Rarewavesilta on nyt tullut tasaisen hienosti kaikki elokuvat ja paketit kivasti ilman mitään säätöä, iso plussa siihen suuntaan ja koska homma toimii näin hyvin niin eiköhän niillä kohta hajoa IOSS tai lopettavat myymisen tänne. Saa tässä nyt kuitenkin hetken aikaa paranneltua tilannetta UK julkaisujen osalta jos ei muuta. Suomen päässä lähinnä huvitti kun alkuviikosta piti taas hakea postista pari yksittäispakattua Rarewavesin lähettämää elokuvaa, pakettien korkeudeksi oli merkitty 5cm vaikka todellisuudessa olivat parin sentin luokkaa mutta tällä pienellä kikalla ei tarvinnut jakaa kotiin asti. Sitten tänään saapuikin Rarewavesin neljän elokuvan paketti ja hyvin tuli postiluukusta sisään.
Voi Jeesus luistimilla taas, mitä usvaa! Tätä(kin) ketjua lukiessa tietyt realiteetit elokuvaharrastuksessa herran vuonna 2024 lyö kerta toisensa perään ällikällä. Ei voi olla noin vaikeaa?
Mulla on pelannut loistavasti tanskalaisen Coloplastin toimitukset suomen Postin avulla, viimeeksi keskiviikkona eka haisu omapostissa, niin torstaina puolen päivän jälkeen n. 10 kg:n paketti hyppysissä, taas kelpaa käydä vessassa. En avaa asiaa enempää, saatte spekuloida ihan keskenänne, mutta riittävästi lienee vihjeitä mistä on loppupeleissä kyse. T: Vesku
Saa nähdä mitä sieltä tulee. Tuollaisen päivityksen olivat OmaPostin logiin saaneet: 04.10.2024 13:54 Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä. Seurantakoodi osoitekortissa tai kollilapussa on virheellinen, lukukelvoton tai se puuttuu kokonaan. Lähetyksen tietoja korjataan Postin toimesta. Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä Kaikki paketin tapahtumat ovat tähän asti logittuneet, joten ei liene Royal Maililla ainakaan liene ainakaan osoitekortti vahingoittunut. EU:n sisäiset tulevat joo Postin kautta nätisti. Nämä EU:n ulkopuolelta tulevat ovat lähinnä ongelma. Aina makaavat Vantaalla vähintään sen pari päivää, useasti pidempäänkin.
Viimeksi minulla tuo tarkoitti, että paketti oli ihan priimakuntoinen tarroituksineen, mutta päälle oli vielä liimattu joku Postin lisätarra, jossa taisi olla jokin (viiva)koodi tms. Ihmettelin itsekin seurannan tietoa, että josko nyt pitkästä aikaa olisi paketti jäänyt mankelin väliin kunnolla.
Putkeen meni UPS:n/Liutun kanssa. Kaksi pientä samana päivänä lähetettyä Amazon-pakettia oli tulossa, ja annoin UPS:lle ovikoodin kun sitä kysyivät. Sitten Liuttu ilmoitti, että toimitus tapahtuu maanantaina 15-21. Koko illan istuin kotona, kunnes sain seurantatiedon että paketteja ei saatu toimitettua. Sitten pari päivää odotusta, että ne löysivät tiensä noutopisteeseen (toinen tiistaina, toinen vasta keskiviikkona, vaikka alunperin ne piti toimittaa samalla kertaa), josta jouduin ne hakemaan. Sitten UPS:n seurantatiedoissa vielä luki toisen paketin kohdalla "noudettavissa UPS-pisteestä Cindyn aasialainen kauppa" ja toisessa "toimitettu perille" kotiosoitteeseeni, ja kuittaajan nimenä Cindy. Asia selvä. Olisi kiva, jos a) UPS:n ja Liutun välillä kulkisi tieto ja kuskilla olisi ollut ovikoodi tiedossa tai b) Liutun kuski olisi soittanut tai viestittänyt että täällä ollaan, niin olisin päästänyt sisään. Joskus viime talvena kun viimeksi tuli UPS-toimitus, kuski soitti matkalta, kertoi 5 minuutin tarkkuudella koska on perillä ja kysyi tarvitaanko ovikoodia tms. En tosin tiedä, oliko silloin Liuttu asialla.
