Ihan hyvä demo. Muttei mikään tajunnan räjäyttäjä. Ei tullut suurta hinkua siirtyä 2.0:sta eteenpäin. Ehkä ens kerralla videotekniikka pois ja pääpaino ääneen? Ne akustiset verhot pois tai ylös esityksen jälkeen, että voi hieman tutustua, mitä siellä soi. Sitten joku hyvä surround demo, missä äänet paikantuu selkeämmin. Jotenkin tuli itsellenikin sellainen fiilis, että ehkä määrä ei korvannut laatua ja kaiuttimia oli liikaa. Yksi asia kuitenkin ärsytti paljon. Kyseessä oli varmaan monen sadan tonnin laitteet, mutta aina kun demo vaihtui, niin ääntä ei tullut aluksi ollenkaan ja sitten pari kertaa ääni pätki ennen kuin homma lähti toimimaan. En sietäisi tällaista ollenkaan näin kalliissa järjestelmässä, (vika ei tosin ole Genelecin).
[QUOTE="aapol, post: 1636878, member: 19775"]Onnistuisiko vastamelutekniikoin? Tällaista nämä tämän päivän huonekorjaukset eivät tosin tuota, vaan kyse on enemmän automatisoidusta parametrisesta taajuuskorjauksesta.[/QUOTE] Eiköhän tämä nyt ollut onnistunut vitsi!
Kiinnostus oli kyllä kovaa. Itsekin pääsin sisään vasta kolmannella yrittämällä: Ekalla kerralla huone tuli täyteen juuri nenäni edestä, toisella kerralla oli öpaut 40 henkeä jo jonossa, joten ei kannattanut mennä edes jonottamaan. Kolmas yritys oli sitten puolitoista tuntia ennen sulkemisaikaa, jolloin kävi tuuri. Jos esiteltävä laitteisto on tuollaista "pakko nähdä & kuulla"-tasoa, voisi olla ihan hyvä juttu hieman lyhentää tuota kestoa, jotta kierto nopeutuisi. Tosin en tiedä, että oliko tässä ajatuksena demota myös Trinnovin kykyä joustaa ääniformaattien mukaan, jolloin tietty tarvitaan aika monta erilaista demoa.
Onnistuu, mutta vain yhteen pisteeseen kolmiuloitteisessa tilassa. Kuulija pitää siis sitoa täysin paikoilleen, eikä päätä saa liikutella.
Tähänhän vaadittaisiin kaksi pistettä, koska korvien etäisyys toisistaan yhdellä akselilla on pään leveyden verran. Vai voiko heittelyä olla tuon verran?
Korvien välistä ristiinkuulumista voidaan kumota, mutta ylipäänsä tuo on aika teoreettinen tilanne. Realismia on kuulokkeet tai akustointi.
Vähän sama juttu. Itse istuin eturivissä, melkein nurkassa. Mä luulen, että sijoitus oli vaan kehno ja etäisyys surimpaan osaan takakaiuttimia liian pitkä, koska tosiaan pari vuotta sitten Auro 3D -demo toimi tosiaankin paljon paremmin. Tuli vähän ikävä sitä kuorodemoa. Voihan se tietty olla, että kokemus oli vaan niin immersiivinen, että unohtui tarkemmin kuunnella tilaäänentoistoa Metallicassa pellit taisi soida nyt ainakin sivu/takakaiuttimista...
Kiitos palautteesta. Olemme perinteisesti vuorotelleet eri vuosina monikanava- ja stereodemojen välillä, molempia kun on hankala rakentaa samaan huoneeseen tekemättä rankkoja kompromisseja. Kävitkö viime vuonna 8351-stereodemossa? Valitettavasti akustiset verhot oli rakennettu ns. kiinteiksi eikä laitteiston esittely niiden takana ollut teknisesti mahdollista. Laitteistokokoonpano oli listattuna yksityiskohtaisesti huoneen ulkopuolella olevilla näyttöruuduilla ja esittelijät kertoivat siitä mieluusti lisää utelijailla kyselijöille. Demomateriaalien määrä Atmos/Auro3D/DTS X -ääniraidoilla on valitettavasti vielä melko rajallinen. Käytössämme oli markkinoiden edistyksellisin AV-prosessori Trinnov Altitude 32, mutta sekään ei selvinnyt puhtain papereiden HDMI-signaalin synkkauksesta tuollaisessa tilanteessa. Yksittäisen leffan katselu kotiolosuhteissa on ihan erilainen tapaus, koska kuvan ja äänen synkkaus tehdään vain kerran leffan alussa ja pieniin ongelmiin ei silloin kiinnitä läheskään niin helposti huomiota.
