Eiköhän kellä tahansa ole oikeus nimittää Band of Brothersia yliarvostetuksi, jos sen sellaisena kokee. Eiköhän nämä edelleen subjektiivisia asioita ole ja jokaisella on oikeus olla oikeus tykkäämättä, oli sarja sitten ns. suuren joukon mielestä kuinka laadukas tahansa. Ei kai se mikään fakta ole, että BoB on "yksi parhaimmista, ellei paras minisarja koskaan", vaan ainoastaan sinun mielipiteesi. Mitä tulee omaan mielipiteeseeni, niin minusta BoB on oikeastaan ihan maineensa veroinen eli poikkeuksellisen laadukas ja hyvintehty sarja. Toki siinäkin omat pienet heikkoutensa on (muutamat epärealistisuudet taistelukohtauksissa, keskitysleiripaatos ja onpa joku kuulemma huomioinut, että luodinreiätkin näyttävät epäaidoilta), mutta itseäni nuo eivät suuremmin haittaa. Jotakuta haittaa varmasti paljon enemmän.
Ei mun tarvitse kuulostaa asiantuntevalta tai fiksulta, kunhan kuulostan omalta itseltäni. Enkä edes haukkunut kuin puolia noista leffoista; kaikista vain tarkoitin huomauttaa että ne ovat vika paikoilla. En tiedä huomasitko, mutta useammastakin kerroin pitäväni. Sitäpaitsi ei sitä nyt joka paikkaan voi syvällistä perustelua sisällyttää, koska sitten ainakin mun postauksista tulee kilometrien mittaisia eikä palvele aina tarkoitusta, joten lähinnä koitin kiteyttää jotain, että miksi. Noh, parhaan elokuvan Oscaria en minä ainakaan kumartele, etenkään jos rehellisesti leffa on musta (lähes) täyttä roskaa. Jokaista elokuvaa katselen samalta viivalta, oli sitä kehunut sitten vaikka Peter von Bagh tai naapurin setä. No jaahas. Se on sinun asiasi. Minne sitten menet siitä itkemään? Tämähän on mitä paras paikka, jos ei nyt itkeä niin siitä avautua. Ja mähän juuri sanoin about joka leffasta että myös jotain ansiotakin löytyy. Suhun vaan tais sattua nyt toi mun posti. Lue suuremmalla viileydellä ensi kerralla jne. Kyllä mäkin otan joskus vähän jopa henkilökohtasesti jos joku ei pidä jostain mun mielestä yhdestä kaikkein parhaasta leffasta, mutta en mä siihen silti tunteellisesti reagoi vastustaen toisen oikeutta mielipiteeseensä vaan koitan ymmärtää tai olla ymmärtämättä jne. Myönnän sen että kirjoituksessasi oli yksi hyvä pointti: perustelut. Ja sitä osiota voi varmaan aina parantaa. Ongelma noiden leffojen kanssa, joista ei itse pidä mutta muut hehkuttavat, on se että ne on nähnyt yleensä korkeintaan kerran ja siitäkin voi olla aikaa, joten luonnollista että supertarkan viiltävää analyysia vaikeampi hakea kuin monista muista. Tosin itsellä taitaa tuo tunnepuoli leffojenkin suhteen hieman painottua enemmän kuin tekninen analyysi.
Voisin laittaa vaikka heti vaikka triplasti tuon määrän parempia leffoja. En tosin käsitä mitä tarkoitusta se palvelisi. Slumdog vaan on käsittämättömän heikko ja tönkkö elokuva, erityisesti kun a) ohjaajana on tekijämies b) leffa rohmusi paitsi hehkutusta myös hemmetinmoisen läjän patsaita. Kyllä sitä sitten on syytäkin haukkua. Mielestäni tuokin on yliarvostettu, mutta. Ongelma on siinä että sarja todellakin on erinomaisen hyvä ja mielenkiintoinen. Joten yliarvostetumpia sarjoja löytyy niin paljon ettei tuota oikein tarvitsisi edes mainita.
