Spoiler Fischerin kuoltua "talvimaailmassa" hän siis joutui limboon, niin miten Cobbin oli mahdollista hänet sieltä vielä hakea pois, jos potkun antamisen piti tapahtua aina ylemällä tasolla vai jos limbossa tappoi siellä olevan henkilön niin pääsikö silloin takaisin "reaalimaailmaan" ja miten Cobb itse pääsi sieltä limbosta pois yksin esim kun tappoi lopussa Saiton niin mitenkäs Cobb sieltä pääsi pois, koska hehän olivat jotenkin huumattuja?
Spoiler Kaikkea ne internetissä keksii. http://www.youtube.com/watch?v=UVkQ0C4qDvM&feature=player_embedded
Spoiler kuka sanoo että Cobb sieltä koskaan tuli pois? Aika yhteensattuma että Cobbin tullessa kotiinsa kaikki on samalla tavalla kuin hänen muistoissaan, ja lapsetki leikkivät samassa paikassa, saman ikäisinä ja näköisinä.
Jahas, Hollywood ei ole vielä kuopannut Cyberpunkkia. Olihan tämä selvästi keskivertokesäleffaa mietitympi teos. Jokin tenho kuitenkin puuttui, sillä tarina ei vaan imaissut aivan toivotulla tavalla kunnolla mukaansa. Ehkäpä toimintaa karsimalla olisi saatu vähän tiiviimpi paketti, sillä nyt actionkohtaukset eivät katkaisseet ainoastaan sankariemme suunnitelmia vaan myös elokuvan etenemisen. Viimeisen puolen tunnin aikana huomasi jo odottavansa loppua. Loppukohtauksen "twistin" olikin sitten arvannut jo varhaisessa vaiheessa Leon esitellessä hyrräänsä. Jotenkin tunkkaisia nämä Nolanin ohjaukset ovat olleet, tietynlainen "jouhevuus" puuttuu. Tässä kuten Mementossa ja Prestigessa katsojaa kyllä yritetään haastaa mukaan ja kaikenlaista nippelia & nappelia löytyy, mutta lopputulos on kuin Nokian nykypuhelimet. Insinöörielokuvaa joka tarjoaa vain korkeintaan osiensa summaa vastaavan katselukokemuksen. Vielä on Nolanilla matkaa mestarismiessarjaan. 3½/5
Spoiler Minulle siitä jäi päällimmäisenä mieleen ala-arvoinen maskeeraus. En tunnistanut hahmoa, kun en tiennyt DiCaprion lisäksi ketä leffassa edes näyttelee, mutta se papparainen oli kyllä joka tapauksessa ihan liian paksussa Hollywood-maskissa. Spoiler Tuo sama häiritsi minuakin. Kumma juttu miten sovinnaisesti ja perinteiseen rymistelytyyliin tapahtumat oli loppujen lopuksi laitettu etenemään. Ja se ilmastointiputki siellä talvimaisemassa, ei saatana mikä deus ex machina. Olisin hyväksynyt jos se teini-arkkitehti olisi luonut vaikka viisipäisen lentävän lohikäärmeen viemään porukan kohteeseensa, mutta että sinne oli pitänyt tunkea merkityksetön tunneli, joka vaaransi koko alkuperäisen idean siitä "labyrintistä". Spoiler Niinpä, herättää ajatuksia, vai kuinka? Minä jäin hetken aikaa pohdittuani sellaiseen kuvitelmaan että se hyrrä ei todellakaan kaatunut lopussa. Jokainen tekee tuosta omat johtopäätöksensä, mutta mielestäni on hienoa että ison rahan Hollywood-tuotannossa uskalletaan lähteä linjalle, jossa loppu ei välttämättä olekaan onnellinen. Tämä oli kyllä hyvä leffa, jopa erinomainen ja paikoin uskomattoman kaunista katseltavaa. Varmaan ensimmäistä kertaa elokuvien historiassa CGI ei näyttänyt CGI:ltä ja se jos mikä on hatunnoston arvoinen suoritus. DiCaprio oli oma itsensä, mutta ei kuitenkaan onnistunut ärsyttämään niin paljoa kuin monesti aiemmin. Ja se "Kolmas kivi auringosta" -sarjasta tuttu jätkä tökki roolissaan ensimmäiset minuutit, mutta hänestäkin kuoriutui aika nopeasti ihan uskottava "agentti". Spoilerien joukossa olevien muutamien heikkojen hetkien lisäksi sekaan oli ympätty joitakin yksinkertaisille katsojille tarkoitettuja popularistiselityksiä ("you see, a paradox") ja ne vähän pomppasivat silmille, mutta muuten aika kului kuin siivillä. Pakko tämä on julistaa vuoden tähän mennessä parhaaksi elokuvaksi. Oletan itse asiassa että se tulee sellaiseksi jäämäänkin. Uudelleenkatseluarvoa tällä ei mielestäni kuitenkaan kummoisesti ole. 9/10
http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2010/204/1/a/Inception_Infographic_by_dehahs.jpg Siinä on kuvattu Inceptionin idea kuvana. Ei varmaan ennen katsomista kannata tutkailla.
