Ongelma minun kohdalla on se että olen tämmöinen sekakäyttäjä! Kaksi DSP-kajaria ja loput 80xx-sarjaa. Musiikki kuunnellaan näillä DSP-vehkeillä -suora ketju läppäriltä kajariin- ilman mitään ylimääräisiä siinä välissä. Syystä että lopputulos on kertaluokkaa parempi kuin signaalin kierrättäminen av-vahvarin kautta. Mutta kun nämä samat kaiuttimet osallistuvat myös tv- ynnä bluray-äänentoistoon, niin tässä piilee se "ongelma". Jos minä laitan sen -50dB kajareihin. Annan sitten Audysseyn kalibroida koko systeemin. Lopputulos on se että esim elokuvia katsellessa ääni kuuluu käytännössä vain kolmesta kaiuttimesta. Audyssey kun ei pysty tasaamaan volumea samaksi joka kajarille. Kun tarkastelee kalibroinnin lopputuloksia niin huomaa että DSP-kajarit ovat säädetty +12dB (tämä on maksimi) ja muut -12 dB (myöskin maksimi). Ojalan laskuopin mukaan DSP-kajarit soivat 26 dB hiljempaa kuin muut. Tietysti tässä yhteydessä voisi kikkailla tämän GLM-kaukon kanssa, mutta se taas vaatisi omat operaationsa -kalibroida SPL-mittarin kanssa tasot kohdilleen, mutta menee vähän monimutkaiseksi. Joten musiikki diginä läppäriltä ja sitten läppäri kiinni jotta kaiuttimet (DSP) pystyvät ottamaan analogista signaalia elokuvia/tv:tä varten. Ja nyt sitten volume hoidetaan Maranzin kaukolla -ja kaikki ovat onnellisia! Ja sen verran tuosta Audyssey-kalibroinista. Koska DSP-kaiuttimissa on joku 4-5 millisekunnin viive niin Audyssey ottaa huomioon tämän lisäämällä kaiuttimen etäisyyttä todelliseen matkaan verrattuna -minulla se on jotain 1,5 m, en nyt tarkkaan muista. Kalibroinnin jälkeen sitten asetuksista ruksataan "Bypass L/R loudspeaker". Läppäri > kajari-versiossa näitä ongelmia ei ole!
Ilmeisesti tässä -50 dB asetuksessa tulee kuitenkin se ongelma, että jos järjestelmässä on digitaalisen lähteen ohella esim. normi vahvari ja analogisia kaiuttimia, niin silloin Genet kuuluvat hiljaa, mikä tarkoittaa, että GLM:llä pitää laittaa volkat kaakkoon, että ollaan samalla tasolla kuin muut kaiuttimet. Pitäisikö sitten olla erikseen Analogisen ja Digitaalisen lähteen volumetasot tallennettuna (esim. digitaaliselle -50 dB ja analogiselle maksimit tässä esimerkissä)?[/QUOTE] Jos sinä laitat esimerkin mukaisesti volat kaakkoon, niin ongelma ei häviä minnekkään, se vain vaihtaa kajaria! Analogisia volumetasoja ei voi tallentaa kaiuttimiin. Analogihommat hoidellaan sillä av-vahvarin volumepotikalla. Digi-hommat taas digi-vermeillä. Sinä yrität nyt tehdä yksinkertaisesta asiasta turhan vaikeaa.
Miksi ei poistuisi. Esimerkki: 1. sulla volat kaakossa sillä ainoalla säätimellä (eli 0 db tms.) 2. käynnistät Windowsin ja GLM ei ole päällä, niin varoitusäänet pauhaavat maksimivolumella, kun sulla on digitaalisesti yhdistetty niihin 3. nyt jos tallentaisit -50db ja käynnitäisit koneen uudelleen, niin huutaisivat Genelecit siedettävällä tasolla niitä varoitusääniä 4. tästä tulee ongelma nyt sun kotiteatterikäytössä, sillä Genet jäävät hiljaiselle analogisella signaalilla, siksi asetatkin aina GLM:llä 0db:hen ja tallennat tämän kaiuttimeen 5.__ JOS__ analogiselle voisi tallentaa oman asetuksen eli 0 db ja digi puolelle jättää sen -50 db, niin käsittääkseni ongelma poistuisi. Analogisessa jokatapauksessa joku potikka on välissä säätämässä tasoa. Analogipuolella ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se, että asetus pitää olla digitaalisissa Geneissä Full Scalessa ja maksimilla, jotta soivat yhtäkovaa kuin analogiset. Tiedän, ettei analogisia tasoja voi tallentaa ja siksi olen tässä miettinyt vain ratkaisuja (eli että sen voisi tallentaa). Tämä ratkaisuni ei siis toimi, mutta en tiedä miksi se ei toimi edelleenkään? Edelleen tämä olisi vain optio. Oletuksena nämä kaksi asetusta voisi olla linkitetty, mutta linkityksen voisi purkaa ja asettaa erikseen haluttaessa.
