http://www.genelec.com/news/latest-...0a-subwoofer-small-is-beautiful-and-powerful/ http://www.genelec.com/products/7040a/
Hmm, listahinta näköjään verkkokaupoissa 725 euroa. Soma pikku subbari, mutta aika kova hinta spekseihin nähden... Noh, kotimaassa tietty suunniteltu ja kasattu.
Mihin speksiin? About paperiarkin verran lattia-alaa haukkaavasta subwooferista otetaan spekseissä 100db/30-85hz eli huoneessa tippa ja toinen enemmän. Jakosuodot päälle. Huomaa, että tuo on tarkoitettu 8010/8020 työkaveriksi. Jos tuo subbari ei riitä, niin sitten on 8020:tkin väärässä tilassa. Joo, vain karvan kalliimmasta SVS PB-2000 lähtee enemmän painetta ja alemmas. No, se vie moninkertaisesti tilaa, eikä sitä kovin helposti nosteta lattialta kantokassiin & napata mukaan. Jos se nyt siihen lattialle koskaan mahtuikaan. Tuon ostaa henkilö, joka tarvitsee todella kompaktin purkin, joka jakosuotaa pikkugenet sähköisesti, ja lähtee tarvittaessa mukaan. Laatu maksaa. Jos tähän "SPL & hz /euroja" mittarin lukuun lähdetään, niin kaikki kaupalliset ratkaisut on kalliita spekseihin nähden.
Mulla olisi samanlainen kysymys, en tiedä onko kytkennällä juurikaan mitään väliä(?)... Koska Etuasteesta (Onkyo PR-SC886) tulee linjatasoisena RCA:na 7,1 sekä XLR:n saman verran, että kytkenkö vain Onkyo -> F Two -> FR, C, FL (8030, 8020, 8030) vai vedänkö suoraan etuasteesta pihat kaikille erikseen. Etu tässä olisi se,ettei tarvitsisi käyttää XLR-RCA adapteria kun F Two:sta tulee ainoastaan RCA:na 5.1 ulos ja purkeissa sitten on taas vain XLR sisään. Ideoita?
Ei. Jos toisessa päässä on RCA ja toisessa XLR, signaali on balansoimaton, vaikka miten kierisi. Balansoitu signaali edellyttää XLR:iä molemmissa päissä (ja laitteissa). Joku on joskus väittänyt, että XLR olisi parempi myös balansoimattomana, mutta perusteluja tuolle ei ole. Paitsi tietty tukevampi liitin. Ensimmäisellä kytkennällä voit (ja kannattaa) käyttää Genelecin omaa sähköistä jakosuotoa. Jälkimmäisessä joudut käyttämään Onkyon digitaalista. Joko ne on saman tasoisia taikka tuo Genen on parempi, huonompi se ei ainakaan ole. Bonuksena, jos käytät Genen jakosuotoa, voit musiikkia soitellessa käyttää pure-direct -tilaa tms. Jos siis olet analogi-puristi. Jos menet Genelecin suodolla, niin sitten kaikki signaalit suotamatta F2:lle eli kaikki kanavat large ja subbari vain LFE:lle (ei jakosuotoja Onkyossa).
Elikkä siis järkevin mennä RCA:lla onykosta - F Two ja sieltä luonnollisesti RCA->XLR:llä purkeille. Sainpa kaverin studiosta Monsterin ~120€/kpl XLR 5M kaapeleita juuri "ilmatteeksi" ja "joudun" käyttämään niitä, kunnollisten RCA-johtimien puuttuessa. RCA-XLR-RCA (ellei Genen pääkanava XLR:iä voi hyödyntää, sillä sisäänmenojen pitäisi kait olla sillattuja?) muunnos siis tehtävä Onkyo->F Two ja RCA-XLR F Two -> FL, C, FR. Onkyon asetukseksi siis Audion osalta Pass through vai Direct Audio, niin että Genelec saa hoitaa 5.1 -> 3.1 muutoksen? - Jouni
Tuota muunnosta se Genelec ei osaa tehdä. Downmix ja jakosuoto on kaksi eri asiaa. Downmix = signaalien kanavien miksaaminen vähemmälle kanavamäärälle toistolaitteistossa, esimerkiksi 7.1 -> 5.1 tai 5.1 -> 2.0. Nämä ovat AV-vahvistimien (ja BD-soittimien) heiniä. Jakosuoto = signaalin jakaminen (yleensä) kaiuttimien ja subwooferin välillä. Esimerksi jakosuoto 85hz:stä (Genelec) tarkoittaa, että alle 85hz taajuudet ohjataan subwooferille ja yli 85hz jätetään sille kaiuttimille, minne signaali ohjaa (on syytä muistaa, että jakosuoto ei ole koskaan äärettömän jyrkkä, vaan jakotaajuudella signaalia toistavat molemmat). Nyt en ihan tavoita, mitä tarkoitat sisäänmenojen siltaamisella ja muunnoksella.
