Ei kannata. Lähetin Venetsiasta postikortin Suomeen kahdeksan (8) vuotta sitten ja on vieläkin matkalla. Mutta tsemppiä varsinaiseen asiaan, toivottavasti tulee perille tai muuten selviää.
Ei ole kokemusta mutta tuo näyttäisi olevan osa DPD Grouppia joten ehkäpä asiaa voisi yrittää hoitaa Suomen DPD:n kanssa? (dpd.fi näyttäisi ohjautuvan postnordille, hmm) Muuten käsittääkseni jos italialaisten kanssa haluaa jotain asiaa hoitaa niin se pitää tehdä italian kielellä, muuten ei onnistu, ei sitten alkuunkaan.
Myyjän ja BRT:n puolelta ei saanut mitään apua eikä pakettia vain saapunut. BRT:n seurannan mukaan viimeinen havainto siitä oli 2.5.2022 Milanossa. Lopulta ilmeni, että on olemassa sellainen kuljetusfirma kuin DSV, josta en ole koskaan aiemmin kuullut. Tämä yritys on tuonut paketin Suomeen mutta ei viitsinyt ilmoittaa itsestään eikä lähetyksestä vastaanottajalle mitään. Tänään selvisi, että DSV:n seurannan mukaan kyseinen paketti oli saapunut Suomeen jo 13.5.2022. Täytyy aamulla soittaa sinne — toivottavasti ei ole ehditty palauttaa. Ehdin jo reklamoida pankkiinkin, että kyseisen tilauksen luottokorttimaksu pitäisi pysäyttää.
Näkeehän noita DSV:n rekkoja tuolla liikenteessä joka päivä jos silmät auki liikkuu... Joitakin vuosia sitten olen niiltä monta kertaa tilannut rekan hakemaan kuormaa, joskus kuorman purkanut tai lastannutkin, mutta ei nyt kuulu nykyiseen työnkuvaan. Veikkaan että siellä on joku kirjaus jäänyt tekemättä systeemiin ja paketti seisoo jossain hyllyssä unohdettuna. Tai ehkä se on luovutettu eteenpäin esim Postin kuljetettavaksi, ja unohdettu tehdä siitä kirjaus, ja se sitten seisoo jossain postin hyllyssä unohdettuna... No, kyllä se siitä, nyt kun on jotain tietoa kenen halussa se on ollut ja milloin.
Tappelemaan joutui FedExin kanssa. Tilasin kurkun voiteluainetta Gourmet en Casa TCM ilmaiset postikulut viikolla ja maanantaina olivat muka yrittäneet toimittaa. Tuli nippu tekstivistejä, ettei oltu tavoitettu. No ajattelin, että onhan se mahdollista, että joku väärinkäsitys on päässyt käymään. Soitto asiakaspalveluun. 5 minuuttia hissimusaa ja uusi toimitus lopulta. Tänään taas uusi nippu tekstiviestejä, että on yritetty tavoittaa. Nyt paloi jo käpy, kun kotona on ollut joku 24/7. Uusi soitto asiakaspalveluun. 5 minuuttia hissimusaa ja vihdoin pääsin avautumaan. Nyt kyselin jo mahdollisuuta hakea jostain, jos ei muuten toimi. Pirkko kertoi, että huomenna voin hakea Helsinki-Vantaalta, kun nyt on siellä pakun kyydissä. Ihmettelin, että eikö sitä kuskia sitten saa kiinni, että toimittaisi. Vähän avauduin palvelusta ja vihjaisin, että saanko postikulut (joita en ole siis maksanut, kuin ehkä pullojen hinnoissa) palautuksena, kun ei näköjään FedEx toimita ollenkaan. Pari tuntia meni ja yhtä äkkiä joku pimpotti ovikelloa. Siellä ne paketit oli. Taisi Pirkko sittenkin soittaa kuskille, että koitas toimittaa. Kaikki hyvin, mutta kyllä hetken vitutti. Nyt vain availemaan paketteja ja päättämään mitä maistaa ensin. Ehkä pieni korjaussarja Single Maltia tai rommia huuhtoo pahimmat muistot tästäkin episodista.