Kyllä voi. Kaiuttimiin tallennettu taso on täysin sama sisään tulevasta signaalista riippumatta. Ei ole olemassa "analogista" tai "digitaalista" tasoa. Tasonsäätö tehdään vasta muun signaalinkäsittelyn jälkeen, juuri ennen D/A-muunnosta ja päätevahvistimia.
En nyt ole varma puhutaanko samoista asioista? "Miksi ei poistuisi?" Elokuva tilanteessa, jossa volumet ovat kuuntelupaikalla esim. 80 dB, ja sinä laitat GLM:stä volat täysille, niin ne sitten ovat täysillä -jotain vajaa 120dB- kun muut kajarit jatkavat sillä 80 dB:n tasolla. En kyllä nyt ole varma olisiko tämmöinen volume-yhteiskäyttö edes mahdollista? En ainakaan suosittele. Mutta joka tapauksessa siinä elokuvaan tulisi pieni väliaika jolloin SPL-mittarilla tasattaisiin volumet. Kohdat 1. 2. 3. ja 4. ok! Kohdan 5 siirrän mielelläni Iisalmen suuntaan!
Näin se tieto lisääntyy! Mutta eikös tämä kuitenkin tarkoita, että siinä GLM-softassa se taso -oli se nyt mikä tahansa- tallennetaan siihen kajariin, käytetään niitä kajareita sitten digi-tai analogisena? Tarkoitan ettei mitään "erillistä analogiselle signaalille tarkoitettua tallenninta ole". En vieläkään ymmärrä mikä olisi se taso -muu kuin Fullscale- millä tämmöisessä minun systeemissä ei tulisi ongelmia? Mikäli kaikki menisi av-vahvistimen kautta, tai kaikki olisivat DSP-kaiuttimia, niin tilanne olisi toinen. Mutta no hätä! Ei ole kovin suuri vaiva sulkea läppäriä ja avata AV-vahvistin.
Tämä kuulosti mielestäni ongelmalta (vaikkei sinulle olisikaan): mutta asia selvä, asiaa ei voi ratkaista kaiuttimissa. Mua henkilökohtaisesti vituttaisi tollanen järjestysten opettelu ja muille opettaminen ja käyttiksen jne. ohjelmien ääniasetusten disablointi ettei tulisi ylläreitä.
Se vahvarin tekemä vaimennus sitten poistuu analogisesta signaalista (käsitin, ettei elokuvakäytössä GLM ole päällä)? Vai tarkoitatko, että myös koneella soitat musaa myös niistä analogisista?
No niin onkin, yksi asetus. esimerkki (miten voisi olla? vai eikö voisi? ): 1. Digi signaali sisään -> DSP muokkaukset -> tason säätö -> d/a muunnos 2. Analoginen signaali sisään (valmiiksi vaimennettu) -> A/D -> DSP muokkaukset -> d/a muunnos (ilman tason säätöä?) Mutta en tosiaan tiedä kaiutinsuunnittelusta, että onko tämä a) mahdollista b) mahdollista nykyisessä designissä. Sori että pyydän tätä rautalangasta. Mielestäni tämä on edelleen vastaamatta, ja ainoa ratkaisu tuntuu olevan, että pitää toimia tietyllä tapaa ja ns. work-aroundata tätä minimaalisen pientä ongelmaa, mitä yritän nostaa esiin. Vai enkö nyt hiffaa jotain perimmäistä asiaa tässä.
Minä olen kokoajan puhunut tästä sekaversiosta -DSP+ normikajarit. Kaikenlaista olen kokeillut ja ainoa joka on toistaiseksi toiminut on DSP-täysille -tai ainakin lähes, muuten ei tason säätö onnistu. Tosin se on vielä kokeilematta että DSP:en -50dBFS av-vahvarista nupit kaakkoon ja pinkillä kohinalla sitten muut kajarit samaan tahtiin! Saattaisi jopa onnistua -tiedä häntä? Ongelma tässä on sitten se, että vahvistimen 0 dB raja tulee vastaan. Kun se jo nyt vanhemmilla äänitteillä pyörii siellä -3 -9dBFS.
Ainahan se aikamiestä jonkin verran! Mutta kun pitää digi-puolen (läppäri > kajari) erillään muusta touhusta niin mitä säätämistä siinä alkuasetusten jälkeen enää on? Ja satunnaisia käyttäjiä varten on CD-soitin. Jos ei CD-levyt riitä, niin sitten vaikka Tidal. Taatusti tietokoneen/älypuhelimen kanssa surffailu netissä, some ym. vaativat moninverroin enemmän opettelua kuin nämä asiat joista tässä on nyt jonkun aikaa jutusteltu. Se on asenteesta kiinni haluaako oppia jotain uutta. Ja mitä vanhemmaksi tulet sen tärkeämpää jonkin uuden opiskelu on -vaikkapa vain näiden asioiden! Vautsi! Jopas kuulostaa ylevältä!
