Keittiöremontti

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Sly, 05.12.2005.

1. Huppe

Huppe The Pilot Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    2
    Hehe, totta. Samalla 109 eurolla he tuovat ne rojut tänne 400km päähän lähimmästä Ikeasta, tarkoitus on myös käyttää tuota palvelua. :thumbsup:
    Ikean keittiöt/vaatekaapit jne. saa muuten myymälästä valmiiksi kerättynä rullakossa suoraan varastosta. Eli ei tartte itse keräillä.

2. Jolakki

Jolakki Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan mielenkiinnosta, montako omakotitaloa olet rakentanut?
    Omalla kohdalla on ensimmäinen menossa ja lähes kaikki on tehty itse normi duunin ohessa.
    Omalla kohdalla homma helpottaa se että rakennusduunista on aikaisempaa kokemusta.
    Jos vielä rakentaisin, niin varmasti ottaisin enemmän asioita valmiiksi tehtynä.
    Lattiavalut oli niitä harvoja juttuja joita en edes harkinnut tekeväni itse.

Oikeasti, ei ole mitään karsastusta ikean kamoja kohtaan, ei vaan jaksa alkaa kaikkea tekemään alusta asti.
    Haluaisin kyllä nähdä sen kaverin joka meidän taloon tulleet kamat pistää lepposasti muutamassa tunnissa kasaan.
    Eipä jossain parin kaapin mökkikeittiössä kumma homma ole, mutta suuren omakotitalon kalustamisessa sitä materiaalia menee hiukan eri tavalla.

3. Nietze

Nietze Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Ikean valikoima oli ainakin itselle turhan rajoittunut (kaikkia kaivattuja kaappeja ei ollut edes 10 sentin välein eri leveyksillä). Toisaalta joku kalustetukku tai keittiöjätti ei välttämättä ole edes sen kalliimpi. Eli jotain Puustellia en harkitsisi mutta ei Ikea nyt mikään autuaaksi tekevä vaihtoehto ole omatoimisellekaan.

4. lahkonen

lahkonen Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    37
    En karsasta Ikean keittiöitä, mutta pari mielestäni objektiivista mielipidettä. Ensinnäkään Ikea ei ole lähellekään ainoa tee-se-itse -keittiöiden myyjä Suomessa, tästä ketjusta saa välillä sellaisen kuvan. Edullisia itse koottavia köökkejä saa joka paikasta, itse olemme kallistumassa Kvikin keittiöön. Toiseksi, vaikka Ikean hinta-/laatusuhde on varmasti kohdillaan, mielestäni heidän valikoimansa on ainakin tällä hetkellä melko köyhä. Olemme käyneet rouvan kanssa pariin kertaan koluamassa ovimallit läpi, eikä vaan tahdo löytyä oikeaa mallia, vaikka tyylisuunta on periaatteessa juuri meidän makuun. Saattaa olla, että seuraava mallisto pitää sisällään jotain kiinnostavampaa, mutta silloin taitaa olla jo meidän osalta myöhäistä.

5. perahaan

perahaan Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä Jolakin kanssa. Meillekkin tuli kaikki kiintokalusteet samaan aikaan kivitasojen ja koneiden kanssa. Oli siinä kaikki paikat piukassa paketteja. Siinä tulikin mietittyä, jos kaapit olisivat olleet kasaamatta niin ne olisi pakko kantaa tietyssä järjestyksessä sisälle. Tai sitten kantaa yksi paketti lumihangesta sisälle ja kasata se ja sitten taas seuraava sisälle ja kasata se...

Ei siitä mitään olisi tullut kun pakettia olisi niin perkeleesti. :D

Kyllä mä sen ymmärrän kun rivitalon keittiöremonttia tehdään niin otetaan kaapit ikeasta ja kasataan itse hymyssä suin. Omakotitalossa, jossa keittiö, kodinhoitohuone, 2xWC ja eteisen kalusteet tulevat samaan aikaan tehtäviksi on tilanne minusta hieman erillainen.

6. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Nää on toki niitä makuasioita, mutta suht paljon täydellistä remppaa / mökkilaajennusta / tmv tehneenä sanoisin:

On asioita, joita aktiivinen amatööri / harrastaja tekee työtä vähintään samaa vauhtia kuin ammattilainen, todennäköisesti nopeammin, koska kyseessä on oma asunto. Näitä töitä ovat esim maalaus, kaappien kasaus, listoitus, tavaran kuljetus, levytys ja monien perusrakenteiden tekeminen. Nämä ovat myös hommia, jotka voi nakittaa sukulaisille / talkooporukalle bisse/pitsapalkkaa vastaan.

Sitten on töitä, joita amatööri joutuu harjoittelemaan pitkään, ennenkuin pääsee edes puoleen siitä tahdista, mitä tekee ammattilainen. Näitä vaikka se tasoitus ja monien pohjien tekeminen. Näitä hommia tekee itse monta kertaa ja jos sukulainen tekee, pitää tehdä homma kahdesti

Koska remppaajalla on jatkuva raha- ja aikapula, on aika nuijaa maksaa työstä, jota tekee itse nopeassa tahdissa vaikka vuorokausi valvoneena. Tästä syystä koen, että joku keittiön kaappien tai vaatekaappien kasaus kannattaa tehdä itse. Jos vaikka omaa työtä katson niin 11m 240cm korkeaa vaatekaappia ja vajaa 8m keittiökaappi tuli kasattua yhden työviikon aikana perustyöpäivän jälkeen ja tästä ajasta yksi ilta meni 3m pätkään, joka oli liukuovea (eli näiden kasauksessa menee helposti aikaa suht tiukasti)

Toki jos tilanne on se, että rahaa on käytössä ulkopuoliseen työvoimaan ja kiire pukkaa päälle, on varmaan ihan perusteltua tilata joku timpuri kasaamaan vaikka vaatekaappeja. Toisaalta kuitenkin väittäisin, että jos omatoimirakentaja on tässä pisteessä, olisi kannattanut käyttää sitä työvoimaa enemmän alkuremontissa, jossa siitä olisi todennäköisesti ollut aika paljon enemmän hyötyä.

Mitä ikeaan tulee niin lafkan suurin miinus todellakin on valikoima. Varsinkaan runkovärejä ei ole, ovivalikoima voisi olla parempi ja leveys/syvyys kombinaatiot ovat liki olemattomia. Jos natsaa kohdalleen, ei muita kannata edes katsella, jos taas ei natsaa, on pakko katsoa muualta. Vähän sellainen on/off homma.... mutta täydellisellä omatoimirakentajalla ei kyllä pitäisi olla ongelmaa, sillä kämppä voidaan suunnitella niin, että sinne menee standardikaapit vaikka 60cm jaolla.

Mitä tulee keittiön lisäosiin, niin niissä onneksi ei ole rajoitettu ikean tarjontaan. Koneet, tasot, valot, sähköosat, välitila, vetimet jne voi ostaa sieltä mistä haluaa :)

7. Huppe

Saadut tykkäykset:
    2
    Ikealla on tosiaan omat miinuksensa esim. mitoituksen suhteen. Itse olemmekin pyrkineet mitoittamaan sitten talon/kesämökin siten että se on kalustettavissa Ikean kaapistoilla/keittiökamoilla. Toki muutamia juttuja silti kaipaisi, kuten esimerkiksi keittiökaapiston kanssa samaa sarjaa olevaa 50cm leveää korkeaa kaappia, jota ei valikoimissa ole. Hölmöä. Tosin tiukasti rajattu valikoima taas tekee sen että hinnat on saatu aivan järkyttävän alhaiselle tasolle.

Valintojahan se on, monet tuttavat pitävät puusepällä teetettyä keittiötä ainoana oikeana valintana. Itselleni riittää kestävä, toimiva ja edullinen sekä tietenkin hyvännäköinen.

Tosiaan muualtakin saa irtotavarana keittiöitä. Esim. Keittiö.netistä ostin edellisen keittiön josta kertyi hieman kokemuksia:

Huonoa palvelua
    Hidas toimitus
    Puutteellinen toimitus
    Virheellisiä tuotteita
    Hankala ja hidas kasata, liimaakin tarvittiin, toki Ikeankin puutapit kannattaa liimata.
    Rikkoontuvia saranoita (saranoita sain jopa ylimääräisiä pusseja mukaan kun tiesivät jo etukäteen etteivät ne kestä).
    Kallis, laatuunsa nähden
    Vieläkin huonommat mitat kuin Ikealla.

