JVC DLA-N5 kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana noeikujoo, 29.03.2023.

  1. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Parisen viikkoa on nyt kertynyt kokemusta otsikon mukaisesta tykistä. Edelliset projektorit Epson EH-TW9400 ja JVC DLA-X35. Epson ehti olla käytössä vain pari kuukautta, kun 185h käytetty N5 löytyi sopivaan hintaan Hifihuoneelta. Tässä hieman plussia ja miinuksia. Katselutilana toimii omakotitalon ~20m2 olohuone, joka on pimennetty mahdollisimman hyvin pimennysverhoilla. Katossa valkokankaan yläpuolella mustat akustiikkalevyt ja sivuillla musta verhot. Valkokankaana lycrasta itse tehty ääntäläpäisevä 108" 2.35:1 cinemascope kangas. Katseluetäisyys 2,8m. Koska valkokankaan täyttävä cinemascope kuva tehdään tykin moottoroidulla zoomilla ja linssin muistipaikoilla, kovin monta vaihtoehtoa tykiksi ei ole. Päivitin firmwaren heti uusimpaan versioon ja kalibroin tykin JVC Autocal ohjelmalla ja x-rite i1 display pro kolorimetrillä.

    Plussat:

    - Tarkka 4K kuva.
    - Todella hieno HDR kuva joka tilanteessa Frame Adapt HDR asetuksella.
    - Helppo ja nopea kalbirointi JVC autocal ohjelmalla.
    - Valoteho riittää hienosti 2,5m leveälle cinemascope kuvalle lampun low modella.
    - Hyvä mustan taso. Ei kuitenkaan niin hyvä kuin X35:ssa.
    - Auto aperture toimii täysin äänettömästi ja huomaamattomasti.

    Miinukset:

    - Tuulettimen melu, varsinkin HDR tilassa. Lampun low tilassa melu siedettävällä tasolla, mutta selvästi äänekkäämpi kuin edelliset tykit.
    - Kaukosäädin. Käytettävyys todella huono. Naksuvissa painikkeissa ei ole minkäänlaista tuntumaa, kun ne ovat kaikki kiinni toisissaan. Käytännössä joutuu aina katsomaan mitä painiketta milloinkin painaa. Virhepainalluksia syntyy turhan helposti.
    - Iso kokoinen ja painava. Kattoon nostaminen ei onnistu yksin kovinkaan helposti.

    Muita havaintoja:

    - Blu-ray elokuvat näyttävät entistäkin tarkemmilta. Pansonicin DB-UB424 soitin vaikuttaa tekevän varsin hyvää jälkeä HD kuvan skaalauksessa 4K tarkkuudelle.
    - Katselutila pitäisi olla käytännössä musta hiilikellari, että kuvanlaadusta saisi kaiken irti. Valkokankaalle huoneen vaaleista pinnoista takaisin heijastuva valo huonontaa mustan tasoa ja kontrastia. Olin ihan tyytyväinen Epsoninkin kuvanlaatuun, mutta halusin kuitenkin JVC:n, koska se toimii paremmin HDR-materiaalilla dynamisen tone mappingin ansiosta.
    - Kalibroinnin jälkeen värit näyttävät luonnolliselta ja tummat sävyt erottuvat hyvin. Jouduin kalibroimaan SDR kuvalla 2.35:1 ja 16:9 kuvasuhteet erikseen, koska 2.35:1 kuvalla tehty kalibrointi ei toiminut oikein 16:9 kuvasuhteella. Varsinkin tumma pää meni tukkoon. HDR kuvalle tein yhden kalibroinnin 2.35:1 kuvasuhteella.
    - Katselu menee siten, että HDR:llä high lamp mode päällä, Frame By Frame HDR adjust päällä ja Theater Optimizer mid levelillä, Auto aperture asetuksella 2 (max aukko 0). 2:35:1 SDR:llä low lamp mode Auto aperture asetuksella 2 (max aukko 0). 16:9 SDR:llä low lamp mode ja Auto aperture asetuksella 2 (max aukko -10).