Itellä vähän samanlainen kokemus noin kuukauden takaa. Kummaltakin yhtiöltä tulee viestejä ja tuntuu että kumpikaan ei "tiedä" toistensa viestien sisältöä. Annoin kyllä palautetta Liutulle asiasta, kun pakettini noudin heidän pisteeltään. Tosin vahva veikkaukseni on, että vastaanotto oli mallia toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ei helevetti taas tätä UPS:n sekoilua. Ensin tulee tekstiviestinä "vastaa tähän viestiin jos haluat kotiinkuljetuksen, muussa tapauksessa paketti ohjautuu noutopisteeseen X [600 m kotiovelta]. Saat uuden viestin kun lähetys on noudettavissa." Viime kerrasta viisastuneena ei kiinnostanut päivystää kotona joten en vastannut. Nyt tulee Amazonilta viesti "Unfortunately, UPS couldn't complete your delivery and is holding it for you to pick up." Amazonin mukaan siis sitä on kuitenkin yritty toimittaa kotiin. UPS:ltä ei mitään infoa, ei toimitusyrityksestä eikä noutopisteestä. Onneksi tarkistin seurantanumerolla, missä paketti on, sillä se on tietenkin viety noutopisteeseen Y [2 km kotiovelta]. Ei se nyt iso vaiva ole tuoltakaan hakea, mutta alkaa kyllä vähän kyrsiä tuo touhu kun eivät osaa tuoda kotiin eivätkä viedä oikeaan noutopaikkaan.
Tilasin käytetyn puhelimen ranskalaisen Back Marketin suomenkielisiltä sivuilta, ja paketti lähti Ranskasta Colissimo-nimisen kuriirin matkassa. Ensin tuli ilmotus, että paketti toimitetaan kotiosoitteeseen, sitten pari päivää myöhemmin "Tilauksesi on valmis noudettavaksi". No eipä tuo haittaa, käydään hakemassa, mutta mistä? Yhdessäkään saamassani mailissa ei kerrota noutopaikan nimeä tai osoitetta, Colissimon seuranta kertoo paketin olevan noutovalmis mutta sekään ei paljasta noutopaikkaa. Pienellä googletuksella sitten selvisi, että seurantanumero toimii Postin paketin seurannassa, ja sieltä löysin tiedon, että se on viety lähimpään postiin muutaman kilometrin päähän. Eli ihan sama homma kuin UPS:n kohdalla, paketit jotenkuten kulkevat, info ei.
Laitetaan nyt tännekin juttua, ostin toissa viikon tiistaina tavaraa suomalaisesta kaupasta ja toimitusvaihtoehto oli toimitus kotiovelle. No, perjantai aamuna kahdeksan aikaan ovikello rimpahtaa kerran, ensiajatus oli että taas joku tyhjänriputtaja, kun niitäkin on ollut välillä ihan kiitettävästi. Kävin kuitenkin alta minuutin katsomassa kuka se oli ja ehdin kuulla kuinka rapun ovi n. 5 metrin päässä sulkeutuu. No, unohdin koko jutun, kunnes sain maanantaina tekstiviestin PostNordilta aiheena onnistumaton toimitus. Sain myöhemmin seuraavana päivänä ilmoituksen mistä pakettini olisi noudettavissa. Mielestäni koko homma olisi ollut vältettävissä, jos PostNord olisi minulle ilmoittanut että paketti on ylipäänsä tulossa, nyt ensimmäinen yhteydenotto oli ilmoitus epäonnistuneesta toimituksesta.
Tilasin Vinegarilta ja toimitusta ei näkynyt joten laitoin mailia ja tänään pitäs tulla. Tullaus pitää tehdä, Fedex voi tehdä sen, tuleeko siitä siitä lisäkuluja?
Näköjään sääntö kuin poikkeus, ettei UPS:n MyChoice paketinohjaus toimi. Soittamalla kyllä onnistuu paketinohjaus kätevästi, mutta mieluummin tekisin sen netin/sovelluksen kautta. No tää on tätä, mutta Postin OmaPosti kyllä tässä suhteessa paljon parempi.