Aavistuksen optimistinen arvio TNT:llä (Briteistä Suomeen, Network On Airista tilaus). Ennusteen mukaan tänään klo 18 mennessä perillä eli -2,5 h sitten. Samalla kuljetusvaihetiedon osaa kuitenkin kertoa, että eilen olisi ollut vaiheessa "noudetaan", mutta ei tietoa että olisi vielä edes noudettu lähtöpäästä.
Oli jo unohtunut tämän hauska episodin. Ikävää, että enää en uskalla tilata yhtä kattavaa settiä. Vieläkin on viskejä, rommia ja ginejä pullo tolkulla varastossa. Punaiset viinit valitettavasti loppuivat aikaa sitten. Olisi tuo edelleen maistuvaa tilata viinejä kellari täyteen, kun alkon riistorahastus kyrsii. Me ostelemme euron bulkkiviinejä kympillä alkosta ja 50€ ravintoloista. Vituttaa kuin pientä oravaa.
Tästä on ehkä tietoa jossain toisessa ketjussa, mutta kiinnostaisi tietää paljonko viskeissä tulee säästöä verrattuna Alkon hintoihin?
Käy sivuilla katsomassa? Ehkä eniten itseä kiehtoi suuri valikoima ja tarve saada tuo 800€ kasaan ilmaisiin posteihin.
Et arvannut että kävin? Ymmärsin, että kaverin synttärijuomat olivat loppupeleissä aika paljon kalliimmat kuin oletti. Siis tilauksessa oli jokunen odottamaton tekijä. Ja samasta lafkasta on kyse.
Nyt en kyllä ymmärrä mistä on puhe? Itselle nuo juomat tulivat juuri siihen hintaan kuin maksoin. Tuo tilaus tuli ennen tullin uutta linjausta ruveta ratsaamaan alkoholilähetyksiä. Minulla oli siis vain vaikeuksia saada kuriiria toimittamaan lähetystä. Kehtasivat sanoa, että olivat yrittäneet, vaikka oltiin 24/7 kotona. Sääli etten ehtinyt/tajunnut käyttää vielä seuraavankin kuukauden ilmaisia posteja, kun luulin tämän huvin kestävän ikuisesti. Nyt en ole enää uskaltanut tilata ulkomailta mitään. BBS sivuilla voi käydä lukemassa kokemuksia ketjusta "alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta" Siellä on joku 600 sivua ja 30 000 viestiä aiheesta, jos vinkkejä ja tietoa aiheesta kaipaa.
En ole seurannut tarkemmin viime vuosina, mutta onko nyt tilanne sellainen, että suurin osa alkojuomatilauksista jää käytännössä tullin haaviin. Esim. Talisker 10v 0,7 litraseen se tekee sitten n. 16,50 € lisähintaa päälle. Yhdelle pullolle. Ja pitää varmaan maksaa jotain käsittelykulujakin vielä päälle. Tuolla mainitussa paikassa pullon hinta on 36,68 €. Sitten on tuo etäosto vaiko etämyynti aspekti. Jälkimmäisessä myyjän vastuulla on kaikki verot EU:n sisällä myydessä. Toki perinteisesti myyjät eivät ole vastanneet mistään veroista Suomen suuntaan. https://www.vero.fi/henkiloasiakkaa...suomeen/matkustajatuonti/alkoholiverolaskuri/ Haaparannalla seuraavan kerran käydessä voisi piipahtaa Systemissä. Kruunun krapulan vuoksi samaisen pullon hinta vaikuttaisi olevan 449 kruunua eli 39,46 € tänään. Alkossa 55,48 €. Kolmen pullon investoinnilla saisi kolme kahden hinnalla tarjouksen.
Käsittääkseni suurin osa tulee läpi. Vähän tuurista riippuu, mutta ikävää se on sitten, kun tulli ottaa yhteyttä. Käy lukemassa tuota ketjua, jonka mainitsin. Itse en sitä kauhean tarkkaa seuraa, kun omat intressit ovat vähän erilaisia. Tuolla saitilla jengi tilailee enimmäkseen oluita, lonkeroita ja kirkkaita ja vielä lava tolkulla. Itselle maistuu paremmin single maltit ja viinit. Ja tosissaan tuli tilattua iso satsi tuolloin. Etenkin punaviinit olivat menestys, kun sai monia erinomaisia maistella, eikä aina vaan niitä Alkon samoja kiskurihintaan.