Samaan aikaan kävin kodinhoitohuoneen rojut Ikealta. Valitsin rojut, pakkasin autoon, kokosin ja ruuvasin seinään. Ei valittamista kestävyyden tai laadun suhteen, saati palvelun. Päinvastoin.

8. perahaan

perahaan Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Uskallan väittää, että noilla referensseillä sinulla ei ole tietoa omakotitalon rakentamisesta kauhean paljoa. Sen ymmärtää vasta sitten kun itse on elämästään viettänyt 9kk raksalla normaalin työn ohessa.

Itse olen töissä normaalisti arkisin 37,5h/viikko ja sen lisäksi raksalla on painettu 40h/viikko. Tätä kun jatkaa 3-6kk niin alkaa olee aikalailla puhki noissa viimeisissä hommissa. Ja sitä paitsi nyt ei puhuttu rakennusmiehen palkkaamisesta yhtään mitään vaan keittiönkaappien kasaamisesta/valmiina kasatuista kaapeista :D

Itsellä ulkopuolinen työvoima ollut:
    - Lupa- ja rakennepiirustukset
    - LVI- piirustukset
    - Kaivuri kuorimassa tontin, maat murskeeksi jne.
    - Runkohommissa timpuri ollut 5 viikkoa. Samaan aikaan itse kesälomalla apurina.
    - Pläkkäri tekemässä konesaumatut katot taloon sekä ulkorakennukseen (pinta-ala yhteensä 360m2)
    - Muurari muuraamassa tiilerin takan.
    - Sama timpuri kuin runkohommissa muuraamassa pesutilan kiviseinät.
    - Putkimies kytkemässä maalämpöpumpun teknisessä tilassa.

Sitten tietysti talkooväkeä on ollut runsaasti. Ilman heitä olisi jäänyt talo rakentamatta.

Täältä voi käydä katselemassa kuvia: Raksakuvia

9. Jolakki

Jolakki Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuvailit aika hyvin juuri uudisrakentajan.
    Erona on vaan se, että se remppaaja voi jaotella homman osiin ja uutta rakentava on naimisissa sen homman kanssa vähintään vuoden tai pari(jos meinaa kaiken tehdä itse).
    Siinä ne valvotut vuorokaudet alkaa painaa vähän eri tavalla, kuin muutaman viikon rykäisyssä jonka jälkeen homma on valmis.

Respektit menee kyllä sille joka kaiken jaksaa itse tehdä, minä en jaksa ainankaan enää.
    Alussa ollaan intoa täynnä, mutta kyllä se siitä lähes poikkeuksetta hupenee loppua kohden.

Talkoiden varaan ei kannata laskea juuri mitään.
    Siinä voi pahimmassa tapauksessa huomata pian olevansa ilman kavereita, kun tarpeeksi jaksaa jengiä nakitella töihin.
    Omalla kohdalla olen ollut onnekas ja kavereita on jopa kysellyt että oisko jotain mitä voisi tulla tekemään.

Sori, että olen näin negatiivinen ja derailasin tätä keittiöstä.
    Tässä vaan omat kokemukset, jos tätä sattuu lukemaan joku jolla ei ole omaa kokemusta rakentamisesta.

Tuossa vielä linkki omaan projektiin.
    http://lepakko1.vuodatus.net/

10. Käikäle

Käikäle Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kovasti täällä on hehkutettu noita Ikean kodinkoneita ja tulihan niitä vähän katseltua viikonloppuna paikanpäällä mutta kun en mitään tiedä näistä induktioliesistä ja Ikean tuotekokemuksetkin rajoittuvat huonekaluihin ja tilpehööriin niin valoittakaapas Ikea-asiantuntijat vähän miestä.