no siis... tosiasia on se, että imdb:n top250 on suurimmilta osin naurettava ja jos siellä on noinkin uusia elokuvia kuin vaikkapa dark knight ja slumdog heti suht korkealla, niin koko listan merkityksellisyyden voi kyseenalaistaa. minunkin mielestäni siellä on paljon ns. yliarvostettua kamaa. vaikka leffa olisikin oikein hyvä, niin kyllä se on yliarvostettua, että dark knight oli ainakin hetken aikaa se "maailman paras" ja nytkin jo "parhaimpia". lähes kaikki 250 leffaa voisi ottaa suurennuslasin alle, ei nuo lotrit sun muut ole mitään erityistapauksia. turha sinunkaan repiä pelihousuja, että miksi joku pulp fiction on vitosena. loistava elokuva IMO, mutta ei tosiaan ainoa "epäkohta" imdb:n listoilla jos tuolla vois arvostella bändejä, niin eiköhän kärkisijoilla olisi beatles, metallica, pink floyd, led zeppelin ym. ym. tutut ja turvalliset ratkaisut. samalla tavalla imdb:ssä on varmaan aina kärjessä pulp fictionit, kummisedät ym. ei mitään uutta auringon alla, kun enemmistön mielipide on aina tuo jos tänne aletaan näitä leffoja listaileen,niin ois hyvä laittaa jotain syvällisempää analyysiä että miksi se on yliarvostettu, eikä vaan sitä että "hyi yäk en vaan tykänny se siitä ja ku se on noin korkeella imdb:ssäkin". jonkinlainen objektiivisuus voitaisiin säilyttää,esim. pulp fiction oli aikoinaan varsinainen piristysruiske ja loi tavallaan uuden paljon jäljitellyn genren vanhoista kioskikirjallisuuden aineksista. sen vanavedessä tuli paljon jäljittelijöitä, se antoi kasvot 90-lukulaiselle väkivaltaiselle rikoselokuvalle, antoi suunnan rönsyilevälle paskanpuhumisdialogille, nosti monta joko tuntematonta ja/tai entistä suuruutta taas "cooliksi" (harvey keitel, travolta, samuel l. jackson, tim roth, osa tuli kyllä tutuksi jo reservoir dogsista) jne. tossa on varmaan syitä miksi se on arvostettu. perustelkaa nyt, miksi nuo eivät välttämättä pidä paikkaansa ja miksi pulp fiction on yliarvostettu. ei se ehkä nyt mikään maailman paras top-5 leffa ole, mutta helkkarin mainio kuitenkin. muuten "yliarvostetut elokuvat" ketju muuttuu "mun mielestä huonot leffat" -ketjuksi. tai on jo muuttunut :hitme:
Vastataan, vaikka tääkin viesti oli nyt taas kerran suurelta osin sitä "täh toi sun mielipide on huono, miks kerroit sen tässä ketjussa, koska mun mielestä taas.." Eli en ymmärrä valitusta. Ketjun aihe on yliarvostetuin elokuva, objektiivista mittaria ei tähänkään ole, on vain luonnollista käyttää käytetyimmän leffasaitin top-listaa vertailukohtana (vaikka vähän huono vitsi se onkin) omaan näkemykseen. Ihmiset senkin listan on luoneet ja ihmisten yliarvostuksista tässä puhutaan. Eikö niin? En tässä näe mitään ihmeellistä. Ja tietysti otan suurennuslasin alle heti ne topleffat sieltä, koska sieltähän sitä suurinta yliarvostusta on löydettävissä suhteessa omiin näkemyksiin...Enkä mä paheksu ihmisten Pulp Fiction -diggailua. En vain ihan ymmärrä sitä leffaa ajatellen. Tunteellahan musta leffoihinkin "pitää" suhtautua, sinä päivänä kun alan tehdä pelkästään teknistä analyysia leffoista voin lopettaa niiden katselun. Syvällisemmästä analyysista oon samaa mieltä. Pelkkä listaaminen johtaa näköjään aina vain avautumisiin. :thumbsup: Pulp Fictionin kohdalla en tätä nyt voi juurikaan tehdä, koska näkemisestä on aikaa, pitäisi nähdä uudestaan ja alusta loppuun. Muistikuvat leffasta on että katkonaista, sekavaa meininkiä ja tekocoolia menoa, välillä ihan hauskoine kohtineen. Ja mitä tulee objektiivisuuteen, niin siihen pyritään ja hyvin subjektiivisesti. Henkilökohtaisia juttuja. Mutta juurikin Pulp Fictionin kohdalla mainitsemasi seikat voivat auttaa leffan saamaan kolmosella alkavan arvostelun, saapa nähdä. Aika pitkälti sama asia ystäväni. En tiedä miksi te luulette että mä esim. oisin maininnut vain omasta mielestäni huonoja leffoja, koska oon nimenomaan listannut leffoja joiden kohdalla oma arvosana on selvästi huonompi kuin ihmisten vastaava keskimäärin. (Tämän kaikenhan olisi voinut myös tiivistää huomioon: "älä arvostele dvdplazalla (tai muuallakaan) seuraavia kulttileffoja: Pulp Fiction, Fight Club, LOTR.")
