Laihdutus ja liikkuminen!

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana thomas, 11.01.2003.

1. Burana

Burana Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    10
    http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/329/7469/755
    BMJ 2004;329:755-756 (2 October), doi:10.1136/bmj.329.7469.755
    Aspartame and its effects on health
    The sweetener has been demonised unfairly in sections of the press and several websites

Kannattaa lukea myös ne "Related Articlesit" vastapainoksi.

2. tsinivuo

tsinivuo Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Tuonne pitää rekisteröityä, mutta kunhan on aikaa, niin pitää käydä tarkistamassa.

3. KipaK

KipaK Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Pakko postailla tänne kommenttia.

Asustelin tässä vuoden verran Tampereella ja lihoin siellä noin 7 kiloa koko vuoden aikana 76 kilosta 83 kiloon. Tässä kuitenkin pyöritään ihan normaalirajoissa (ellen ole kääpiö ? ). Muutin kuukausi sitten Hämeenlinnaan ja aloin laihduttaa ja olen laihtunut 6 kiloa vajaassa kuukaudessa. Tässä asioita joita muutin Tampereen muuton jälkeen.
    -Olut pois kokonaan (keho polttaa alkoholia, eikä rasvaa joten se imeytyy ja lihottaa paljon.
    -Yksi kunnon ateria päivässä ja kaksi pienempää välipalaa.
    -Limu pois ja vesi tilalle, jos tekee limua mieli niin Maxia.
    -Pyörällä töihin ja töissä yrittää olla syömättä makeaa tauoilla.

Näillä muutoksilla olen nyt laihtunut tuon verran ja uskon että monilla paino lähtee nopeasti pelkästään alkoholin vähentämisellä.

4. steffe79

steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    Tampereella on tiettävästi tällainen vaikutus ihmisiin. Katsokaa vaikka kurdtia.

Oluessa ei ole rasvaa, vaan hiilihydraatteja, mutta ymmärrän pointin.

Ihan ok ratkaisu, mutta mieluummin monta pientä ateriaa kuin yksi iso ateria. Ja illalla ei enää paljoa hiilihydraatteja

Light-limut ovat hyviä keholle, mutta erittäin tappavia hampaille. Joten ei niitäkään määräänsä enempää kannata juoda ja vain siksi, että tekee mieli ylipäätänsä juoda jotain.

Tuo on oikein hyvä vaihtoehto, tosin sidonnainen työmatkaan.

5. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Kyllä. Itse lihoin ihan saman määrän ja samoista kiloista about kuin äskeinen kaveri. On tämä Tampere ihme paikka.

6. Drokk

Drokk Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Kuntopyörä tuntuu ekaksi aika hyvältä idealta (kotona pyöräily television ja ties minkä äärellä), mutta voin sanoa, että se on vihoviimeinen liikunnantappaja. Ainakin minulla. On meinaan hiton tylsää. Jos tullaisen ostat, niin kannattaa harkita jotain muutakin liikuntaa, johon voit vaihtaa tarvittaessa, jos kuntopyörä alkaa maistumaan puulta. Normaalipyöräily saattaisi olla kaikista paras, jos vain pääset tuosta pyörilykammostasi. Rasvanpoltoltaan varmasti yksi parhaimmista lajeista ja kesällä on mukava muutenkin katsella maisemia ja pyöräillä leppoisaan tahtiin.

7. IsoArska

IsoArska Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Lueskelin vanhaa ketjuja ja pakko kommentoida paria postausta. :D

Ei, ei ei. Syö useammin, mutta vähemmän.

Tarkennus: Kevennä tyydyttyneen rasvan määrää. Nauti riittävästi välttämättömiä rasvahappoja. Hyvia lähteitä pellavasiemenöljy ja kalanmaksaöljy.

Tärkeää onkin mitä syö. Iltaa kohden kannattaa hiilareita vähentää ja ennen nukkumaan menoa vetäistäkin jokin protsku/rasva-kombo. Proteeiniksi kaseiinia, joka imeytyy hitaasti. Kaseiinia on paljon esim.raejuustossa.