Enemmän ominaisuuksia siis tuntuu saavan edullisemmin kuin kodinkonekauppojen laitteista mutta silti mieleen tulee Insera polkupyörät joissa on paljon ominaisuuksia ja hyviä osia edulliseen hintaan. Onko Ikean koneet olleet jossain testeissä ja hakanneet kaikki muut? Miten Ikean laitteiden takuu toimii jos asut 400km päässä Ikeasta?

Olen kyllä näiden kodinrakennusketjujen juttujen perusteella muuttanut suhtautumistani Ikeaa kohtaan positiivisessa mielessä mutta edelleen mielessä painaa huonot kokemukset huonekaluasioissa.

Tämän hetkinen mielikuva Ikeasta on, että kohtuullista laatua saa edullisesti mutta laadunvaihtelu on melkoista ja mitään highendiä Ikeasta on turha hakea.

11. Huppe

Saadut tykkäykset:
    2
    Koneethan ovat (säätäjän mukaan) Whirlpoolia ja Electroluxia, takuu toimii normaalisti ko. merkin huoltopisteen mukaan. Mielestäni osa koneista on luxusta, kuten vaikkapa erittäin halpa höyryuuni ja kattilan koon tunnistava induktioliesi. Taisipa Ikea mainostaa että heidän tiskarinsa voitti jonkin testinkin?

Se mikä on mielestäni merkittävää on se että Ikea antaa koneilleen markkinoiden parhaan takuun: 5 vuotta. Gigantti toki myy erillistä vakuutusta 5:ksi vuodeksi, se ei ole kuitenkaan TAKUU.

Laatuakin Ikealta saa: Keittiölle saa 25 vuoden takuun, Stockholm-sohville/tuotteille saa 25 vuoden takuun. Testeissä menestyville patjoille saa myös 25v takuut ja jo mainitut kodinkoneet ovat aivan omassa luokassaan normaalien 2v takuiden sijasta. Kokeilkaapa joskus istua Stockholm-sohvalle. On muuten laadukkaan tuntuinen.

Ikea on "ihan jees" kun kiertää kaukaa ne halvat värikkäät muovirimpulat joista Ikea tunnetaan ja keskittyy etsimään sieltä laatutuotteita. Kyllä Stockmannillakin paskaa myydään vaikka kauppa on ns. "laatu"maineessa. Tai ainakin oli joskus.

Viimeksi muokattu: 16.03.2010
  12. Hellcat79

Hellcat79 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Pitää tässä nyt ihan vain heittää, että remonttejakin on hyvin erimittaisia ja erikokoisia. Toiset maalaa seinät ja vaihtaa listat ja sanoo sitten tehneensä katosta lattiaan remontin. Toiset taasen oikeasti tekee sen katosta lattiaan remontin ja saavat siihen kulumaan vietävästi aikaa kun ottaa huomioon myös kaikkeen purkamiseen menevän ajan.

13. Harry

Harry Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Sähkökeskus on siirretty ja tila alkaa etäisesti muistuttamaan keittiötä. Toinen pystykaapeista joudutaan vaihtamaan kun on reunassa niin isoja kolhuja, joten se ei ole vielä edes paikoillaan. Ikean tammitasot oli ihan ok, mutta toinen oli päästä halki. Onneksi oli varaa lyhentää juuri sen verran, muuten olisi ajattanut 700km vaihtoreissun.

Edit: niin ja tuossa kuvassahan keittiö näyttää hirmu pienelle kun siinä ei näy ruokapöytää, jääkaappia tai leivinuunia. Kyseessä on kuitenkin 32m2 yhdistetty keittiö/olohuone.

14. KnightOfNi

KnightOfNi Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Whirlpoolin koneilla mitä nuo Ikean laitteet ovat on todella surkea maine kestävyydeltään. Itse en ainakaan moisia huoli. About samaan hintaan noita 70cm induktiotasoja löytää kyllä muualta eikä tarvitse tyytyä whirpooliin. Esim tätä just jossain mainostettiin 699. Whirlpool on halpismerkki, siitä ei pääse mihinkään. Joku muu voi tietysti olla eri mieltä.

