauan odotetun Wonder Woman 1984:n lisäksi lukuisia kotimaisia hittejä, kuten koko perheen komedia Peruna ja Marko Röhrin luontotrilogian häikäisevä päätösosa Tunturin tarina. Perheitä viihdyttää muun muassa vauhdikas seikkailuelokuva Pertsa ja Kilu. Kaikkien 30.11-31.12.2020 välillä umpeutuvien sarjalippujen voimassaoloaikaa jatketaan 31.1.2021 asti. Muutos toteutetaan automaattisesti eikä vaadi Finnkinon asiakkailta toimenpiteitä.
No nih, teatterit on nyt sit kiinni helmikuuhun asti ainakin pääkaupukiseudulla. Porissako tässä pitää lähteä käymään että pääsee leffaan? Ei se olis kuin noin 250km yhteen suuntaan...
Miks just Poriin? Esim. Biorexin teatterit on auki, ja näyttää olevan rajoitus 10 henk. per näytös, eli varmasti väljää. Porvooseen tai Hyvinkäälle pääsee nopeasti pääkaupunkiseudulta. Riihimäki ja Hämeenlinnakin on lähellä. E; Jaa tää olikin Finnkino-topic. No kuitenkin.