En tahdo olla pessimisti, mutta jos olet koko dieetin vetätyn läpi tuolla tavalla, painat parin vuoden päästä vähintään saman verran kun dieetin alussa, tai syöt loppuikäsi salaattia.

Syöt liian vähän ja liian hiilaripainotteisesti, et käy salilla ==> Hävität viimeisetkin lihakset ==> Paino tulee helpommin takaisin

Syöt liian vähän ==> Perusaineenvaihdunta asettuu matalammalle tasolle ==> Paino tulee helpommin takaisin.

thespider. 2/1-vastaan, että sinusta tulee yo-yo laihduttaja. :naminami:
    Onneksi olkoon kuitenkin painon tiputuksesta, toivon että olen väärässä. ;)

8. Jarkko G.

Jarkko G. Samppa ja Hurricane :| Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    104
    Polkupyörän kunnostus ja painojen nosto tehnyt tulosta.
    Viimeisen mittauksen mukaan paino on laskenut 78 kiloon.
    Korkeimmillaan oli paino jo 84 kilossa.

En tunne itseäni seksikkääksi, mutta tiedän että joku minusta kiihottuu.

9. Wile E Coyote

Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    8
    Komppaan tätä. Jos kroppa ei saa riittävästi ravintoa, niin ei se pelkkää rasvaa poista. Lihasta alkaa lähteä mukana. Aineenvaihdunta toimii myös parhaiten niin että syödään usein mutta vähemmän&kevyemmin.

10. thespider

thespider Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Mä en nyt kesän aikana juurikaan ole painoon kiinnittänyt huomiota enkä edes liikuntaa pahemmin harrastanut. bisseä on mennyt ja grillannutkin olen aika ahkerasti. painoa ei kuitenkaan ole tullut yhtään takaisin vaan on tällä hetkellä 98,5kg, eli 31,5kg vähemmän kuin viime marraskuussa. eli se siitä jojoilusta.

11. nothing

nothing Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    6
    Jollet nyt reippaasti yli 2 metrinen ole, niin ei tuo vielä hirveän alhainen paino ole. Kunnon jojoilu alkaa vasta kun painoa yrittää tiputtaa alemmaksi. Jos nyt yhtään pitää terveellisimmistä elämäntavoista kiinni, niin eihän tuo selkeä ylimääräinen läski takaisin niin helposti tule.

12. Jazo

Jazo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    18
    Eilen illalla pitsaa vääntäessäni totesin että tämä tulee olemaan tämän vuoden viimeinen pitsa ainakin minulle. Sillä nyt alkaa laihdutus! Ajattelin että kun koulut tuossa ensikuussa alkavat niin voisin alkaa siinä samalla myös laihdutuskuurille. Olen ihan tavallisen pituinen (180cm) nuori mies, mutta mahaa on aina ollut ei ehkä aivan kauheasti, mutta liikaa kuitenkin. Paino on käynyt siinä 87 kilon paikkeilla, mutta tällä hetkellä sitä on "vain" 80 kiloo. Tämä ei ehkä tunnu paljolta, mutta kun ottaa huomioon että en ole mikään lihaksikas tai muutenkaan hyväkuntoinen niin mahaa näkyy aika paljon.

Tämä taitaa olla minun ensimmäinen "oikea" laihdutuskuuri, tai no onhan sitä aina yritetty muutama päivä mutta eihän siitä ole mitään tullut, mutta nyt tuntuu löytyvän motivaatiota pitempäänkin laihduttamiseen. Edellinen laihdutus tapahtui armeijan harmaissa, jolloin onnistuin pudottamaan painoani jopa vajaat 15 kiloa ekan 1/2 vuoden aikana, tosin tuosta on tullut nyt tuon jälkeen jo puolet takaisin, enkä todellakaan haluaisi noita loppuja enää takaisin. Eli tavoitteena olisi saada noin 10 kiloa pois, mutta samalla voisi lisätä myös lihasmaassaa, mutta miksikään "köntiksi" ryhtyminen ei ole kiikarissa. :D

