Dolbyn sekä laitevalmistajien nykyisin käyttämän järjestelmien nimeämistavan mukaisesti erillisiä kanavia ei enää listata, vaan numerointi kertoo kaiutinmäärän kerroksittain seuraavasti: Alakerros.subwooferit.yläkerros (15.8.11). Noudatimme tätä tapaa Hifiexpon Aisti-teatterin nimeämisessä. Subwoofereiden signaalit oli jaettu seuraavasti: Kuusi kappaletta edessä ajettiin yhtenä klusterina ja surround-subwooferit toisena klusterina, erikseen taso- sekä viivesäädettynä. Huonekorjaus oli tehty jokaiselle järjestelmän subwooferille yksittäin. Sekä LFE-tehostebassokanava, että surround-linjojen alabassotaajuudet syötettiin kaikille järjestelmän subwoofereille.
Miksei muuten subbareita ollut jaoteltu joka seinälle, kun niitä kahdeksan kappaletta oli? Eikös sellaista ratkaisua ole jossain aiemmassa demossa käytetty? Vai oliko tämä parempi kompromissi?
Tämä ei ollut tällä kertaa mahdollista, koska muut laitteet sisältänyt iso räkkikotelo sijaitsi takaseinän keskiosassa. Tämän lisäksi takaseinällä oli jalustoilla 2 kpl 8260A-kaiuttimia, joten tilaa subbareille ei yksinkertaisesti ollut. GLM- ja REW-mittauksien perusteella tuokin sijoittelu toimi subbareiden osalta hyvin huoneen haastavassa akustiikassa.
Onko joku vastaava tuote tulossa ja toimiiko enää yhteen 8250 mallien kanssa? Entä 7271a uusien 83x0 mallien kanssa? Tuon 7271a mallin kohdalla ilmeisesti tarvitsee sen genelecin AD9200A AD converter että saa nuo 8250 kiinni? Kai niitä vanhoja 82x0 malleja sitten löytyy käytettyinä jos kotiteatterin joskus saa aikaiseksi...
Miten paljon porukalla kokemusta tuosta 7271 tai 7071 subista? Hirveän vähän löytyy testejä ja kokemuksia.. Tehoa vahvistimesta kun ei lähde kuin 500w. Saako leffakäytössä järistykset aikaan? Edit : Saako uudemmat 73x0 subit kytkettyä vanhoihin 8250 kaiuttimiin? Ilmeisesti ei tarvitse sitä Genelec AD9200 tapaista muunninta? Harmittaa vain että ei ole 7271 tapaista uutta mallia... Mites kaksi 7370 subia vastaa 7271a mallia?
Kaikki 8200, 8300, 7200 ja 7300 sarjojen tuotteet toimivat keskenään yhdessä ja ristiin samassa järjestelmässä. AD9200-muunninta tarvitaan 7200-sarjan subbareiden kanssa, mikäli haluat syöttää niihin analogista signaalia. 7300-sarjan subbareista löytyy sekä analogiset että digitaaliset liitännät, joten erillistä muunnintä ei tarvita. Kaiuttimista löytyy molemmat liitännät. Kaksi 7x70 mallia vastaa yhtä 7x71 mallia suorituskyvyn puolesta. Speksattu maksimiäänekkyys tuolle on 118 dB puoliavaruudessa mitattuna, joten leffajäristykset toistuvat tarvittaessa referenssitasolla hieman isommassakin tilassa. Vahvistinteho itsessään ei kerro juurikaan laitteen suorituskyvystä.
LA AES 141th ilmossa henkilötiedoissa teillä on 8351:n kuvassa vanha SSL 4000E/G ja tekstissä taas puhutaan API:n 32ch anapadasta. http://www.genelec.com/jeff-balding
Miten kävi Beta formaatille? Tuon Auron saa optiona Denon/Marantz mutta tuskin paljon muissa nähdään. Eiköhän edelleen Friscossa Dolbyllä nukuta yöt rauhassa. Aurolla on kyllä mahdollisuuksia Intiassa teattereissa.
OT: Spoiler Miten kävi Dolby TrueHD:lle? Sikäli kun kolmekymmentä vuotta vanhat tapahtumat (Beta Max) on jotenkin relevantteja. Välissä Sony on yrittänyt mm. sellaista formaattia, kuin blu-ray.. En nyt muista, mitä sille kävi kisassa HD-DVD:tä vastaan.
Mistähän kumpuaa tämä patologinen dissaaminen kaikkea Genelecin tekemisiä kohtaan? Onko joskus kenties joku 8xxx-sarjalainen pudonnut varpaille tai jotain muuta vastaavaa -vai mistä oikein mahtaa olla kyse, olisi vaan hauska tietää?
Mites kytketään anthemin vahvariin täysi genesetti? Eli edessä 3x8050 takana 4x8030 ja subi 7071. Subia en ole vielä ostanut kun on vähän epäselvää tuon huonekorjaimen ja genen bassomanagerin käyttö yhdessä. Kotiteatterista tulee äänieristetty ja akustoitu. Huonekorjaus tulee varmaankin rajoittumaan lähes yksinomaan subbarille. sbr kajarit joutuu kytkemään pelkkään vahvariin kun subissa on vain 5.1 tai 6.1 tulot ja lähdöt. Eli kuinka arc ja genen bassomanageri toimii yhdessä jos joutuu tekemään korjauksia? Jos kaikki jakosuodot jättää anthemille niin vähän hankala perustella itselle genen subi kun itse rakentamalla saisi melkoisen paljon edullisemmalla...
Voisin laittaa tähän kyssäriä, kun Ilkka aika aktiivisesti vastailee. Naapurifoorumin puolella kysyttiin apua F Two subbarin kytkemisestä systeemiin. AV-etusessa olisi subbarilähtö balansoituna, mutta F Two:n XLR-tulot näyttävät alipäästävän basson 85 Hz taajuudelta, jolloin LFE-kanavasta jäisi 85-120 Hz alue toistamatta. Neuvoin kytkemään RCA:lla subbarin LFE-liittimeen. Basson managerointi siis AV-etusessa ja subbarille tulee vain yksi piuha. Neuvoinko oikein?
Emme suosittele käytettävän AV-laitteiden jakosuotimia meidän laitteiden kanssa, koska tällöin subbarille tulee kaksinkertainen alipäästösuodatus ja signaalin summaus (amplitudi ja vaihe) ei toimi enää suunnitellusti. Suositeltava tapa on kierrättää kaikkien kanavien signaalit subbarin kautta, joka hoitaa jakosuodon. Itse olisin neuvonut kytkemään koko laitteiston RCA-kaapeleilla (viisi kanavaa + LFE). Balansoinnista tuskin saa mitään hyötyä tuossa järjestelmässä, enemmänkin ongelmia, kun kaikki laitteet eivät tue balansoitua kytkentää (hänellä näytti olevan G Two:t takakaiuttimina). F Two:n XLR-tuloissa on 85 Hz alipäästösuodatus, koska ne ovat tarkoitettu vasemman ja oikean kanavan/kaiuttimen signaalin kierrätykseen, ei LFE-kanavan signaalin kytkentään.
Kiitos vastauksista. Neuvoin siis kuitenkin oikein. Jos subbari liitetään AV-etuseen ainoastaan LFE-liittimen kautta, niin bassomanagerointi tehdään puhtaasti AV-etusessa eikä subbarissa ole päällekkäisiä suotimia.