Kyllä siellä saattaa olla levy native USB-liitännällä. Ainakin WD ja Samsung valmistavat noita. Ahkeralla Googlettamisella saattaisi selvitä mitä oikeasti on minkäkin kotelon sisällä mutta kuten sanoin, "ellei tiedä ihan tasan tarkkaan", saattaa kotelon avaaminen tuottaa ikävän yllätyksen.
Nyt en ihan pysynyt kärryillä. Mitenkä se kotelon avaaminen mitään ikäviä yllätyksiä aiheuttaisi? (Tuskin sinne al-Qaida on pommia rigannut...?)
Jos vaikka olisi ylläri sisällä, kuten tässä. http://blog.jitbit.com/2011/04/chinese-magic-drive.html
Toisin kuin oletin, emme ole tainneet missään vaiheessa olla samoilla kärryillä? Tarkoitin siis että jos ostaa tuollaisen ulkoisen levyn siinä toivossa että sisältä löytyvän IDE- tai SATA-levyn voi asentaa Toppyyn, saattaa kotelon sisältä paljastuva native USB-liitännällä oleva levy tuottaa ikävän yllätyksen. Esimerkikinä vaikkapa jo aiemmin mainittu WD:n Passport-sarja. Duunin puolesta olen jonkin verran joutunut asioimaan kiinalaisten kanssa ja sanotaan vaikka että tuo Jekkulin postaama linkki ei, valitettavasti, hämmästytä lainkaan.
Ette kait te pojat tosissanne yritä väittää, että jonkun kinkin piraatilla fuulaama ryssä on yleistettävissä esim. Verkkokauppa.comin myymään kamaan? Piraattikama on piraattikamaa. Kiinalaiset sitäpaitsi "pitävät" noista itänaapureista yhtä "paljon" kuin mekin Sekin aspekti kannattaa muistaa, kun miettii kuka teki mitä kauppaa ja kenen kanssa. Kiinalaiset ovat kohtuullisen luotettavaa porukkaa, jos osaa toimia heidän kanssaan. Kiinasta saa myös aika tasan tarkkaan sitä laatua, mitä sieltä on lähtenyt hakemaankin - ja osaa ostaa. Lisäksi alkuperäisessä viestissäni esittämäni pohdintani oli todellakin pohdinta. Käsittääkseni se kävi selkeästi siitä ilmi. Ketään ei kehotettu rientämään ostamaan Passporti tiedolla, että sieltä sisältä löytyy joku tietty levy vaan kyllä se siitä asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että pohdiskelen: "mitähän siellä mahtaa olla sisällä ja onkohan joku aukaissut kotelon - ja löytyisiköhän sieltä ratkaisu jne.
Kumpaa konkkaa yleensä käytätte tuohon C25 paikkaan, 1000 µF vai 2200 µF konkkaa? "C25 1000 µF tai 2200 µF" "16 V dc tai parempi" "Valmistaja käyttää uusimpien laitteiden hakkurissa C25:n tilalla 2200uF 10V elkoa." http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00/Kondensaattorien_vaihto
Ehdinpä sitten vihdoin ja viimein juottamaan virtalähteeseen uudet Rubiconit, jotka ostin yli kuukausi sitten Blurayltä. Ohje on mitä selkein ja parhain, ei mitään epäselvyyttä koko touhussa. Itseasiassa elkojen miinusnastan merkintähän on kaikkien 11 elkon kohdalla hyvin selkeä piirilevyllä. Boksi toimii kuten aiemminkin, ei ongelmia havaittavissa. Itse asensin heti kättelyssä uudet elkot "just in case"-periaatteella. Vielä ei ollut yksikään vaihdetuista pullistunut. Epäselväksi silti jäi olisiko se järein elko kannattanut vaihtaa vielä erikseen, vaikka se ei elkokittiin kuulunutkaan? Suosittelen ja kiitän avusta! :naminami:
Jos tarkoitat fyysisesti suurinta kondensaattoria eli C5:sta (150µF 400V) niin nämä ensiöpuolen kondensaattorit harvemmin menevät hakkurivirtalähteistä. Eivät ole niin suurella rasituksella kuin toisiopuolen konkat. Tämä päti myös omaan Toppyyni kun irroitin ja mittasin jokaisen kondensaattorin ennen vaihtoa. Olen Vantaalla vaihtanut oman toppyni lisäksi moneen muuhun tutun ja tutun tutun boksiin konkat jos joku kaipaa apua.. :thumbsup:
No nyt hajosi tuo flekti, joten päätin kokeilla hieman toisenlaista tapaa flektin asennuksessa. Ostin 80-millisen flektin, sille magneettikiinnityskehyksen ja napsautin laitteen kiinni Topparin kannen sisäpuolelle roikkumaan. Kannen tuuletusrei'ityksen peitin muualta kartonginpalalla, jotta korvausilma pääsisi laitteen sisään vain pohjan tuuletusrei'istä. Virransyöttö järjestyi samalla tavalla kuin edellisessä virityksessä, eli kiintolevyn virtajohdosta haaroituskaapelilla. Asennus kesti kaikkineen noin vartin, siitäkin suurin osa kartonginpalan leikkelyä, ja hyvin toimii. Ei toinna tuon vaikeammin tehdä. Kustannukset oli noin 16 .