Eli siis manuaalissa lukee että Input XLR sekä Input RCA ovat sillattuja, eli siis molemmat ottavat vastaan signaalia, vaikka samanaikaisesti (jos oikein ymmärsin) jos niille jotain työnnetään. Tämä siis, että liekö voisin hyödyntää pääkanavien osalta tuota XLR-sisäänmenoa ja sitten käyttää ainoastaan Subwoofer sekä Center sisäänmenoja RCA:lla. Eihän tästä mitään muuta hyötyä ole kuin se, että jos käytän kuitenkin XLR kaapeleita niin menisi vähemmän noita XLR-RCA muuntimia. Avasiko yhtään?
Minulla kotiteatterihuoneessa (n. 5mx7m, 2,30m korkea) 3xG three+2x 8020b + 7060b subi, ja tuntuu että basso loppuisi kesken varsinkin musiikkia kuunnellessa. Lisäksi en ole saanut säädettyä subia mitenkään niin, että bassoa tulisi, mutta subi ei alkaisi vilkuttamaan keltaista/punaista äänenvoimakkuuden noustessa. Mikähän avuksi, toinen tai isompi subi vai miten? g three- ja 8020b- kaiuttimien äänenvoimakkuudet kyllä riittävät hyvin omaan käyttöön ja ylikin.
Tuosta olisi tarpeellista saada vastemittaus, että miten paljon sitä äspeeällää tulee bassotaajuuksilla. Speksien mukaan pitäisi lähteä 108db ja in-room pitäisi irrota vielä enemmän, niin jotain on pielessä, jos se ei riitä (104db jatkuvassa metelissä saat kuulovaurion parissa minuutissa). Ja kun niihin talkoisiin päästään, niin mittaus sitten pari senttiä elementistä, että subbari sinänsä toimii. Jos elementistä mitattuna lähtee, mutta huoneessa ei, niin sitten tutkimaan sijoitusta. Noin pieneessä tilassa ei pitäisi loppua kesken.
Jotain outoa täytyy olla säädöissä/subissa jos alkaa vilkuttamaan heti äänenvoimakkuuden noustessa. Vielä oudompaa jos ongelma on etenkin musiikilla eikä leffoilla. Kuuntelutilasi on suht iso (35 m2), joten 7060B on auttamattoman pieni tuohon tilaan. Jos lompakko sen sallii niin vaihto 7070A:han ja varsinkin 7071A:han paineistaisi tilaa ihan eri lailla.
Speksin mukaan tuo on tanssikaveriksi 8030:lle surround-käytössä ja 8040:lle stereokäytössä. Äänenpainetta lähtee paperilla enemmän, kuin niistä iänikuisista SVS:n 12-tuumaisista. Että en nyt ihan kättelyssä lähtisi julistamaan liian köykäiseksi. Edelleen suosittelemasi 7070A tarjoaa paperilla sen +4db enemmän. En tiedä, miten relevantti parannus on neljän desibelin maksimipaineen nousu. Vasta 7071 tuuttaisi sitten sen +10db. Mittari, mittaussofta ja tietokone. Esimerkiksi UMIK-1, Room EQ Wizard ja toimiva PuuCee. Jos omasta takaa ei ole, niin kannattanee tiedustella tuolla mittalaiteketjuissa, että olisiko joku halukas tulemaan (olutpalkkiolla) mittailemaan.
Onnistuuko 2kpl g3 ja f2 liittäminen stereovahvistimeen jossa on yksi pre-outti? Eli siis vahvarilta pre outista subbariin rca:lla ja subilta eteenpäin kaiuttimille. Pitääkö vahvistimesta löytyä vähintään kolme pre outtia, jotta työ setti toimii?
Mitä siinä pre-outissa lukee? Jos siinä lukee esim. että "sub", niin sitten siinä kulkee vain subbarille tarkoitettu signaali. Muutenkin yhden RCA-liittimen kautta voi kulkea vain yksi äänikanava. Jos enempää pre-outteja ei ole, lienee toimivin ratkaisu hankkia piuhat, jotka vaimentavat kaiutintasoisen signaalin Geneleceille sopivaksi. Tällöin mennään kahdella piuhalla. Kolmea piuhaa tarvitaan vain kotiteatterivahvistimien kanssa, koska tällöin subbarille on oma kanavansa.
No siinä tapauksessa homma on ok. Piuhat subbariin ja siitä edelleen kaiuttimiin. Kolmatta piuhaa ei tule eikä tarvita, koska stereosignaalissa on vain kaksi kanavaa.