8050A on jo melko suuntaava vehje, eikä tuo subbarikaan mikään kovin suuri heijastava pinta kaiuttimen alla ole. Uskaltaisin siis veikata, että isoja ongelmia ei ole luvassa laitatpa kaiuttimet suoraan subbarien päälle tai sitten pienille jalustoille. Jalustat toki aina parempi vaihtoehto näistä kahdesta. Joka tapauksessa sijoita kaiuttimet mahdollisimman etureunalle, jottei subbarin pintaa ole näkyvissä kaiuttimien etupuolella.
Hommasin juuri 3kpl 8040 + SVS pc12-nsd, joka voitti hifilehden äijä-subi testin. Vahvarina on jo 7-vuotta vanha Pioneerin vsx 1014. Tarvittavat pre-outit kyllä löytyy. Takakajarit ovat hyvin palvelleet jamot, mutta nekin vaihtuu Genelecteiksi kunhan rahaa taas tulee. Kannattaako noi kytkeä vahvistimeen kaikki pieniksi, vaikka 8040:set toistaa kuiteski 40hz alle? Vahvaris on asetus "plus" jolla etu kajarit voi kytkeä largeksi ja subbariin toistetaan kuiteski matalat. Juuri nyt on tuo jälkimmäinen asetus käytössä ja soi mielestäni paremmin, kuin laittaisi genet pieniksi. Kuuntelutilana on rivitalon olohuone, mikä on puurakenteinen. Ei mielestäni bassot kumise ja soi mukavan pehmeästi. SVS:n jouduin kyllä siirtämään nurkasta kumisemasta tv-tason toiselle puolelle, niin parani kyllä pirusti toisto. 8040:set on asennettu tv-tason molemmin puolin ja keski kyljelleen tv:een eteen. Jos 8040:set asentaa aivan tv-tason etu alalle, niin eihän silloin tule enää tasosta heijastuksia? Kannattaako tuota vahvarin automaattista kaliprointia käyttää, koska se myös säätää kaiuttimien taajuusaluetta? Ajattelin vaan kun Genelecteissähän on omat taajuusalueen säätö namiskat, vai voiko ne olla sen jälkeen ihan off asennossa? Tällä hetkellä on kaikki asetukset ihan nollassa, paitsi kaiuttimien etäisyydet laitoin ihan käsin.
Kannattaa kytkeä pieniksi, jos haluaa vähemmällä kompressiolla rymistellä; itsellä jako 80Hz, ja rajoitinvalot silti kovemmassa kyydissä välillä vilkahtelevat. SVS on jo senverran pystyvä subi, että hoitaa isommankin bassokuorman kyllä varsin mallikkaasti. Genelecien jättäminen isoiksi aiheuttaa taajuusalueen alapäässä takuuvarmasti kompressiota suht reilusti verrattuna SVS:ään. Toisekseen normi kaksitiessä voimakkaat bassoäänet moduloivat myös keskialuetta>>>bassokuorma pienempänä myös keskialueen toisto pysyy paremmin kuosissa. Hommaat vielä AntiModen SVS:n kaveriksi niin homma toimii nurkkasijoituksellakin. Vahvareitten automaattisia kalibrointeja en käyttäisi, varsinkaan taajuusalueiden muokkauksen suhteen.
Olen kaapeloimassa sähköjä taloon juuri. Ajattelin jos pistäisi Geneleceille oman syötön suoraan sähkötaulusta. Eli omat pistorasiat ja vaikkapa varmuuden vuoksi 16A sulakkeen taakse. Olisiko suositeltavaa? Sähköt sitten tuollaisen liitäntäkannen kautta: Laitejohtoa ei kait saa suoraan pistää putkeen, joten tuollainen jakorasia on pakollinen, jotta saa MMJ:n yhdistettyä laitejohtoon. Siitä sitten Genelecille tämmösellä IEC-liittimellä:
Oma syöttö on aina suositeltavaa kaikille kotiteatterilaitteille. Itse tein myös näin ja laitoin kaiuttimet ja laitteet oman langattoman ohjauksen taakse, josta on helppo katkaista virrat kaikista laitteista kotoa pois lähtiessä.
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä onko äänentoistolle oma syöttö, jos vaan kaikki laitteet ovat saman vaiheen perässä. Mutta huomioithan tilanteen, että yhden sulakkeen irti kytkeminen ei vielä katkaise kaikista esim. olohuoneen rasioista sähköä. Toki on helpompaa rakentaa em. kytkentä, jos kaikki laitteet on yhden syötön takaa. 10A sulake riittää 2300W asti. Ylimitoittaminen ei tuo kuin kustannuksia kaapelin suhteen. Miksi et laittaisi pistorasioita oikeille paikoilleen kaiuttimien sijoitukseen nähden. Tämä kuitenkin olisi siistimpi ratkaisu kuin esittämäsi siirtokansi. Ja jos tehdään "puolikiinteä asennus", olisi hyvä olla vedonpoisto rasiassa.
