SAM-sarjan volumesäätö kannattaa tehdä GLM-systeemin kautta, eli diginä. Bittejä riittää vallan hyvin siihen tarkoitukseen. Mahdollisesta bittialenemasta aiheutuvat seuraukset ovat takuulla vähäisemmät, kuin ylimääräisen analogi-esarin (eli täysin turhan da-ad-muunnosketjun) signaalitielle lisäämisestä aiheutuva hässäkkä. Nyt uudessa GLM 2.0 versiossa koko järjestelmän volumesäätö tosiaankin onnistuu ihan suoraan sen GLM-ohjausboksin ja kaiuttimien välisen ohjausverkon kautta, langallisella sekä langattomalla kaukosäätimellä. Vanhassa GLM-versiossa olisi pitänyt softan volumesäätöä hyödyntääkseen olla tietokone aina hereillä ja siihen kytkettynä esim. joku PowerMate-tyylinen säädin, mikä kotikäytössä kieltämättä voidaan kokea epäkäytännölliseksi. Mutta se on uuden GLM 2.0:n myötä menneitä murheita.
Onko mitään riskiä liittää Genet eri pistorasioihin? Tilanne on sellainen, että olohuoneen etupäähän on vedetty sähkö roikalla eteisen puolelta maadoittamattomasta rasiasta (jonkun edellisen asukkaan tekosia, jota itsekin tullut käytettyä), koska paikassa ei ole omaa pistorasiaa. Roikassa on maadoitettu jatkojohto, jossa on kiinni telkku, vahvistin ja lähteet sekä Genet. Nyt sitten tekisi mieli ostaa taaksekin Genet, mutta niille olisi olohuoneessa oma pistorasiansa, joka sekin maadoittamaton ja eri sulakkeen (modernit vikavirtasuojat sähkötaulussa) takana. Muodostuuko jotain ongelmaa tai riskiä, jos nämä takakajarit kytkee samaan vahvariin (vahvarissa RCA-preoutit) tästä eri pistorasiasta?
Minuakin kiinnostaisi kuulla vastaus tai nähdä linkki aktiivikaiuttimien hyviin virtakytkentöihin. Mihin kannattaa vähintään esim. johdotuksissa pyrkiä? Samaan sulakkeeseen: Aktiivikaiuttimet Aktiivikaiuttimet ja av-vahvistin (tai esivahvistin...) Aktiivikaiuttimet, av-vahvistin ja soittimet Aktiivikaiuttimet, av-vahvistin, soittimet, projektori, Aktiivikaiuttimet, av-vahvistin, soittimet, projektori, verkkokytkin kaikki laitteet, lattialämmityksen säädintä ja valaistusta myöten Joku muu mikä? Mitä kannattaa välttää?
Valaistus täytyy jo jättää ulkopuolelle senkin takia ettei se saa olla kuin 10A sulakkeen takana. Samoin lämmitys totta kai omalle sulakkeelleen / samalle sulakkeelle kuin mahdolliset muut lämmitykset. Itse laittaisin nuo av-laitteet yhden ja saman 16A sulakkeen (ja johdotus oltava siis 2,5m2) taakse ja siis tämän taakse ei mitään muuta kuin tuon kyseisen tilan av-laitteet ja siis myös nuo aktiivikaiuttimet. Tällä saa jo minimoitua aika hyvin maalenkkiongelmia yms.
Kytkentä on ehdottomasti laiton ja jopa vaarallinen. Juuri tämän takia ei saisi eri huoneesta vetää jatkojohdolla sähköä, koska on mahdollista, että sattuvat eri vaiheille. Takakajareille täytyisi ottaa sähkö samasta roikasta tai eri roikalla samasta paikasta kuin muillekin av-laitteille.
Maadoitettujen rasioiden kanssa vastaavaa ongelmaa ei ilmeisesti esiintyisi? Vaikka olisivat eri sulakkeen takana? Ei tuo samasta rasiasta sähkön otto onnistu aina. Sopivan iso huone ja rajoitetusti rasioita. TV, etupään kajarit ja av-vaffi on pakostakin otettava sen puolen rasioista (nekin jo jatkojohdon päässä, PC vie rasiapaikoista toisen) ja takakaiuttimille sähkö niiden puolen rasiasta.
Ot. Toivom. sähkömies tietää nämä asiat itsekin niin ei tartte olla plazan juttujen varassa /vitsi vitsi. Tartteepa itselläkin tsekata että aktiivipömpelit ovat kaikki samassa letkussa. Artun tapauksessa ehkä joku sähkösuunnitelman teko voisi olla paikallaan...Ja siis ammattilaisen toimesta.
Näin olen tuumaillutkin. Pitää vetää sohvan takaa (rasia) jatkoroikka etupäähän, niin saa samaan rasiaan kiinni koko roskan. En tiedä miten paljon pikieristeiset johdot seinässä kestää, mutta kaipa suoja sitten pompahtaa pois päältä, jos liikaa kuormaa tulee. :thumbsup: Paras ratkaisu olisi uusi maadoitettu rasia etupään taakse, mutta samalla vaatisi koko huoneen rasioiden ja johdotuksen vaihtoa eikä maksa vaivaa sijoituksena vanhassa kerrostalossa.