    Linkkejä:

    - https://www3.jvckenwood.com/english...00_dla-rs2000_dla-rs1000_calibrationsoft.html
    - https://www.avsforum.com/threads/using-alternative-meters-for-jvc-autocal-software.3169373/
    -
    -
    - https://www3.jvckenwood.com/english...a-n8_dla-n6_dla-rs3000_dla-rs2000_dla-rs1000/
    - https://eu.jvc.com/specials/2019/dla-n/
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2023
    2cv, nepa ja TheRealThing tykkäävät tästä.
  2. RedAlert

    RedAlert Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    1 294
    Saadut tykkäykset:
    90
    Kuinka kaukana tykin linssi on kankaasta, että tuottaa 2.5m leveän kuvan?
     
  3. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    2.8m on silmien etäisyys kankaasta. Tykin linssi on n. metrin verran kauempana kankaasta. Tykki oli pakko laittaa mahdollisimman kauas, että saan zoomattua kuvan 2.5m leveäksi. JVC sivuilta löytyy hyvä laskuri kuvan koon määrittämiseen.
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2023
  4. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Outoa että tuo kaukosäädin paskottiin esim. vs X7900. Kun kuitenkin arvokkaampi ja tuoreempi laite. Ei varmaan myöskään ole valaistu ?
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  5. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    On siinä valkoinen light painike, jonka löytää pimeässäkin. Sillä saa näppäimet valaistua 5s ajaksi, joka on mielestäni liian lyhyt aika. Vanhemmissa JVC X-sarjan tykeissä oli mielestäni käytettävyydeltään paljon parempi kaukosäädin. Jopa parempi kuin Epsonin TW9400:ssa. Onneksi päivittäiskäytössä Logitehcin Harmony Ultimate riittää hyvin. Myös valikkojen logiikka on huonontunut. Esim. Picture mode valinta on yhden painikkeen takana, josta aukeaa alasveto valikko, josta voi nuolinäppäimillä ja OK:lla valita kuvatilan. Lisäksi valikko jää auki valinnan jälkeen ja se pitää sulkea erikseen Picture mode- tai Menu- painikkeella. Vanhassa X35:ssa oli omat painikkeet eri kuvatiloille.
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2023
  6. RedAlert

    RedAlert Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    1 294
    Saadut tykkäykset:
    90
    Millaisia eroja olet kenties havainnut Epsoniin verrattuna. Harkitsin sitäkin, mutta lopulta päädyin N7:aan...
     
  7. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Epsonin jälkeen huomio kiinnittyi ekana N5:ssa parempaan tarkkuuteen ja mustan tasoon. Epsonissa oli taas kirkkaampi kuva Eco modella ja mielestäni paremmat värit laatikosta otettuna. JVC:ssä tummien sävyjen erottelu on taas parempi. Epsonilla tummat sävyt olivat aina hieman tukossa. Tosin en ehtinyt vielä kalibroida Epsonia, kun odottelin, että lamppuun kertyy ensin tunteja. Ainoastaan kirkkautta ja kontrastia säätelin AVS 709 calibration disc testilevyllä. HDR kuva näyttää hienolta Epsoniin verrattuja, jolla se näytti monesti liian pimeältä. Jos Epsonin kanssa saa HDR:llä dynaamisen tone mappauksen hoidettua jotenkin muuten LLDV:n avulla, niin ei sekään huono tykki ole HDR käyttöön. Tarjoaa hyvin rahoille vastinetta.
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2023
  8. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    JVC:n SDR rec. 709 kuva tuli kalibroitua SpyderX Pro kolorimetrilla. Aika nopeasti HCFR:n käyttö palautui mieleen. Autocal:n jäljiltä punaista oli hieman liikaa. Gammaan ei tarvinnut juurikaan koskea. Aluksi yritin säätää värejä lennosta, mutta eihän siitä tullut mitään, koska tykin menun avaaminen tiputti kuvan kirkkautta ja Windowsin vaalea työpöytä sotki tumman pään mittaukset. HDR kuvan säätöihin vielä jaksanut perehtyä, koska kalibroiminen vaikutti sen verran hankalalta. Toistaiseksi täytyy luottaa Autocaliin HDR:n osalta. Tein vielä tykkiin erikseen gamma 2.2 ja gamma 2.4 profiilit, että voin vertailla niitä käytännössä. Valkotasapainon sain asettumaan 1% virhemarginaalin sisään. SpyderX Pro ei mittaa alle 0.027nit arvoja, joten kontrastia tai mustan tasoa sillä ei voi mitata JVC:stä. Kirkkautta lampun low modella irtosi 63nittiä. Matkahuollossa olisi tulossa X-rite i1Display pro, joten täytyy vielä tarkistaa mittaukset sillä. Sen perusteella, mitä katsoin eilen leffaa ja sarjoja gamma 2.4 säädöillä, niin täyttyy todeta, että tykkikuva ei ole koskaan näyttänyt yhtä hyvältä. 25v aikana on kuitenkin ollut käytössä useampia eri tykkejä. Kalibroituna vanha JVC DLA-X35 pääsi kyllä lähelle, mutta pienemmän valotehon vuoksi sen kuva ei ole koskaan näyttänyt yhtä vakuuttavalta. Vilkaisin vanhoja X35:n mittauksia lycrakankaalta, niin kirkkautta oli irronnut niissä maksimissaan vain 24nittiä, joten ei ihmekään, että kuva näytti aikoinaan pimeältä :D
    upload_2023-11-10_10-0-51.png
    upload_2023-11-10_16-57-57.png
    upload_2023-11-10_16-47-34.png
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2023
    nepa tykkää tästä.
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 201
    Saadut tykkäykset:
    1 332
    Semmoinen huomio muuten, että HCFR:llä pitää Windowsista laittaa väreiksi Full RGB (asetus löytyy ainakin näyttiksen apuohjelmista yms.) ja sitten ohjelmasta itsestään muuttaa tuo limited rgb:ksi. Ainakin itsellä meni sekaisin, jos myös Windowsista laittoi limitedin päälle.
    Ihan vain varmuuden vuoksi kannattaa tuo tarkistaa.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  10. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Jep, jos käyttää RGB:tä, niin silloin tulee ottaa tuo huomioon. Itse käytän YCbCr 4:4:4:tä, jolloin näytönohjan muuntaa RGB levelit oikeaksi. Samaa olen käyttänyt myös muidenkin ohjelmalähteiden ulostuloissa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2023
    nepa tykkää tästä.
  11. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Heitot 20-40% alueella valkotasapainossa johtunee varmaan siitä, että säädin päävärien offsetteja 10%:n mukaan, jolla SpyderX Pro ei anna kovinkaan tarkkoja tuloksia. Eri mittauskerroilla huomasin heittoja 10% RGB arvoissa, vaikka en ollut säätöihin koskenutkaan. Nyt näyttää siltä, että saan X-riten vasta viikonlopun jälkeen.
     
  12. northrob

    northrob Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    26
    Jos intoa vielä riittää, niin mittaappa valoisuusarvot Spyder linssiin päin 0 %:lla ja vaikka 30 %:lla. Sitten otat kankaalta mitatuista 30 %:n ja 100 %:n arvot. Suuntaa antavan ON-OFF-kontrastin saat (100 % / 30 % (kangas)) x (30 % / 0 % (linssi)).
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  13. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Värithän suositellaan kalibroitavaksi 75% saturaatiolla (jos ei mennä esim. 20% peitoilla 0% -> 100%) eikä 100% kuten voisi (helposti) olettaa. Toki varmaan tämän tiesitkin .

