Furiosa: A Mad Max Saga (2024, George Miller / Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Charlee Fraser)

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Burkitsville, 01.12.2023.

1. Mookid

Mookid Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    404
    Furiosassa on enemmän juonta ja tarinaa kuin Fury Roadissa, tosin en ymmärrä mikä itseisarvo se on. Aivan yliarvostettua, kun maailmanrakennus ja visuaalinen tarinankerronta on muuten niin mestarillista näissä filmeissä.

Kristian tykkää tästä.
  2. KILLPATRICK

KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    1 333
    Tavallaan samaa mieltä. Sitten, jotenkin siinä kolmosessa oli Tina Turner ja vetävä biisi. Eikä se alku ollut ollenkaan hassumpi. Toki lopun Ewokit olivat karmeita, kuten pilasivat Return of Jedin. Ensimmäinen Mad Max oli erinomainen, toinen jumalainen ja kolmas ihan hyvä.

kepa_24 tykkää tästä.
  3. Kristian

Kristian Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    116
    Minulle tarinassa kuin tarinassa tärkeimpiä tekijöitä ovat tarina ja hahmot. Visuaalisuus on plussaa, mutta ei koskaan voi korvata noita kahta. Hyvin rakennettu maailma myös plussaa, mutta mahtavakaan maailma ei tule esiin ilman hyvää tarinaa ja hahmoja.

Mutta hyvä siis, että on odotettavissa jotain rytkeen ja ryminän lisäksi. :)

4. kepa_24

kepa_24 Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    25
    Aika samat fiilikset. Thunderdomen alku oli ihan ok, mutta sitten myöhemmin nämä aavikkolapset ja siihen liittyvä kokoperheen Hollywood-väritys hapettaa leffaa omalla kohdalla melkoisesti. Muutenkin tykkäsin erittäin paljon kahden ensimmäisen leffan nihilistisesta ja karskista maailmankuvasta, joka välittyy ihmiseen, kohtauksiin ja visuaaliseen tulokseen. Ennen kaikkea itse kaipaan Max Rockatanskyn henkistä taistelu koston ja sovituksen tiellä, johon keskeisesti kuului musta pursuit special, Maxille ainoa jäänne menneestä maailmasta. Tämän vuoksi sarjakuvissa max kerää osia auton takaisin rakentamiseksi.

En ole vuosiin tuota kolmosta kattonut, pitääkin tutkasta mitkä tutinat siitä nykypäivänä jää.

5. HTH

HTH Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    3
    Tuli tämä katsottua vasta Apple TV:n kautta. Kakkosta olen fanittanut vuodesta -82 asti ja katselukertoja ainakin 30, ehkä paljon enemmän.

Fury Road oli tietenkin hyvin tehty, mutta kylmä ja kliininen. Mutta paljon parempi kuin Furiosa. Tässä ei toiminut oikein mikään. Turhia hahmoja, turhaa taustoittamista, toiminta keinotekoisen näköistä, kerronnan fokus kateissa, pituutta 40 minuuttia liikaa. Ehkä Millerin ympärillä oli vain "yes-miehiä" Tällä kerralla.

Toivottavasti kuitenkin suunniteltu Mad Max: the Wasteland saadaan tehtyä, vaikka pienemmällä budjetilla. Tosin Furiosan floppaaminen tekee siitä varmaan aika haastavaa.

KILLPATRICK tykkää tästä.
  6. Jazo

Jazo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    18
    Vähän kaksijakoiset mielipiteet jäi tästä leffasta. Toisaalta tässä oli sitä juonta ja tarinaa ihan kivasti sekä toimintaa yllinkyllin, mutta tietyissä kohtauksissa alkoi tuntua siltä että katson jotain tietokonepeliä enkä leffaa. Tykkäsin kovasti kyllä tuosta kansantarujen tyylistä tarinankerronnassa ja niihin liittyvistä vaihtoehtokohtauksista varsinkin lopussa.

Juonellisesti ihan toimiva toimintaleffa, leikata olisi saanut ehkä 20-30min pois tietyistä asioista niin tarina olisi ollut tiiviimpi ja leffa kulkenut jouhevammin, mutta ei varmaan kukaan enää kehtaa Millerille mennä sanomaan et leikkaa 20min pois.

Toimintaleffana 4/5
    Mad Max leffasarjan edustajana 3/5

100mo tykkää tästä.
  7. Snafu68

Snafu68 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    201
    Tuli eilen Maxilta katsottua. En odottanut mitään niin mahdottoman tylsä ja mielenkiinnoton, toimintakohtauksiltaan turvallisen CGI ja näyttelytyöltään tyhjä tekele ei hirveästi pettänyt. Tämä mätä omena on pudonnut todella korkealta ja kauas siitä mitä eväitä edellinen olisi tarjoillut.

Pikkuasiat: eletään pölyn ja paskan keskellä ja kaikki kiiltää kuin suitsait-mainoksessa, ajoneuvoissa uututtaan kiiltelevät renkaat alla ja johtohahmon kolmipyöräinen "vaunu" oli lähinnä "ei näin"-koomisuuden huipentuma. Olisiko kalja+hodari-palkalla saanut uskottavampia näyttelijöitä :D Thorin veli oli imo väärä valinta tähän, Anya teki sen mitä tuosta kässäristä pystyi raapimaan, mutta jäi kauas Charlizen, voiko tähän jo sanoa, ikonisesta suorituksesta. Ajoneuvoista, niin autojen korvaaminen prätkillä tappoi visuaalisuutta ja "Mad Maxia" todella paljon.

Periaatteessa kässäri on ihan ok kasvu/kosto/tjtn tarina, mutta toteutus on kelvoton. Ei yhtään sellaista WAUTSIOOH-juttua kuten edellisessä esim ne siniset yökohtaukset ja Doof Wagon ja muut ajoneuvot.

*** / 5

8. nugent

nugent Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    221
    Eikös se ole Thor itse ? Vai onko Luke tai Liam Hemsworth myös mukana leffassa ?

9. Snafu68

Snafu68 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    201
    mistä v:sta minä tiedän (varmaan todnäk joku perhesivuosacameo) :D

luulin, että toi oli joku muu kuin itse pääveli, nenä hämäs (vaikka puoliksi roikkuu naamalla lähikuvissa) o_O

10. Super-J

Super-J Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    478
    Kyllä se on ihan itse Thor siinä, tai siis Mr Hemsworth. Ja itse hän on kertonutkin, että se nenäproteesi laitettiin siksi ettei hän näyttäisi Thorilta, varsinkin kun vaatteetkin on aika samanlaiset.

Snafu68 tykkää tästä.
  11. sokka

sokka Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    320
    Oli kyllä todella turha elokuva. En tiedä, minkä takia tämä on edes tehty. Ketä tämä edes kiinnosti? Tämä oli kyllä helvetin tylsä ja aivan turha esiosa.