Hyvin on mennyt. Aiemmin täällä raportoimiani kovalevyn hukkumisia ei ole sittemmin tapahtunut. Ylen tekstitys ei ajansiirtotilassa edelleenkään toimi, mutta se lienee järjestelmän ominaisuus. "Miten ovat muut viihtyneet boksinsa kanssa tämän pitkän ajan?"
Nytpä tuli ihmeellinen ongelma vastaan. Laitoin ensimmäistä kertaa toisen scartin boksiin kiinni (toinen menee av-vahvariin, toinen telkkariin) ja yhtäkkiä ylen kanavat tippuivat pois "ei signaalia"-ilmoituksella. Sitten kun otin toisen scartin irti, rupesi heti näkymään. Kolmonen ja nelonen näkyi hyvin molemmilla setupeilla, muita kanavia en ehtinyt testaamaan. Mistä tämmöinen voi johtua? Onko tuo toisen scartin laitto sama, kun pistäis jakajan antennijohtoon?
Kysytääs vielä tässäkin ketjussa, onko kukaan saanut kuvasuhdeautomatiikkaa toimimaan tämän laitteen ja s-video kaapelin kanssa? Scartilla mulla toimii ihan ok, mutta nyt vahvarin läpi s-videolla vedettynä ei enää toimi.
Scartissahan on se yksi nasta joka settaa töllön wide tilaan tarvittaessa. S-video kaapelissa sellaista ei ole.
Tuossa on itseasiassa toisessa ketjussa enemmänkin tästä puhetta, mutta mulla kyllä toimii DVD:llä s-videon kautta automatiikka, joten johdosta se ei ole kiinni. Ilmeisesti kuvasuhdetta säädellään kahdella eri tavalla. Joko humaxi ei lähetä tai tv-lähetykset eivät sisällä tarpeellista dataa. Tsekkasin, että ainakin asetuksissa Humaxissa on 16:9 ja automaattinen kuvasuhteen kohdalla.
Esimerkkinä käytettäköön vaikkapa lauantai-illan YLEn Monkia. Ohjelman puolivälissä nälkä yllättää ja pitää lähteä valmistamaan hiukopalaa. Pause ja ajansiirtotallennus päälle ja ruoanlaittoon. Vartin kuluttua paluu telkkarin ääreen ja katselu jatkuu. Puoli yhdeksältä, kun Monkin reaaliaikainen lähetys "taustalla" päättyy, katoavat ajansiirtotallenteesta tekstitykset. Niin ja kovalevyn hukkuminen tapahtui taas mennä viikonloppuna. Näinhän siinä käy, kun lähtee kertoilemaan että jokin toimii.
En tiedä mistä johtuu, mutta minulla on ollut koko ajan toisessa scartissa tallentava dvd-laite, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Mulla tullut kans sama virheilmoitus pari kertaa (tai muistaakseni heikko signaali-ilmoitus, vaikka vahvat tasot, voimakkuuss:65-66 % ja laatu 100%) , boottamalla taas toiminut normaalisti. Täytyy ensi kerralla kokeilla, josko scartin irrottaminen vaikuttaisi.
Kyseessä on WSS signaali, jota Humax ei ilmeisesti generoi tuohon ulostamaansa S-videosignaaliin. Tuo signaali siirretään näkymättömillä juovilla. Voipihan se vahvari sen myös sen WSS:n syödä, ei todennäköistä. Matti
S-videolla mä olen sitä tähänkin asti katsellut, tosin scart s-videolla. Nyt oli scart -> s-video adapteri ja s-video johto sillä snadilla liitännällä. Mä itseasiassa huomasin, että tuota WSS-signaalia antaa vain toinen Humaxin scarteista. Olikos se nyt sitten tv-scart. Oliskohan mulla ollut sitten tuossa toisessa se adapterikin. Nyt on sen verran paljon tullut veivattua eri asetuksia, että ei enää muistakaan.