Pulp Fictionhan on ihan paras!:thumbsup: Aviator jäi melko hämyksi. Turhan pitkä ja tylsä, en ymmärrä miksi sai 5 Oscaria. Olisiko ollut huono vuosi... (Varmaan paremmin avautuu niille, jotka tämän lentäjä-hahmon tunsivat)
Katsomatta tylsä..Noh ennakkoon vaikutti mielenkiintoselta, kun en edes tiennyt Howard Hawksin olleen maineikas lentäjäkin. :grr:
No perskutarallaa. Tässä minunkin mielestä juuri niitä lefoja, joita olen itsekin ajatellut yliarvostetuiksi, kun olen ne nähnyt. Hyvin poimittu.:thumbsup: Kuitenkin esim. Pulp Fictionille olen antanut tähtiä silti ainakin 4-. Mutta on se silti yliarvostettu, varsinkin siihen nähden, kuinka korkealla se on IMDB:ssä. CleverIndeed: "Slumdog vaan on käsittämättömän heikko ja tönkkö elokuva, erityisesti kun a) ohjaajana on tekijämies b) leffa rohmusi paitsi hehkutusta myös hemmetinmoisen läjän patsaita. Kyllä sitä sitten on syytäkin haukkua." Näin on. Kun oli pitänyt Boylen kolmea edellistä elokuvaa (Sunshine 4-, Millions 4, 28 Days Later... 4-) tosi hyvinä, ja kun Slumdogia oli niin kovasti kehuttu, niin olihan se paha pettymys. Boylen ohjaama Millions on Slumdogia aika paljon parempi lapsimaailman kuvaus, tosin ollaanhan Slumdogissa lapsuuden lisäksi paljon myös nuoruudessa. Täytyy sanoa myös, että näkemistäni Boylen elokuvista Trainspotting on myös tosi yliarvostettu, annoin sille tähtiä 2½. Beachkään ei mikään hirveen hyvä ole. Ja hyvin sanottu CleverIndeediltä, että Slumdog on nykyajan Titanic. Molemmissa ärsyttää suurehko imelyys, varsinkin Titanicissa, mutta myös Slumdogissa. Slumdog oli vähän sellanen feel good -lefa, mä tykkään enemmän Paha maa -tyyppisistä feel sad -lefoista. Ja jotenkin Slumdogista tuli mieleen samantyyppisenä lefana Leijapoika, sekin on Slumdogia parempi.
CleverIndeed Voisitko laittaa tuonne Kaikkien aikojen parhaat leffat treadiin oman listasi. Ihan vaan mielenkiinnosta, että sais otetta leffamaustasi.
Maailman kaikkien aikojen yliarvostetuin elokuvan täytyy olla joko kiinalainen tai intialainen elokuva, koska siellä niitä katsojiakin on eniten.
Tähän nyt on pakko todeta sen verran, että Tarantinon tapa ohjata dialogia on omassa tyylissään nerokasta ja siten imo lähes viiden tähden arvoista, vaikka tyylistä ei pitäisikään.
Pidän kyllä hyvästä dialogista. Tarantinon kanssa ongelma vain on sen dialogin sisällön ja ennalta-arvattavuuden kanssa. Mutta myönnän on se joskus hauskaa/oivaltavaakin. Nerokkuudesta en puhuisi, liian heppoista. Jos haluaa katsoa leffoja joissa on erinomaista dialogia, suosittelen David Mametin käsikirjoittamia elokuvia. Woody Allen on tietysti toinen.
Noissa on se puoli, että ne ovat ensimmäisiä kunnon koko kansan avaruusseikkailuja. Aikanaan paljon uusia ideoita. Minulle ei tule mieleen yhtään merkittävää vastaavaa leffaa ennen noita. 2001: Avaruusseikkailu on ainoa edes sinne päin, ja se yrittää olla sen verran taiteellinen, että ei ainakaan meikäläiseen oikein uppoa. On sitten toinen asia, että pitäisikö leffoja arvottaa täysin tekoajankohdasta riippumatta.
Kiteytit yhteen lauseeseen sen, minkä suurin osa kirjoittajista ymmärtääkseni on yrittänyt monesti sinulle todistaa. Yliarvostusasiasta: ne neuvostoliittolaiset elokuvat, joita on ollut tapana kehua Suomessa. Ne pönkittivät sairasta valtiota ja sen nomenklatuuraa.