Lähinnä ajattelin, että onko kyseessä käytettävyysongelma (edelleen hieman tuntuu siltä), jonka voi korjata, sen sijaan että opettelisi, miten ongelman kanssa elää. Lähempänä olisi vertaus, että kotiisi on asennettu etuoveen lukko, mikä on aina takalukossa, mutta ainahan voit mennä takaoven kautta, joka ei ole. Mutta tämä riittää minulle. Jos Zipmanilla kommenttia, niin saa antaa.
mitäs uutta on glm 2.06 versiossa.käytössä edellinen versio ja homma kunnossa.kannattaako ladata ja ajaa uudestaan kajarit?
Hiukan vielä! Jos kaikki kaiuttimet on kytketty etuseen -myöskin DSP:t analog inputiin ja letkun toinen pää vastaavaan paikkaan etusessa, niin kyseinen ilmiö pitäisi olla mahdoton!
http://www.genelec.com/sites/default/files/media/Studio monitors/Software/GLM 2.0/software_release_note_glm_2_0_version_2_0_6_for_mac_and_windows.pdf Minulla näyttää olevan 2.0.6 Beta -hieman ennen Joulua näköjään calibroitu. Ei ainakaan mitään ongelmia ole ilmaantunut. En ole mikään GLM-hevijuuseri- calibrointi onnistuu mutta siinä kaikki! Hienolta kuulostaa, mutta niinhän se kuulosti jo sen 1.5:nkin aikaan, varsinkin erään Kuopiolaisen harrastajan käynnin jälkeen. Tiedä mihin tämä versio pystyy, mutta kun ei ole harmaanpunaista aavistustakaan mitä pitäisi säätää ja mihin!
A) On* B) On* *GLM:n kautta GLM:ään on helppo tehdä eri ryhmät analogiselle ja digitaaliselle signaalille, joissa voi olla myös erilaiset tason säädöt, kalibroinnit yms. Mutta jos haetaan täysin automaattista järjestelmää, jossa kaiutin haistelisi käytetyn signaalin ja säätäisi tason (mihin?) tämän perusteella ei onnistu. Kaiuttimia voi käyttää myös ilman ohjausverkkoa/GLM:ää, mutta tällöin täytyy ymmärtää, että tällaisten edistyneiden ominaisuuksien käyttö ei onnistu. Täydet ominaisuudet ja käyttömukavuuden saa vain GLM:n kautta. Sivuhuomiona sanottakoon, että missään ei määritellä, että digitaalinen signaali tulisi aina täydellä tasolla ja analoginen signaali vaimennettuna. Ihan yhtä hyvin asia voi olla toisin päin tai molemmat täydellä tasolla tai vaimennettuna. Siksi kaiuttimessa on aina tasonsäätömahdollisuus - signaalista riippumatta.
Ei ole olemassa analogista puolta. On vain olemassa AD-muunnin sisääntulossa, jonka jälkeen signaali kulkee täysin samaa reittiä. Kaiutin käsittelee aina digitaalista signaalia.
On olemassa kuitenkin kaksi eri inputtia. Jos signaali tulee digitaalisesta inputista tee tason korjaus (mikäli tällainen on asetettu). Jos analogisesta, niin älä tee (joku bitti päälle A/D korjauksen yhteydessä) (oletuksena voisi tehdä saman korjauksen kuin digipuolella). Tiedän, ettei tämä ehkä ole mahdollinen nykyisissä.
Aivan sama tuleeko signaali diginä vai analoogisena -samalla korjauksella mennään molemmissa! Ainoa ero näissä on se että analoginen signaali täytyy ensin muuttaa digitaaliseksi -siellä kajarissa- jotta dsp pystyy hoitamaan hommansa jonka jälkeen signaali muutetaan takaisin analogiseksi -siellä kajarissa. Tämä ees-taas vatkaaminen jää digisignaalissa pois.Mutta lopputulosta se ei muuta mitenkään. Minulla menee näihin 8260:siin molemmat sekä digi-että analoginen signaali- näillä musiikkia kuunnellaan kokoonpanolla: läppäri > usb to S/PDIF converter > kaiutin! Elokuvat /TV/Monikanava, samat kajarit + 3 muuta, nyt vaan homma siirtyy Maranzin komentoon, koska läppäri on kiinni, eikä kaiuttimiin mene digisignaalia. Kaikki samat asetukset mitkä toimivat digi-versiossa toimivat tismalleen samalla tavalla myös tässä analogisessa versiossa! Vaihda nyt vaan ne piuhat siltä kajareiden digital inputista siihen viereiseen analog inputtiin! Ja johtojen toiset päät niiden oikeille paikoille etuvahvistimeen -tulet yllättymään- positiivisesti! Ps. Autaisi kovasti jos laittaisit kuvauksen kokoonpanostasi!