Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023, James Mangold/Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge)

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana IlkkaP, 07.04.2023.

  1. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 796
    Saadut tykkäykset:
    1 303
    Nämä ovat omalla tavallaan erikoisia kommentteja. Ei katso elokuvaa, joten ei voi muodostaa omaa mielipidettä millainen se lopulta oli?
    Kyllä minä sen Star Trek vitosenkin olen monta kertaa katsonut, vaikka joka kerta kiertää mahassa. Matrix 2. ja 3. olivat muistikuviani parempia. Episode 1-3 ovat ikuisuus projekti, joista kyllä täällä mainitsen, jos pystyn ne joskus nielaisemaan.
     
  2. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 592
    Saadut tykkäykset:
    840
    Mitä sitten? Mihin minä tarvitsen omaa mielipidettä tuosta elokuvasta? Ei sillä mielipiteellä ainakaan sähkölaskua voi maksaa, mutta leffalippusta säästyneillä rahoilla voi osan laskusta kuitata.
     
  3. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 200
    Saadut tykkäykset:
    471
    No jos sinulla on niin pulaa rahasta että et nyt pysty leffaa katsomaan, niin pitääkö sen takia sitä leffaa sitten näkemättä haukkua? Eikö olisi reilumpaa vain todeta että katsot sen joskus myöhemmin kun nyt ei onnistu?
     
  4. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 373
    Saadut tykkäykset:
    629
    Pitäiskö kerätä kolehti, että 71 pääsee kerrankin leffateatteriin?
     
  5. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 592
    Saadut tykkäykset:
    840
    Ei tässä rahapulasta ole kyse, vaan siitä, miten elän elämääni. Voinhan minä mennä sinne leffaan katsomaan jotain toista leffaa. Miksi sen pitäisi olla juuri tämä?

    Enkä minä ole haukkunut leffaa. Eihän minulla ole siitä edes mielipidettä, kun en ole nähnyt! Kaiken sen perusteella, mitä leffasta tiedän se ei kiinnosta minua ja olen tuonut esille, että sitä voi yllättyä leffasta, jos ei ole seurannut siitä käytävää keskustelua. Tuskin sinäkään katsot joka ikistä leffaa? Oletko nähnyt The Fabelmans -leffan? Minä olen. Kävin leffassa talvella. Spielberg-fanina käyn katsomassa Spielbergin ohjaamia elokuvia En ole Mangold-fani, joten Indy 5 ei kiinnosta jo lähtökohtaisesti puhumattakaan kaikesta woke-sekoilusta mitä Disney harrastaa.

    Helvetti, että sitä saa puolustella tekemisiään tai tekemättä jättämisiä.
     
  6. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 200
    Saadut tykkäykset:
    471
    Itsepä tuon raha-asian esiin nostit. Fabelmansista en ole mitään sanonut kun en ole sitä nähnyt enkä aio lähiaikoina nähdäkään. Ja itselleni Indy-leffan ohjaajalla ei ole suurta merkitystä, oleellisempaa on näyttelijät ja seikkailu. Mutta ihan miten vaan, jokainen tyylillään jne.
     
  7. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 592
    Saadut tykkäykset:
    840
    Itse nostin kyllä esiin, myönnän toki, mutta ei ollut tarkoitus viestiä, ettei leffalippuun löydy rahaa, vaan että sille rahalle on muutakin käyttöä. Tai sen rahan voi yksinkertaisesti säästää. Olisi ehkä pitänyt muotoilla viesti huolellisemmin ja ennakoida, että täällä tartutaan siihen.

    En ole painostanut ketään näkemään kyseistä leffaa. Toivoisin saavani saman kohtelun Indy 5:n kohdalla itse.

    Nimenomaan, jokainen tyylillään. Ohjaaja Mangold ei lukemani perusteella ole edes mikään ongelma Indy 5:ssa vaan tekee hyvää työtä. Pahin ongelma on kuulemma Helen Shawin hahmo, jolla on aivan liian iso Indiana Jonesille kaapin paikan näyttävä rooli leffassa. Ensimmäiset 20 minuuttia (kun Helen Shawin hahmo ei ole vielä mukana) ovat kuulemma leffan parasta antia. Kerroin vain mitä olen netissä nähnyt (ja huhumylly on ollut vuosia hurja, koska kyse on Indy-leffasta. Viime viikkoina on huhujen sijaan saatu ihan oikeita mielipiteitäkin, kun jotkut ovat leffan nähneet), mutta omaa mielipidettäni en toki esitä ennenkuin olen itse nähnyt.
     
  8. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 796
    Saadut tykkäykset:
    1 303
    71 dB muista myös käydä kommentoimassa kaikissa mahdollisissa ketjuissa, joissa et aio katsoa kyseistä elokuvaa tai TV-sarjan jaksoa, koska olet lukenut jotain netistä...
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  9. Kristian

    Kristian Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 764
    Saadut tykkäykset:
    114
    Vähän kannattaa noihin nettilukemisiin suhtautua kuitenkin kriittisesti. Nykyään on niin monta naispelkääjää liikenteessä levittämässä naispelkoista sanomaansa, ettei kannata ihan kaikkea ottaa tosissaan. Eli katsotaan ja arvioidaan itse, kun sen aika tulee.
     