Ja sitten olisi valitettu, kun pitkän jonotuksen jälkeen näkee vain 10 minuutin demon? Oli, sekä myös yhden kaiutinsetupin kykyä joustaa kaikkiin kolmeen immersiiviseen ääniformaattiin.
AURO 3D JA DTS-X on käytännössä jo kuopattu kun kukaan merkittävä taho ei miksaa niille tai tee miksaamoja noille formaateille. Atmos on vuoden päästä jo de facto standardi kun sille on useita satoja lisensoituja miksaammoja ja Aurolle ja DTS:lle vain pari navetan vinteille tehtyä... Unohtakaa muut normit kuin Atmos ja Trinnovin Spatial Remapping on täysin turha ja sotkee vain ääntä. Atmoksen kaiutinkonfaus kohdalleen ja SMAART:lla säätö ja voitte joskus jopa onnistua demossanne.
Stanfordin demo oli ihan hyvän kuuloinen (sattuu ehkä musiikkimakuuni). Metallica kuulosti minusta ihan joltain huonolta mp3:lta. Oliko sitten vain huono lähdemateriaali? Oliko noista demoista mikään natiivia Atmosta? Omaan makuun oli vähän liian "kliininen" soundi, mutta ehkä tykkään vähän pyöreämmästä soinnista. Odotukset oli ehkä vähän korkeammalla, mutta ei minusta lainkaan huono demo (Metallicaa lukuunottamatta).
Genelec 7271a Subi malli poistunut? Eikö ole vastaavaa mallia enää tulossa? Ollut harkinnassa ostaa mutta hinnasta johtuen ei ole talous antanut vielä myöden ja nyt huomasin tällaisen Mitä eroja 8250 ja 8350 oikein pitää sisällään? Onko "merkittävää" eroa? Itse omistan 8250. Edit : Toimiiko uusi GLM 2.0 vanhan 8250 kanssa?
83x0-sarjassa on ainakin enemmän suotimia kuin 82x0-sarjassa. Ilmeisesti 8250:ssa on 4 notch ja 4 shelf-tyyppistä filtteriä, kun taas 8350:ssa on 16 notch- ja 4 shelf-tyyppistä filtteriä. GLM 2.0 toimii 8250:n kanssa. Itselläni on juuri tuo yhdistelmä.
Uudemmat 83xx mallit ovat D-luokan päätteillä, 82xx mallisto vielä perinteisillä A/B päätteillä. Kevyempi ja energiatehokkaampi vahvari ja heppoisempi virtalähde laskevat laitteen painoa ja hintaa uutena. Tehoa on uusissa hieman aiempaa useampia watteja, joten teoreettinen max-spl on samalla kasvanut nimellisesti. Lisäksi, kuten edellä mainittu, DSP-platformi on pykälän uudempaa sukupolvea ja osaa laskea pari lisäfiltteriä. Pitäisin kuitenkin ne "vanhat" kajarit ihan hyvillä mielin käytössä edelleenkin, vaihtoon ei mielestäni ole näillä perusteilla aihetta.
Onkohan 83xx-päivityksen yhteydessä koskettu jakosuotimiin? En lähtisi kyllä päivittämään 8200-sarjaa vastaavaan 8300-sarjalaiseen. Ainoastaan silloin, jos vaihtaa samalla eri malliin.
Piristämpä teitä amatöörimäisellä kysymyksellä. Kun Genelecin messudemon kerrottiin olevan 15.8.11-kanavainen niin ymmärrän että järjestelmässä on kahdeksan eri signaalia toistavaa subbarikanavaa. Subbarit oli sijoiteltu siten että 6kpl sijaitsi edessä kolmen pinoissa ja loput kaksi subia sivuilla. Pinoamisesta on helppo vetää johtopäätös ettei kaikki subbarit toistanut omaa signaalia. Miten signaalia ajettiin subbareille, toistaako kaikki kahdeksan samaa signaalia vai ajetaanko esim vasenta ja oikeaa puoliskoa erikseen? Nuo 15 ympärillä ja 11 katossa sijaitsevaa kaiutinta lienee sentään omia kanaviaan.
On koskettu, mutta käytännössä merkittävä ero tulee 8000 -> 8300 päivityksessä. Käyttäjälle merkittävin ero 8200 verrattuna on huomattavasti hiljaisempi pohjakohina, korkeampi max SPL (erityisesti 8x40) ja lisääntyneet suodattimet GLM:ssä.
7271A:n tuotanto on alasajovaiheessa. Saatavuutta on vielä tällä hetkellä, mutta ostopäätöksen kanssa ei kannata viivytellä liian kauaa.