Mayhem: Dawn of the Black Hearts Bolt Thrower: Honour.Valour.Pride Celtic Frost: To Mega Therion Death: Individual Thought Patterns Metsatöll: Hiiekoda
Tekstithän on erään(jos nimi sanoo mitään) Elvis Presleyn tunnetun levyn kannesta, ja siksi siis tuollaiset tekstit, eli ihan ideaahan niissä on.
Itselleni parhaiten jäänyt seuraavat mieleen, tähän mennessä: - Metallica: ...and Justice for All - Iron Maiden - Brave New World - Megadeth - Youthanasia
Jo mainituista muutama loistava on jo näkynytkin, tässä vielä Thy Serpentin Death -EP:n kansi. Antaa täydellisen mielikuvan levyn fiiliksistä
Aiemmin mainittu To Mega Therion on nätti. Sitten tämä Satyricon : Rebel Extravaganza kuvasta musiikkia, niin saastaista, positiivisessa mielessä teollisuusmetallin kuuloista.
Kauniit naiset ovat kaunista katseltavaa, kuten kauniit maisematkin, molempia käytetäänkin paljon. Harmillisen usein vain on niin, että albumin hyvyys rajoittuu tyylikkääseen kanteen... Tämä ensimmäinen ei nyt varsinaisesti hieno ole, mutta täyttää hyvin ensimmäisessä viestissä mainitun ehdon "kansikuva ja musiikki kohtaavat saumattomasti". Ao. kuvia klikkaamalla pääsee muuten alkuperäiselle sivulle, siellä on ääninäytteitäkin. AC/DC: Powerage (1978) Sitten pari hillittyä kantta kompensoimaan monia kirjavia ja räikeitä mörkö/zombi/hevisankari-kansia: AC/DC: Back In Black (1980, musta väri siksi, että vokalisti Bon Scott kuoli aiemmin samana vuonna, alkuperäisessä LP:ssä teksti värittömillä kohokirjaimilla) WILMA: Claudius (1993, en yhtään tätä suurempana netistä löytänyt, 1. ja 6. kappale ovat omia suosikkejani tältä levyltä)
Led Zeppelinin "Physical Graffiti" LP-levyn kansista olen tykännyt. Kuvassa on talo, jonka ikkunoista näkyy ihmisiä ja levyn nimi, jotka on painettu levypussiin. Alice Cooperin "School's Out" älppärin kansista sai taivuteltua itselleen pulpetin, ei varsinaisesti hienot kannet taiteeltaan, mutta idea oli hauska. CD-levyissä harvemmin tällaisiin törmää. Lisäksi Alice Cooperin "Welcome to My Nightmaressa" puolestaan on ihan tyylikkäät kannet ja varmaan tarkoituksella hieman harhaanjohtavat. Ei ihan ensimmäisenä tule mieleen mikään kauhurock vai miksi sitä nyt pitäisi kutsuakaan. Hienoimpia levykansia löytyy yleensä heavybändeiltä, omia suosikkejani on ainakin Sonata Arctican "Reckoning Night" ja Luca Turillin "King of the Nordic Twilight".
Mun mielestä nuo hevibändien fallossymboliikkaa viljelevät "iso miekka ja partainen äijä" -kannet ovat lähinnä huvittavia. Pahimpana ehkä uusin Trivium...
Eikös monen hevibändin musiikkikin ole vähän sitä tyyliä... Eikä tuosta Sonata Arcticasta minulle ainakaan mitään falloksia tullut mieleen, ei kyllä Luca Turillistakaan. Kommenttini ei ollut tarkoitettu mitenkään tyhjentäväksi tyylin "kaikilla hevibändeillä on hienot kannet", enemmän niissä on kuitenkin hienoja kuin vaikkapa iskelmälaulajien levynkansissa. Minusta.
Enpä minäkään meinannut, että kaikki hevikannet olisivat juuri tällaisia. Esim. tuo Sonatan kansi on mielestäni ihan tyylipuhdas suoritus. Itse pidän vaan tuollaisia Turillin levyn kaltaisia kansia melkoisen korneina. Mutta mutta, makuasioistahan voi vain kiistellä