No en sitä kyllä ajatellutkaan mutta,tuohan voisi olla jo ehdolla jonkin sortin komppaamis kilpailussa:thumbsup:
No ei varmastikaan, tuota kun kukaan ei ole kehunut missään. Miten ihmeessä voisi olla yliarvostettu?
Sinähän se halusit nähdä saksalaisen elokuvan "Saksalaiset. Tosin haluaisin kyllä nähdä elokuvan jossa he ovat sankareina." parikin vaihtoehtoa on annettu
Olisit toki merkinnyt että vastasit minulle, nythän ketjun nimi on yliarvostuimmat elokuvat ja luulin sinun vastanneeni tuohon. Ehkäpä olisi pitänyt tarkentaa (oletin itsestäänselvyydeksi), että tarkoitin II maailmansodan elokuvia (joista kirjoitin aikaisemminkin), ei ensimmäisen maailmansodan joukkojen päällä ole sellaista demonisointia kuin toisen maailmansodan. Ja ennenkuin tässä aletaan luetella elokuvia joissa on yksittäisiä saksalaisia sankareita (onhan fatherlandissa jopa ss-kapteeni sankari), niin kyse on nimenomaan amerikkalaistyyppistä taisteluelokuvista, joissa on kyse joukon kollektiivisesta sankaruudesta. Das Bootit ja stalingradit ovat enemmän selviytymistarinoita, joissa sankaruus ei kuitenkaan virtaa elämänarvoista kuten John Wayne ajan elokuvissa.
Juu tämä meni vähän sivuraiteella,tuo Amen,voi olla jopa hyvä.Itse en ole nähnyt,mutta laitetaan listalle...
Kattelin legendaarisen 80-lukulaisen Richard Donner / Spielberg -pätkän "The Goonies", ensimmäistä kertaa... ja muutamaa hauskaa replaa lukuunottamatta jäi vähän vaisu fiilis. Enkä oikein saanut selvää, onko se lasten vai aikuisten elokuva. Samanlainen 'tässäkö tämä nyt sitten oli?' -tunne jäi muuten myös parista muusta HUIKEAA kulttisuosiota (ainakin USA:ssa) nauttivasta kasarileffasta, nimittäin "Ferris Bueller's Day Off" ja "Fast Times At Ridgemont High". Ehkä nämä olis pitänyt nähdä silloin 80-luvulla, nostalgia varmaan nostaa kyseisten pätkien kulttistatusta.
Kyllä tuo penskana tuntui suurinpiirtein maailman parhaimmalle leffalle. Ei aikuisiällä iskenyt enää uusintakatselussa niin kovaa, mutta se kai on ihan ymmärrettävää kun lastenseikkailusta on kyse.
Kyllähän Saksassakin sankareita oli. Elokuvista ensimmäisenä tulee mieleen mm. Schindlerin lista ja Operaatio Valkyrie...
Jos hiuksia haljotaan niin Oskar Schindler syntyi Itävalta-Unkarin alueella Moraviassa, joka nykyään kuuluu Tsekin tasavallalle.
Niin siis saksalaisista elokuvista oli kyse.Saksalaisista sotaelokuvista,joissa saksalaiset ovat "sankarin" roolissa
Muistan, kun näin tämän leffan ennakkopätkän jossain suomalaisessa elokuvia käsittelevässä ohjelmassa. Mikähän lie oli ohjelman nimi? Näytti aivan käsittämättömän siistiltä. Ja pakkohan Arkajalat oli vuokrata heti, kun kasetti ilmestyi videovuokraamoon. Eikä pettänyt ei.
Kummisetä 1 on kyllä aika yliarvostettu, katoin sen äsken ekaa kertaa, ihan hyvä elokuva, 3½ tähteä, mutta että yksi maailman parhaista elokuvista, niin kuin monet sitä pitävät, ja IMDB:ssäkin sijalla 2.
