Hmm? Oletko seurannut Topfieldin kehitystä kovinkin tarkkaan? Minä en juuri muista kenenkään "toiveita" toteutetun firmispäivityksissä, olemassa olevia ongelmia on yritetty korjata vaihtelevalla menestyksellä. Ongelmia on toki raportoitu maahantuojalle käyttäjien toimesta, kaipa niiden korjaamisen yrittämistä voisi pitää yrityksenä toteuttaa kaikkien toiveet. On tietenkin hienoa, jos jossain boksissa päästään siihen, että pelkästään maahantuojan testausprosessin kautta saadaan kaikki ongelmat ja puutteet selville ja korjattua, eikä käyttäjien tarvitse ongelmista raportoida eteenpäin.
Ennen kuin kirjoitin viestini, sanoin kaverilleni että "tästä Unreal ei tykkää". En tosiaan ole seurannut kehitystä tarkaan, koska se on mielestäni mahdotonta. Kiukuttelin jo aikoinaan (linkki), että en saa mitään selvää siitä mitä vikoja on korjattu, koska ketjuja oli useita, ja niissä liki tuhansia viestejä. Kaikki keskustelu tuntui keskittyvän siihen mitä on vielä korjaamatta. Ja kuten tuossa linkkaamassani ketjussa totesin, tuntui että korjaamattomien listalle pääsi aivan vähäpätöisiäkin juttuja. Kun aloittamaani ketjuun ei tullut yhtään kommenttia, osoitti se mielestäni että olin sanonut ääneen jotain mitä ei olisi saanut sanoa, ja että olin oikessa. En ole laskenut, mutta epäilisin että korjauksia esim. T-malliin on nyt tullut jo kymmenkunta (+ betat -> *2?), ja ainakin minulle se tärkein -DVB-tekstitysten toimivuus -, on edelleen korjaamatta. Tuon Humax-firmis-kommentin perustelen seuraavasti; Kun YLE-ilmoitti siirtyvänsä dynaamiseen tekstitykseen, juttelin asiasta Henrik Weckströmin kanssa, ja hän mainitsi että Suomen laite-edustajista ainostaan Nokia ja FinnSat olivat kiinnostuneet aiheesta, ja alkaneet hoitamaan asiaa (YLE toimitti testi-datan hyvissä ajoin etukäteen. Minullakin on tuo data vielä jossain). Ehkäpä siksi Humaxissa (PVR-8000T) tekstitykset ovat toimineet jo vuosia.
Noh, eipä ennakoida Pointtini oli vain se, että se, että käyttäjät täällä avautuvat tai jopa maahantuojalle ilmoittavat ties mitä vähäpätöisiä seikkoja, tuskin vaikuttaa siihen, että tärkeämpiä asioita ei korjattaisi. Näin voisi sanoa, jos todellakin noita lisäominaisuuspyyntöjä tai muita olisi ekstensiivisesti toteutettu firmispäivityksissä, mutta näin ei mitenkään erityisesti ole. Firmispäivitysten laadusta sinällään tuskin kannattaa sen enempää lähteä kamppailemaan, onhan se selvää, että parempaakin työtä Topfield olisi voinut tehdä, koska tekstitys ei vieläkään täysin toimi.
No niin! Nyt on Suomi-versio täällä ja testaus voi alkaa. EDIT: ...ja Mediaplazashop nosti hintaa vaatimattomasti heti 485 -> 525,-
...valitettavasti testissä ei ole ilmennyt mitään uutta kerrottavaa. Kaikki on jo ketjussa aiemmin mainittu ja laite toimii vakaasti kuten Humaxin kuuluukin :thumbsup: EPG -latautui duunissa jossa laite oli kiinni parin tunnin ajan. Kun ajoin kotiin ja kytkin laitteen taas kiinni, oli EPG heti käytettävissä, vaikka laite oli ollut ilman virtaa muutamia tunteja. Tuntuu siis tallentavan EPG -datan levylle kuten 8000 -mallikin. Yksi ominaisuus jota ei muistaakseni ole täällä mainittu (muualla kylläkin) on tallennevalikossa oleva kätevä esikatselu. Kun liikutat kursoria tallenteiden päällä, alkaa Humax näyttää ko. tallennetta pienessä esikatselu-ruudussa. Toistaiseksi ainoa negatiivinen asia joka on tullut esiin, on kauko-ohjaimen liukuva kansi joka on mielestäni ärsyttävän "heppoinen". Kolleegaa tuokaan ei häirinnyt.