Ihan hyvä leffa. Pidin juonesta "tasoineen" ja voidaan puhua nyt kirjaimellisesti tarinan moniulotteisuudesta. Nolanin Batman-säveliä oli selvästi jäänyt yli, sen verran samankaltaiselta musiikit kuulostivat. Toiminta oli sujuvaa eikä ylitsepursuavaa ja näyttelijät ajoivat asiansa. DiCaprio on omissa silmissä muuttunut Titanic-ajoilta huomattavasti parempaan suuntaan(Departed, Blood Diamond, Shutter Island...). Miestähän voi alkaa jo pikkasen näkemään näyttelijänä, eikä jokaruudun inhokkina. 4/5
Olihan tämä hyvä pätkä - ei laisinkaan huomannut elokuvan 2½ kestoa, vaan aika meni siivillä. Viimeksi olen viihtynyt paremmin elokuvateatterissa Watchmenin parissa. :naminami::naminami::naminami::naminami: // :naminami::naminami::naminami::naminami::naminami:
En pitänyt. Alku vaikutti mielenkiintoiselta kaikkine arkkitehtisuunnitelmineen, mutta äityi sitten melko typerryttäväksi toimintarymistelyksi. Vaikka Inception oli komean näköinen elokuva, olisin silti kaivannut unimaailmaan enemmän häröilyä sekä kerrontaan suoraviivaisuutta - toisinaan Nolan hukkasi elokuvan rytmin actionkohtausten mukana. Cobbin traumojen käsittelyyn olisi riittänyt vähempikin. Leonardo oli roolissaan jälleen kerran hyvä ja miehestä onkin kasvanut yksi suosikeistani, mutta onhan mies ollut kunnon opissakin (Aviator, The Departed, Shutter Island). Mielenkiintoista on lukea kommentteja siitä, kuinka DiCaprio muistetaan edelleen Titanicista. Elokuvasta on kohta kuitenkin 15 vuotta ja mies on ehtinyt tässä välissä tehdä koko nipun erilaisia roolisuorituksia. On tainnut Titanic jättää moneen plazalaiseen melkoisen trauman? 2/5
Toisaalta tykkäsin - oli viihdyttävä, toimintakohtaukset hanskattiin, aika meni erittäin nopeasti ja alussa pisti idea ihan positiivisesti hymyilyttämään, kun sen verran jännä pseudopsykologinen kokonaisuus oli saatu aikaseksi. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen elokuvasta keksi useammankin kummallisuuden/epäloogisuuden, ja muutama hahmojen pölhöily jäi ärsyttämään. Hans Zimmerin musiikki oli hyvää, tosin jossain kohtaa tuntui ettei hiljaista päässyt tulemaan ollenkaan. Näyttelijät vetivät ihan hyvin, tosin hahmoista paistoi välillä vähän liiallinenkin itsevarmuus ja ylinerous osaamisissaan. Parempi kuin The Dark Knight. 3,5 / 5 tai 4 / 5, en osaa päättää.
Jep, kumma että se Titanic on aina mainittava jokaisen DiCaprion leffan threadissä. Ja kuinka mies on jo "nykyisin jo ihan ok, mut sillon ku Titanic tuli, niin aivan kamala". Tätä kuulee jokaiselta tuulipukutallaajalta. DiCaprio on ollut iät ajat perhanan hyvä näyttelijä, esim. The Basketball Diaries tai What's Eating Gilbert Grape.
