Juuri siksi kysyinkin, kun yleensä ainakin plazan genelecistit tuntuvat pyrkivän absoluuttiseen neutraaliuteen äänessä, mutta noissa audiofiililaitteissa taasen haetaan aina jotain tiettyä "soundia" tai "nyansseja" yms huuhaata. Kymppitonnien huuhaasoittimet ovat niitä joissa on umpikultaiset sisäiset johdotukset, kärmesöljytyt platinaiset rca liittimet takapeneelissa, 10cm paksu etulevy ja 50kg graniittilaatta laitteen päällä painona ehkäisemässä nyanssien puuroutumista jne huuhaapaskaa. E: Kylmän asiallinen ammatilaisen työkalu tekee homman tietenkin aina oikein. Daceissa esim, kun otit puheeksi, Emu:n tuotteet edustavat hyvin kylmän asiallista ammattilaislinjaa. Tuotteet toimivat absoluuttisen moitteettomasti, mutta paketti halpoine muovikuorineen ja heiluvine potikoiden hattuineen on varsin intohimoton ja työkalumainen. Vastakohta olisi sitten tunnetun highend merkin dac joka maksaisi kymppitonnin ja olisi varustettu aikaisemmin mainituilla 10cm paksulla etulevyllä ja värähtelyjä ehkäisevällä 50kg graniittilaatalla. Ei nyt hirveästi tarvitse alkaa saivarrella, ihan vain mielenkiinnosta tiedustelin kumpiakohan laitteita geneltä löytyy, työkaluja vaiko huuhaa-audiofiiliä..
Pääosin ihan samaa paskaa niistä sisältä löytyy. Eihän noita CD-pyörittimiäkään maailmassa moni oikeasti valmista. Kaikki vaan kokoaa hing hong komponenteista niitä ja yrittää luoda jotain lisäarvoa samalla. Ihan turha yrittää selittää, että ammattivehkeet tekevät asian oikeemmin. Ihan samaa suttua löytyy sieltäkin. Highendissä mennään tietty jo helposti mielikuvien puolelle, mutta jollekin se on juuri se mitä tavoitellaan, kuten mainitsit.
genelecistit taitavat olla perillä soittimien ja toistolaitteiden käyttötarkoituksista ja perustavaa laatua olevista eroista.
OT: Spoiler Vastataan nyt ihan siksi, että olen vähintäänkin ollut osallisena viittaamiisi keskusteluihin. D/A muunnoksessa voinee syntyä eroja - senkin voinee tehdä huonosti, lisäksi digitaalimaailmassa saamme kärsiä jitteristä, eri asia sitten, onko se kuultavissa. Taajuusvaste ei kerro läheskään koko totuutta. Toistaiseksi en ole nähnyt plazalla raportoidun eroja tilanteessa, jossa kuulijan oma mielikuvitus olisi luotettavasti suljettu pois mahdollisista muuttujista. Sohvalla röhnöttävän kuuntelijan 'kuulemiin' eroihin voi vaikuttaa mm. käytetty äänenpaine, netistä luettu arvostelu sekä laitteen hintalappu. Olisi enemmän kuin mielenkiintoista kuulla laitteista, millä on sekä mitatusti että korvin kuullen eroa keskenään ja ihan itse laitteista johtuen. Valitettavan monelle luotettavasti normalisoitu mittaustilanne on punainen vaate ja vaatimus ei missään nimessä sovi. Olisihan se sääli, jos havaittaisiin, että rahat meni hukkaan, kun ero olikin kuviteltu. Ja tällä kommentilla teen itsestäni ison maalitaulun, mutta olen kotiolosuhteissa verrannut samaa cd-levyä soitettuna yhtä-aikaisesti samasta kohdasta Oppon HD981 dvd-soittimella, joka oli liitetty digitaalisesti (HDMI) Yamahan perustason AV-vahvistimeen vs. Cambridge Audio Azur 640CD V2, joka oli liitetty analogisesti. Volume tasattiin melkoisen epäluotettavasti Radio Shackin mittarilla testikohinaa levyltä soittamalla (joka tunnetusti ei ole luotettava tapa, mutta parempi kuin ei mitään). Minä kuuntelin sokkona ja kaveri vaihteli DVD/mykkä/CD laittamalla satunnaisesti myös samaa äänilähdettä takaisin soimaan. Jonkin verran kolikonheittoa paremmalla prosentilla, joskin aivan liian pienellä otannalla, tunnistin kumpi oli soimassa, koska jostain tuntemattomasta syystä Oppon kautta kuunneltuna diskantti oli erilainen. CA miellytti korvaa enemmän ja on jokatapauksessa kätevämpi käyttää, joten se jäi hyllyyn. Tämä on kuitenkin kilometrien päässä luotettavasta kokeesta, enkä todellakaan alkaisi julistamaan löytäneeni laitteista kuultavan eron. Ero oli, mutta siitä, mikä loppujen lopuksi oli syy, ei jäänyt tietoa.