LeConcepts.com brittein saarella myy Humax PVR-9200T-mallia hintaan 230,- puntaa eli 345,- euroa, hinta sisältää toimituksen Suomeen... Sieltä alkuvuonna tilaamani vehje pelaa mainiosti. Henkilökohtaisesti en näe mitään syytä maksaa ylimääräistä.
Makuasia jonka jokainen päättää itse. Tässä eroja UK- ja FI-mallin välillä joita olen löytänyt - 50 ajastuspaikkaa (eilen näppäilin viikon tallennukset, tulos: 32 ajastusta) - Autopadding toimii viisaammin kun UK-mallissa (linkki) - 5-kanavaa EPG:ssä samanaikaisesti (minulle tärkeä 1-4 + SubTV) - EPG:ssä kuvaukset aina suomeksi - Kanavat oikeilla LCN-numeroilla (vrt. 800, 801, jne) - Ääkköset info-teksteissä - Conax-korttipaikka Hintaero (ostopaikasta riippuen) tällä hetkellä n. 120,- Jos firmistä ei pysty vaihtamaan UK-malliin, minä taas päätyisin edelleen ilman muuta Suomi-malliin.
Pitää paikkansa. Laitteen käyttö on kaikenlisäksi vielä aika sujuvaa, eli tehot riittävät hienosti myös valikoiden kanssa (vrt. 8000t) Laitteen käynnistyttyä menin eilen kerran heti epg:hen ja se oli osittain tyhjä. Näinköhän lataa levylle? Laite oli kolme tuntia pois päältä ennen tätä. Muutoin EPG toimii erittäin hyvin ja nopeasti. Pitää paikkansa. Toisaalta vähän "turha" ominaisuus. Onneksi on Pronto Tuo Humaxin teksti-tv on aika heikosti toteutettu. Alasivujen valintaa ei näemmä ole ja teksti-tv:n lataus tapahtuu aina joka kerralla kun sen laittaa päälle. Noh, mulla on töllössä 1200 sivun muisti, joten itse en ainakaan asiasta kärsi.
Täytyy tarkistaa tänään kun pääsen himaan. Saarillahan pojat ovat valitelleet Humaxille tuon levylletallennuksen puutetta, ja ilmeisesti se on heille myös luvattu joskus. Oletko varma? Manuaalissa ainakin mainittiin että alasivujen selailu olisi mahdollista. Ensin vain piti aktivoida "Menu" ja sieltä saa lisää toimintoja teksti-tv:hen. En vain itse testannut tuota vielä eilen.
Ymmärsin näin: Tekstarin menun kautta valitaan "alasivujen"- selaus tjs. Tällöin syötät alasivun numeron teksti-tv:lle tyyliin 62003. Pitää tutkia illalla tätä juttua, en nimittäin ole ihan varma. Nuolinäppäimistä ei ainakaan alasivu vaihdu. En lue manuaalia kuin vasta hätätilanteessa
En minäkään yleensä, mutta kun käyttöliittymä oli ennestään tuttu, luulin että olen löytänyt jo kaikki ominaisuudet ja päätin vielä tarkistaa manuaalista onko jotain jäänyt huomaamatta. Sitten kaikkien odottama uutinen. Löysin laitteesta ensimmäisen bugin. Tietyissä listausnäkymissä (esim. ajastukset, tallenteet, jne.) on mahdollista vaihtaa listausjärjestystä painamalla kauko-ohjaimesta sinistä painiketta. Oletuksena on aikajärjestys/nouseva (uusin tallenne ylimpänä). Tämä on minun mielestäni poikkeavaa aikaisempiin laitteisiin nähden (Humax PVR-8000T, Topfield). Järjestys pitäisi vaihtua seuraavasti: Aikajärjestys/nouseva -> aikajärjestys/laskeva (normaali, IMO), aakkosjärjestys. Ensimmäinen (eli oletus) on oikein, mutta valitsemalla aikajärjestys/laskeva lista vaihtuukin aakkosjärjestykseen, ja valitsemalla akkosjärjestys saadaan tuo aikajärjestys/laskeva jota minä pidän mieluisampana. Eli siis kaksi viimeistä vaihtoehtoa toimivat väärin päin. Pitäisiköhän nyt myydä äkkiä koko laite EDIT: Löysin myös ensimmäisen käännösvirheen. Poistettaessa ajastuksia, lukee kehotteessa "Haluatko poistaa ajstukset?". Manuaali onkin sitten täynnä noita virheitä ja Fingelskaa.
