Itseäni ärsyttää myös ton koko "taide-elokuva" sanan käyttö, koska sillä usein tarkoitetaan mukamas jotain "pitkäveteistä ja tylsää eurooppalaista" elokuvaa, jota mukamas "suuri yleisö" ei jaksa katsoa.. Kaikki elokuva on taidetta, ja ihan kuin kaikissa taiteenlajeissa, niin tiettyjä "taideteoksia" arvostetaan yleensä muita korkeammalle. Samoin tiettyjä elokuvia. Ja joku Bruckheimer ei saa elokuvilleen moista statusta koskaan. Piste. Varmasti mies tullaan muistamaan tuottajana, jonka elokuvia yleisö katsoi, ja johon Hollywood pystyi luottamaan, kun puhutaan elokuvista jotka tuottavat rahaa. Ja ehkäpä joku muistaa, että mies tuotti varsin visuaalisia elokuvia musictv:n ja mainosten hengessä. Ainakin Helsingissä (anteeksi, ei ole tarkoitus korostaa ko. kaupunkia..) on tarjolla koko ajan erittäin hyvää eurooppalaista tuotantoa, osin pienemmissä saleissa, mutta nykyään jo monissa "isoissa saleissa". Kannattaa vain mennä katsomaan. Itselläkin on aika monta leffaa näkemättä..
Juu, olen samaa mieltä. Tuo "taide-elokuva" on siinä mielessä helppo termi, että kaikki kuitenkin enemmän tai vähemmän tietävät mitä tarkoitetaan. Sen takia sitä tulee helposti käytettyä. Elokuva on taidetta. Mietinkin tuossa juuri tuottajan roolia. Sehän on aika epäkiitollinen siinä mielessä, että suuri yleisö ei heitä muista eikä ihmeemmin noteraa. Bruckheimer on siitä erikoisessa asemassa, että hänen nimensä on hyvin yleisön tiedossa. Tämä takaa hänelle työtä edelleen. Siksi kunnioitan hänen saavutuksiaan. Kuinka moni osaisi luetella enemmän pelkkiä tuottajia yhtäkkiseltään ja ilman lunttaamista ? Samalla pohdin kuitenkin, kuinka myös, Agradoa lainatakseni, ns. "intiimit" elokuvat tarvitsevat tuottajan. Se homma ei varmasti ole kovinkaan helppo. Lähteä hakemaan rahoitusta valtavirrasta poikkeavalle elokuvalle, joka on ehkä suunnattu vähemmille katsojamäärille. Yhtäläisen kunnioituksen annan myös näille tuottajille. p.s. Olen nähnyt American Beautyn mutta en teatterissa, joten enpä siitä kommentoi sen enempää. p.p.s Selasin säästämiäni leffalippuja muutaman vuoden ajalta ja yhtään ns. "intiimiä" elokuvaa ei osunut silmään. Oikein täytyy ihmetellä, että enkö todellakaan ole yhteenkään eksynyt. Lähimpänä viime vuotisista taitaisi olla joku Dark City ja vanhemmista ehkäpä Shallow Grave.
No ei. Tuohon asemaan Jerry on pikkutekijä. Ensimmäisenä tulee mieleen Lucas, mutta sillä erolla että se on sentään saanut paljonkin laadukkaita tuotteita aikaan, eikä ole tuhonnut muita firmoja(AFAIK).
Jos Jerry Bruckheimer suuresti kiehtoo niin kannattaa tsekata tämä sivusto. Minun mielestä hra. Bruckheimer tekee hyviä ja viihdyttäviä elokuvia, piste.
Jerry on mielestäni nostettu liian suuresti esille ja ihan turhaan. Mielestäni suurin painoarvo on käsikirjoittajalla sekä ohjaajalla enkä väheksy kuvaajaakaan. Sillä noilla kolmella edellä mainitulla on suurin taiteellinen vastuu elokuvasta. Bruckheimerin leffojen mainostuksessa on mielestäni ihan turhaan nostettu tuottaja ohjaajan yläpuolelle.
Tuottajan vastuu osittain myös riippuu siitä kuinka hän käyttää valtaansa eli määrääkö etukääteen minkä tyylistä kuvaa haluaa ja tarkastaako usein kuvatun materiaalin vaatien mahdollisesti uusintakuvauksia. Periaatteessa tuottajalla voi olla sanansa sanottavana miten elokuva tehdään ja jos se ei sovi ohjaajalle ainahan hänet voidaan vaihtaa. Tämä vuodatus siis aivan teoreettisella tasolla sen enempää puuttumatta erityisesti Bruckheimerin toimintametodeihin. Totta kai tuottajan nimi tuodaan mainonnassa esille jos arvellaan että se myy. Eli toisin sanoen kyseinen nimi on alettu assosioimaan laatuleffoihin.
Taide ja Bruckheimer eivät sovi ikävä kyllä samaan lauseeseen. On kuitenkin hyvä, että Bruckheimerin nimi mainitaan mainoksissa, mieluiten vielä mahdollisimman suurella, jotta tiedän pysyä kaukana kyseisestä elokuvasta.
Sittenhän sinä et tarvitse elokuvaa lainkaan Välillä saadaan, yleensä ei. Vaatii todellakin osaamista, jota ei kaikilla ole. YKSITYISKOHDAT - niitä ei pienestä telkusta näe lainkaan. Ja monellehan myös "oikea" kuvasuhde merkitsee jotain - vai mitä? Riippuu vähän siitä, mitä "hyvin tehty" tarkoittaa. Muutoin kyllä ihan toimiva määritelmä, mutta sopii kyllä muihinkin kuin Hollywood-tuotantoihin. Taiteelliset elokuvat ovat riski. Ne täytyy ymmärtää. Menetät paljon taiteellisia yksityiskohtia... Ja paljon muuta. Vaikka Sinclair olisikin parissa kuukaudessa opinut tavoille, niin nämä kommentit sopivat kyllä monelle muullekin tänne kommentoineelle. Toki vain mielipiteitä. Paitsi YKSITYISKOHTA-asia.
Minä olen aivan samaa mieltä. Jokainen elokuva minkä olen Bruckheimer:n tuotantoa katsonut on ollut viihdyttävä. Minä jopa omistan monta noista elokuvista dvd:llä. Onhan elokuvat juonellisesti hieman köyhempiä kuin monien muiden tekeleet, mutta silti yleensä nuo Bruckheimer:n tuottamat leffat on sellaisia että niitä on mukava katsoa useaan kertaa. Action ja musiikki on yleensä todella hyvää ja tehosteissa ei varmasti ole säästelty. Vaikka onhan jotain tarinallisesti loistaviakin leffoja mukava katsoa useaan otteeseen. Esim Schinlerin Lista.
End of an Era: Disney and Jerry Bruckheimer Part Ways Vois ruveta taas tehtaileen kunnon äksönleffoja... :thumbsup: