Ei mitään merkitystä olettaen, että signaali on kierrätetty subwooferin kauttaa ja kyseessä on 2.1 järjestelmä. Jos se on jotenkin epäselvää, niin tuo on "vain" signaalitielle tuleva säädin; vastaava idea, kuin monissa nappikuulokkeissa. Eli vasen/oikea -kanavien signaali viedään säätimeen, vaimennetaan haluttu määrä ja siitä se viedään eteenpäin joko subwooferin L/R sisääntuloihin tai jos subwooferia ei ole, suoraan kaiuttimille. Mutta tuo on siis ulkonäöllisestä yhteneväisyydestään huolimatta eri laite, kuin esim. 5040:n mukana tuleva säädin, joka puolestaan osaa käskyttää vain 5040:a (ja muistaakseni sitä toista kattilamallia).
No juu. Tuota kysyinkin aiemmin. En vain tiennyt, että noita on eri mallejakin. Mutta tuossahan on nuo pari piuhaa naaras/uros toisin kuin tässä 5040-systeemissä.
Siis käsittääkseni 9000a on ihan eri laitos, kuin kattilamallien kanssa toimitettavat säätimet, joilla voi ohjata koko 5.1 järjestelmää saman aikaisesti.
Tuommonen setti tuli nyt kasattua. Ei ne 8260:t mahtuneetkaa tohon pöydälle Zipman, joten tyydyin noihin pienempiin. Laitetaan nyt kuva kuitenkin kun pyysit. katso liitettä 8050A.jpg
Tuli käytyä katsomassa kyseisiä kaiuttimia. Isot ovat, julmetun isot. Miten olet liittänyt nuo koneeseen? Millä säädät ääntä?
Koneessa ESI Audion Juli@ XTe äänikortti josta optisella Anti-Mode 2.0 Dual Corelle, joka hoitaa huonekorjauksen ja DA-muunnoksen ja siitä XLR -kaapeleilla Geneille. Äänenvoimakkuus säädetään Anti-Moden kaukosäätimellä. Soitto-ohjelmana toimii Foobar2000 ASIO -tilassa. CD-kirjastoni olen siirtänyt koneelleni FLAC-tiedostoiksi. Myös muutamia albumeja on tullut ostettua hdtracks.com sivustolta 96/24 high-res laadulla.
Tuli käytyä katsomassa uutta G-sarjaa Oulun hifistudiolla. Huomasin että G Two-mallissa ei ole enää XLR-liitintä, pelkkä RCA. Onko tällä iso merkitys ääneen, ja onko jopa 8020B tästä syystä parempi vaihtoehto? Tietämys aktiivikaiuttimista ja liittimien eroista on nollan kieppeillä, joten saa vääntää rautalangasta Vahvistimessa on RCA-pre-outit. Tulisiko vahvistimestakin löytyä XLR-liittimet, jotta XLR:sta olisi hyötyä kaiutinpäässä?
Vaikutusta "ääneen" ei sinänsä ole lainkaan. XLR on häiriövapaa, joten kotiteatterin kaapeliviidakossa ja/tai pitkillä kaapelivedoilla tuo voi olla tarpeen. Jos häiriöitä on, niiden poistuminen tietenkin parantaa äänenlaatua. Sama "ääni" kuitenkin kulkee molemmissa liitäntätavoissa eikä kahden häiriöttömän signaalin välillä ole eroa kulkee sen XLR-, RCA- tai vanhahenkari-liittimen kautta. Noin periaatteessa. Kyllä. RCA-XLR kaapeleita kyllä löytyy, mutta balansoitua signaalia ei (yhdestä) RCA-liittimestä (per kanava) saa, joten XLR:n edut menetetään. Tässä yksi havainnekuva siitä, mikä on pointti. Eli signaalit ovat vastavaiheessa keskenään (aallonpohjat ja -huiput ovat vastakkaiset), mutta signaali on muuten sama. Nyt kun vastaanottopäässä vaihe käännetään siten, että se on sama, niin singaalien häiriöpiikit kääntyvät vastakkaisiksi ja siten nollaavat toisensa.
Lyhyillä vedoilla RCA:sta -> http://www.genelecusa.com/ht/products/di8a/ saa balansoitua, mutta tuskin on hintansa väärti kotikäytössä. Kotikäytössä XLR:n suurin etu lienee kunnolliset liittimet vs. rimpula RCA:t.
Balansoinnin päähyöty kotona on monien suojamaadoitettujen vehkeiden sähköisestä yhteenliittämisestä potentiaalisesti seuraavan maalenkkeilyn (ground jogging) estäminen. Maalenkki on se sirinä, rupatus, röpötys, pörinä, hurina yms. omituinen häiriö äänentoistolaitteista. Mistä ei joskus meinaa tolkkua saada erkkikään. Balansoitu setti on "mustataustainen" l. häiriötön äänentoistaja. Ja myös pysyy sellaisena vaikka laitteistoon liittäisi mitä vinkuintiaanien virityksiä.