15. Huppe

Saadut tykkäykset:
    2
    Itse maalaisin kipsilevyt ennen kaappien asennusta. Pistäisin myös kaistaleen vesieristettä välitilaan, ainakin tiskialtaan kohdalle. No saahan sitä noinkin tehdä.
    Liesi / Höyryuuni oli käsitykseni mukaan Ikeallakin juuri Electroluxin tuote. Säätäjähän noi muistaakseni joskus selvitti, ainakin uunin kanssa tuli jotain ongelmaa kun ei tajunnut lukea ensin käyttöohjetta ;)

16. Harry

Harry Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Tuo kaikki näkyvä ruskea ei ole kipsilevyä. Kipsilevyä on vain tuossa välitilassa joka siis laatoitetaan sillä Pukkilan fasettilaatalla. Muu ruskea osa on 12mm puukuitulevyä, joka esiliisteröidään, alustapetoidaan ja sitten maalataan. Kaapit saa tuosta tarvittaessa helposti tieltä pois jos haittaavat tapetointia tai laatoitusta.

17. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Lupaprosessista ei, 1000h työmäärästä täyden työviikon oheessa kyllä. Tuskin tässä nyt on tarkoitus venyttää pippeliä sen suhteen, kuka on jaksanut tehdä eniten töitä omassa rempassaan 40h työviikon lisäksi....

18. lahkonen

lahkonen Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    37
    1000 tuntia kuulostaa aika paljolta, jos olet saanut niin paljon aikaa kulumaan kohtuu pienen asunnon huoneistoremonttiin. Näkisin, että täydellinen remontti asunnonvaihtotilanteessa alle sadan neliön kerros- tai rivitalohuoneistoon kestää usein 2-3 kuukautta. Itse tuli tehtyä (ja osin teetettyä) 4,5 vuotta sitten 87 neliön rivitaloon oikeasti lattiasta kattoon remontti ja aikaa kului juurikin 2,5 kuukautta, mutta omat työtunnit tuon rupeaman aikana olivat arviolta 200-300. Ostotyötä kertyi noin 100h.

19. HardSoft

HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    +1

Meni ammattilaisiltakin hetki, jos toinenkin valmiitakin runkoja käyttäessä.

Ohessa pari kuvaa (Lisää keittiöremontista löytyy webbiapalvelimelta, joka on useimiten toiminnassa: http://hardsoft.dlinkddns.com/ke-remppa.html )

20. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Juuri tässä tilanteessa ne kaapit nimenomaan on fiksuja ottaa kasaamattomina koska

1) Voit ottaa toimituksen hyvin etukäteen ja jos aikaa riittää, tehdä kaappeja, jos ei riitä, voi nakittaa talkooväelle. Jos joudut ottamaan sisälle juuri silloin kun tarvetta, menee kuitenkin aikataulu ketuiksi ja tulee odottelua tai kämpässä on törkeän suuria pömpeleitä, jotka vie liikaa tilaa

2) kasaamattomat kaapit eivät vie paljoa tilaa. kolme mh, eteinen, keittiö, pari vessaa ja khh meni kevyesti 30 neliön olohuoneeseen ja vielä jäi hirvittävästi tilaa kasailla kaappeja. Kasattuna eivät olisi edes tähän huoneeseen mahtuneet, saati sitten niin, että huoneesta olisi vielä jotain löytänyt / kyennyt tekemään

3) kun kaapit on kasaamatta, ne on helppo lajitella uudestaan pienessäkin tilassa esim kasausjärjestyksen mukaan

4) kasaamattomina ne on helppo kantaa sopivaan huoneseen ja tehdä siellä sitten loppuun. esim meillä portaikossa 240 x 50 x 50 vaatekaapin kantaminen olisi käytännössä mahdottomuus

Jos tilaa on satoja neliötä, kämppä yhdessä kerroksessa ja kaapit voi kantaa yhteen tilaan, on varmaan ihan perusteltua ottaa ne kasattuna. Jos tilanne jotain muuta, on fiksumpaa ottaa kaapit pakkauksissa ja hommata vaikka palkattu äijä tekemään kasaus, jos itse ei jaksa/osaa/ehdi/viitsi. Tämä siis riippumatta siitä, mitä ne maksaa, vaan ihan puhtaasti sen kannalta, mikä on järkevää omien remppakokemuksien pohjalta.