Tulin kotiin ja laitoin EPG:n päälle. Ohjelmat näkyivät välittömästi ensi tiistaihin asti. Kaikilla kanavilla.
Jotta keskustelu pysyisi objektiivisena, vaihteeksi oikeasti huonoja uutisia Suomi-version ostajille. Tallenteiden editointi ei ole lähelläkään UK-version toteutusta. Kun UK-versiossa pystyy etenemään yhden tai 100-ruudun (tai GOP:in) askeleilla eteen- tai taaksepäin, ei Suomi-versiossa tämä ole mahdollista. Käytössä on sama näkymä kun toiston aikana näkyvä "aikajana" play:ta painettaessa ja leikkaus on aseteltava Topfieldin tapaan markkereita nuoli- tai pikakelausnäppäimiä käyttämällä. Leikkaus onnistuu tarkimmillaan n. 1-2 sekunnin tarkkuudella, joten tarkempi editointi on suoritettava ProjectX:llä. Toiminnolla pystyy poistamaan alun, mainokset ja lopun (kaikki samalla kertaa), jakamaan tallenteen kahdeksi eri tiedostoksi ja tallentamaan vain osan tallenteesta. Tuon tarkan editoinnin poisjättäminen on kyllä kardinaali-moka FinnSatilta. :grr: Pisteet UK-mallille. BTW. Yksi toiminto jota en ole huomannut mainittavan UK-versiosta puhuttaessa, on tallenteiden listaus-näkymässä (se joka saadaan esille "Play List" -nappulaa painamalla) olevat Valitse/Poista/Siirrä -kuvakkeet. Niillä pystyy valitsemaan tallenteita ja kun valinnan jälkeen painaa nuoli oikealle-painiketta pääsee järjestelmään tallenteiden toisto-järjestystä. Minulle aivan turha toiminto. :sleep:
Itsellä boxi oli yön pois päältä. Töistä tultua laiton virrat päälle ja siirryin heti EPG:n puolelle ja esim kolmoselta ja neloselta puuttui ohjelmatiedot lähes kokonaan, ylen kanavilla sen sijaan oli enemmän ohjelmia mutta ei sielläkään läheskään kaikkia.
