Ja 80x0 malleissa siinä etulevyssä. Sitähän minä tarkoitin, että pitää kompensoida kaiuttimesta taikka AV-virvasta. Sen sijaan dippikytkintä, jolla sisääntuloherkkyyttä saisi muutettuna määritellyin askelein (vrt. vaikka M-sarja) ei ole.
Uudessa G-sarjassa on vastaava herkkyys kuin vanhassa 6010A:ssa, kertoi Zipman. Voi siis huoletta kytkeä 6010A:t surroundkanaviin G1 asemesta, sillä molempien herkkyys on sama.
Hetkinen, siis jos 6010-kaiuttimissa herkkyys on -10 dB alhaisempi kuin G3, niin eikö G3:ssa pitäisi olla kytkin herkkyyden laskemiseen -10 dB? Näin ne olisivat samalla herkkyystasolla, ja voisin huoletta iskeä ne F2-subiin kiinni. Eikä enempiä tarvitsisi säädellä. Entäs mahtaako vahvistimen huonekorjain toimia, jos kytken kaiuttimet siihen F2-subiin? Yksinkertaisin kaiuttimien kytkeminen/säätö olisi siis minun ystävä ja tavoite. Ymmärrän jo melko hyvin Touko Jaakolan Tom of Finland teoksia, mutta näissä hifihommissa on vielä petraamisen varaa.
1. Kun g-sarjan ja 6010 herkkyys on sama, niin eipä tarvitse säädellä. 2. Huonekorjain toimii, vaikka kierrättäisit signaalin subwooferin kautta. Varmista tällöin, että kaiuttimet on asetettu largeksi, jolloin jakosuoto bassoilla tehdään vain ja ainoastaan subwooferissa, eikä kahteen kertaan.
Moi, Anteeksi, että selvitys on kestänyt. Jälleenmyyjille on tiedotettu huonosti asiasta ja sen takia on ilmennyt epäselvyyttä saatavuudesta. Laitamme uuden tiedotteen, mutta mikäli siltikin myydän eioota, pyytäkää heitä kysymään asiaa suoraan Genelecin myyntiedustajalta. Tuotteita on saatavilla.
Tästä on varmuudella keskusteltu jossain ketjussa jossain kohtaa, mutta en vain onnistunut haulla löytämään, joten jos joku ohjaa oikeaan ketjuun/postaukseen, kiitän. F Two alkanut kiinnostaa, mutta onko järkevää tapaa kytkeä, jos käytössä on 7.1? Subbarin kautta käsittääkseni saa kierrätettyä vain 5.1. Järkevällä tarkoitan, että F2:sta saadaan edut mahdollisimman hyvin irti. Etukanavissa tällä hetkellä Geneleciä, takana Chorusta.
Subbarin kautta ei joka tapauksessa saa kierrätettyä Choruksia. Jos aiot vaihtaa kokonaan Genelec-systeemiin, niin tilanne on sitten tietysti toinen. Yksi vaihtoehto on kierrättää 5 kanavaa subbarin kautta, mutta antaa kahdessa muussa kanavassa kotiteatterivahvistimen tehdä bassojen suodatus subbarille.
Ah, ok, kiitos tarkennuksista. Eli jos ajaisin etukanavat L+R+C largena F2:n kautta Geneleceihin ja takakanavat (Chorus) smallina suoraan av-vahvarista, niin siten F2 saisi nuo etukanavasignaalit kuitenkin puhtaana ilman AV-vahvistimen jakosuotoja, joka vaikuttaisi vain smalliksi merkittyihin. Menikö oikein?
Heitin Ikean Expedit hyllyn (79x79 cm, neljä "lokeroa" ristikko tyyliin) tyhjänä olleeseen oikeaan nurkkaan kaiuttimien seinällä. Siinä on jonkin verran tavaraa. Tein uudet mittaukset ja kummankin kaiuttimen vaste yksinään rauhottui mielestäni ylemmillä taajuuksilla. Stereona mitattaessa huomasin kuitenkin jotakin erikoista. Diskantti alkaa vaimentua selvästi jyrkemmin kuin ilman hyllyä. Toimiiko tuo hylly ikään kuin diffuusorina? Ilman hyllyä (otettu pari viikko sitten, mutta osviittaa tilanteesta): Hyllyn kanssa: Korvin kuunneltaessa äänen raakuus väheni selvästi ja tarkkuus & äänikuva paranivat. Myös basso pääsee paremmin esiin.
Meni oikein. Small = jakosuoto vahvistimessa, Large = ei jakosuotoa vahvistimessa. Tuon peruslogiikan saa ryssittyä vielä kertaalleen joidenkin AV-vahvistimien "extra bass", "both" tai vastaavilla asetuksilla, joilla samaa signaalia tuutataan sekä subwooferille, että pääkaiuttimille.
Metsään mennyt arvaus syystä.. Spoiler Ilmeisesti "ikäänkuin". Diskanttien aallonpituudet on sen verran lyhyitä, että ne heijastunevat tuosta hyllystä. En ihan usko, että se varsinaisesti hajottaa ääntä, kuten diffuusorin pitäisi, mutta ohjannee jotain heijastumaa jonnekin muualle, kuin kuuntelupaikalle. Kokeiles huviksesi tunkea se hylly täyteen vaikka sohvatyynyjä.
Stereomittaus ei onnistu koko kaistalla, koska pienikin kulkuviive-ero kaiuttimien välillä aiheuttaa vaihesiirtoa ja pilaa mittauksen. Stereomittaus onnistuu vain pienillä taajuuksilla (alle ~500 hertsiä).
