Pikaisella etsimisellä en löytänyt kuin tietoa tyypillisestä elokuvateatterien ja elokuvien teatteriversioiden resoluutiosta mikä edelleen tuntuu olevan 2k paitti joissakin uusissa teattereissa. Kuvan dynamiikasta en löytänyt mitään. Onkohan siis Finnkinon teattereissa HDR tasoinen dynamiikka vai millä tasolla mennään ja onkohan db Vision tulossa teattereihin?
Videotykkien kanssa HDR on lähestulkoon yhtä tyhjän kanssa. Arvelisin, että useimmissa Finnkinon teattereissa käytettävät DLP-tykit yltävät vain 2000-3000:1 natiivikontrastiin, mikä on auttamatta liian vähän HDR-materiaalille.
Ei kai niissä noin huono kontrasti ole. Tuohonhan pääsee tavallisella LCD-telkulla. Mitenkähän iSense salien tykit. Liekö samaa kuraa?
No kyllä niissä yleisesti on huono kontrasti. Tai sanotaanko, että huono musta. Toki kirkkauden kautta voi saada teoreettista kontrastia lisää, mutta eipä se siihen huonoon mustaan auta.
Käsittääkseni elokuvateattereissa käytetään yleensä Barcon valmistamia DLP tekniikkaan perustuvia 4K Laser projektoreita -> https://www.barco.com/en/products/cinema-projectors Järeimmän mallin vahoteho on 56k lumenia, natiivikontrasti 2800:1 ja ansi-kontrasti 500:1. Sähkönkulutus saunan kiukaan verran. Missään spekseissä ei mainita HDR:ää. Itse mitä olen elokuvissa käynyt, niin en ole kokenut kontrastia kokenut mitenkään huonoksi. Musta on toki harmaampaa verrattuna parhaimpiin kotiteatteritykkeihin, mutta kuva on vastaavasti hyvinkin kirkas.
Oli projari sitten Barco, Christie tai NEC niin niissä kaikissa on samat TI:n DLP sisällä. Teattereissa käytetään High Brightness linssejä, värimäärityksessä High Contrast linssejä. Pääsääntöisesti käytössä on 2K kalustoa ja tyypilliset speksit on: https://www.christiedigital.com/eme.../christie-CP2220-DLP-Digital-Cinema-Projector
Pari vuotta kotona töllötellyt OLEDIA, joten todella huomaa teatterissa käydessä kuinka "heikko" mustan taso ja kontrasti kuvassa on. Erityisesti häiritsee maidon harmaa pohjamusta. Silmä kuitenkin tottuu tuohon aika nopeasti ja asiaan ei tule juuri kiinnitettyä huomiota leffan aikana. Useimmat projektorit lienevät vielä 2K-tasoisia Suomen maalla ja samoin levittevät digiesityskopiot ovat varmaan valtaosa 2K-tasoisia.