Liityn joukkoon kirjavaan, elämäni ensimmäiset genet hankittu ja näin ensipuraisulla tyyliin piuhat kiinni ja ei edes vielä lopullisilla paikoilla, niin tykkään todella paljon...ja mallina on 8040B ja subina harvinaisempi malli https://ceratecaudio.com/vita/
ei kun sori, oli väärä malli...siis tämä missä 10” elementti https://hifi-products.com/Ceratec-Deutschland-GmbH-vita-II-glass-speaker-25-PicFront.html
Tuo Dante ominaisuus vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Tosin homma meni nyt vähäksi aikaa jäihin kun tuli ostettua käytetty 8260A pari. Ensi testien jälkeen olen päässyt testailemaan kotona vain hyvin rajoitetusti koska XLR kaapeleita lukuunottamatta oikeastaan kaikki muu puuttuu vielä ympäriltä. Alkuun yritin kytkeä suoraan Blu-rayn RCA:sta 8260:n XLR digi-inputtiin mutta äänen paine oli sen verran kova että oli pakko vetää heti virrat pois päältä jottei naapurit häiriinny. Olenko ymmärtänyt oikein että GLM 3.0 on ainoa tapa säätää volyymiä jos kaiutin ottaa signaalin digitaalisena sisään? (Ilmeisesti volume tieto ei kulje AES3 XLR digi-signaalin mukana vaan jos signaalin haluaisi kuljettaa diginä, se pitäisi kokonaan uudellen mixata alemmalle äänitasoille jo ennen lähetystä ?) Analogia puolen XLR:ää olen testannut ketjuttamalla puhelimen mini-jack liittimen 3.5 tuuman liittimeen ja sieltä XLR:ään mutta näin ääni tuntui olevan hyvin herkkä häiriöille. Kaverin systeemissä volyme puolen kontrollin hoitaa F2 subbari joka on G3:sten edessä ja joka osaa hanskata myös esim. Applen airplay kaukosäätimen. Löytyykö 8260:lle sopivaa subbaria jossa olisi samanlainen ominaisuus? Viimeinen vaihtoehto lienee sitten vaan ostaa preamp jossa olisi kaikki mahdolliset inputit ja volyymin säätö ja joka osaisi sitten työntää XLR:n kautta signaalin analogisena ulos kajareille. Jos tähän menee, niin ainakin HDMI, RCA ja optinen SPDIF olisi hyvä löytää input puolelta tuettuna. Olisiko heittää mitään suosituksia?
https://mareks.fi/sdp-55-av-esivahvistin?___store=fi Tuolla JBL Synthesis SDP-55 AV-etupäällä saa Dantea ulos ja se muuttuu kätevästi AES/EBU muotoon tuolla: https://www.thomann.de/fi/dante_avio_aes3_io_adapter_2x2.htm Hintaa tulee yhteensä 7.659,- mutta on sitten täysdigi. Tuohon JBL Synthesis saa diginä kytkettyä 16 Geneä tarvittaessa. https://www.stpaulssound.fi/focusri...MI58imtr2j6QIVlcqyCh2wRAJmEAQYAiABEgJ5rvD_BwE
Jos diginä ajattelit soitella, niin GLM-verkko on pakollinen! Eli GLM-softa ja siihen kuuluva boxi. GLM-softa tietokoneelle, josta USB-johto boxiin. Boxista sitten Ethernet-johdolla ensimmäiseen kaiuttimeen josta toisella Ethernet-johdolla seuraavaan kaiuttimeen. Kaiuttimien calibroinnissa verkkoa tarvitaan myös! Ilman tätä GLM-verkkoa kaiuttimet ovat aina täysillä -eli melko äänekkäitä
Jos ostaa tuon JBL:n ja Extremen kytkimen Dante verkolle niin GLM ei kyllä tee yhtään mitään Genejen konfaamisen jälkeen kun on täysin digi systeemi. Siihen kytkimeen laitetaan noita Audinaten Dante to AES/EBU ja Dante to ANA muuntimia ja JBL hoitaa volumet ja ääni kulkee Cat kaapeloinnissa. Systeemiin sitten 14 kpl digi Gene ja Dante to ANA lähtöön 2 kpl 18” LFE subbari. JBL hoitaa huonekorjauksen ja LFE jaot kun LFE taajuuksilla ei digistä ole paljon muuta hyötyä kuin se että jako on tehty diginä.