    KILLPATRICK tykkää tästä.
  10. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 796
    Saadut tykkäykset:
    1 303
    The film now sits at 62% (6.2/10) on Rotten Tomatoes, which is still easily the lowest of the franchise to date and behind “Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull” at 77% (6.9/10).

    Eihän nämä luvut kyllä mitään hyviä ole.
    Ja ohjaajan James Mangoldin selityksiä:

    “When you’re in franchise land, it’s very hard for critical thinkers to overlook what I’m sure their editors want, which is this business prism of how does it rate to the other ones? I always thought if I were second or third best to one of the greatest films of all time, I’d be good. I mean, it all vaporizes later. Either the movie will live or it won’t.”
     
  11. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 592
    Saadut tykkäykset:
    840
    Jatkuvasti sitä saa sarkastista ohjeistusta mitä pitäisi tehdä tai olla tekemättä. :rolleyes: Vaikka minua ei erityisemmin kiinnosta nähdä Indy 5 leffaa, niin kaikki leffan ympärillä tapahtuva huhumylly on ollut mielenkiintoista seurattavaa minusta.
     
  12. sokka

    sokka Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    5 785
    Saadut tykkäykset:
    320
    Parempi, kuin edeltävä.
     
  13. pekotu

    pekotu Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.02.2007
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    30
    Eilen sitten nähty elokuva. Muutama ajatus siitä. Elokuvan alku toiminta painotteinen. Valitettavasti huonosti ohjatut(leikatut) kohtaukset liika pimeässä( tai tummassa) josta ei saa aina selvää. Tässä myös huonoa CGI (varmaan tuolla pimeällä myös halutaan sitä peitellä ja ei näytä luonnolliselta liikkumiselta aina). Muuten tunnelmaltaan hyvä Onhan vanhoissa Indy leffoissa kun nykyään katsoo niin huonoa CGI, aikansa tuotosta, mutta nykyään reilun 200 MILJ elokuvassa ei saisi näin huonolta näyttää. Mutta täytyy sanoa kuinka iän nuorennus kuitenkin hyvin tehty, vaikka syökin koko toiminnan idean kun tietää, ettei Ford ole missään(toiminnassa) niissä itse. Vaikka stunttejakin käytetään aina elokuvissa niin voi joskus uskotella itselle, että olisikin oikea henkilö niitä tekemässä, nyt ei voi sitä tehdä).

    Tästä nykypäivään(1969). Alkaa uusien hahmojen kavalkaadi (yksi jo heti alussa). Uusi apuri ei toimi yhtään. Käsikirjoitus ja ohjaus saanut vaan hänet tehtyä ärsyttäväksi ja ei ole koko leffan aikana mitään haluja olla hänen puolellaan. Myöskin vihollisen puolella ukkoa pomppii mukaan minkä ehtii ja ei saa mitään kiinni kenestäkään. Paitsi Mikkelsen yksi ainoita oikeita hahmoja Fordin kanssa mikä toimii.

    Keskivaiheilla taas mukaan uusia hahmoja. Mikä alkaa olemaan jo liikaa. Ei mitään järkeä noin monta ihmistä, alkaa tekemään jo vähän sekavaksi ja ei jaksa kiinnostua mistään. Täällä elokuva parhain toiminta kohtaus, kiitos siitä paljolti ilman CGI, mutta perään pieni toiminta jakso mikä surkealla CGI ja taas huonosti ohjattu(leikattu) ja tietysti pimeää jotta saadaan taas epämääräistä kuvaa.

    Lopussa taas lisää fanservicea jota jo ripoteltu pitkin elokuvaa( melko samaa kuin The Force Awakens) joko tykkää tai ei mutta vähän väkinäistä tämä ehkä omaan mieleen, tuo joo hymyn hiukan kasvoille. Ja sitten loppuun(kokeillaan liikaa paljastuksia antaa, mutta elokuvaa katsellessa ei ole mikään yllätys). Vaikka kaikki Indyt ovat olleet tietyllä tapaa olleet yliluonnollista niin tässä mennään jo vielä pidemmälle. Ei hirveästi enää haitannut vaikkakin parempaa olisikin toivonut. Tämä varmaan jakaa aika paljon taas mielipiteitä, mikä on liika.