Kyllä tulee hupia näistä kirjoituksista. On aika rohkeaa väittää koko äänentoistobisnestä huijaukseksi. Laitteissa kun ei ole eroja selvästikään. Kuultavat erot ovat kuviteltuja. :thumbsup: Onneksi näin nämä jutut, niin ei tarvii enää ikinä ostaa mukamas "parempia" laitteita. Kiitos.Säästyy rahat.
Spoiler Äääh, tuossa nyt mennään taas siihen toiseen ääripäähän, että mitään eroa ei muka koskaan voi olla. Joku on varmaan sanonut niinkin. Esimerkiksi mitattavissa olevaa jitteriä vastaan puolustaudutaan sillä, että "korva ei ole niin herkkä, että sen edes havaitsisi, vaikka se mittarilla näkyykin". Samaan aikaan kuitenkin kuullaan eroja, vaikka mittarien mukaan mennään samalla viivalla. Varmasti eroja kuullaan, mutta olennaisempi kysymys edelleen on, että mistä se ero johtuu. Kuulijasta, sijainnista, asetuksista vai laitteiden ominaisuudesta? Miksi eroja 'kuuleville' on niin punainen vaate pyytää selvittämään, mistä ero itseasiassa aiheutuu. Sanomattakin selvää, että kovempaa soiva soitin kuulostaa erilaiselta. Mutta ei liene järkevää sijoittaa satoja tai tuhansia euroja enemmän laitteeseen, jos saman efektin saisi aikaan volumen säädöllä?
Kyseessä oli Griffin PowerMate. Sillä voi siis kontrolloida järjestelmän äänenvoimakkuutta GLM:n kautta. 9000A ei ollut käytössä, koska se on tarkoitettu säätämään kahden analogisen kanavan äänenvoimakkuutta. Se ei sovellu GLM:n ohjaamiseen.
Pääasiallisesta demotilasta löytyy seuraavanlaisia laitteita: BD-soitin - OPPO BDP-83 SE CD-soitin - Sony ES-sarjaa (en muista mallia, mutta niitä vanhoja järeitä, tosin itse asiassa tuo pitäisi laittaa huoltoon tai sitten korvaajan hankintaan) Prosessori/esivahvistin - Anthem Statement D2v (aiemmin oli Lexicon MC-12) Tykki - Epson EH-TW5500 Kangas - Screen Research (mikroperforoitu ja motorisoitu) Kauko-ohjaus - Philips Pronto Muista tiloista löytyy esimerkiksi Onkyo PR-SC5507, OPPO BDP-83 SE, Pioneer DV-747A, Pioneer DV-868AVi, Marantz CD/SACD-soittimia (en muista mallia, mutta jo vähän vanhempia malleja).
Kyllä kaupasta ostaessa ainakin itselläni oli ihan vakiona jo luvattu 2v takuu ilman mitään rekisteröintejä. Ja ihan suomesta ostetut ovat.