Ei. Vain Suomi-laite. Jos tarkoitat miten sitten pystyn vertamaan laitteita, niin olen kerännyt vuodenvaihteesta asti runsaasti muistiinpanoja Digital Spy-, Radio and Telly- ja Hummy-foorumeilta UK-mallista. Sitten pientä tarkennusta tuohon editointiin. Se on kerta kaikkiaan surkeasti toteutettu :OI Jos UK-mallille antaa arvosanaksi 10, saa Toppy mielestäni 8 1/2 ja Suomi-Humax 5-. Kun editoinnin aloittaa ja haluaa esim. poistaa alun ja lopun, pitää heti painaa tallennus-painiketta jolloin ensimmäinen markkeri ilmestyy janalle ilmaisemaan editoitavan kohdan alkua. Päästäksesi ohjelman alkuun on: a. Joko katseltava ohjelmaa kunnes se alkaa. b. Tai siirrettävä kohdistinta aikajanalla eteenpäin > -painikkeella arvaamalla -koska esikatselu ei seuraa kohdistimen mukana- ja päivittämällä esikatselu painamalla Ok jolloin näkee menikö kohdistin jo ohi vai jäikö se vajaaksi ohjelman alusta. Jos kohdistin meni ohi tai jäi vajaaksi ohjelman alusta, liikutetaan sitä oikeaan suuntaan < tai > -painikkeilla. Tunnin mittaisessa ohjelmassa pienin siirto on 30 sekuntia, joten sitä tarkemmasta hypystä on turha haaveilla. Kun olet turhautuneena päässyt riittävän lähelle, ei auta kuin katsella viimeiset 30 sekuntia. c. Vaihtoehtoisesti arvioitava ohjelman alkuaika jonka voi syöttää numeronäppäimillä tyyliin hh:mm ja kun ollaan taas riittävän lähellä (30 sek.), katsellaan kiltisti kunnes ohjelma alkaa. 2-tunnin elokuvaa editoitaessa minimihyppy on siis oletettavasti minuutin. Sen jälkeen painetaan uudelleen tallennus-painiketta, jolloin ensimmäinen editoitava alue on merkitty. Seuraavaksi siirrytään ohjelman loppuun jollain vaihtoehdoista a-c ja painetaan tallennus-painiketta ja samoilla vaihtoehdoilla taas tallenteen loppuun ja jälleen tallennus-painike ja nyt poistettavaksi tarkoitettu alku ja loppu on merkitty. Painamalla pysäytys-painiketta tulee näytölle kehote, jossa vaihtoehdot, Tallenna, Peruuta, Poista ja Nollaa (viimeinen manuaalissa Reset). Valitaan poista, jolloin valitut kohdat poistuvat ja hypätään takaisin tallenne-valikkoon. Eikä mennyt kauaa... Muuta aiheeseen liittyvää: -Tallenteita ei voi editoida katseltaessa. Ainoastaan menu-valikon kautta tallenteiden listasta. -Tallenteen alkuun tai loppuun ei voi hypätä nopeasti millään painikkeella. Nopeiten tämä tapahtuu aika-arvoa käyttämällä. -Pikakelaus ei ole käytettävissä. -Hidastus ei ole käytettävissä. -Jos yksikin markkeri on asetettu ja kuva pysäytetään pause-painikkeella tarkkaa kohdistusta varten, ei esikatselua saa enää käyttöön. Tällöin tarkin leikkaus tapahtuu < ja > -painikeiden minimisiirtymän mukaan (eli esimerkissä 30 sekuntia). -Vaikka yhtään markkeria ei olisikaan asetettu, voi kuvaan pysäyttää muutamia kertoja mutta jossain vaiheessa esikatselu ei enää käynnisty. Tämä on selvä bugi. Kateeksi käy UK-mallin omistajia tältä osin. Joku sellaisen omistaja voisi kuvailla tarkemmin "loistavasti toteutetun" editoinnin toimintaa. Itse en kyyneleiltäni siihen enää pysty.:weep:
Hyvä, kun jaksat vääntää tarkkaa arvostelua. Edellisessä Humaxissa editointia ei voinut tehdä ollenkaan. Suuri parannus siihen nähden. Digiboksit ovat vähän idealtaankin ajansiirtokoneita:katso ja tuhoa tallenne. Mutta, eihän siinä järkeä ole jättää toimintoja pois suomi-versiosta. Ja tietokoneella editointimahdollisuudet ovat sitten rajattomat. Omalta kannalta vähän ihmettelen, mitä digiboksin freimitarkoilla editointitoiminnoilla tekisin. Ei telkkarista juuri koskaan tule mitään, jota haluaisin pysyvästi tallentaa. Ne elokuvat, tv-sarjat ym. jotka haluan pysyvästi, ostan dvd:nä. Lähinnä kysymykseen tulisi joku harvinainen canal+ tai tv1000:lta tullut elokuva, jota ei saisi dvd:nä, mutta sekin olisi mainosvapaa, mitäpä sitä freimin tarkkuudella editoimaan.