Juu, äänekäs oli. Vaikka toiveena on päästä soittamaan paljon pienemmillä volilla, niin on mukava tietää että potkua löytyy tarvittaessa Hifiperry XLR nimisen Rasperryyn kytkettävän lisäraudan joka osaa laittaa signaalin ulos analogisen XLR kaapelin kautta tilasin alkuun koska sillä oli nopein toimitusaika ja haluan päästä jo käyttämään näitä kajareita. Mutta pitkällä tähtäimellä haluaisin signaalin diginä sisään joten täytyy tilata myös GLM 3 softa. Ja kyllähän se olisi ilmeisesti aika ehdoton hankinta myös calibroinnin takia vaikka volumen saisikin digin kautta muutenkin säädettyä. Voiko tehdä niin että calibroi kaiuttimet vain kerran GLM softan kanssa esim macillä ja irrotaa sen jälkeen tietokoneen (lopullisesti) irti systeemistä ja hoitaa sen jälkeen volumen säädön sen jälkeen aina noin satasen hintaisella Genelec 9310A nappulalla jonka saa puolestansa kiinni GLM rautaan? Lisäksi GLM 3 versiossa on myös jokin cloud-ominaisuus? En ihan saanut speceistä selvää mahdollistaisiko sen volumen säätämisen browserin kautta jos on saanut GLM 3.0 purkin jotenkin internettiin kiinni. Iso toive Genelecille olisi jos implementoisivat GLM boxissa olevalle prossulle mahdollisuuden kytkeä se verkkoon kiinni pelkästään verkkopiuhan tai wifin kautta sekä implementoisivat GLM raudassa ajettavaan softaan pienen HTTP serverin ja HTML UI:n tai esim. rest rajapinnan. Tämä mahdollistaisi kaiuttimien säätämisen käyttöjärjestelmä vapaalla tavalla pelkästään selainta käyttäen myös puhelimesta/tabletista/Linuxista. Aika kevyissäkin MCU:ssa on nykyään riittävästi potkua simppelin http ui:n pyörittämiseen, joten teknisesti se olisi varmaan mahdollista jo nykyisilläkin rautaversioilla.
Kerta calibrointi riittää -mutta muista tallentaa calibrointi kaiuttimiin ennen kuin tempaiset piuhat irti. Kun sitten siirtelet kaiuttimia, akustoit huonetta ym. niin uusinta calibrointi kannattaa tehdä uudestaan. Digi-kuuntelussa verkkopiuha on pakko olla kaiuttimissa kiinni, muuten ei volume toimi! GLM-softa ei tarvitse olla tietokoneella pyörimässä. Pelkkä GLM-boxi riittää, kunhan siinä on virrat päällä! Esimerkiksi USB-johto, toisessa päässä puhelimen adapteri. Sitten vaan potikka kiinni Boxin takana kolmion vieressä olevaan reikään. Homma toimii myös kauko-ohjaimella. Jos molemmat on samaan aikaan käytössä, niin potikka hoitaa volumen ja kaukolla vaihdellaan "Groupeja" -mikäli sellaisia olet calibroinut ja erikseen nimennyt softassa. Analogisena minulla on kaikki av-vahvistimessa kiinni, joten GLM-softan voi unohtaa -volumet hoitaa vahvari. Voi toki GLM-softan kautta hoitaa volumet myös analogi-systeemissä, mutta mielestäni kannattanee ensin tutustua systeemiin ihan perinteisesti Genelecin ohjeita noudattaen, että hieman ymmärtää mistä näissä SAM-kajareissa oikein on kyse!
Onko Genelecillä suunnitelmia päivittää tuota SAM-kaiuttimien DA-muunninta tukemaan yli 192/24 erottelukykyä? Markkinoillahan on DA-muuntimia, jotka tukevat 32-bit/768 kHz signaalia. Toisekseen olisi kiva, jos saisi tuon konfiguroinnin tehtyä IP-verkon kautta. GLM-verkko on kotiteatterissa vähän hankala, kun pitää vetää rengasverkko ympäri huonetta.
Mitä hyötyä tästä olisi käytännössä? Ihmisen kuuloaisti ei tyypillisesti huomaa eroa, kun mennään yli 16-bit/44.1 kHz signaalinkäsittelyn, tästä löytyy paljon tutkimustietoa. Kahtellaan, kahtellaan.
