Parempi vaan luovuttaa, vähän ku seinälle tarinois kun koittaa johnille jotain sanoa:/ Siellä on vaan on/off asennot laitteissa. Ps. kirjottele john ihan normaalisti vaan, toi väkisin yritetty hassuttelu on vähän...
Audiovaatimustasonsa erittäin korkealle asettanut yksilö, joka kuitenkin ymmärtää äänentoistolliset rajansa: on riittävän älykäs sopeuttamaan audiotoimintansa sen mukaan. Ei noudata mitään hihi-hehe -medioissa ja internet-foorumeilla yleisesti kuorossa hoettuja sääntöjä ja toimintamalleja mahd.korkealaatuisen käyttöaudionsa rakentamisessa. Vaan luo itse omat sääntönsä ja toimintamallinsa. Eräänlainen kerrospaska-olosuhteissa lusiva alfa-hifisti, siis. Sinä taidat olla lajityypiltäsi "AV-laitekasan kanssa yksiössä kahdestaan" -tyyppiä, vähän nuoremman oloinen bensalenkkari-opiskelijapoitsu vielä. Tekstitystä ruutuun vaan sinullekin, niin kyllä se siitä. P.S. Kannattaa ottaa kevään kurssitarjottimesta opinto-ohjelmaan "Huulilta luettu englanti" -kurssi, mikäli mahdollista. Näin "äänentoisto"-harrastelun edellytykset saavat lisäkohennusta.
Toivottavasti ylläpito heräilee, ja saadaan tyyppi taas banaarisaarille muutamaksi kuukaudeksi. Tuon Sennheiser-sankarin jutut alkavat puuduttaa aika nopeasti.
Tuli ostettua 5050 subi. Mukavasti on päivä mennyt lattialla kontatessa ja taistellessa seisovien aaltojen kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että ei tämä subin sijoittelu mikään helppo juttu ole.. Hommaa vaikeuttaa se, että mahdollisia sijoittelupaikkoja ei liiaksi ole. Tällä hetkellä subi on päätynyt kuuntelupaikasta katsottuna etuseinän (huoneen lyhyempi sivu) keskikohtaan, joka taitaakin olla semmonen perusvarma paikka. En tiedä mistä johtuu, mutta kuuntelupaikassa istuessa ja musiikkia kuunnellessa tuntuu kuin kohta olisikin jonkinlaisessa kuopassa. Puoli metriä suuntaan tai toiseen niin "monttu" katoaa. Voisikohan tv-taso, minkä vieressä subi töröttää vaikuttaa siihen? Tässä tulee kaheliksi kun vaan kuuntelee ja kuuntelee. Ei meinaa erottaa enää oikeaa väärästä. Mistä tiedän, että subi on optimipaikassa ja hyvällä volumella suhteessa pääkaiuttimiin?
Kuuntelupaikka on ilmeisesti aika keskellä huonetta? Mittaamalla selviää. Jahka vaste on riittävän tasainen (tästäkin voi olla montaa mieltä ja mikä on kellekin riittävää), on paikka optimaalinen kuuntelupaikkaan nähden. Jos kuuntelupaikka vaihtuu, saattaa subbarin paikan tarkistuskin olla paikallaan.
Paikka on kaiuttimista katsottuna vastakkaisen seinän keskellä. Tila on siinä mielessä hieman haastava, sillä samassa tilassa on parvi. Suurin kumina kuuluu parven alla, enimmäkseen nurkassa. Joo mittaamalla takuulla selviää, mutta valitettavasti mittauslaitetta ei ole käytettävissä...
Seinän keskikohdat ovat myös monesti ongelmallisia kuuntelupaikkoja bassopään taajuusvasteen suhteen. Nurkissa kumisee lähes aina.
Genelec on näköjään tänään alkavan Voice of Finlandin uuden kauden sponsori. Aiempinakin kausina ohjelmassa on vilkkunut Genelecin kaiuttimia taustalla. Mielenkiintoista nähdä, että miten sponsorointi nyt näkyy ohjelmassa.
Sanokaas mikä on tuollaisen naarmuisen G3:n käypä arvo? Kaatui perhana naamalleen ja naarmut yläreunaan Saako geneltä jonkun värikoodin tuohon mystic blackkiin? https://www.dropbox.com/s/ptwsjgabwspc6e1/20160111_193935.jpg?dl=0
Alkuperäinen maali on pulverimaali, joten värikoodiasia on vähintäänkin haasteellinen. Lopullinen sävy riippuu niin monesta muustakin asiasta kuin pelkästä maalista. Lopputulos on korkeintaan välttävä, jos tuohon päälle vetää jotain auton korjausmaalia tai vastaavaa. Hyvä lopputulos vaatii pohjatyöt ja ammattimaalarin. Todennäköisesti edullisemmaksi tulee vaihdattaa kokonaan uusi etukansi.
Voitko kertoa mulle vaikka yv:llä mitä tuollainen etukansi maksaa. Fiksauksena ajattelin vaikka mustaa pigmenttiä sisältävää autovahaa...Tottahan tuo on että paikkamaalaus vaan luultavasti pahentaa tilannetta. NVM: laitan supporttiin sähköpostia tuosta
Aika sama kysytkö täällä vai siellä, koska sama mies vastaa molemmissa... Pigmenttivahalla?? Kuvan perusteella tuo näyttäisi vaativan aika paljon järeämpiä keinoja.