Tämä Networkin paketti kulkenut kuitenkin ihan sujuvasti. Tänään aamulla tuli ilmoitus TNT:ltä maahan saapuneesta tullattavasta. Tein itse tullauksen ja sekin oli muutaman välivuoden jälkeen entistä positiivisempi kokemus. Tullin verkkopalvelu oli kehittynyt ja yhteispeliä kehitetty kuriiriyritysten kanssa, minkä ansiosta osa tiedoista oli jo esitäytetty. Tullinimikkeen hakukin oli helpottunut entisestä koodien viidakosta. Pitää vaan sitten osata hakea "blue-ray" eikä oikealla termillä "blu-ray", muuten ei sillä koodia löydy. Mutta itsellä kun oli dvd-julkaisujakin samassa paketissa, niin jo sillä hakemalla löytyi oikea koodi. Maksu samoin tein maksupalvelulla. Kaukana, onneksi, ollaan ajoista kun sai levyjä hakea nihkeän palvelun tullipostista. Moni muistaa varmaan vielä nekin ajat. Huomenna ehkä pitäisi paketin olla jo kotiovella, jos kaikki menee hyvin.
Miten olette TNT:n kanssa saaneet sovittua uudelleentoimitusyrityksiä? Tuli missattua tänään toimitusyritys ja seurantatiedoissa on vain että odotetaan vastaanottajalta yhteydenottoa uuden toimitusyrityksen sopimiseksi. Ei jätetty mitään lappua tai tullut tekstaria tai meiliä asiasta. Saatikka toimittu niin rohkeasti, että jätetty pakettia ovelle. Ok, no yhteyttä varmaan sitten vaan puhelimella tms. TNT:lle. Mutta moni, tai ainakin joku (DHL ainakin) kuriiriyritys hoitaa nämä paremmin. Eli tulee joku heräte (soitto, tekstari) etukäteen toimitusajasta edes tarkkuudella suunnilleen. Ja saa valita toimitustavan, vaikkapa sen ovelle paketin jättämisen. Mutta lienee edelleen käytäntö, että jotkut kuriiriyritykset ei anna työntekijöilleen edes kännykkää käyttöönsä. Ehkä siltikin sen jonkun lapun voisi kuitenkin jättää ovelle / luukkuun / laatikkoon. Olikohan se DHL, jolla tällainenkin tapa ollut.
Minulle tuli tuolta toimitusyrityksestä ilmoitus tekstiviestinä. Siinä oli linkki uuden jakelun sopimiseksi. Vaihtoehtoina sama osoite, uusi osoite tai nouto terminaalista. Huonoa on ettei toimitusaikaa voi sopia. Itse noudin terminaalista koska se sijaitsi lähellä työpaikkaani. Tässä linkki: https://www.tnt.com/express/fi_fi/site/shipping-tools/mydelivery.html
Kiitos linkkivinkistä! Nyt on uusi yritys sovittuna ensi viikolle. Vähän mietin kyllä itsekin, että hakisi terminaalista, mutta yritetään nyt vielä näin, omaa vaivaa säästäen. Sitä en ymmärrä miksei mitään viestiä minulle tullut tai postikorttia jätetty. Varsinkin kun niiden oma seuranta-appi on vähän yhtä tyhjän kanssa tässä tilanteessa. Ehkä lähettäjä ei ole laittanut puhelinnumeroa pakettiin, oikein muutakaan keksi selitykseksi.
TNT paketti jo toista päivää kuljetuksessa Turussa. Mitään muutosta seurannassa ei ole tapahtunut perjantaiaamun jälkeen. Mikäköhän maksaa. On tullattu ja tulli on vapauttanut kuljetukseen.
Ilmeisesti TNT:n pakettien toimituskäytäntö on juuri muuttunut. Toimitusyrityksen jälkeen tuli ohje miten paketti on mahdollista saada pakettipisteen (https://www.pakettipiste.fi/automaatit/ ) automaattiin. Viesti tuli Fedexin nimissä kun taas tullauspyyntö TNT Suomelta. Kauan tuntuu kestävän näiden kahden firman sulautuminen yhdeksi. Tainnut kestää jo ainakin viisi vuotta.