Jos äänilähteestä käännetään isompi vahvistus nolla signaalille (eli käänetään volaa kaakon suuntaan), niin ilman muuta osa hurinan lähde on tuo DAC:n esivahvistinpuolella. Helppo todeta vaikka siten, että irroitat välikaapelit DAC:sta. Loppuiko hurina. Jos ei loppunut, niin silloin taitaa Genelecit olla itse hurinan lähde. Jos loppui, niin vika lienee joko DAC:n esivahvistimessa tai DAC:n maadoituksessa. Kannattaa laittaa sekä DAC, että Genelecit samaan pistorasiaan. Myös (DIY ?) välikaapeleiden kytkennöillä olla osuutta asiaan. Onko - juotokset tehty hyvin ja edelleen kunnossa - hurina ongelmaan voi joskus korjata myös hieman epäortodoksisesti kytkemällä kaiuttimen päästä XLR liittimen runko irti maasta, eli jättää shield kellumaan. Tämä ei korjaa varsinaista ongelman lähdettä, mutta voi auttaa oireisiin, eli hurinaan. Edit: vältä välikaapeloinnista aiheutuvat huminat, ja lue http://www.rane.com/note110.html
Pah, ihan loogista tuo on: 50xx tarkoittaa subwoofereissa sitä kattilamallia. Niitä on toistaiseksi kaksi, 5040 ja 5051. Sikäli, kun tuossa on 50% eroa, niin vaikea noita on sekoittaa. Toki toiveesikin on kuultu.
Nimeämiskäytäntö on hyvin looginen. 5 = HT-sarjan subwoofer (home theatre) 0 = analoginen versio 4 = 6,5" bassoelementti 0 = ensimmäinen variantti tätä tyyppiä (määritelty kolmella ensimmäisellä numerolla) A = ensimmäinen revisio Lisäksi löytyy 5041A, 5050A (5 = 8" bassoelementti) ja 5051A. Sama nimeämislogiikka pätee myös 6000-, 7000- ja 8000- sarjoihin. Helppoa ja loogista, eikö? :thumbsup:
Oliko tuossa typo, sillä loogisempaa olisi, jos toinen numero olisi revisio, ja viimeinen kirjain esim. analoginen. Ja ei pidä pilkata insinöörejä; he yrittävät luoda järjestystä kaaokseen. Esim. Gitzon kamerajalustojen nimeämisen logiikan ymmärtäminen on huomattavasti helpompaa kuin heprean kielen osaaminen.
Ei ollut typoa. Toinen numero kuvaa teknologiaa: 0 = analoginen 1 = digitaalinen 2 = digitaalinen DSP:llä 3-9 = varattu tulevaisuuden teknologioille Viimeinen kirjain kuvaa revisiota: A, B, C, D jne.
Kyllä tämä Genelecin mallien nimeämislogiikka on huomattavan hankala tavalliselle ihmiselle tulkita ja etenkin muistaa. Juuri insinöörilähtöiseltä tuntuu. Toisaalta olisin toivonut, että pakkaa ei olisi sekoitettu entisestään, kuten nyt ollaan tämän tulevan sarjan myötä tekemässä. Vähitellen ovat aktiivisimmat harrastajat sentään jotenkuten oppineet tuntemaan vanhan koodiston.
OK. Näyttää olevan looginen vaikka 8250A kanssa. Onko muuten tuohon nimeämiseen koodinpurkajaa. Tuo toisen numeron koodin Zipman jo purkikin..
Onko täällä kukaan koittanut avata mitään moderneja genelecejä? 8020 refleksiputkeen meni perkeleen prikka ja genelec tuki ei vastaa. Ilmeisesti kahden puoliskon välissä on ainakin jokin ohut tiiviste ja jonkin sortin molex-liittimellä varustettu johto viemässä sähköä takaosasta elementeille. Mitä muuta huomionarvoista?