Aluksi ajattelin vähän muuttaa ruokavaliotani. Vaihtamalle mm. vaalean leivän tummaan ja jättämällä kaiken roskaruuan pois. Tämä on helppoa sillä en ole koskaan ollut mikään roskaruuan suuri ystävä, mutta sitä on tullut syötyä koska en itse ole viitsinyt laittaa ruokaa ja pitseriakin löytyy ihan naapuri talosta, joten matkakaan ei ole ollut este. Myös alkoholia voisi jättää vähemmälle, vaikka eipä tuota koskaan ole kauheasti tullutkaan juotua. :rolleyes:

Liikuntaa päätin myös lisätä hieman entisestään, sillä nykyään olen käynyt juoksemassa/hölkkäämässä aina muutaman kerran viikossa, tosin vaihtelevissa määrin. Nyt ajattelin alkaa käymään ihan säännöllisesti lenkillä ja matkaakin ajattelin pidentää hieman entisestää. Samahan se on myös polkea pyörällä kouluun aina kun on hyvä ilma, sillä n. 15 kilometrin päivälenkki tekee vamaan vain hyvää kunnolle.

Kouluruokailun ajattelin kuitenkin jättää ennalleen, sillä eihän opiskelijalla ole varaa olla syömättä itseään täyteen halvalla kouluruualla. Eli tulevaisuudessakin tulen syömään sen yhden lämpimän aterian päivässä, siitä ei ole varaa tinkiä, mutta jotain helppo laittoista ja "terveellistä" ruokaa voisi kyllä alkaa kotona loihtimaan, tosin hinta on siinä rajoittavana tekijänä, mutta eikähän tuohon voi osan opintotuesta uhrata.

Saas nähdä mitähän tästäkin tulee, sillä puntaria en omista enkä sellaiseen tule koskaan rahojani haaskaamaankaan, joten painon seuranta on aika vaikeaa, mutta pitkällä aikavälillähän sitä tulosta tässä haetaankin. Jos vaikka kilo/kk saisi aikaiseksi niin ihan tyytyväinen olisin. Tosin mihinkään armeija aikaiseen laihtumisvauhtiin ei omin konstein varmaan mitenkään päästä (5kg/ekan kuukauden aikana), mutta eipä tuo kiire olekaan...

13. Kalza

Kalza Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    3
    Joo, kirjotellaanpas tarinaa omista laihdutusjutuista.

Olen aina ollut hiukan ylipainoinen, mutta ennen inttiä pääsi karkaamaan homma vähän enemmän käsistä. Kun olisi pitänyt kuntoilla ennen armeijaa, mulla se meni siihen että join kaljaa ja söin makkaraa. Koulun jälkeen tuli oltua puolivuotinen töissä ennen armeijaa, ja ei raskaan työpäivän jälkeen yleensä kiinnostanut muu kuin kalja ja leffat. Tuloksena oli että armeijan ekassa punnituksessa painoa löytyi 117 kiloa(pituus 191cm). Noilla lukemilla irtoaa aika järkyttävä painoindeksi, 32.1.

Noh, armeijassa päätin sitten että jotain on tehtävä. Säännöllinen ruokailu oli hyvä juttu, sitä olen yrittänyt noudattaa jälkeenpäinkin. Kun muut meni iltavapaalla sotkuun syömään munkkeja ja karkkeja, mä yritin aina saada porukkaa lähtemään lenkille taikka kuntotalolle pelaamaan sulkapalloa/uimaan/saunomaan. Toki välillä söin roskaakin ja kävin iltavapailla ja lomilla kaljoittelemassa, mutta pääosa päivistä meni noilla armeijan sapuskoilla ja vapaa-ajalla kuntoillen. Ruokaa söin edelleen kohtalaisen paljon, erityisesti aamupalalla meni puuroa runsaasti. Mutta terveellisellä ruokavaliolla paino lähti laskemaan ihan hyvin, ja se olikin siinä sadan kilon kieppeillä kun heinäkuussa 2003 kotiuduin.

