Ai että kun olisi genejen säätimet vähän helpommassa paikassa kun takana syvässä kuopassa Tulee iltasella otettua virrat pois 7050B subista ja kuunneltua vain 8020B kautta mutta ei jaksaisi nitä 85hz dippejä käydä vääntämässä
Keskikaiutin nyt vaan on elokuvilla (varmaan aika lailla myös peleissä) olennaisin kaiutin. Tästä syystä keskikanavan soisi pikemminkin olevan laadukkaampi kuin muut. Toisaalta äänimaailman eheyttä ei kannata lähteä vaarantamaan erillaisista kaiuttimista koostuvalla etupatteristolla, joten samanlaisia kaiuttimia kannattaa käyttää kun siihen vaan on mahdollisuus. Toki Genen kaiuttimia vertailleena pitää muistaa mainita, että eri mallien väliset eroavaisuudet ovat sävyn osalta hyvin pienet. Suuntaavuudessa, auktoriteetissa ja muissa sellaisissa erot ovat taas selviä. Pienessä murjussa ihan kuin muunkin kokoisissa murjuissa on hyötyä siitä jos kaiuttimet ovat hyvin suuntaavia, koska tällöin korviin kantautuu enemmän suoraa ääntä itse kaiuttimista (akutoimattomassa tilassa suurin osa korviin kantautuvasta äänestä saapuu valitettavasti huoneessa olevista heijastavista pinnoista). Nuo isommat Genet ovat suuntaavampia kuin pienet. Riittävien äänenpaineiden ja ulottuvuuden puolesta sanoisin, että jo 8040:lla pärjää melko hyvin musiikilla. Leffoilla ja peleillä ei ilman subbaria mielestäni pärjää ennen kuin kaiuttimen kappalehinnat alkaa kolmosella Genen nykyisessä mallistossa (8050:t saattaisivat kylläkin riittää pienissä murjuissa kunhan vahvistimesta löytyisi ominaisuus, jolla myös LFE-raidan saisi toistettua pääkanavilla). Omat kokemukseni (minulla on 8040:t) ovat vähän tavallista olkkaria suorituskykymielessä vaativammasta tilasta, joten voi olla, että vähempikin riittää muualla.
Jotenkin näissä on jotain tuttua: http://www.swanspeaker.com/products/products.aspx?cid=5&sid=0&pid=263
Omat 8030a:t näkivät tänään vihdoin päivänvalon. Kaksi hankin käytettynä 3-4kk sitten ja yhden uutena viime viikolla. Mutta onkohan tuon toisen käytetyn diskantissa tai diskantin vahvistimessa jotain vikaa vai puuttuiko suojaustoiminto peliin? Diskantti meni täysin mykäksi kevyessä taustakuuntelussa. Tosin yhdessä välissä tuli sekoiltua volumen ja sourcen kanssa ja lisäsin volumea pariin otteeseen ihmetellen ettei kuulu mitään. Sitten tajusin vaihtaa oikean sourcen (laskematta volumea toki...) ja sitten soi vähän aikaa suht isolla kunnes laskin volumea. Olisiko tässä suojaustoiminto kytkenyt diskantin pois päältä vai miten suojaus toimii? Käytin kaiutinta myös muutaman kerran pois päältä, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Nämä olivat tosin lyhyitä virrankatkaisuja ja toisen kaiuttimen testausta samoissa piuhoissa. Nyt tunnin - parin päästä kaiuttimen diskantti tuntuu toimivan ok.
Iltaa! Lopultakin sain oman kotiteatteriprojektini ainakin erätauolle, kun pari Genelecin 8040 kaiuttimia saapui omaan olohuoneeseeni. Kaverina Yammun rx-v667 vahvistin, joka sattui olemaan ennen joulua hyvässä tarjouksessa. Takakaiuttimien virkaa hoitavat vanhat yammun passiivikaiuttimet, jotka ainakin toistaiseksi jäävät setuppiin. Olohuone noin 25m2 ja etukaiuttimien kuunteluetäisyys noin 3-3,5m. Genet sijoitettu tv tason päälle tason etureunalle ja kyseessä betonielementti kerrostalo. Ääni Geneissä on hämmästyttävän hyvä verrattuna vanhoihin yammuihin ja olen siitä nauttinut nyt muutaman illan ajan Ainoa kysymykseni kuuluu vahvistimen YPAO automaattikalibroinnista, jota tässäkin ketjussa on silloin tällöin sivuttu. Automaattikalibrointi nimittäin jostain syystä ymmärtää Genejen johdotuksen "reversenä", vaikka Genet siis RCA-XLR johdoilla vahvistimen pre-out liittimissä. Passiivikaiuttimet takana YPAO ymmärtää täysin "normaali" johdoilla. Mistä siis tämä reverse wiring leima johtuu ja eritoten aiheuttaako jotain hallaa äänelle? Genejen bass tilt dippikytkimien käyttö (bass tiltin kolmas vipu yläasentoon --> -4db) YPAO kalbroinnissa vaikuttaa siten, että vain toinen kaiutin saa enää reverse leiman, joka viitannee YPAOn kalibrointisoftan kömpelyyteen/jonkin sortin ääniheijastumiin mikin ja kaiuttimien välillä. En ole mikään asiantuntija näissä asioissa, joten kaikki kommentit/neuvot aiheesta ovat tervetulleita! Ääntä en tällä hetkellä pysty mittaamaan minkään sortin mittareilla tuon YPAOn lisäksi, mikä mainittakoon tällä foorumilla genejen yhteydessä
Minulla ei ole kokemuksia subbareista, mutta nyt sain pitää kokeilussa 7060B:tä. Onko se kaikkien subien ominaisuus että kovaa kuunnellessa kotelo resonoi? En kuitenkaan kerrostalossa läheskään aina voi niin kovaa luukuttaa, mutta mietitytti silti se kotelon ääntely. Takalevystä tuntui sitä ääntä tulevan.
