Johtuu siitä, että 24V tasajännite oli tehty tasasuuntaussillalla ja sarjavastuksilla 230V verkkojännitteestä. Ei siis kovin sähköturvallinen ratkaisu. EP4000 on manuaalin mukaan H-luokan vahvistin. H-luokassa tietääkseni käytetään älykästä päätevahvistinpiiriä, jossa on sisäänrakennettu hakkuri. Hiljaisella kuuntelulla pääteasteen käyttöjännitteeksi riittää matalampi jännite. Suurempia tehoja tarvittaessa hakkuri käynnistyy ja nostaa pääteasteen käyttöjänniteeen suuremmaksi. Tällä tavoin on päästy parempaan hyötysuhteeseen ja pienempään lämmöntuottoon kuin A/B luokassa.
Ei se 24 volttia varmaankaan verkkojännitteestä ole tehty vaan toisiojännitteestä, mitä se sitten onkaan, G- ja H-luokassa ei hakkuria ole vaan tarjoillaan korkeampaa käyttistä tarvittaessa. Toisessa kytketään korkeampi käyttis on/off, toisessa käyttis seuraa lähtösignaalia (ts lämmöksi poltetaan sekä pääte-, että HV-kivissä).
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin se vaan on. Kun mittasin ylesimittarilla, niin ennen tuuletinta olevaan tasasuuntaussiltaan (neljä diodia) tuli 230V verkkojännite. Ok. Hyvä tietää.
Pelkästään ku tuostaki ku pudottaa tuulettimen jännitteelle/virralla, luulisi tulevan aikalailla hukkatehoa, vois illalla laskeskella, että mitä se suunnilleen tekee. Tuossahan puhallin säätyy lämpötilan mukaan, niin onko tuossa jokin säätyvä vastus vielä? Sillon kun korjailtiin behrua, niin muistaakseni sille oli joku monimutkasempi piiri
Niin tosiaan, ei sitä jännitettä varmaan pelkillä sarjavastuksilla tiputeta 24V:iin. Kyllä siinä joku piiri on heti tasasuuntaussillan vieressä. Netistä löytyi tällainen kuva EP4000 sisuskaluista. Oikealla alhaalla olevalla pienellä piirikortilla näkyy rivissä neljä diodia, jotka toimivat tuulettimen tasasuuntaussiltana.
D-luokkalaisessa ei kauheasti kannattaisi tuulettimen tehoa pienennellä. Siinä kun perinteisen pääteasteen lämmöntuotanto menee ihan P=U*I, on D-luokkalaisen kohdalla hieman eri tilanne. On kytkentähetken häviöt ja johtavuustilan häviöt. Ensinmainitut ovat monesti halpislaitteissa melkoiset, surkeat fettiohjaukset hitaat reunat jne. Inukessa joku fettidriveri, hieman parempi kuin kökköiset autovahvistinviritykset. Ainut huonopuoli, että se fettidriveri ja päätefetit on alimitoitettu pahasti tehoon nähden Johtavuustilassa vaikuttaa fetin sisäinen vastus ja läpikulkeva virta. Virta riippuu kuormasta ja Rds fetistä ja lämpötilasta. Ja tuo lämpötilariippuvuus onkin ongelma, eli fetin kuumetessa sen Rds kasvaa ja tehohäviö kasvaa entisestään. Eli helposti mahdollisuus posauttaa fetit jäähdytystehon pienentyessä. Lisäksi, jos vain toinen kanava käytössä, kannattaisi tarkistaa, missä on mahdollinen lämpötilan haistelu tuulettimen ohjausta varten. Lisäksi kannattaisi tutkia tuulettimen datat, millä vastapaineella ko. virtauma on ilmoitettu. Monesti noi hiljaiset tuulettimet ovat melkoisen tehottomia paine-eron kasvaessa.
Niinhän se on. Halpa hinta näkyy juuri tällaisena totetuksena. Jos on mahdollista, että vahvistinta joskus huudatetaan kotibileissä koko illan nupit kaakossa, kannattaa jättää alkuperäinen tuuletin paikallleen.
[QUOTE="Q";1596574]Mitä tuosta linkistä nyt ylipäätään jäi käteen oli se, että kyseessä lienee hyvillä tehoilla oleva vahvistin (~2*300w/8ohm), joka pystyy tarvittaessa antamaan reilusti piikkitehoa. Matalista kuormista ei oikein tykkää, mutta selviää niistä rajoittamalla tehoaan, tai katkaisemalla humpat kokonaan. Itse en oikein näe tuon testin olevan mitenkään ristiriidassa av.fi testin kanssa.[/QUOTE] Iluvain pointti, kerta toisensa jälkeen, tuntuukin olevan informaation tuomisen sijaan tuomita minun tekemiseni. En tiedä miksi, livenä en nimimerkkiä iluvai tunne eli on vaikea tietää, miksi hän kokee minun kusseen muroihinsa.