Vaikka yhteneväisyyksiä SPR:iin onkin, niin mielestäni tuo kuvaus ei ihan anna BoB:lle oikeutta. Eipä tuossa omenapiirakoita paljon syöty, eikä tähtilippuakaan hulmuteltu. Henkilökohtaisesti katson BoB:n meriitteihin juuri sen, ettei moisiin amerikkalaisuuksiin ole tuossa mielessä syyllistytty. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että pojat, joiden kokemuksista sarja kertoo, olivat kuin olivatkin jenkkejä, joten kuvaus sinänsä vaatii joitakin amerikkalaisuuksia, joita tuskin voi kaikkia tulkita 'GodBlessAmerica'-paatokseksi. Joskus (useinkin) tuntuu, että amerikka-allergiasta kärsivät eivät taudistaan yli pääse, varsinkaan, jos elokuva/sarja on tehty isolla rahalla ja liittyy vähääkään sotilaisiin (en nyt osoita sormella Mookidiä). Mitä Saving Private Ryaniin tulee, niin olihan siinä tuo siirapin tahmeus ja epäaitous aivan eri tasolla, ei kai tuosta voi eri mieltä olla? SPR:n alun ja lopun kohtaukset Omaha Beachin hautausmaalla olivat aika muovisesti toteutettua - nuo olisi voinut vaan leikata suoraan pois. Varsinkin loppua on paha katsoa. BoB:ssa sen sijaan nuo veteraanien puheenvuorot olivat mielestäni toimivia, oikeutettuja ja autenttisuudessaan jotain aivan muuta. SPR on sotaleffoista jokseenkin yliarvostettu, ja koska mikään tekele ei ole täydellinen, niin ehkäpä BoB:n imdb-arvotus on sen puoli pinnaa turhan korkea. Silti sanoisin, että BoB on osittain yliarvostettunakin paras minisarja.
Toisaalta mielenkiintoisia tarinoita on tuhansia ja vain osassa ovat olleet amerikkalaiset mukana, tässä mielessä tulee pieni kyllästyminen aiheeseen (amerikkalais-sotilaisiin) kun miettii minkälaisen elokuvan saisi vaikka saksalaisista laskuvarjojääkäreistä (Kreeta, Monte Cassino yms). Tälläistä ei tosin koskaan tulla tekemään. Lisäksi amerikkalaiset eivät koskaan varsinaisesti olleet helisemässä saksalaisten kanssa muutoin kuin mikrotasolla. Mutta toki amerikkalaissolttujenkin touhuja katselee paremman puutteessa.
Heti ensimmäisenä mieleeni juolahti minisarja Band of Brothersiin liittyen D-Day, jolloin alkoi Normandian maihinnousu. Itse en välttämättä käyttäisi kyseisestä tapahtumasta puhuttaessa termiä "mikrotaso"... No, ehkä me vain ymmärrämme sanan mikrotaso hieman eri tavalla. Joka tapauksessa, ddaymuseum.co.uk: "On D-Day, the Allies landed around 156,000 troops in Normandy. The American forces landed numbered 73,000: 23,250 on Utah Beach, 34,250 on Omaha Beach, and 15,500 airborne troops." "Broken down by nationality, the usual D-Day casualty figures are approximately 2700 British, 946 Canadians, and 6603 Americans. However recent painstaking research by the US National D-Day Memorial Foundation has achieved a more accurate - and much higher - figure for the Allied personnel who were killed on D-Day." "Over 425,000 Allied and German troops were killed, wounded or went missing during the Battle of Normandy. This figure includes over 209,000 Allied casualties, with nearly 37,000 dead amongst the ground forces and a further 16,714 deaths amongst the Allied air forces. Of the Allied casualties... ...125,847 from the US ground forces."
Olet todella oikeassa siinä, että tarinoita olisi. Vaikka jenkkinäkökulmankin unohtaisi kokonaan pois, esim aihepiiristä WW2 löytyisi vielä erittäin paljon tositarinoita, joiden kuvaus elokuvan avuin olisi enemmän kuin perusteltua. Käsikirjoituksetkin olisivat usein lähes valmiina, ei tarvitsisi kuin kuvata... Siltikään en oikein ymmärrä miten on pois näiltä muilta tarinoilta, vaikka jenkkisoturien edesottamuksista tehtäisiin elokuvaa joka viikko. Saahan noita elokuvia tehdä kuka tahtoo, ja mistä tahtoo. Ja onhan noista muista aiheista tehtykin, tyyliin Stalingrad, Rautaristi jne. Mitä aiheeseen kyllästymiseen tulee, niin en sitäkään itkua oikein ymmärrä, sillä jos tietää kyllästyneensä johonkin teemaan, niin varmaan ei kannata moista lähteä katselemaan. En näe myöskään, miten amerikalaisten heliseminen vihollisten kanssa (tai sen puute) liittyy asiaan. Mitä E-komppanian poikiin tulee, niin eittämättä ovat paikoin olleet helisemässä, ja sillä tasollahan esim tuo teos liikkuu.