    Jäi itselle todella vaisu olo. Ehkä jopa huonompi kuin 4 (pitää katsoa kaikki 4 tässä joku aika muistutukseksi). Jos ei toiminut 4 apuri niin ei toimi kyllä nyt yhtään, samalla tavalla ärsyttävä henkilö. Myöskin kaikki muut ovat ihan turhia henkilöjä, niitä on liikaa jotta jaksaa välittää, joka jaksossa tuodaan taas joku uusi sinne mukaan(taas kun katsoo käsikirjoitus joukkoa niin onpa niitä monta ja varmaan jokainen haluaa tuoda sinne omiaan ja heille kirjoittaa jotain, tuli vaan taas liika sekava kuten näin on monesti käynyt, yksinkertainen on kaunista). Huonosti ohjatut toiminta kohtaukset, huono CGI. Juoni perus kauraa, mutta ei elokuva solju eteenpäin hyvin, rakenteeltaan huono ja ennalta arvattava. Vitsit eivät toimi, yhden kerran taisin hiukan hymyillä heitolle.

    Jotain plussaa, Ford jälleen hyvä omasa roolissaan ja hahmokin on ihan hyvin kirjoitettu , olisi voinut antaa kyllä enemmän myös hänelle viimeisessä Indyssa. Elokuvan alun tunnelma hyvä. Keskivaiheen toiminta kohtaus ilman CGI ja liikaa stuntteja toimi hyvin. Myös pääpahis Mikkelsen oli omasta mielestä hyvä, Nazit toimii ja hän oli siihen hyvä valinta. Annetaan nyt kuitenkin 2/5 tähteä, mutta tuo toinen tähti on vain Mikkelsen ja Fordin( ja Indyn viimeinen) puolesta, jäisi muuten yhteen. Tulenko katsomaan koskaan uudestaan tai ostamaan 4 aikaisemman joukoksi, en ainakaan osta, ehkä vuosien päästä kun katsoo muut alusta putkeen niin voi antaa toisen mahdollisuuden ihan vain kokonaisuuden puolesta.
     
    nepa tykkää tästä.
  14. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 796
    Saadut tykkäykset:
    1 303
    Laitetaan omat odotukset alhaisiksi. Masentavaa. Vähän kuin Brosnanin Bondit GoldenEyen jälkeen.
     
  15. Snafu68

    Snafu68 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    06.05.2013
    Viestejä:
    1 361
    Saadut tykkäykset:
    197
    nepa tykkää tästä.
  16. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mukana kolehdissa mielellään!

    Missä vaiheessa muuten leffaliput on nousseet tasolle 24,90 (Finnkino IMAX)?! :eek:
     
  17. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 537
    Saadut tykkäykset:
    1 153
    Tuollaisen rajatilan ylityksen ikeessä tuntee suorastaan velvollisuudekseen kyseenalaistaa kaupan olevan elämyksen vastinetta vähille rahoilleen. Matematiikka ei todellakaan heilahda kulttuurin kustantavan puolelle, vaikka aina on niitä joille liiallisuus on halpaa. Eihän se tyhmä joka pyytää...
     
  18. tmtm

    tmtm Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    45
    Käsittääkseni IMAX ei edes tuo mitään suoraa lisäarvoa tähän leffaan, koska kuvasuhde on 2.39:1.
     
  19. mustis

    mustis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    1 511
    Saadut tykkäykset:
    18
    Kävin katsomassa. Parempi kuin edellinen. Vähemmän videopelimäistä toimintaa ja hyvää Indy-tunnelmaa. Hyvämlopetus tälle sarjalle ja aion katsoa uudelleen kun tulee suoratoistoon. CGI-nyorennus ei ole edelleenkään hyvä idea, vaikka se olikin tehty tässä paremmin kuin Irishmanissa. Ääni, kädet, liikkeet ja ryhti ovat vanhalta mieheltä, vaikka naama onkin nuori. Vanhan liiton tapa käyttää takautumissa meikkiä ja nuorempaa näyttelijää oli parempi.

    Luin muutaman kriitikkoarvion ennen elokuvaa ja he olivat kullä mielestäni jääneet jumiin jihinkin oman kuplansa diskurssiin. Lapsihahmoa verrattiin Short Roundiin ja Vompattia Muttyyn. Mitä tapahtui ajatukselle, että elokuva on aina oma, itsenäinen teojsensa? Koin nuo arvostelut vähän sellaisrna tikulla kaivelemisena, jossa ei otettu huomioon kirjoittajan omaa vanhenemista ja katsottujen elokuvien määrää Indy 1 ja Indy 5 aikaan.
     
    nepa ja Kristian tykkäävät tästä.
  20. IlkkaP

    IlkkaP Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 064
    Saadut tykkäykset:
    280
    Kävin eilen katsomassa. Tuotantoarvoissa ei ole vikaa, tämä on todella kalliilla tehty elokuva ja monet ulkokohtaukset kuvattu aidoissa maisemissa. Toki CGI:tä on sitten käytetty paljon päälle. Myöskään päänäyttelijöissä ei ole vikaa. Phoebe Waller-Bridge vetää roolinsa hyvin, ja ainakaan meikäläiselle ei jäänyt mitään woke-tunnelmaa tästä. Ehkä haaste tällaisessa elokuvassa on tuoda 1980-luvun toimintaseikkailu 2020-luvulle.
     
    KILLPATRICK ja Kristian tykkäävät tästä.