Miten olet varmistanut sen, ettei fläkti vedä koteloa täyteen pölyä ajanmittaan? Mielestäni tointaa ainakin se asia miettiä. Fläktin voi pistää myös puhaltamaan koteloon sisälle imemisen sijasta, jolloin ei ole niin tärkeää askarrella sen kartongin kanssa. Samalla saa myös ratkaistua sen pölyongelman, koska imupuolelle voi asentaa suodattimen. Niitä saa ihan magneetilla varustettuna, joten askarteluaikaakaan ei kulu.
En ole pölysuojausta miettinyt. En usko että asia on ongelma laitteen jäljellä olevan elinkaaren aikana ennen kuin HD-boksit jyrää lopullisesti. Mikä komponentti siellä olisi pölylle niin arka? Ehkä vähän toisarvoista, mutta jos laitan flektin puhaltamaan sisään, niin se kartonki ihan samalla tavalla estäisi ilman pyörimistä vain siinä flektin ympärillä sen sijaan, että painaisi ilmaa laitteen läpi. Tapoja on monia, toi nykyinen viritys tuntuu toimivan kun flekti pukkaa lämmintä ilmaa laitteesta ulos. Ehkä vois vielä teippailla laitteen pohjasta flektin puoleisella laidalla olevia tuuletusreikiä pienemmälle, jotta toisella eli selvästi kuumemmalla puolella olevista aukoista tulisi enemmän ilmaa sisään. Siellä kun on kiintolevy ja virtalähde hohkamassa vierekkäin.
Kaikkihan siellä on "pölylle arkaa". Pöly heikentää jäähtymistä ja voi joissain tapauksissa johtaa sähköäkin. Ainakin omassa boksissani joutuu pölysuodattimen siivoamaan kuukausittain, paksu nukka peittää tuulettimen imuaukon! Meidän huushollissa on leijuvaa pölyä kohtuullisen vähän tehokkaasta ilmanpuhdistuksesta johtuen.
Suuri kiitos bluraylle 600:n toppyni elvytyksestä! Sain tänään postitse paketin ja en malttanut odottaa viikonloppuun konkkien asennusta. Aikaa meni n.1h ja erittäin selkeät ohjeet auttoivat onnistuneeseen lopputulokseen. Signaalin laatu oli aikaisemmin 10-20% - nyt 95-100%! Sain heti kättelyssä kaksi topparia lisää työstettäväksi. Tilaan lisää konkkia, kun selvitän ensin mallin ja powerin versiot. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Kiitoksia kovasti. Vanhempieni boksi ei enää vanhoilla konkilla löytänyt kaikkia kanavia kanavahaulla ja signaalivahvuus souti edestakaisin. Nyt huollon jälkeen signaali on kohdillaan ja kanavat löytyivät todella nopeasti ja toiminta muutenkin on uudenveroista. Onneksi ei ollut peruuttamattomia vahinkoja tullut muuhun hardikseen.
Meidän 7-8 vuotta vanhaan Topfield 5100 pvrc mastepiece digiboxiin tuli eilen ensimmäinen vika. Kun boxin sammutta niin kello jämähtää paikoilleen, eli ei liiku enää eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ajastukset jää tallentamatta. Kun boxin taas käynnistää niin kello päivittyy ja pysyy ajassaan niin pitkään kun virta on päällä. Missä vika?
Vastaus löytyy tästä ketjusta taaksepäin lukemalla. Lyhyesti: Vaihdat ne virtalähteen konkat ja kellon pariston.
Täytyykö nuo konkatkin vaihtaa vai riittääkö pelkkä pariston vaihto? Edit. Vaihdoin uuden patterin ja boxi toimii taas normaalisti. Mittasin vanhan alkuperäisen patterin niin tulos oli 0,95V kun taas uusi 3,26V.
Jos meinaat vielä käyttää kauemmin tuota boksia, niin vaihdata ne virtalähteen konkatkin ja vielä hopi hopi vauhtia. Nimittäin moni "vika" johtuu aika pitkälti niistä... Bluray myy kunnon Rubyconeja, laitat vaan meiliin virtalähteen merkin, mallin ja revision (esim. Insung P-2000 rev. 1 joka EI OLE sinun boksisi virtis), niin saat varmasti hyvät konkat. Nehn voi aina vaihdattaa paikallisessa RTV-huollossa jos isellä ei kolvauskykyä ole... T: Vesku
Ei täydy. Tämä on vapaa maa (ainakin toistaiseksi). Harva asia on täällä pakollista. Ei autoonkaan kukaan pakota ketään vaihtamaan öljyjä. Itse harkitset, haluatko mitenkä pitkäikäisen pelin siitä vehkeestäsi.