Kuulostaa siis tyhmältä että XLR-liitin on 8020b päivityksestä, G Two-mallista, poissa. Onko hurina ollut jollekin ongelma aktiivikaiuttimien kanssa, onko tämä yleinen ongelma? Muistelen että tv-antennijohto oli omiaan aiheuttamaan hurinaa jossain ikivanhassa setissäni, mutta nykyisessä setupissa antennijohto menee digiboksiin/telkkariin ja ääni tulee optisena vahvarille kaikista lähteistä.
Onhan tuossa se juttu, että RCA-piuhoja on paljon paremmin saatavilla. Olisi kiva tietää, että kuinka monella prosentilla esim. niistä suomalaisista, joilla on Genelecit kotiteatterikäytössä, on XLR-liitännät myös vahvistinpäässä. XLR-liitännöillä varustettuja vahvistimia metsästetään tässäkin ketjussa kissojen ja koirien kanssa, ja ne harvatkin vaihtoehdot ovat yleensä varsin kalliita. 8020B ei ymmärtääkseni ole katoamassa mihinkään, eli semmoisetkin voi hankkia, jos haluaa. Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi esim. G Two olisi kalliimpi kuin 8020B, jos siitä on lähinnä poistettu tarpeettomia ominaisuuksia (virransäästötoiminto ainoana merkittävänä lisäyksenä), mutta ei passaa vielä tuomita kun katuhinnat eivät ole vielä selvillä.
Tuo on kyllä totta AV-vahvistimien suhteen...alle parin tonnin et varmaankaan saa ainakaan sellaista vahvaria joka tukisi kaikkia uusia tämän päivän ominaisuuksia, Airplay, 4k videoskaalaus jne jne. ja tosiaan sisältäisi ne XLR-liittimet. Nämä alle tonnin hintaluokassa olevat XLR-liittimelliset kun tahtoo olla aika karsittuja muiden ominaisuuksiensa suhteen vrt. esim Denon DN-500. Ihmetellä sopii miksi uusi G sarja on kalliimpi edeltäjäänsä, mutta vielä ihmeellisempää olisi jos se olisikin halvempi Kuitenkin "parannettu" painos edeltäjistään. No, hyvänä puolena pidän ainakin sitä että ei ole erillistä virtakytkintä, vaan kaiuttimien vahvarit saa virtansa vasta kun signaali ne herättää. Eipähän tarvitse näiden erillisten pistorasiasydeeemien kanssa leikkiä, aina ne kuitenkin jää päälle ja kapuloita kun on muutenkin riittämiin.
Voit osittain kiertää tämän ongelman hankkimalla Genelecin 'ruman malliston' subwooferin. Ääni viedään RCA-naruilla subbarille ja subwoofer sitten balansoi kaikkien sisään tulevien kanavien signaalin. Subbarilta edelleen kaiuttimille lähtee ehtaa häiriöimmuunia balansoitua signaalia. Tässä tosin jää heikoksi kohdaksi vielä se av-virvan output - subwooferin input -välimatka. Jos tuolla matkalla häiriösignaali livahtaa piuhaan, niin se myöhemmin tapahtuva balansointi ei sitä enää sieltä mihinkään hävitä. Subbari siis korvaa tuon erillisen balansoijan, riippuen subin ja av-vahvarin välimatkasta ja sille osuvista häiriöistä. (Kattilasisustusmallikin toki balansoi kuten isoveljensä, mutta vain stereoparin osalta.)
Nimenomaan näin. Niitä XLR-liittimiä kaivataan ammattikäytössä ja about kahden tyypin toimesta plazalla. Ja he voivat aina ostaa sen 8020b:n (jonka hinta todennäköisesti nousee sisarmallin tasolle, muuten). Muuten kohderyhmä eli Pekka Peruskäyttäjät ovat vain tyytyväisiä, kun sopivaa johtoa saa vaikka Prisman hyllystä.
Eihän se nyt tyhmää ole ollenkaan. Gene on suorittanut markkina-analisaation ja downgradettanut liitännän sen käyttäjien kanssa samalle tasolle. Balansoitu XLR olisi liitäntänä erittäin hyvä. Gyllä gyllä. Mutta, butt. TV-taso -kalsariympäristössä outo/vieras, laitekannassa erittäin huonosti tuettu ja käyttäjien piirissä toisinaan sekavuustiloja aiheuttava.
Moi, Yritin poimia vaarsinaiset kysymykset pitkähkön viestisi seasta. 8-10 metrin veto laadukkaalla RCA-kaapelilla ei ole yleensä mikään ongelma häiriöiden kannalta. Ei voi kytkeä kylmästi rinnan, vaan tarvitaan linkissä mainittu kytkentä. Samanlainen kytkentä löytyy myös 5040A-subbarin sisältä. Ei saa konkreettista hyötyä ellei molemmat päät ole balansoituja. Bassonhallinta toimii samalla tavalla jokaiselle kanavalle, eli voit kytkeä kanavat "väärin", jos se on tarpeellista.