Tuli muuten tuohon ylläolevaan kanavien katoamiseen ratkaisu. Eli suuri osa kanavista oli mulla "ei saatavissa tai salattu", myöskin yle:n kanavat. Homma korjaantui, kun otin digiboksin pois uuden av-viritinvahvarin päältä. Vahvarin päälläololla ei ollut vaikutusta. Sitä en sitten tiedä mikä juttu niiden kahden scartin kanssa oli. Olisinkohan vain liikutellut boksia niin, että scartin lisäämisellä tuntui olevan vaikutusta kanaviin. On se nyt perkele, kun av-laitteet pitää vissiin sitten sijoitella eripuolelle huonetta, että toimivat.
Itsellänikin on asetettu Humax S-video signaalia ulostamaan. Piuhana täysin kytketty scart ja kuvasuhteet toimii hyvin. Itse S-video kaapelissa tuo signaali ei ymmärtääkseni välity, joten jos käytät scart/S-video -adapteria ja S-video kaapelia, niin kuvasuhdeinformaatio ei enää kulje.
Toimiiko automatiikka molemmista scarteista? Ja kuten aiemmin jo totesin ylempänä, mulla toimii DVD:llä kuvasuhdeautomatiikka pelkällä s-video piuhalla, joten tuo on väärä tieto . Ehkä digi-tv lähettää erilaista signaalia, joka ei välity.
no nyt tuli ensimmäinen ongelma ko. boxin kanssa eli se sammuttaa itsensä keskiyöllä. Ilmoittaa että sammutetaan ja varmistaa, mutta ellei mitään vastaa niin sammuu. en ole ajastuksella vielä testannut eikä mitään sammutuksia ole ohjelmoitu. onko tuttua muille, en jaksanut koko ketjua taas uudelleen lukea. Softa on tuo uusin.
Oletko katsonut, että et ole asettanut automaattista sammutusta. Menu:Järjestelmän asetukset:Kellonajan asetus:Sammutus.
Näyttää siltä, että tuo ohjelmisto syystä tai toisesta jotenkin korruptoituu pitemmän päälle, eli kun elokuussa asensin uusimman ohjelmistoversion, niin jonkin aikaa se toimi ihan ongelmitta, mutta nyt on taas yhä useammin käynyt niin, että kun sammuttaa laitteen kaukosäätimestä ja sitten taas sen käynnistää, niin se ei menekään päälle kunnolla vaan alkaa ladata ensin ohjelmistoa ja sitten pelejä, ja sen jälkeen jää tavallaan jumiin eli alkaa näyttää viivoja laitteen omassa näytössä. Kun muutaman sekunnin odottaa ja painaa uudelleen kaukosäätimen näppäintä, se käynnistää ihan normaalisti ja toimii moitteitta. Muutenhan se on pikku juttu, mutta jos on ohjelmoinut ajastimen ja sitten sattuu sähkökatko, niin laite sammuu ja uudelleen käynnistyessään jääkin usein tuohon ohjelmiston latauksen jälkeiseen tilaan kunnes joku painaa uudelleen kaukosäätimen näppäintä. Ja ajastinhan on yleensä asetettu toimintaan siksi, ettei kotona kukaan silloin ole, joten ajastus ei onnistu Sen sijaan sitä kovalevyn kokonaishukkumista ei ole enää uudella ohjelmistoversiolla sattunut, eli ns. IVO-buuttia ei ole tarvinnut suorittaa. Kun nyt saisivat tämän toisenkin ongelman korjattua... Mutta hyvä pelihän se on, ja kun analogiset näkyvät edelleen, niin tärkeät ohjelmat voi ajastaa kovalevylliselle VHS-nauhurille edelleen.
Kuten viestissäni kirjoitin "eikä mitään sammutuksia ole ohjelmoitu. " sehän tässä outoa onkin. pitää kokeilla vaikka sellaista että ohjelmoi aamuviideksi sammutuksen tms.
Silloinhan ei tekstityksen katoamista ajansiirron aikana tapahdu, jos se seuraavakin ohjelma käyttää tekstitystä. Niin käy ainoastaan silloin, jos seuraava ohjelma on täysin ilman mitään tekstityksiä, kuten esimerkiksi uutiset on. Tuota ei välttämättä edes huomaa - joskus olen vahingossa katsonut minuuttitolkulla ohjelmaa tajuamatta, ettei tekstitystä enää ole, kunnes vaimo tulee ja kysyy missä ihmeessä teksti on.