Kotimaiset aktiiviset näyttelijäprofiilit seurannassa

Keskustelu osiossa 'Elokuvantekijät' , aloittajana bluesmood, 29.03.2023.

  1. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    486
    Saadut tykkäykset:
    31
    Mitä näyttelijän uran se koko draamankaari niistä roolisuorituksista koostuu lopulta elämäntyö, tietyntyyppisiä rooleja tietty kaari pitää sisällään.

    Aloin summaamaan lopulta oman aikakauteni, mitä olen 2000-luvun ja millenium-vuosituhatvaihteen kasvatti ja elin todennäköisemmin parhaat elämäni vuodet lukion päättymisen jälkeen välivuosina tuossa 2000-luvun alkupuolella, niin olen täysin sosialistunut tähän oman sukupolveni kotimaisen elokuvan uuden aallon uudistaneeseen Häjyt -elokuvasta 1999 alkaneeseen nousutrendiin. Valikoituu melkein ne näyttelijäprofiilit, joita seuraan, niistä sitten. Olisi kiva kuulla muilta vastaavia, joita listaan tähän nyt.

    Tämän hetken TOP-listalla seurannassani aktiiviststa argumentteineen:
    Peter Franzen
    Franzen on ollut Rukajäven Tie -elokuvasta lähtien ollut mielenkiintoinen seurannassani, mitä olin isäni kanssa elokuvateatterissa katsoassa silloin kyseisen elokuvan, mitä se oli siellä menossa markka-aikana. Still Active in Business and going strong
    Mikko Nousiainen
    Levottomat on itselleni oman aikakauteni merkittävä milestone -elokuva, ja vaikka se onkin Turussa kuvattu, ja Nousiainen oli siinä "Ari":n roolissa, kiinnostukseni on herännyt vasta noin kymmenisen vuotta myöhemmin "Rakkauden rasvaprosentit" -elokuvan nähtyäni Mikko Nousiaisen roolisuorituksia kohtaan. Kyseisessä elokuvassa on mielenkiintoinen henkilökuvaus-psykologia miehen roolissa, mistä pidän
    Antti Reini
    Juha Veijosen korvaamisen jälkeen Jussi Vares -roolissa alkoi kiinnostaa tämä näyttelijäprofiili, mitä mies on sopivampi, eikä ainakaan omaan katselutottumuksiini ollut liian kulunut kasvo silloin, kun aloitti Vares -rooleissa. Enimmäkseen mies esiintynyt televisiosarjoissa viime aikoina.

    Jasper Pääkkönen

    Suomen varmaan oman ikäpolveni maailmalla "menestynein" ainakin julkisuudessa tunnetuin kotimainen näyttelijä, mitä olen seurannut en ihan Salatuista Elämistä lähtien, mutta ei paljoa kauempaa myöskään, yhä kiinnostava.

    Oman kiinnostukseni menettäneiden OUT, Downwarding trend
    Petteri Summanen
    Isänmaan Toivoista lähtien tärkeä sarja sukupolveni edustajille minun lisäkseni, Studio Julmahuvi aikakautta, ja sitten kohokohta Nousukausi -elokuvassa Tiina Lymin vastanäyttelijänä miespääosassa, 2005/2006 Lauantai-illoissa esitetty suora Maikkarin Putousta edeltävä vastine "Läpiveto" vielä jaksoi mies kiinnostaa, mutta sitten viimeistään "Yösyöttö" -elokuvan jälkeen lässähti kiinnostus tähän nykyisin enemmän ehkä kameran takana muussa tuotantotiimissä vaikuttaneeseen toimijaan aktiivisena bisneksessä.

