Mitähän kukakin sillä Hi-Fi:llä tarkoittaa...? Jos se on mahdollisimman todenmukaista signaalin siirtoa korviin asti, niin eikö se silloin tarkoita sitä, että Rock -konsertin ystävän tulisi kuunnella musiikkia PA-kaiuttimista, mieluiten isossa tilassa tai ulkona? Jos taas kuuntelija nauttii klassisesta elävän konsertin musiikista, niin eikö hänen pitäisi kuunnella musiikkiaan isossa tilassa monesta erillisestä kaiuttimesta, joista jokainen toistaa vain yhtä soitinta? Jos taas kuuntelija nauttii studioäänityksistä, niin eikö hänen pitäisi kuunnella musiikkiaan..., niin missä? Pointtini taitaa olla siinä, että tila taitaa olla suurin vaikuttaja toistoketjussa, ja koska tilan hallinta musiikkimieltymyksen mukaisesti lienee ainakin hyvin hankalaa, niin mitenkä se määritellään se todenmukainen äänentoisto? Ongelma lienee vähän sama, kuin autoissa. Kaupasta saa halvallakin autoja, joiden suorituskyky on kaikkien mittareiden mukaan riittävä, ja rahalla sellaisia autoja, joiden suorituskyky on erinomainen, mutta aika harva pystyy hankkimaan itselleen sellaisen ajoympäristön, jossa tätä suorituskykyä pystyy täysin hyödyntämään. Eiköhän edelleen päde sama asia kuin autoihin ja puolisoihin. Kun sellaisen on itselleen onnistunut saamaan, ja siihen on itse tyytyväinen, niin miksiköhän se ei joillekin riitä?
Tuolla logiikalla avaruuselokuvat pitäisi katsoa avaruudessa ja sotaelokuvat maastopuku päällä jossain kuusen alla. James Cameronin Abyss pitää katsoa sukellusvehkeissä uimahallin aikuisten altaan pohjassa. Ei taida nyt oikein tämä ajatusmalli taas toimia... Todenmukaisen äänentoiston määritelmä on helppo, mutta toteutus (kaiuttimilla) vaikeahko. -äänieristys Normandian Maihinnousun livenä kestävä -kaikkien akustisten, sähköakustisten ja sähköisten epälineaarisuuksien ensimmäinen numero 0 Näin todenmukainen äänentoisto on määritelty. Siitä vaan tekemään. P.S. Ketjun aloitus näyttää jonkun MP3-mobiiliwalkerin kännissä tekemältä. Koko postaus on yksi logiikkavirhe.
Juu, noinhan se pitäisi olla, jos alkuperäisäänite olisi tehty vastaavissa luonnollisissa olosuhteissa ja halutaan mahdollisimman luonnollinen kuuntelukokemus. Elokuvien äänityksellä ja äänillä ei vaan ole mitään tekemistä luonnollisen äänentoiston kanssa, eli ne kuuluvat siihen tekemällä tehtyyn studioäänitys kategoriaan, johon luonnollisen äänentoiston liittäminen ei taida kuulua. juu niin taitaa olla, sillä eihän elokuvaäänitysten luonnonmukaisuudella ja luonnonmukaisella toistolla ole mitään tekemistä perinteisen HiFi -käsitteen kanssa.
Käsityksesi luonnollisesta äänestä on melko pahasti rajoittunut. Luonnollinen äänentoisto tarkoittaa signaalin pillin mukaan JUSTIINSA EIKÄ MELKEIN tapahtuvaa sähkö to SPL -muunnosta. Äänityspuolella purkitus onnistuu kyllä, vaikeudet alkavat (kaiutin)toistopuolella. Äänitystä ei ole mikään pakko tehdä välttämättä live-tilanteessa, live-tilanteissa äänitykset menevät helposti vain ns. perseelleen. Voiko jotakin tiettyä ääntä oikeassa live-elämässä oikeasti kuulla, on kokonaan eri asia ja toisen tieteenalan kysymys. Suurimman osan elokuvienkin äänistä voi: ainakin näyttelijöitten jutustelu, muut arkiset perusäänet ja soundtrackilla soiva musiikki on hyvin mahdollista kuulla myös livenä. Olen kuullut mm. Arnold Schwarzeneggerin livenä, kuulosti ihan samalta hieman saksalaisella aksentilla englantia tarinoivalta Ich bin Der Terminatorilta kuin luonnollisesti toistavan äänentoiston kautta elokuvissakin kuultuna. Tiettyjä elokuvien action-tilanteitten ääniä on vaikea kuulla livenä. Tai ainakaan jäädä henkiin selittämään niistä. Tällöin on viisainta turvautua sivistyneeseen arvaukseen. Luonnollisen äänentoiston tehtävä on toistaa arvaus (sähkö to SPL -muunnos) sellaisena kuin taiteilijaporras on sen tallenteelle pistänyt. P.S. Kaikki kunnon äänituotannot pitää tekemällä tehdä. Vahingossa tehtyjä äänituotantoja syntyy etupäässä auki unohtuneista webbikameroista ja tietyillä Samsung -merkkisillä smart-ass -telkkareilla.