Enigman purkaja. Ensimmäinen numero: tuotekategoria 3 = asennus-sarjan subwoofer 4 = asennus-sarjan kaiutin 5 = HT-sarjan subwoofer 6 = HT-sarjan kaiutin 7 = monitorointisarjan subwoofer 8 = monitorointisarjan kaiutin 9 = lisävarusteet Toinen numero: teknologia 0 = analoginen 1 = digitaalinen 2 = digitaalinen DSP:llä 3-9 = varattu tulevaisuuden teknologioille Kolmas numero: bassoelementin koko 1 = 3" 2 = 4" 3 = 5" 4 = 6" 5 = 8" 6 = 10" 7 = 12" 8 = 15" 9 = 18" Neljäs numero: juokseva tuotenumero Kirjain: Revisio
Kyllä niistä huminaa (suhinaa) kuuluu. Kokeile laittaa vaikka korva suoraan kiinni skobeen. Itse olen tämän suhinan takia säätänyt Genelecien tasoa alemmaksi sieltä takana olevasta ruuvista.
Ohhoh, niimpäs kuuluukin kun oikeen läheltä kuuntelee. Kuuntelupaikalle (3.5m) ei kyllä kuulu yhtikäs mitään ylimääräistä Aiemin käytössä ollut kohtuulisen laadukas viritinvahvistin kyllä lisäsi ihan selvästi ylimääräistä huminaa passiivi kaiuttimiin hiljaisina hetkinä. Siksi ensimäisenä kiinnitin huomiota siihen miten hiljaa genelecit osaa olla silloinkun ei signaalia tule.
Maverick taitaa olla jäähyllä. Oli mielestäni myös poistettu yhdestä ketjusta jokin hänen viesti. Genelecien hurinaa saattaa saada hiljaisemmaksi myös käyttämällä balansoituja XLR-XLR-kaapeleita. Tosin tässä tapauksessa kysyjällä on ehkä pääasiallinen aiheuttaja huminalle muualla, kuten aiemmat vastaajatkin ovat arvelleet. Mutta siis aivan pientä suhiinaa kuuluu itsellänikin, jos laittaa korvan kiinni ämyriin, vaikka käytössä on balansoidut XLR-XLR-kaapelit. Kuuntelupaikalle sitä ei toki erota.
Terve vaan kaikille! Pitäisi uuteen kämppään (omakotitalo) valita kaiuttimet kotiteatteriin sekä tietokoneelle. Kaipailisin kommentteja helpottamaan valintaa: -Tietokoneelle ajattelin joko 2*Genelec 6010a+5040a TAI 2*8020b. Käyttö 80% musiikin kuuntelua (cd-tasoinen) ja loput elokuvien katselua. Kuunteluetäisyys max 1.5m. Kumpaakos settiä suosittelisitte? Hinnan ja tilantarpeen puolesta 2*8020b houkuttelisi (hintaero ei tosin ole iso), mutta äänenlaatu on tässä se pääasia, ja kuulisin mieluusti kommentteja kumpi olisi parempi sen suhteen. Hyvää DAC:ia saa myös suositella hintaluokassa alle 500 €. -Kotiteatteriin (huone n. 4m*3m, katseluetäisyys n. 3m) ajattelin eteen joko 3*8030a+taakse2*8020a+sub 7060b TAI eteen 3*8040 ja taakse 2*8030 ja subwoofer sitten joskus myöhemmin kun on rahaa (tarvitseeko sitä noiden 8040 kanssa?). Kumpaakos kokoonpanoa suosittelette (huomioiden tuon suht pienen huonekoon). Toki saa ehdottaa muitakin kokoonpanoja, kunhan budjetti ei mene pahasti yli noista edellä mainituista.. Luin tämän ketjun läpi, läheltä liippaavia keskusteluja oli pari, mutta ei tarpeeksi läheltä, joten päätinpä kysyä teidän mielipidettä. Kiitoksia kaikille vastauksista etukäteen jo!
Kyllä mie ainakin kaipailen subbaria nuille 3x8040... Leffoista jää kuitenkin jotain puuttumaan kun ei ne matalimmat törähdykset kuulu/tunnu.
Osta ensin kotiteatteri. Jos 8020b:stä saatava äänenvoimakkuus riittää, niin en taakse sitä isompia laittaisi. Subbari on ihan ehdoton, edes 8040a ei toista alimpia. Eli laittaisin taakse 2*8020b ja eteen joko 3*8030a tai 3*8040a subbarin kera. On kuunneltava, onko omasta mielestä 8040a parempi kuin 8030a. Subbarin kera molemmat toistavat yhtä alas (jako on sama noin 80hz). Sitten otat tuon 8020b parin irti ja testaat sitä tietokoneessa. Äkkiä selviää riittääkö se, vai tarvitaanko subi.