Eihän tuo 2.5mm2 kaapeli maksa juurikaan enempää, kyseessä on kuitenkin vain noin 20m kaapelia, eli kustannukset ovat jotain alle 5 euron luokkaa. Hellasäröä kuului sen verran jo tuosta nykyisestä (muovinen johtokouru lattialta Genelecille) asennuksesta että ainoa vaihtoehto on tehdä täysin johdoton asennus. Rasiat jäävät kuitenkin nätisti kaiuttimien alareunan taakse piiloon. Kyllä tuo johdoton asennus omaankin silmään on miellyttävämpi vaihtoehto. Vedonpoisto on tuossa esittämässäni kannessa valmiina ja tavalliseen peitelevyyn sen voi (sähkäri) rakentaa laillisesti itse.
Hienoinen väärinkäsitys nopeasti lukiessa. Hifilaitteet siis omalla kaapelivedolla oman sulakkeen takana, mutta pistorasiat käytössä ja pistorasiat langattomasti/painikkeista ohjattavissa. Pyrin vain laittamalla hifilaitteet oman sulakkeen taakse minimoimaan häiriöt muista kodinkoneista ja laitteista.
En sanonutkaan, että kustannukset olisivat kovin paljoa suuremmat, mutta mitään hyötyä isommasta kaapelista ei ole. Tuli tuossa mieleen, että laitatko myös signaalikaapelit "seinän sisään"? Kun uppoasennettavia XLR liittimiä on saatavilla vai oletko ajatellut tuoda kaapelin myös kannesta läpi? Lähinnä siis tarkoitin, että jos sijoittaa yksiosaisen pistorasian ja xlr liittimen seinään kaiuttimen viereen varustettuna lyhyillä kytkentäjohdoilla, on tämä mielestäni hyvinkin siisti asennustapa. Toki tämä on katsojan silmässä.
Kannattaa ehkä miettiä seuraavaa ratkaisua joka on osittautunut erittäin hyväksi omassa teatterissa. Käytössä on kaksi pääkytkintä = "normaalit" kytkimet teatterin oven pielessä, teatterin ulkopuolella, aivan kuin kytkimet missä muussa huoneessa oven pielessä. Painonappimalli merkkivalolla, jolla ohjataan kontaktoria. Merkkivalo tarvitaan koska kytkimen asennosta ei voi päätellä on virta kytkettynä vai ei. Toinen kytkin ohjaa kaikkea valaistukseen liityvää ja toinen ohjaa syöttöjä kaikille laitteille, eli siis syötöt kahden kontaktorin takana. Muutama pistorasia laiteräkissä saa sähköt ennen kontaktoria, koska esim. tallennuksessa tarvitaan sähköä vaikka itse teatterissa ei tarvita. Laitteita on senverran paljon että tykille (CRT) ja subbarille rakensin muutaman sekunnin viiveet käynnistykseen.... muuten 16 A sulake laukeaa. Sekä laitteistolle että valaistukselle on omat syöttölinjat (16 A)+ tietysti lämmitykselle oma syöttö.. Kaikki osaavat käyttää kahta kytkintä, ja kaikki turha sähkönkulutus jää pois. Genelecin kaiuttimien osalta tämä on paras ratkaisu...
No siis tuuppaan seinän sisään kaiken, nimenomaan kajarin viereen, tai oikeammin alareunan taakse "alle" piiloon. Mikkipiuhaahan tuo signaalipiuha on, ostan sitä metritavarana ja kolvaan itse siihen XLR-liittimet päihin putkeen pujottamisen jälkeen. Kaapeli tulee nätisti noin kaapelinpaksuisesta reijästä seinän sisältä. Sama virtajohdolle, normaali virtajohto metritavarana ja IEC-liittimet päähän, tämä on ns. puolikiinteä asennus, jonka saa tehdä vain sähkömies, samalla asennuksella tulee myös esim. telkkari keittiön seinään. Sekä rasiat että johdot jäävät kajarin taakse piiloon. Kaiuttimet tulevat itselleni (lapsien vuoksi) seinätelineisiin. Laskymillä hieno idea, jonka voisi toteuttaa, Geneleceistä saisi virran pois kaikista seitsemästä yhdestä katkaisijasta. Yksi syy itselläkin omalle ryhmälle on se että minimoidaan häiriöt. Samoin signaalitiet on täysin erotettu, signaali menee lattiavalussa ja virrat katon kautta.
Onko noista genelecin 8020 kaiuttimista mihinkään jos katselen elokuvia ja kuuntelen musiikkia? matkaa sohvalta kaiuttimille on noin 3m.
Itse päädyin noihin 4000-sarjan malleihin helpomman asennuksen takia. Niistä löytyy 12v ohjaus jonka voi ottaa vahvistimelta, lisäksi kaiuttimen päässä ei tarvitse XLR liittimiä vaan signaalipiuha tulee kiinni ruuviliitäntöihin.
Itsellä on noita tällä hetkellä 2kpl ja etäisyys tarkkaan tuo 3 metriä ja olen kyllä tyytyväinen. Eipä tuota voi kuin testata itse.
"onko mihinkään" on sellainen kysymys, että siihen ei voi oikein vastata, koska tuon mahdollisen "jonkin" kokemus ja riittävyys taikka riittämättömyys on täysin kiinni kuulijasta itsestään. Toiselle kuuntelijalle nuo riittävät hyvin, ja toinen taas ahdistuneena ottaa lisää visavekseliä, ja ostaa 8040:t koska foorumillakinhan lukee, että pienemmillä ei tee yhtään mitään.