En ole koskaan tykännyt Nolanin leffoista pahemmin, mutta nyt kyllä osui aikalailla napakymppiin. Kimurantti juoni ja mielenkiintoiset teemat oli hienosti yhdistetty varsin sujuvaan scifi-actioniin. Tarina ei ollut läheskään niin sekava tai vaikea kuin etukäteen pelkäsin, paremmin tämä paketti pysyi kasassa kuin esimerkiksi Yön Ritari. Unimaailmojen ja todellisuuden suhteesta ja arvottamisesta jäi paljon pureskeltavaa ja pohdittavaa samalla kun hienot toimintakoreografiat antoivat omat kiksinsä. Vaikka tavaraa tulikin tuutin täydeltä koko elokuvan keston ajan, teki se silti mieli katsoa heti perään uudestaan. Pientä hapuilua Nolanilla on kuitenkin edelleen käsikirjoittamisen kanssa. Tilanteiden ja asioiden pohjustus tuntui ajoittain hätäiseltä ja esimerkiksi Michael Cainen hahmo oli mielestäni melko heikosti kirjoitettu, eikä ukko oikein istunut hyvin leffaan. Toisaalta leikkaamollakin saattaa olla osuutta asiaan. Plussaa siitä että Leo oli mielestäni ensimmäistä kertaa aikuisen oloinen roolissaan. Kaiken kaikkiaan elokuvassa oli kaikkea mitä odotinkin, eikä juurikaan huonoja puolia. Ensikatselun perusteella täydet *****/******
Vuoden paras leffa tähän asti, ei kuitenkaan aivan Mementon tasoa. Lähtökohtaisesti tässä olisi ollut juonen ja työryhmän kannalta potentiaalia vaikka mihin. Olisin toivonut unilta enemmän surrelismia ja unenomaisen logiikan absurdeja tapahtumia, mutta tämähän oli lopulta melko turvallista suuren yleisön siloposkimeininkiä. 4/5
Odotukset olivat kovat ja varmaan sen takia lopputulos olikin lievä pettymys. Juoni oli yllättävän selkeä, pelkäsin etukäteen että joutuisin pinnistelemään pysyäkseni kärryillä, mutta oli "sopivalla" tasolla meikäläisen käsityskyvylle. Vähän liikaa melskaamista oli mun makuuni. Rauhallisemmalla otteella ja enemmän unimaailmojen problematiikkaan keskittymällä olisi ollut mielestäni parempi. Spoiler Parasta antia olivat minun mielestäni Ariadnen ja Cobbin keskustelut. Vähän yllätti kyllä Ariadnen rooli. Tytön piti olla arkkitehti, mutta käytännössä hän toimi leffassa vähän kuin psykiatrina. Ilman noita keskusteluja hän olisi kyllä ollut leffassa lähinnä koristeena. Kolme ja puoli tähteä.
Vemkin kanssa samoilla linjoilla. Hypetyksen jälkeen odotukset olivat kovat, mutta leffa kuitenkin vain ok-tasoa. Lehtiarvostelujen perusteella odotin jotain todella hämmentävää, mutta eipä eri unitasoilla liikkumisessa ollut hankalaa pysyä mukana. Varmaankin katson joskus vuokra-blu-raylta uudelleen, tuskin ostan omaksi. Kiinnitin useassa kohdassa huomiota varsin pehmeään kuvaan. Johtuiko sitten teatterista (Tennispalatsi 1) vai leffasta itsestään. Vastaavia kommentteja ei tässä topicissa pikaisella lukemisella näkynyt.
Esitettiinkö Tennarissa pätkä filmiltä? Itse katsoin Turun Kinopalatsi Ykkösessä, ja oli ensimmäinen 2D-elokuva digiprojektorilta - kuva oli lähellä täydellistä. :naminami: Joko Tennarin printti oli huono, fokus pielessä tai itse istuit huomattavasti lähempänä kangasta, mihin olet aiemmin tottunut.
Herranjumala kun oli sen kaiken odotuksen arvoinen. Jälleen kerran nostan hattua Capriolle mutta eritoten Tom Hardylle roolisuorituksesta joka meni täysin oikealla miehelle. Vaikka Gordon-Lewitin roolisuoritus (eritoten pinovoimaton hotellkohtaus) olikin vakuuttava, en voi ymmärtää miksi juuri hänet piti valita elokuvaan. Kolmas kivi auringosta imago on hänen pärstässään ja ei hevillä siitä lähde. Odotin elokuvasta Matrixia, mutta toisaalta onneksi se ei sitä ollut vaan oli parasta Nolania. Nostan kuitenkin hattua Nolanille selvästä Matrixin kunnioituksesta: Painovoimaton hotellikohtaus oli sellainen kunnianosoitus Matrixille että huh huh (Huomatkaa kohtauksen kellertävä valaistus vs. Matrixin sinertävä valaistus). 5/5. Spoiler Lopun auki jättäminen oli mielestäni hyvä veto. Itse tulkitsin asian menevän niin että hyrrä kaatui kyllä ja Cobb oli ihan oikeassa maailmassa