Käteisen rahan poistuminen

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana jodorowsky, 27.08.2015.

  1. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Oli tossa uutinen että käteinen raha poistuu hitaasti siihen menee vähintään 15-20 vuotta. Mitäs mieltä plazalaiset on siitä että tulevaisuudessa ei enää voi käyttää käteistä rahaa. Onko hyvä vai huono juttu. Minä varmaan teen itsarin jos minun elinaikana käteisellä maksaminen ei enää onnistu niin tottunut siihen olen. Sitten mietin menneisyyttäni kun olin aikoinani pitkäaikaistyötön. Olisi ollut varmaan tosi rankkaa kun käteistä ei olisi ollut kun olin tottunut säästämään jopa sosiaalihuollon perustoimeentulosta. Käytännössä jouduin nostamaan toimeentulotuen käteisenä tililtä ja pistämään jonnekin sukanvarteen. Koska en varmaan olisi kohta sitä saanut jos en olisi sitä käyttänyt ja rahat olisivat kasautuneet tililleni. Jos ei olisi ollut muuta kuin korttirahaa olemassa niin se ei olisi onnistunut. Korttirahasta jää jälki kaikkialle kun käytät sitä. Pystytään jpa saamaan selville minkälainen kuluttaja olet kun tiedetään mitä ostat ja kuinka paljon. Pimeitä töitä on huomattavasti vaikeampi maksaa vaikka ehkä tulevaisuuden ihmiset keksivät joitain tapoja mutta huomattavasti vaikeampaa se on.

    Tulevaisuudessa saattaa olla järkevin jos joudut työttömäksi pitkäksi aikaa tehdä itsari niijn pääsee helpommalla kun ei ole minkäänlaista mahdollisuutta välttämättä parantaa omaa elämän laatuaan.
     
  2. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 982
    Saadut tykkäykset:
    340
    Monissa kehitysmaissa homma on ollut hanskassa jo pitkään. Maksuvälineenä toimii kännykkä. Teleoperaattorit hoitavat maksuliikenteen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/M-Pesa
     
  3. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Taitaa pankkivirkailijoiden työllisyystilanne tulevaisuudessa olla synkkä. Eihän niillä tiskeillä käy kuin eläkeläiset nostamassa tilin käteisenä käsilaukkuun.

    Siis olen vain ohimennen huomannut, en ole käynyt kyttäilemässä!
     
  4. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 098
    Saadut tykkäykset:
    436
    Minä kyllä tykkään käteisestä. Se on oikeaa rahaa eikä vain numeroita tietokoneessa. Jälkimmäisiä olisi kyllä varmaankin helpompi väärentää. Valtiotkin voisi helposti "painaa" lisää rahaa kun kassa tyhjenee.
     
  5. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 708
    Saadut tykkäykset:
    374
    Ei käteinen ole mitään muuta kuin se sama tietokoneella oleva numero printattuna erikoislaatuiselle paperille. Paperin voi hukata helposti, unohtaa vaikka pesukoneeseen menevän vaatteen taskuun, se voi repeytyä... ja se voidaan varastaa helposti. Jälkiä jättämättä.
     
  6. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Meinaat, että se setelien painaminen on jotenkin vaikeampaa? :rolleyes:
     
  7. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 527
    Saadut tykkäykset:
    91
    Ei ole tullut käytettyä niin moneen vuoteen, etten edes muista. Ärsyttää aina, jos jossain ei pysty maksamaan kortilla. Paskat minä missään automaatilla erikseen halua käydä tai säätää vaihtorahojen kanssa. Aivan turhaa hommaa.
     
  8. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 098
    Saadut tykkäykset:
    436
    Onhan se, ja kalliimpaa. Tarvitaan painokone ja henkilökuntaa sen käytämiseen, setelipaperia ja musteita yms ja rahat pitää vielä kuljettaa sieltä painosta poiskin... ja se kyllä huomataan jos markkinoille rupeaa tulemaan reilusti uutta rahaa - käytetyn ja uuden rahan kun erottaa toisistaan ja näkeehän ne rahakuljetuksetkin. Siis jos tarkoitus on tehdä se homma salassa. Jos fyysistä valuuttaa ei olisi, tarvitsisi vain naputella sopiva numero koneella ja painaa enteriä. Uusia ja vanhoja numeroita ei ulkonäön ja sormituntuman perusteella erota toisistaan tietokoneen näytöllä...
     
  9. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 774
    Saadut tykkäykset:
    492
    Käkäriä tarvitaan aina, aina tulee olemaan joku joka ei joko haltsaa tai ei halua käyttää mitään muuta tai ei omaa zydeemejä.
    Mieluummin minäkin maksan kortilla tai otan laskun ja maksan sen tietokoneella...

    T: Vesku
     
  10. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 982
    Saadut tykkäykset:
    340
    Ennen vanhaan valuutta oli sidottu kultakantaan, eli seteleitä vastasi tietty määrä kultaa keskuspankin holvissa. Tästä käytännöstä kuitenkin luovuttiin kaikkialla viimeistään 70-luvulla.

    Rahan painaminen virtuaalisesti tai oikeasti ei niin suuresti käytännössä eroa. Markkinoilla huomataan joka tapauksessa, jos rahaa tulee lisää. Ei sitä rahaa niin vain salaa paineta nappulasta lisää, koska on olemassa käsitteet "kirjanpito" ja "tilintarkastus". Markkinoilla olevan rahan määrä vaikuttaa inflaatioon: Mitä enemmän rahaa on liikkeellä, sitä korkeampi inflaatio. Valtio voi näin säädellä suhdanteita hinnoittelemalla lainaamaansa rahaa (keskuspankin ohjauskorko) ja ostamalla arvopapereita markkinoilta.
     
  11. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 741
    Saadut tykkäykset:
    105
    Ei tule käytettyä paperirahaa, ellei ole pakko. Lähinnä kesätapahtumat ja marjamyyjät kaipaavat sitä. Niin, ja tietenkin ne kaupungin tiensivujen parkkimittarit (jotka saavat aina kiroilemaan, kun huomaa, ettei ole taaskaan yhtään kolikkoa kukkarossa).
     
  12. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Kyllä silloin tällöin tulee käteistä käytettyä. Veljen muksuille tulee annettua välillä muutama kymppi hyvän pojan/tytön triksaa. Viime kesänä tuli mutsia jeesattua (hänen ottaessa aurinkoa tuolilla) aidan rakentamisessa oman duunin ohella, niin heitti aina päivän päätteeksi 40€ kouraan. Tein myös tavarakaupat ja ostaja maksoi käteisellä. Menin Nordean talletusautomaatille ja tallensin kaikki tilille. Parin kuukauden päästä tuli Nordealta viesti mun verkkopankkiin että olen kuulemma käyttänyt talletusautomaattia ja pitäisi kuulemma tulla "keskustelemaan". En vastannut, niin jonkun ajan kuluttua naishenkilö soitti sieltä ajanvaraus asiolla. Sanoin että en näe mitään syytä tulla "keskustelemaan", sillä olen ihan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.
     
  13. Digital Man

    Digital Man Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.06.2000
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itse maksan aina kun mahdollista käteisellä koska kerään harrastuksena kolikkoja. Haluan saada kolikot vaihtorahana. En halua ostaa kolikkoja jostain verkkohuutokaupoista sillä se ei ole mielestäni keräilyä. Aina kun saan vaihtorahana kolikon jota minulla ei vielä ole niin tulee pieni "jee" tunne. Viikko sitten kassajonossa oli taas ongelmia pankkikorttien kanssa ja monet tympiintyneen näköiset asiakkaat jättivät ostoksensa kassalle kun kortti ei toiminut. Jokunen vuosi sitten expert-expo messuilla oli nettiyhteys poikki (kerrottiin syyksi) ja kassoilla sadan metrin jonot kun pankkikortit eivät toimineet. Olisivat edes laittaneet erilliset käteismaksujonot niin olisi päässyt joskus poiskin.
     
  14. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Mites mahtaa käydä Afghanistanin oopiumipeltojen, rikollisten, ihmissalakuljettajien bisneksille? Tilisiirroillako hommat hoidetaan? Tuskin tulee poistumaan...
     
  15. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 708
    Saadut tykkäykset:
    374
    No se lienee heidän henkilökohtainen ongelma. Eiköhän ne keinot keksi. Noiden bisneksien takia tuskin käteistä väkisin käytössä pidetään. Päin vastoin, jos konsensus on että tuollainen toiminta vaikeutuu, niin se voi jopa nopeuttaa käteisen poistumista.
     
  16. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Onneksi tähänkin on jo vuosia ollut ratkaisuja tarjolla - esim tsäp ja tsup. Tosin vaatii sen, että asuu tuetussa kaupungissa. Ainut mihin kolikkoja joskus syöttelen, ovat kauppojen kärryt, mutta niihinkin saa nappeja infotiskeiltä halutessaan.
     
  17. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Juuh, ihan loistava keksintö, kun maksatkin euron pysäköinnistä palvelumaksuineen 1,60€! Lisäksi taustalla vielä raksuttaa 40€/vuosi perusmaksu. Kyllä nimittäin kertyy säästöjä!
     
    Kristian tykkää tästä.
  18. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Toinen näistä palveluista ei kerää vuosimaksua. Itse maksan vähemmän aina extraa kuin arvon paljonko sitä nyt pitäisi tunkee mittariin että varmasti ehdin takaisin ajoissa. Joko tungin reilusti liikaa kolikoita ( jos niitä nyt ylipäänsä sattui olemaan mukana) tai sitten palasin myöhemmin lisäämään - puhumattakaan kellon vahtaamisesta. Kaikkein ikävintä oli rientää satojen metrien päähän nostamaan käteistä, vaihtamaan ne lähikiskalla kolikoiksi, ja sitten vasta saattoi pysäköintiprosessi alkaa. Siin oli maalaispojalle ihmeteltävää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2015
  19. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Pankit vain ovat kovasti ajamassa käteisen käyttöä alas. nordeastakaan ei saa käteistä enää kuin kahtena päivänä viikossa ja osuuspankissa lupasivat että käteistä pystyy nostamaan aamusta iltapäivään asti niin avasin tilin sinne. No 3 kuukauden päästä tuli kirje että käteisen nosto rajoitetaan aamupäivään niin kävin irtisanomassa tilin. Nämä pankki asioinnit ovat minulla menneet siihen että ainakun käyn nostamassa käteistä vittuilen samalla työn tekijöille kumma kun eivät vielä ole järjestys miestä kutsuneet.. Mielenkiintoista on kuinka erinlaista on vaikka saksassa siellä käytetään pääasiassa käteistä. Ne ovat samaa mieltä siitä että käteisen käytöstä ei jää jälkeä joten kukaan ei tiedä mihin käytät rahoja. Saksalaiset arvostavat yksityisyyttä. Onhan käteinen myös parempi jos haluaa säästää. Kun maksat käteisellä sen käyttö tekee melkeimpä fyysisesti kipeää kun luovut siitä toisin kuin kortti maksamisessa.
     
  20. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 513
    Saadut tykkäykset:
    1 230
    Siinähän juuri listasit tärkeimmät syyt, jotta käteisestä rahasta pitäisi luopua valoa nopeammin.
    Ja tietysti luovutaankin. Kun olit aiheessa, niin kohta nämä kantamamme henkilökohtaiset tietokoneet varmaan tulevaisuudessa tallentavat kaiken kuulemamme ja näkemämme. Mitä sanoit? Kyllä minä kuulin! Odota tarkistan tallenteen.