Itse oon hieman miettinyt tätä (Denon DN-C620): http://www.d-mpro.com/users/folder.asp?FolderID=4402 Siinä ois ainakin Genelec-mallistoon hyvät liitännät: - Balansoidut analogiset XLR-ulostulot - AES/EBU XLR-ulostulo Onko kellään Plazalaisella moista? Tai sitten isoveljeä, eli Denon DN-C640?
Käypä katsastamassa hinta: "Prosessori/esivahvistin - Anthem Statement D2v (aiemmin oli Lexicon MC-12)" Tuohan on siis huuhaa-audiofiiliä? Kun hintakin on niin kamala.... Eli nyt voivat mittarihemmot perustella, miksi maailman johtava monitorivalmistaja käyttää moisia huuhaa-värkkejä? Vahvistimethan esim. ovat kaikki ääneltään identtisiä, jos kaikki on kunnossa? Miksi siis moisia kusetukseen perustuvia laitteita... Menettikö iso G nyt kasvonsa silmissänne? Vai laitatteko heillekkin postia, jossa neuvotte äänentoiston oleelliset perusasiat heille? Ja sen, kuinka heitä on kustu silmään.
Mainoslauset: http://www.anthemav.com/products/anthem-statement/processor/d-2v Aika asialliselta vaikuttaa mainoslauseet minusta tuolla, ei inahdustakaan musikaalisuudesta tai muusta bullshitistä. AND FOR THE AUDIO PURIST Analog-Direct available on all inputs Tone Bypass disables Bass/Treble adjustment Balanced 2-channel XLR digital input for best digital signal True-Balanced 2-channel analog input for best analog signal True-Balanced analog outputs provide best noise rejection and purest signal transmission Hintaluokka Genelectyyppinen eli sikakallis tusinatavaraan verrattuna mutta ei naurettava.
Nojaa, aika tollasta low-end tai middle-end hinnoittelua. Ja ominaisuuksia ihan liikaa kunnon high endiin verrattuna.
Pääsin itsekin pitkän pähkäilyn jälkeen nauttimaan Geneleceistä(3x8040). Todella tyytyväinen olen hankintoihin, mutta nyt kun alkoi laittamaan uusiksi kotiteatteria, niin pitäisi vielä päivittää vahvistin ja takakaiuttimet. AV-viritinvahvistin, jossa olisi pre-outit ja HDMI 1.4 sydeemit tulevaisuutta ajatellen. Olen kahden vaiheilla -> Yamaha RX-V667 tai Marantz SR5005. Yamaha edullisempi jne, mutta myös Marantz kiinnostaa. Onko preouteissa joitain eroja esim. ajatellen vahvistinta Genelecien kaveriksi? Kummanko sinä ottaisit? Parilla sadalla saisi tietty niitä leffojakin...
Terve kaikille! Olen omistanut Tässä muutaman kuukauden otsikossa mainitun setupin. Alusta asti olen ollut äärimmäisen tyytyväinen äänenlaatuun, mutta en voinut olla huomaamatta, että moni "Hifihörhö" harrasti subbarin equtusta. Pienen taustatutkimuksen jälkeen päädyin ostamaan itselleni behringerin FBQ 2496 equtusta varten. Tässä vähän kokemuksia: Laitteisto signaaliketjun järjestyksessä Toisto 1. PC 2. M-Audio FTP 24/96 kHz 3. FBQ2496 24/96 kHz 4. 