Joo numerohifistelyähän tämä on ja käytännön erot hiuksenhienoja. Onhan tässä sitten myös markkinoilla MQA-CD: . Tuo Techmoan soittelee jotain sample-CD:tä, joiden näytteistystaajuus 352kHz. Väittää kuulevansa eroa korkearesoluutioisen eduksi. Tuo 192/24 taitaa olla AES/EBU-standardin maksimi. Vaikkapa Sennheiserin HE-1 https://assets.sennheiser.com/global-downloads/file/7510/HE1_Manual_0917_EN.pdf ottaa AES/EBU:na max 192/24, mutta USB:n kautta 384/32.
Vaikka tällä hetkellä pyhästi lupaan itselleni, että 3 x X020a etukajarit ovat finaali itselleni etukajareissa, niin teoreettisena pohdintana, kun 1. kuunteluetäisyys on 1,65 m, 2. alle 90 Hz toistetaan subbareilla 3. kajarit ovat lähes vapaakenttäsijoituksessa etu- ja sivuseiniin parin metrin etäisyyksillä 4. kuuntelutila on tavanomainen akustoimaton olohuone, 5. kuunteluspotista on takaseinään noin metri ja 6. kuunteluvoimakkuudet ovat aina alle 90 dB (kerrostalo herkillä naapureilla), niin saavuttaisikohan enemmän äänenlaadun parannusta vaihtamalla etukajarit: A. 3 x 8320 kajareihin ja GLM3:seen hakien GLM:llä optimoinnin (vertailuhinta 1850 €) vai B. 3 x 8030 kajareihin ja dippailemalla niihin eniten optimisäädöt (vertailuhinta 1560 €) Toistan keskeiset reunaehdot: kuunteluvoimakkuus pysyy AINA alle 90 dB - alle 90 Hz toistetaan AINA subbareilla (jotka tulevat antimoden kautta) - kuunteluetäisyys on AINA 1,65 m - nämä pysyvät siis riippumatta siitä haettaisiinko äänenlaadun parantamista vaihtoehdolla A vai B.
mielellään luen mahdollisia muitakin argumentteja kuin hinnan. Kiitos toki senkin esiinnostamisesta.Eli vielä korostuksena: Saisinko "enemmän äänenlaadun parannusta" vaihtoehdolla A vai B?
Minusta GLM-ratkaisu kannattaa vain, jos myös subbarit ovat GLM:ää tukevia. Tällöin subbarien ja kaiuttimien integraation saa mahdollisimman hyväksi GLM:llä. Muussa tapauksessa huonekorjaus kannattaa tehdä vahvistimessa (vähintään Audyssey XT32, muuten laatu on selvästi heikompi kuin GLM-korjauksella). Tosin vahvistimesta et puhunut mitään. Ilmeisesti pääkaiuttimille ei ole minkään sortin huonekorjausta tällä hetkellä? Mainittakoon verrokiksi, että itselläni oli vähän samanhenkinen systeemi kuin mitä harkitset, eli Genelec 8250A-pari ja Antimodella korjattu subbari. Kun vaihdoin vahvistimen hyvällä huonekorjauksella varustettuun, niin subbarin ja Genelecien integraatio alkoi toimia paljon paremmin. Genelecien oma huonekorjaus on nyt poissa käytöstä. Olen harkinnut ei-DSP-kaiuttimien hommaamista, mutta en ole osannut päättää, että mitä hankkisin.
Pääkaiuttimille ei ole käytössä huonekorjausta nyt. Tarjolla oleva ei täytä vaatimusta "vähintään Audyssey XT32." Ja subbarit eivät siis ole Genen, eli niiden yhteensovittaminen tapahtuisi joka tapauksessa muutoin kuin GLM:llä. Itse olen pähkäillyt, että GLM:llä saisi nykytilanteeseen nähden petrattua Genelecien kautta tulevaa bassokaistaosuutta >90 Hz, eli josko sillä saisi todennäköisiä sen alueen bassovasteen monttuja tasaisemmaksi. Sointitasapainon säätöön en sitä kaipaa. Nykyisissä on dippailtuna - 2dB diskanttiin ja 85 Hz "Bass Roll-Off" -leikkuri. Isompien Genejen osalta taas arvaukseni olisi yläpään tarkentuminen nykyistäkin paremmaksi syvemmän diskanttisuuntaimen sekä kajarin suuremman otsapinta-alan ja suuremman keskiääni(basso)-elementin aikaansaamien suurempien suuntaavuusominaisuuksien myötä.