    Tietty jos / kun noita kalibroi ja säätelee niin hyvä olisi noilla eri % -peitoilla katsoa lopputilanne, kuten tuossa allaolevassa kuvassa. Tosin en ole vuosiin käyttänyt HCFR:ää, eli en tiedä tarjoaako se noita saturation sweeps -mahdollisuuksia ?

    [​IMG]

    Tietokoneellehan on nykyään softa millä voi tykkiä (jvc & epson) käskyttää jokaisen säädön osalta, eli ei tarvitse edes koskea tykin kaukosäätimeen. Muistaakseni vaati kuitenkin sarjaportin tai usb-sarjaportti muuntimen.

    Rohkeasti vaan tsekkaamaan miltä BT2020 näyttää. Tarvitset vaan testivärit. Jos sun tykkis pystyy esim. 60% BT2020 niin aivan hyvin voi katsoa miltä näyttää 0% 20% 40% 60% laatikot ja jättää pari viimeistä noteeraamatta koska et niihin kuitenkaan pysty vaikuttamaan. Unohdat ja skippaat vaan sen gamma säätämisen. (joka on ymmärtääkseni tavallaan yhtäkuin tonemäpping HDR maailmassa).
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2023
  14. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    HCFR:stä ei tietääkseni löydy saturation sweeps mittausta. HDR tilassa ei voikaan säätää gammaa. Täytynee joskus myöhemmin perehtyä HDR kalibrointiin tarkemmin, kunhan saan X-riten käyttöön. Nykyisillä säädöillä SDR ja HDR materiaali näyttää jo sen verran hyvältä, ettei parempaa voi edes kuvitella :) Täytyy vielä säätää tuota PC:tä, että pääsen siihen läppärillä etänä kiinni. Helpottaisi mittailuja ja säätämistä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2023
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 201
    Saadut tykkäykset:
    1 332
    Kyllä sieltä pitäisi löytyä saturation sweep. Muistaakseni ihan siellä valikossa saturations-kohdan alta eri väreille ottaa mittauksen ja sen jälkeen tuloksista vain etsii oikean ikkunan, jossa sweep esitetään. Ja sen askeleiden suuruutta voi myös muuttaa asetuksista.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  16. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Mistähän tuon softan löytäisi, jolla voi säätää JVC:n asetuksia sarjaportin kautta? JVC:n sivuilla oli kyllä sarjaliikenne protokollan speksit, joten helpostihan selleisen softan vääntäisi vaikka itsekin.
     
  17. ap003

    ap003 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.02.2016
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kuten varmaan tiedätkin kv-forumeilla suhtaudutaan JVC:n värien kalibrointiin SpyderX:llä hyvin kriittisesti. Itse olen havainnut tämän JVC:n Autocalilla, jossa olen käyttänyt mittapäänä 1) SpyderX ja 2) X-Riten i1 pro 2 ja saanut verrattain eroavia tuloksia. Eli suosittelen kyllä välttämään SpyderX:ää värien kalibrointiin. Modaukset ja profiloinnit on sitten erikseen...

    Toisaalta Autocalin kalibroinnit ovat hyvinkin kohdillaan, keskimääräisen virhe värien osalta dE oli 0.7 ja gamman osalta alle 0.3 parisen vuotta sitten tarkistettuani tulokset HCFR:llä. Tämän jälkeen olen luottanut Autocaliin ja muut softat ovat saaneet jäädä. Ymmärrän kyllä, että harrastuksen puitteissa on mukana puuhailla...
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2023
  18. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Siis kummalla kolorimetriillä? Foorumeilla monesti suhtaudutaan asioihin turhankin kriittisesti. Niinhän sitä sanotaan, että turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2023
  19. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    noeikujoo tykkää tästä.
  20. ap003

    ap003 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.02.2016
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    3
    Suositusten mukaisesti SpyderX:llä kalibroitu gamma, i1 pro2:lla kalibroitu värit. I1 pro2 on spektrofotometri, jonka tekniikka eroaa kolorimetristä.
     
    noeikujoo tykkää tästä.