7050B 5 2x 8020B Mittaaminen 1. Behringer EQM 8000 + (Netistä löytyvä kalibrointi tiedosto) 2. Room EQ Wizard ohjelmisto Laitteiston asetukset Jakotaajuus 85Hz 7050B Bass Roll-Off -4 Phase 0° (Subwoofer ja kaiuttimet melkein seinässä kiinni) 8020B Bass tilt -6 Bass Roll-Off @85 Hz -6 Akustinen tila on käpylässä sijaitseva, betoniseinillä varustettu noin 25m² kalustettu huone, joka ei ole akustisesti mitenkään hirveän optimaalinen tila. Tässä vähän ennen ja jälkeen. FBQ - Bypass tilassa (Signaali kulkee läpi, taajuskorjausta ei tapahdu) FBQ - Päällä (Tajuuskorjaus Säädetty RoomEQ Wizard ohjelmalla ja lähetetty midi portin kautta FBQ:Hn) Älkää vaivautuko lukemaan alla olevaa jos olette allergisia viiniarvosteluille tai hifi lehden kaiutinarvosteluille =) Suoraa dataa voi lukea REW:in mittaustuloksista Equalisoitu alue 28-500hz 20 Filtteriä käytössä Psykologiset havainnot: - Basson ja keskialueen rauhoittuminen musiikissa. - Subwoofer kontrolli. Tuntuu että subwooferin dynamiikka olisi parantunut equtuksen jälkeen. Bassorummun potku tuntuu lyhyemmältä, sekä huomattavasti tiukemmalta. Urkusoittimien toistoon on tullut myös ihan uudella tasolla erottelevuutta. - Naapurien herätys hoidetaan nykyään aamulla *The Pipes & Drums Of The Royal Tank Regimentin avustuksella -Stanley Clarken tuotanto, etenkin kasarimatsku pistää jalan vipattamaan ihan uudella tavalla *spotify:track:3mt6yX3cDYoKCLanECIkM3
Itselläni oli juurikin tuo sama tilanne vahvistimen valinnassa omalle 8040 parille. Aluksi olin kallistumassa tuohon Marantz SR5005, mutta kun huomasin loppusyksystä ohittamattoman (299) tarjouksen tuosta Yamahan RX-V667, niin valinta oli helppo hintaeron kasvaessa noin 500 ekiin. Tyytyväinen olen Yammuun ollut, vaikka alussa automaattikalibroinnin kanssa olikin omat haasteensa. Mielestäni Genejen sointi on tällä hetkellä erinomainen, toisaalta en tuohon Marantzin vahvariin ole päässyt head-to-head edes vertaamaan. Plussaksi voinee myös laskea Yammun 6 HDMI sisääntuloa kun Marantzissa ei taida niitä olla kuin 4. (Itsellä käytössä jo näin alkutilanteessa tuo 4 sisääntuloa) Loppukaneettina totean, että kumpaan vaan päädyt näistä vaihtoehdoista, niin hyvän pelin Genejen rinnalle saat Toisaalta jos budjetti tuon Marantzin kestää, niin Yammu 667 isoveljeä Yamaha RX-V1067 on myös saanut lähiaikoina alle 700, mikä laitteena on jo huomattavasti näitä kahta järeämpi. Aiheesta löytyy mukavasti keskustelua tuolta vahvistimet puolelta.
No niin...nyt olisi koko Genlec ketju luettu eikä ainakaan pitkään mielessä pyörinyt kotiteatterin kaiuttimien uusintahalu ainakaan vähentynyt. Kuuntelutila olisi 4.5m*5 metriä oleva olohuone jossa toinen sivu ikkunaa ja toisessa sivussa avautuu avokeittiö lastulevyseinät koko kämpässä... nyt etukaiuttimina toimii OR 210hi purkit ja subbari joku infinity tss-800 sarjan mukana tullut. Tietysti niin isot ja kalliit genlecit kun budjetti antaa myöten olisi suositus, mutta esim 8020b*3 + joku Genlecin subbari toisiko isonkin parannuksen? Toki mielessä pyörinyt 3*8030 mutta meneekö overiksi...no sitä tietysti ei tiedä kukaan minun puolesta sanoa...vaikeaa kun rahaa ei ole loputtomasti käytettävissä Vahvistimena H/K245 mahtaako mennä sekin vaihtoon samassa rytäkässä? Ja anteeksi tyhmät kysymykset, lähiseudulta vain ei saa koekuunteluun niin siksi moista jahkailua joutuu kirjoittelemaan. Mutta kiva jos joku osaa vähän edes samaistua tilanteeseeni...kiitos.