Oman kotiteatterin sähköt on rakennettu näin. Tykin ja sulakkeen välissä on vielä UPS. Pistorasioita on mm. aktiivikaiuttimien vuoksi 28 kpl.
Genethäthän ovat tunnetusti universumin parhaat kajarit! Hmmm...toisaalta ostin just jonkun kajari setein thaimaasrta 50 eurolla eli noin 2000 thai bahtilla ja se pieksee noin mun g3 set mennen tulleen.
Mikä mahtanee tehdä tästä "kytkennästä" vaarallisen tai laittoman? En itse näe ainakaan syytä miksi pitäisi ehdottomasti olla samalla vaiheella.
Tuota, juu. Näin toivon minäkin. Totta. Projektin alussa käyttämäni sähkömies raapusti itse asiassa valaistuksesta ja pistorasioista luonnoksen (suunnittelutoimistolla laadittavaan kokonaisratkaisuun minulla ei ole laittaa pelimerkkejä). Tuolloin ei kuitenkaan vielä otettu tarkemmin kantaa siihen, kuinka rakentaa mahdollisimman vähän hurinaa aiheuttavat sähköt huoneeseen. En nimittäin itse osannut esittää tuolloin mitään muita ajatuksia toteutuksesta pistorasioiden ja lamppujen sijaintien lisäksi. Kattoon/katonrajaan tulevista aktiivikaiuttimistakaan ei ollut vielä tietoa. Näitä ketjussa esiin tulleita huomioita on onneksi helppo viedä sähkömiehelle, kun hän seuraavan kerran käy paikalla. Toteutuksenkaan kanssa ei tule mitään ongelmaa, kun kotiteatteri on yhden kipsilevyseinän takana sähkökaapista ja teatterin rakenteet ovat tällä hetkellä vielä täysin avoinna. Genelecit saavat toistaa ääntä vielä sähköjenkin osalta hyvässä tilassa. Kiitos Harry kuvasta! Näytän sähkärille sitäkin. Lisäys. Varmistuksen vuoksi vielä kyselen. Kun minulla on niitä Genelecejä jo melkoisesti (3 x 1037C, 4 x 1030A ja 6 x M030) ja subbarillekin on melko tehokas RamAudio BUX 2.0 vahvistin ja laitteellinen soittimia ynnä muita laitteita, niin onko aiemmin mainittu 16A-sulake 2,5m2 johdotuksella näille juuri se hyvä ratkaisu? Entäs, aiheuttaako hurinoita, jos katonrajaan tulevat 1030A:t laittaisikin oman sulakkeen alle, mistä ne olisi helppo laittaa pois päältä?
Mitäs tuo laadun heikennys tarkoittaa? Itse olen pc setissä volat säätänyt windowsin mixeristä. Millaisena tuo virhe kuuluu? Mitäs tarkoitit tuolla 144db dynamiikalla? Kovimman äänen ja hiljaisuuden eroko on 144db? Vai jotain muuta. Ei kai tuo digitaalinen äänenvoimakkuuden säätö voi vaikuttaa dynamiikkaan? Tämä ei tosin liity genelec tuotteisiin juuri mitenkään. Joku mode voisi tehdä tälle vaikka oman ketjun.
Käytkö esim. tämä: http://www.thetadigital.com/casablanca_iv_controller_info.shtml Hinnat alkaen $16,245.
Joissakin digitaalisissa volume-säädöissä kaiketi bittien määrä vähenee, mitä vähemmän "hana" on auki. Eivät välttämättä soi oikein hiljaa soittaessa hyvin, jos bitit ovat vähentyneet radikaalisti. 144 dB dynamiikka tarkoittaa SNR:ää, signal-to-noise ratiota, eli kuinka hiljainen ääni voidaan digitoida/erottuu kvantisaatiokohinasta. Ei taida toisaalta edelleenkään olla tuohon kykenevää AD tai DA-muunninta?
Audiophiles first became acquainted with digital volume controls on CD players more than two decades ago. The first examples operated with a 16-bit word length -- the same as the "Red Book" CD standard. That meant that any reduction in volume also reduced the resolution and dynamic range of the source signal. Whether or not these effects were audible, this method was often discarded on theoretical grounds: If the sufficiency of CD resolution was already in question, then further reducing the resolution was a nonstarter. Lisää vaikka millä mitalla mm. 24bit volumensäädöstä: http://www.ultraaudio.com/index.php...311-what-s-wrong-with-digital-volume-controls
Syntyy 60-120 astetta vaihevirhettä eri vaiheessa olevien pistorasioiden väliin. Testattu mm. töissä ennen esitysprojektorin ja esityskoneen oman oistorasian laitattamista projektorin kuva välkkyi kun esityskannettava oli sähköissä kiinni (latauksessa) ja välkyntä hävisi, kun rasia laitettiin... Ja kyseessä oli sama pienehkö huone, ilmeisesti pistorasiat eri seinillä olivat eri vaiheessa.... Tavallinen 240V yksivaihepistorasiasähköhän tehdään 440 V kolmivaihesähköstä.... T: Vesku