Tuosta tulikin mieleen että omassa 7050B subissa ei ollut pohjassa mitään kumia tai pehmikettä vaimentamassa tärinää, oli pakko viritellä omat pehmusteet subin alle :|
Jättäisin nuo automaatti"kalibroinnit" omaan arvoonsa. Eivät ainakaan ääntä paranna. Suosittelen ihan perinteistä manuaalista kalibrointia. Jos esim. tasojen kanssa olet epävarma; ostat muutamalla kympillä RadioShackin db-mittarin.
No ainakin minun Yamaha heittelee noi reverset milloin mitenkin ja takuulla on plussat ja miinukset oikein kytketty. RX-V863 täällä. Vanha kunnon metrimitta + oma korva on parempi kuin pussillinen uusia konsteja. Jos nyt ei sitten Genelecin DSP-settiä lasketa.
HK 255:n kalibroinnista olen huomannut, että tasot ja etäisyydet menevät kohdilleen, mutta automaatti EQ:n saa kääntää heti pois päältä. Sen verran suhmuiseksi äänikuva menee. Vanhoilla (passiivi)kaiuttimilla tuo vielä jotenkin toimi, Geneleceillä ei yhtään.
Nyt tarvittaisiin vähän neuvoja: Minulla on 2.1 settinä kaksi Genelecin 8030A kaiutinta ja subbarina Audio Pro:n Sub Impact. Tähän mennessä kaiuttimet ovat olleet liitettynä Sonyn viritinvahvistimeen, jossa 5.1 pre out -liitännät. Tilasin kuitenkin eilen Geneleceilleni uuden DAC:in (Beresford Caiman), josta pre out -liitännät löytyvät ainoastaan kahdelle kaiuttimelle. Nyt mietinkin, että tulisiko minun liittää subbari: a) jakamalla DAC:in lähdöt kahtia haaroittimilla ja viemällä molemmat kanavat erikseen subbarille. Huononeeko signaali halvoista haaroittimista? b) jakamalla DAC:in lähdöt kahtia, yhdistämällä sitten toiset R ja L kanavat ja vietyä signaali yhtä johtoa pitkin subbarille? Tällöin ei tarvitsisi ostaa lisää johtoa, mutta muuttuuko myös kaiuttimille menevä signaali monoksi jos yhdistän kanavat ennen subbaria? c) viemällä molemmat kanavat normaalisti kaiuttimille ja jatkamalla signaali sitten kaiuttimien XLR -ulostuloista subbarille? Tekeekö 8030 äänelle tuolla matkalla jotain vai jatkuuko se muuttumattomana eteenpäin? Subbarissa on siis pelkästään line-in liitännät (molemmille kanaville). Jos jollain muuten on tai on ollut käytössä Beresfordin DAC niin kuulen innolla kokemuksia, minun kun on vielä postissa
Minulla on käytössä vaihtoehto c) ja hyvin toimii. Tämän kytkennän etuna on lisäbasson tason säätyminen samalla kun Genelecin tasoa säädetään etupanelin nupista.
Olen ajatatellut säätää volumen kokonaisuudessaan dacista, kun siitä säätömahdollisuus löytyy.. Eniten mietityttää se, että muuttuvatko kaiuttimien signaalit monoksi tai huononeeko äänenlaatu, jos kytken subbarin niin kuin kohdassa b..? Kun sattuisi olemaan valmiina rca-jakajat ja laadukas välijohto, joka nytkin on käytössä.
Minäkin säädän normaalisti äänenvoimakkuuden ulkoisesta äänikortista. Genelecit on säädetty niin ettei kohinaa kuulu ollenkaan lähietäisyydeltä. Kun välillä haluan soittaa lujaa niin Genelecin säätimet täytyy myös "avata". Homma hoituu molempiin suuntiin helposti, koska lisäbasson taso säätyy mukana. Ei saisi suoraan kytkeä signaaleja yhteen monoksi, koska silloin signaalilähdöt ajavat toisiansa päin ja syöttävä laite voi rikkoutua. Yhdistäminen tulee tapahtua vastuskytkennän kautta.
Ottamatta kantaa laitteiden rikkontumiseen, yhdistämällä toiset piuhat suoraan, oikosuljet kanavat keskenään ja tuloksena on mono ääni myös pääkaiuttimista. Vastuskytkentäkin on suunniteltava huolella ettei kanavaerotus hupene kovin pieneksi. Eli suosittelen muita vaihtoehtoja kuin b. Kytkentävaihtoehdossa a tulee mahdolliseksi kanavaerotusongelma mikäli subbarin* sisäänmenot on satuttu suunnitelemaan hivenen pieleen... *en tunne kysyjän tarkoittamaa mallia ja luulisin ettei ko ongelmaa tule. Mutta jossain DIY-vekoittimessa, jossa kytkennän suunnittelija ei kanavaerotusasiaa tiedosta, on ongelma todennäköisempi.