Kun niitä oliskin sen verran... Tulipa huomattua sekin, että toisena päivänä soundista tykkää ja toisena ei... oli tavarat kämpässä miten päin vaan. Niinä päivinä, kun on ollut menossa, ovat korvat sen verta turtuneet keskialueelta, että soipas mukavan pehmeästi. Tänään aamulla huomasin jälleen, että kuulostaapa sittenkin melkosen karulta. Ikuinen ongelma siis Liian vaimennettu huone kuulostaisi arkisin varmaan liian tumpulta... Mutta voisiko näiden kahden mittauksen suuri ero yli 10 khz taajuuksilla johtua tästä? Äänentoistoketjussa ei kuitenkaan mikään ole muuttunut tässä välissä (eli viiveet kaiuttimien välillä jne lienevät samat). Toki kaiuttimien välinen vaihe-ero muuttunee tuollaisen elementin lisäyksen jälkeen (koska toisen kaiuttimen ylemmät äänet ovat kaiuttimia ympäröivien alueiden epäsymmetriasta johtuen eri aikaan kuuntelu-/mittauspaikalla), mutta silloinhan se vaikuttaa myös kuultavaan ääneen. Eli saattaakin ns. parannus johtua siitä, että paperilla toistossa mentiin jopa huonompaan suuntaan
Hyvin todennäköisesti johtuu. Kokeilepa mitata kumpikin kaiutin erikseen ja vertaa tuohon summavasteeseen. Yläpään pitäisi oieta. Viive muuttuu, jos mikrofonin ja kaiuttimien paikat eivät ole just millilleen samat, jota epäilen kovasti.
Mittasin toki myös erikseen ja olivat suorat (loivasti laskevat). Kaikkien mittauksien aikana mikrofonin paikka oli sama... tosin parin viikon takaiseen on varmasti eroa. Mutta kyllä nuo musiikkia soittaessa yläpäästään tällä asetuksella vaimeammalta kuulostavat korvienkin mukaan.
Oman 6010 kajarin kanssa tullut seuraavanlainen ongelma. Vasen kajari on ruvennut välillä pitämään sellaista suhinarätinää. Vaikka volat ois nollalla, niin kajari rätisee aina välillä. Ei koko ajan. Jos rca johtoa vääntää ja kääntää, niin rätinä joko lisääntyy tai asettuu. Voiko tämmönen ongelma johtua johdosta vai onko kaiuttimessa jotain. Johdot on paketin mukana tulleet ja ostin nämä uutena. Tuntus oudolta, että johto yhtäkkiä leviäis. Minulla on nuo genen omat pöytäjalat, joten en tiedä oisko ne voinu ajan saatossa johdolle tehdä jotain, kun ne menee siitä jalan reiän läpi. Heh, tuli just mieleen, että kun ei ole johtoa millä testata, niin voihan nuo kajarien johdot aina vaihtaa päittäin Ja rätisevästä kaiuttimesta kuuluu aina paukahdus, kun kaiuttimen laittaa kiinni. Toinen kaiutin menee normaalisti kiinni ilman poksahdusta. Onko lie huoltokeikka tulossa kajarille?
Ensimmäisenä minäkin kokeilisin vielä toisella piuhalla, kuulostaa nimittäin omituiselta, että johtoa liikuttamalla rätinä loppuisi. Voi vika toki olla kaiuttimessakin, mutta uusi piuha ei montaa euroa maksa ja sillä saattaa säästää huoltokuluja (varsinkin jos ei enää takuuta jäljellä). Kyllä piuhatkin silloin tällöin rikkoontuvat, vanhuuttaan kai hajoavat. Viimeksi täällä kävi niin tänään uutta kakkossettiä kokeillessa. Ihmettelin miksi toinen kanava välillä rätisee, ja vika paikallistui rikkinäiseen rca-piuhaan. Johto roskiin ja uusi (käytetty) tilalle niin kaikki taas ok.
3,5 mm plugilla varustetut johdot (varsinkin heikkolaatuiset) rahisevat milloin missäkin. Liekö syynä sitten staattisuutta ja likaa keräävät kontaktipinnat? Liittimet (johdoissa, äänilähteessä ja kaiuttimissa) kannattaa myös yrittää puhdistaa.
Kaiuttimiksi on valittu G Three - nyt vain DAC/Etuvahvistin puuttuu, enkä löydä sopivaa laitetta. Haluaisin jotain parempaa kuin vaihtoehtona oleva Yamahan RX-V775 jota nyt saa edullisemmin (mutta tarvetta ei ole 80% toiminnoista, ja etuaste tuskin kummoinen on - plussaa on levysoitinlähtö ja AirPlay tuki, ja se että kaikki sisältö kulkee yhden laitteen kautta - ja tietysti kaukosäätö mikä on ehdoton). Enemmänkin kiinnostaisi Maverick Audion Tube Magic D1+ tai CA DacMagic Plus kaltaiset laitteet, mutta noista molemmista puuttuu se kaukosäätö. Rotel RA-11/12 lienee hyvä myös, ja kaukosäätimellä, mutta ei mahtune budjettiin, mielellään jotain 200-400 euron haarukassa niinkuin nuo kaksi edellistä. Ehdotuksia? Vai onko tuo Yamaha sittenkään huono vaihtoehto, kuulenkohan eroa paremmalla etuasteella...