Keittiöremontti

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Sly, 05.12.2005.

1. alspe

alspe Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    0
    ^ pitää tarkistella kun pääsen asunnolle, että onko tuo Franke 611 liian suuri 600 mm tasoon / nykyiseen kaapistoon. Tosi hyvä allas siinä olisi kyllä.

Musta hana juu, toisaalta kuvan osittain mustakin on hieno. EDIT: ei se edes taida olla osittain, musta...

2. laskym

laskym Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on altaan alla olevan kaapin sisäleveys 47 cm. Vaati hiukan taiteilua ja tarkkaa mitoitusta oikeaan kohtaan, mutta hyvin onnistui.

Kuten sanottu, ei pienintäkään merkkiä käytöstä kahden vuoden jälkeen.
    Kukaan ei pysty sanomaan onko allas uusi vai kaksi vuotta vanha.

Taso on 600 mm.

3. Jolakki

Jolakki Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Nykyisessä kämpässä on tummanruskea lavuaari ja vessanpytty ja kalkki on tehnyt tehtävänsä vuosien saatossa.
    Ilmeisesti noi altaat on pinnoitettu jotenkin, että jälkiä ei jää.

Tyylikkyys on katsojasta kii, esim. ne kuvastoissa komeilevat mustat keittiöt/kodinkoneet saa minulta vain sääliä, tosin tunnehan sekin on siinä missä kateuskin :)

4. aarno2815

aarno2815 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    137
    Eipä käy minulle, tuo "ehjä" pintahan tarvitsee myös upotuksen, ainakin tuon mainoksen mukaan(upotusleveys 984mm), vai kuinka?

Viimeksi muokattu: 02.11.2010
  5. laskym

laskym Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    Uppoaa tasoon alta 10 mm, paitsi kaksi kiinnitintä jotka menevät tason läpi.

Viimeksi muokattu: 02.11.2010
  6. aarno2815

Saadut tykkäykset:
    137
    Eipä tuo sitten minulle käy. Ei kannata ruveta jyrsimään tuon takia graniittitasoa.Case closed.:hitme:

7. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Muutama asia tuli tässä mieleen kun tätä keskustelua luki:

Jos altaan reunat pitää jyrsiä tasoon sisälle, sen tekee kivitehdas piirrustusten perusteella. Franelta löytyy kyllä kuvat jotka voi toimittaa esim diapolille ja sitten syöttävät nämä koneeseen, joten allas kuin allas onnistuu. Kiinnitys itse tasoon voi sitten tapahtua liimaamalla tai "kiristimillä", jotka eivät vaadi ruuvin/tmv reikiä itse tasoon.

Lisäksi tuota upotusta ei välttis ole pakko tehdä, vaan kyse on lähinnä visuaalisesta keinosta ja osittain käytännöllisyydestä kun roskat / veden voi helposti pyyhkiä altaan sisälle.

Alla olevan kaapin sivut voi hyvin jyrsiä altaan kohdalta, joten alla olevalla kaapin leveydellä ei oikeasti ole mitään väliä. Pistosaha käteen niin altaan voi keskittää vaikka kahden kaapin keskelle. Tällä tavalla on tullut tehtyä montakin kertaa.

8. aleksiet

aleksiet Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0

Toi mainittu allas on ilmeisesti pakko upottaa. Siinähän on toi tasopintakin alempana kuin kiinnitys"kaulus".

9. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Miksi se silti olisi pakko upottaa? Jos altaassa on reunat, joiden varassa se "roikkuu" eikö ne reunat voi olla tason päällä tai siihen jyrsittynä?

Jos siis kyseessä tämä allas:

http://www.franke.fi/files/puv_6111.pdf

10. aarno2815

Saadut tykkäykset:
    137
    Onko tuon altaan taso-osan alapinta sitten samassa horisontaalitasossa kuin reunuksen alapinta, siitähän on kyse? Jos on, niin miksi noissa ohjeissa sanotaa upotusleveyden olevan 984mm?

Viimeksi muokattu: 03.11.2010
  11. aarno2815

Saadut tykkäykset:
    137
    Sen vuoksi osittain olen ottanut tämän asian esille, että muillakin saattaa olla kivitasoja, joihin harkitsee tämän tai muun altaan vaihtoa. Jos kivitasoa ruvetaan jyrsimään 10mm syvyydeltä, niin se on sitten kertakäyttöinen. Kivitason irroitus ja 2x kuljetus eivät ole pieniä asioita ja takana on aina väijymässä tason katkeaminen allasaukon kohdalta. Naps! ja kallis kivitaso on kaatopaikkatavaraa! Eihän alakaappien sahaus ole mikään ongelma, sen toki kaikki tietävät.
    Minä olen itse suunnitellut keittiön kivitasoni(3kpl) ja asentanut ne kaikki paikoilleen sekoittajaa ja putkituksia myöten ja kaikki meni silloin tietysti millilleen oikein.

12. aleksiet

aleksiet Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyseessä lienee tämä allas:

http://www.franke.fi/files/mythos_mtx_611_model.pdf

Uskoisin että se on pakko upottaa koska itse altaan vieressä oleva tasopintakin on "upotettu". Eli tulee siis jonkun verran tason sisään. Jos sen laittaisi tason päälle, allaskokonaisuuden reunat jäisivät tasosta ylös. Tää on vaikea selittää näin kirjallisesti.

13. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Eli silloin se olisi kuten mikä tahansa allas joka ostettu ja asennettu tasojen jälkeen :)

Jos tuo olisi pakko upottaa, luulisi että siitä mainittaisiin nettisivulla.

Helpolla en kyllä lähtisi tuon kokoista aukkoa itse kivitasoon jyrsimään... on tosiaan aika suuri aukko ja reunat sen verran ohuet että helposti saattaa napsahtaa rikki. Jos olisi ammattilainen ja ammattivehkeet, sitten ehkä voisikin

14. laskym

laskym Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    Huh, menipä vaikeaksi...
    Allasta ei upoteta tasoon vaan se roikkuu reunojen varassa. Upotus on huono sana...voidaan käsittää monella tavalla.
    Reunus on noin 9 mm tason yläpuolella.
    Kun mainitsin 10 mm tuolla aikaisemmin, niin se mitta jonka allas tarvitsee tilaa alleen valutustason kohdalta....tässä ajattelin juuri sitä ettei aukosta tuli kauhean iso, taso olisi kestävämpi liikutella asennus ja kuljetusvaiheessa.

15. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Kyse taitaa olla siitä, että voi laittaa roikkumaan suoraan tasolle, mutta altaan "paksuuden" takia tuossa ei ole mitään järkeä :)

16. laskym

laskym Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    Kun tuosta mainitusta altaasta puhutaan näin paljon, niin kopsaan mainoslauseen tähän: "Fragranit Durakleen on kiventyyppinen komposiittimateriaali, jossa on 80% kvartsia ja 20% akryyliä. Materiaali on helppohoitoinen, todella kestävä ja naarmuuntumaton"
    Kerrankin voi sanoa mainoksen olevan 100% totta :) :) kahden vuoden käytön jälkeen. Lisäisin vielä sanan tyylikäs, kunhan pyyhkii roskat ym. pois.
    Tuo komposiittimateriaali tuossa muodossa on meikäläisestä paras mahdollinen... ei keksi miten voisi olla enään parempi.

17. aleksiet

aleksiet Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Niinhän siellä mainitaankin. Reiän leveys on tuon 900mm koska sekä itse allas että valutustaso tulee saada keittiötason sisään. Upotus on tosiaan vähän huono sana koska sanan varsinaisessa merkityksessä ei allasta ole tarpeen upottaa ollenkaan. Mutta tasoon on saatava tilaa koko kokonaisuudelle joka käsittää sekä itse altaan että valutustason.

EDIT: Vai meinaako säätäjä että kokonaisuus olisi yhtä paksu kuin valutustaso on syvä. Jolloin sen toki voisi heittää tason päälle tekemällä reiän vain altaalle. Mikäli tämä on tilanne niin lopputulos on ainakin niin ruma ettei siinä olisi mitään järkeä. Allaskokonaisuus tulisi vähintään sentin ylös tasosta.

Viimeksi muokattu: 03.11.2010
  18. aarno2815

Saadut tykkäykset:
    137
    Frankelta kertoivat, että tuo 611 malli vaatii todella sen 984mm upotuksen, tietysti tuon valutusosan osalta ei läpiupotusta. En siis tee kivitasosta kertakäyttöistä.

19. vemkki

vemkki Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    354
    Ööh. Jos altaassa on jotain lillumassa, niin onhan se kiva että vieressä on edes pieni toinen allas, johon voi laskea/kaataa jotain muuta. Itse käytän pikkuallasta myös ruokien jäähdyttämiseen ennen jääkaappiin laittamista, koska siihen saa laskettua juuri sopivan määrän kylmää vettä vesihaudetta varten.

20. mabe

mabe Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    0
    Täältä on puuttunut hieman rempattujen keittiöiden kuvia viime aikoina. Pistetään siis oma korsi kekoon. Vuoden 83 paikalleen tiilistä muurattu kerrostalo. Keittiö oli alkuperäisasussaan, eli melko hirveä. Uudesta isännöitsijälle ilmoituksesta huolimatta (tein sen kyllä) uskaltauduin keittiöremonttiin.
    Vanha keittiö kuvassa alla:

Edellinen asukas oli vaihdattanut lieden ja liesituulettimen sekä jääkaapin, joka on eri seinällä. lisäksi hana on taloyhtiön aiemmissa päivityksissä vaihtunut. Näitä ei pienellä budjetilla kannattanut lähteä vaihtamaan. Kaikki minkä voi, tehtiin itse. Paikalla kävi lisäksi sähkömies 1.5h ja putkimies minimiveloituksenaan 2h. Purkamisessa ja yläkaappien laitossa hyödynnettiin hieman kaveriapua, muuten meni vaimon kanssa kahdestaan.

Hintaa projektille tuli 1650e. Hinnassa mukana ammattilaisten työt, tarvikkeet, uudet kaapit, kaakelit, tasot, tiskiallas ja jätteen poistot.

Kaapit, ovet, laatikot, tasot ja allas ikeasta, kaakelit bauhaussista, vetimet biltemasta.

Tarkoitus on vielä teettää jääkaapin ympärillä oleviin kaappeihin uudet valkoiset ovet. En halua niitä vaihtaa vähäisen käytön vuoksi, mutta ilme on mukava saada samanlaiseksi kuin muussa keittiössä.