Päätinkin sitten pistää koko kaiutinsetin uusiksi Genen 5050 subin vuoksi. Kävikin nyt sitten niin, että en saanut subia soimaan niin hyvin kuin oletin, joten pistin palauttaen. Olin kuitenkin valmistautunut äänelliseen muutokseen, joten enpäs ollutkaan enää tyytyväinen pelkkään M030 pariin. Eilen kävin hakemassa postissa 8330 setin GLM 2.0 korjaimen kanssa... Ei muuten voi kun kehua. Huonekorjain oli juuri se mitä kaipasin. Subbarihaaveetkin unohtuivat kun toiston alapäähän sai lisää jykevyyttä lisätehon, sekä huonekorjaimen myötä. Kysyisin kuitenkin neuvoa äänenvoimakkuudensäädön kanssa. GLM boksiin liitin Genelecin oman 9310A säätimen, jonka lisäksi omistan USB dacin jossa on itsessään volumensäätö. Tällä hetkellä olen kääntänyt dacin volumen tappiin ja säädellyt äänenvoimakkuutta genen "pikkusubista". Hommaa hankaloittaa se, että jos GLM softa ei ole käynnissä niin 9310A volumesäädin ohittuu ja äänet onkin täysillä dacin vuoksi. Itseäni moinen pikkuseikka ei haittaa, mutta naisystäväni tätä ei välttämättä aina muista..
Ei tuossa ole wattiakaan enempää tehoa bassokeskialueelle, enemminkin lienee soundin luonne-erosta kyse. Erilaiset päätetekniikat tosin taitaa olla (D vrt. AB), Zipman voinee vahvistaa. Ja tehohan ei tunnetusti edes ratkaise. Vaatiiko tuo 9310A muka GLM-softan päällä olon? Hieman oudolta tuntuisi, kun se kytketään tuohon network adapteriin. Mitä tuo DAC tekee tuossa välissä? Toimii vain kytkimenä ja jakaa digisignaalia Geneille? Parhaan hyödynhän noista Geneistä saisi, kun niihin kytkisi äänen digitaalisena. Ulosti DAC digiä tai analogista, niin käytä Genen säädintä. Digin tapauksessa bittejä ei menetetä digitaalisen vaimennuksen takia ja anan tapauksessa korkeampi antojännite tarjonee ainakin teoriassa paremman AD-muunnoksen kaiuttimen päässä (kunhan ADC ei yliohjaudu, mutta Genen tapauksessa epätodennäköistä järkevillä linjatason volteilla).
Grande: Se tuntuva ja kuuluva loikka digimallien bassopään ulottuvuudessa (jopa lähestulkoon "kuin yhden mallinumeron hyppäys analogimallistossa") johtuu nimenomaan signaalinkäsittelystä; digitaalisesta huonekorjauksesta sekä digitaalisista limitereistä ja jakosuotimista. Näiden avulla on mahdollista ulosmitata bassopäässä syntyvä room gain täysimääräisenä, viimeiseen hertsiin ja desipeliin saakka. Mikrofonin avulla kuulostelemalla ja kaiutin äärimmilleen sijaintiinsa optimoimalla saadaan normaalissa huonetilassa venytettyä toistoa huomattavasti alhaisempiin lukemiin, kuin mitä datalehdellä mainitut vapaakenttämittaukset antaisivat ymmärtää. Samalla kuitenkin digitaalisen tarkkuuden ansiosta voidaan välttää refleksiviritettyjen kaiuttimien toiston alarajan suhteen ilmeneviä vaarasektoreita. Ja kyllähän sitä tehoakin on tarjolla 20% enemmän (40+40W -> 50+50W) kuin analogimallissa, vaikka se merkittävin loikkaus edelleen syntyy dsp:n puolella.
Genelec on luultavasti tippunut pois monien ostoslistalta ilmoitetun basson rajataajuuden vuoksi. Bassot speksataan vapaakentässä, jotta ne toimivat vaimennetussa studiossakin. Yleensä kuluttajille myytävissä kaiuttimissa bassot speksataan huoneen tyypillistä vaikutusta mukaanlaskien. Tämä luo sellaisen mielikuvan, että Genelecien bassot eivät ulotu niin alas kuin vastaavankokoisilla muilla merkeillä. Todellisuus on käytännössä usein päinvastoin, sillä ohutseinäinen alumiinikotelo saa kaiuttimen näyttämään pieneltä (kuvittele koteloon 2 cm paksumpi MDF kuori ja mitä se tekee ulkomitoille sisätilavuuden muuttumatta) ja bassoa tulee huoneen avustuksella ilmoitettua speksiä enemmän. Toki bassoelementtiä suojeleva ylipäästösuodin leikkaa alimpia bassoja, vaikka huoneelta olisi tukea saatavilla. Digimallit näyttävät ulottuvan n. 10 Hz ilmoitettua alarajataajuutta alemmaksi tyypillisessä huoneessa.
Totta kai, ei tässä sentään tyhmiä olla. Tässähän tosiaan verrattiin M030:stä ja 8330:stä, joissa bassokeskialue-elementille mitoitetun päätteen tehoissa ei ole eroa. M030 ja 8030 samassa tilassa kuulleena jälkimmäisessä oli bassopään osalta selvästi muhkeampi meininki, toisaalta ei ehkä yhtä erotteleva. Nämä kaksi ovat keskenään erilaisia kaiuttimia ja 8030:sen bassopään muhkeus johtuu siitä (siinähän on tosiaan jopa 10 W vähemmän tehoa wooferille). Koska myös M030 ja 8330 ovat kaksi varsin erilaista kaiutinta, on täysin mahdollista, että 8330 soi tukevammin ilman huonekorjaustakin. Aika harvassa jalustakaiuttimissa on alhainen alarajataajuus. Lattiakaiuttimiin vertailu taas on turhahkoa.