Sarkasmia??? Jos ei niin tämä ketju on virallisesti jumped the shark. Ketju, jossa tulisi perustellusti(tai niin ainakin oletan) kertoa miksi joku elokuva on yliarvostettu, sisältää pikkuhiljaa kaikki kaikkien aikojen parhaat elokuvat. Mikä järki siinä on? Tai no aloitusviesti oli jo sen verran ulalla että ei ihme että sama taso jatkuu. Katsokaa Kaikkien aikojen parhaat elokuvat ketjua ja kaikki samat leffat nimetään näissä molemmissa ketjuissa. Ketjun nimeksi sopisi paremmin "Katsoin elokuvan jota en ymmärtänyt siispä sen täytyy olla yliarvostettu"
Asia mitä nämä Resurssin kaltaiseset kirjoittajat eivät tule ikinä ymmärtämään on elokuvan perintö ja elokuvan vallankumouksellisuus aikansa arvomaailmaan ja elokuvatarjontaan verrattuna. Kummisetä esimerkiksi merkkasi koko mafia genren tietyillä 'kliseisyyksillä', joita käytetään vieläkin. Nämä eivät vain olleet kliseisyyksiä aikoinaan vaan poikkeuksellista näkökulmaa eikä niiden ryöstöviljely myöhemmissä elokuvissa voi mitenkään huonontaa alkuperäistä elokuvaa vaan päinvastoin nostaa sitä korkeammalle. Olen toki tästä tavasta arvottaa kertonut aikaisemminkin, enkä kyllä usko, että satunnaiskatsojat kykenevät asioita vertaamaan analyyttisesti ikinä. Ei tälläkään foorumilla ole kuin ehkä kymmenesosa henkilöitä, joilla on tarpeeksi hyvä yleistieto. Kuitenkin tämä 'yliarvostetuin elokuva' -ketju on tuohon kysymykseen sisältyvän laaja-alaisuuden vuoksi ketju joka vaatii vahvoja perusteluja, pelkkä subjektiivinen ylimalkaisuus ei riitä. Tietysti kaikki voivat puhua mitä lystää, mutta elokuvafoorumin sisällöltä haluaisi aina vaatia enemmän kuin iltasanomien keskusteluilta. Ymmärrän kyllä, että elokuvia toisella silmällä kuluttava tuskin löytää elokuvallisista merkkipaaluista yhtään mitään, koska elokuvan teemoja ja kohtauksia on ryöstöviljelty vuosikaudet.
Ketjun aloittaja linjasi keskustelun: Tuossa kysytään muiden mielipiteitä, eikä perusteluita vaadita! Ja siitä huolimatta täällä mielipidepoliisit itkevät "vääristä" mielipiteistä. Eihän esimerkiksi Resurssi haukkunut Kummisetä-elokuvaa, vaan kertoi sen olevan ihan kelvollinen 3½-pisteen pläjäys. Jos leffan näki nyt ensimmäistä kertaa, ei sen hienous ja uraauurtavuus välttämättä aukea, sillä Kummisetää on tosiaan hyödynnetty varmaan jokaisessa sitä seuranneessa mafialeffassa. Nyt ensimmäistä kertaa nähtynä, Kummisetä on varmaan vain kokoelma kliseitä. Mutta kuka voi oikeasti vaatia tavalliselta jampalta, että jokaisen elokuvan kohdalla tulee selvittää kuinka paljon ne ovat vaikuttaneet muihin leffoihin? Miksi tavallisen tallaajan yleensä pitäisi hankkia sellainen elokuvasivistys! Enkä myöskään ymmärrä, miksi jonkun teoksen merkittävyys genressään yleensä voi määrittää, pitääkö jostain leffasta vai ei? Yrittäkää siis fanipojat rauhoittua, saatte te pitää elokuvaa täydellisenä vaikka joku muu ei sitä hienoutta ymmärräkään. Itse en tälle listalle lähtisi nostamaan Kummisetää tai Citizen Kanea, mutta uudestaan katsomani Erämaan armoille kyllä kuuluu tähän listaan. Siinäpä on leffa, joka olisi voinut jäädä tekemättä. Penn on erinomainen ohjaaja ja saa tarinan kulkemaan mutta aihe... Voi että kävikin sääliksi pikkuista hippirukkaa ja kuinka sitä ahdisti.
Kysymys ei ole faniudesta, en itsekään arvosta kummisetää mitenkään erityisesti, mutta en pysty sitä kyllä mitenkään yliarvostetuksikaan sanomaan. Ja kuten sanoin, että toki voi puhua mitä sylki suuhun tuo, mutta elokuvafoorumilta voidaan olettaa enemmän - jos ei muuta niin edes jonkinlaisia perusteluja. Ja jos perusteluiden vaatimisesta pitäisi erikseen olla merkintä ensimmäisessä viestissä, niin luovutan ja jätän areenan suosiolla teille 'tavallisille jampoille' joiden argumentointi perustuu tähdityksiin.