E ollut kirjoituksen milläänlailla sinua arvosteleva,totesin vain että muuallakin on mitattu tehoja,myöskin totesin että oma "yksilöni" ei pätkäise tehonantoa millaanlailla.
Aiemmin sanottua: Spoiler Jos saksankielisen julkaisun tekemä mittaus on "oikein tehty", niin sitten muut (eroavat) on varmaankin väärin tehty. Sekö ei ole kritiikkiä, sanoa, että mitattu väärin ja siksi tulos on vertailukelvoton?
Onko mittaustuloksia siitä sinun yksilöstäsi mittaustuloksia siitä, ettei pätkäise? Vai onko ihan mutua? Helppo kokeilla refleksikotelossa viritystaajuudella leikkausrajalle pistetaajuudelle ja pöristä...
Ei se kaikilla reflexisubeilla(kaan) pätkäse sillonkaan, pitää olla elementti minkä todellinen impedanssi menee riittävän alas ja kestää oikeasti tuon tehon. Käytännön ongelma tuskin noitten suojapiirien kanssa on niin iso, kun monissa subeissa impedanssi tuntus todellisuudessa olevan sen verta korkeemmalla kuin mitä nimellisarvo on
Näinhän se on. Refleksisubilla impedanssi on käytännössä muualla toistoalueella selkeästi korkeampi, vain viritystaajuudella ollaan alhaalla. Lisäksi huomioitava, että elementin puhekela lämpiään nopsaan ja resistanssi nousee. Joten keinokuorma on ainoa oikea tapa kuormittaa vahvistinta sen ominaisuuksia mitatessa. Ei tuollaisen vahvistimen vaihtelut yksilöjen välillä (Behrun p...oissakaan ) kovin suuria ole. Enemmän vaikuttaa verkkojännitteen vaihtelut. Pitkien piuhojen päässä notkuvalla käyttöjännitteellä saattaa toiminta olla aivan eri kuin ihan muuntamon vieressä.
Sikäli, kun Iluvai jäähdyttelee jossain eilisen yön hermoromahduksen jäljiltä - kiitokset eräälle käyttäjälle screenshotista, muuten olisi missannut tuon, kun en ollut linjoilla puolen yön jälkeen - niin vastausta ei ole hetkeen tulossa. Aiemmin kuitenkin: ja mielestäni yksi kommentti siitä, että "perstuntuma" on ihan validi arviointitapa. Tätä en kuitenkaan löydä, joten saatan muistaa väärinkin. Joka tapauksessa tuon lainatun perusteella tulkitsen, ettei Iluvai ole mitään mitannut vaan kyse on kokeneen subwoofer-rakentajan näkemykseen perustuvasta tuntumasta.
Tuohon j_a_k:n kommenttiin vielä. JOS behrua tosissaan sanoo huonoksi, niin vinkit huomattavasti paremmista suunnilleen saman hintaluokan ovat tervetulleita . Valitettavasti diy puolla keskustelut pyörii valtaosin behrun ja hypexin ympärillä, vaikka muitakin valmistajia on pilvinpimein ainakin pa puolella joista olisi kiva kuulla kokemuksia ps. Ihmeen pitkään modit katteli tällä kertaa tuota touhua
No, jos tuosta hintaluokasta pitää löytyä, niin se ei löydy. Mutta kun laittaa rahaa lisää ja tinkii tehosta, alkaa laatuakin löytymään. Totuushan on, etti halvalla saa hyvää. Edit:Juuri tuli yhteen systeemiin pultattua pari kappaletta QSC:n GX5-päätteitä. Mielestäni hinta/laatu suhteeltaan suhteellisen hyvät, 2x700 wattia 4 ohmiin (ja todennäköisesti yli 500ms ) ja 310 euroa kappale.
Ainakaan hypexin ja ep4000 välillä en äänenlaadullisia eroja huomannut, vasta kun vasteen oikomisen jälkeen jota behrulla ei pystynyt tekemään. Uskoisin että inuken merkittävin huono puoli subi päätteenä on juuri nuo tuulettimet. Ja käyttötarkotukseen hyvää voi saada halvallakin. Pitää muistaa ettei se hinta aina kerro että kuinka hyvä laite on (nim. Itsellä mennyt takuuseen 900e zenecin autosoitin kahteen kertaan vuoden sisällä joka pitäisi olla siis vähän paremman pään laitteita) Tuossa QSC:sä saattaa olla behrua luotettavampi, mutta hinta thomannilla 399€ ja inuke 6000 jossa tulee vielä dsp on 325€. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolet, todellista äänenlaadun eroa noiden välillä tuskin moni tietää että kumpi oikeasti parempi.
Niimpäniin... Onkos noi vaffit jossain mitattu vai specsit on noi koska valmistaja ny vaan sanoo niin.. Mistäpä muuten tuohon hintaan ?