    Juha Veijonen
    Häjyt -elokvasta lähtien kiinnostuin Juha Veijosen näyttelijäproiilin ja -suorituksista kiinnostueena, mutta lässähtänyt mielenkiinto niin paljon esillä ollut, ja sitten mitä elokuvatuotantoyhitö tiedotti, että ei palkkaa Veijosta enää Jussi Vareksen rooliin, oliko se niin päin, että Veijonen itse oli kieltäynyt roolista, tiedä mikä totuus siinä taustalla on, mutta käsittääkseni jälkeenpäin Juha Veijosella jostain lähteestä luin, oli niihin aikoihin jotain yksityiselämässä alkoholin kanssa ongelmia, tavallisena kotimaisten elokuvien yleisön edustajana mielelläni otan vastaan sen "virallisen" tiedotetulvan, mitä näistä annetaan ulos. Olihan Vintiöt -sarjassa tämä mies jo, mitä se oli ja merkittävä sarja -yläasteaikanani minulle. Kerran olen Veijosen kanssa antanut palautetta tämän roolitöistä, mitä mies oli Turun Linnateatterin kesäteatterissa pesti, näin miehen eräänä aurinkoisena kesäpäivänä Turun jokirannassa ohimennen, niin annoin tyylillä katsojapalautetta.

    Eero Ahon jätän argumentoimatta

    Vanhemman koulukunnan näyttelijät, jotka ovat jo vakiinnuttaneet yhä aktiivisena oman sukupolvensa edustajista, joista pidän kuitenkin, vaikka ei ole aikalaisiani

    Esko Roine
    Martti Suosalo
    Vesa Vierikko
    Kari Heiskanen
    Pertti Sveholm
    muutama merkittävä itselleni mainitakseni.

    Tässä nyt aloitus missään sen ihmeemmässä "paremmuus" -järjestyksessä joitain, mitä itse tykkään seurata, ja jotka vähän viilentynyt se nouseva trendi kiinnostukseni kohteista, mutta kaikki nämä vielä elossa hienoa, jos nyt edes näyttelijöitä mitään mitä mielipidekysymyksiä ja eri ominaisuuksista tai luonteen- ja persoonallisuudenpiirteistä roolitöiden erilaisuuksista riippumattakaan näitä on mahdoton mitään ehdotonta paremmuusjärjestyslistaa edes laaita, mutta tässä nyt aloitus näistä, mitkä itselleni nyt sellaisia mielekkäitä posiitivisen sävyn omaavia myös nämä, mitkä ovat ehkä ähän downward trend omassa kiinnostuksen kohteessani tällä hetkellä.

    Minkälaisia listoja muilta tulisi?
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2023
  2. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    Aika miesvoittoinen lista.
     
  3. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    486
    Saadut tykkäykset:
    31
    Mitä itse olen noin 40-vuotias miessukupuolen edustajaksi ihmisenä syntynyt, ja täysin koen olevani miessukupuolen edustaja,niin jotenkin luonnollista, että parhaiten osaa arvioida miessukupuolen edustajien roolisuorituksia yms. elokuvassa mielelläni aina seurannut sen mitä ymmärrän tuosta näyttelijäntyöstä mitä siihen kaikkineen on liitettävissä. Helpompi luonnollisesti samaistua miessukupuolen edustajan asemaan.

    En tiedä, varmaan silläkin jotain merkitystä sitten lopulta, mitä ala-asteella näin kuutisen vuotta lapsi-ja nuorisoteatteriharrastuksessa tuota teatterin tekemistä ympärivuotisesti, paljon se on antanut myöhempääkin elämääni ja sitä jäsentää jokseenkin ehkä jotain esitystä ja esityksiä seuraavana toisinaan noita näyttelijäsuorituksia, joita sitten samalla reaaliaassa arvioi ehkä toisella tavalla, mitä sitten ilman tuota omaa näyttelijäharrastus-taustaa noinkin varhaisessa vaiheessa omaa elämää. Lienee ihan luonnollista sekin, että sillä on ollut vaikutus siihen, miten mielenkiintoni näytelmissä ohjautuu, mihin se havaintoni kohdistuu mistä teen ne tulkinnat ja luon omia merkityksiä ja assosioin niitä sitten otoskoon ollen tarpeeksi suuri, patterns ja lopulta sitten muodostuu jokin käsitys jostain tarpeeksi pitkään esillä olleen näyttelijän henkilö/työ/profiilista vähän abstraktimmalla tasolla.