Mulla oli syyskuussa alkamassa koulu, ja olin siinä yksin kotona(kotikotona asuin edelleen) kuutisen viikkoa kun vanhemmat oli lomailemassa. Päätin vetästä siihen vähän kovempaa treeniä, kunto oli jo ihan nousuvireessä. 2880m meni muistaakseni kotiutuscooperissakin(vaikka se oli heti aamupalan jälkeen, olin nauttinut taas sen verran puuroa että meinasi kyöppä lentää juostessa :p ). No sen 6 viikkoa kävin aamuin illoin vaihtelevan pituisilla lenkeillä, yleensä varmaan 6-10 kilometriä, joskus lähemmäs pariakymmentäkin. Kerran 33 asteen helteellä meinasi käydä vähän hassustikin kun lähdin ilman mitään juomaa pitemmälle lenkille, mutta kyllä sieltäkin kotiin päästiin omin jaloin. Ja lysähdettiin heti lattialle :) Mutta kyllä sieltä noustiin ja kun vähän juomaa sai niin oli taas pelikunnossa.

Ruokavalio oli silloin aika kuitupitoista, jotain Lidlin tummaa leipää tuli vedettyä aika paljon. Aterioina pääasiassa jotain nuudeleita, aamulla puuroa. Joskus toki ihan kunnon aterioitakin. Tuloksena oli että elokuun lopussa paino oli 86 kiloa, johon päätin sitten lopettaa tuon laihdutusrääkin.

Sen jälkeen olen ihan kohtalaisen vapaasti syönyt mitä sattuu, mutta aina syönyt aamulla paljon puuroa/mysliä/tummaa leipää taikka vastaavia. Ja lounas ja päivällinen aina lämpimiä kunnollisia aterioita. Joka ikinen päivä kun vaan on ollut mahdollista, olen yrittänyt käydä lenkillä taikka harrastaa muuta urheilua. Käytännössä tuli keskimäärin ainakin 25 kertaa kuukaudessa harrastettua suunnilleen tunnin verran urheilua päivässä, joskus toki enemmänkin. Ja kesät talvet pyöräillyt kouluun, matkaa about 6km/suunta.

2003 talvella hiukan notkahti paino ylös kun ei jaksanut talvella oikein lenkkeillä, mutta ei se pahimmillaankaan ollut edes 95:ttä kiloa. Kevät/kesä 2004 ja paluu normaaliin liikuntaan toivat painon taas sinne alle 90:n kilon alapuolelle. Viime talven se pysyikin siellä, koska kävin talvipakkasillakin lenkkeilemässä aina kun ei voinut muutakaan tehdä. Muita talviharrastuksia oli siis normaalit hiihto, luistelu sekä potkupallon peluu, jossa ihan kivasti löytyi hallivuorojakin talvella. Tämän vuoden vapun jälkeen on tuo liikunta vähän jäänyt vähemmälle, pitkältikin sen takia että muutin Portugaliin ja täällä on yleensä helkkarin kuuma. Toukokuu meni ihan rällästellessä, kesäkuussa tuli käytyä enemmän lenkillä, mutta heinäkuun aikana kävi 8 kaveria suomesta kylässä ja juomingeiksihan se taas meni. Nyt elokuu on otettu taas rauhallisemmin, mutta liikunnat ovat jääneet lähinnä narunhyppelyyn ja punnerruksiin, vatsoihin ynnä muihin sisäpuuhiin.

Kuitenkin kaiken tämän häslingin jälkeen paino on siinä 91 kilon kieppeillä. Ihmetys oli kyllä suuri kun pari viikkoa sitten tuon vaa'an hankin kämpille ja painoa olikin noin vähän, luulin että olisin lihonnut kuin sika tämmöisen kaljankittaamisen jälkeen. Mutta kun sitä miettii, niin aika paljon on tullut käveltyä. Vieraat kaupungit on käyty kävellen läpi, työmatkat kävellen jne. kun ei autoakaan ole ja kaupunki on niin mäkinen ettei pyörällä mihinkään pääsisi. Joten ihan arkiliikuntakin vaikuttaa todella paljon.

Vaikkei siis liikkuisikaan, niin noilla tavaksi tulleilla ruokailutottumuksilla näyttäisi aika hyvin pysyvän paino hallussa. Tummaa leipää ja puuroa aamulla ja pari lämmintä ateriaa päivässä on siis mun neuvo, näyttäisi toimivan ihan hyvin.

Liikkumisesta sen verran, että varsinkin jos enemmän käy lenkkeilemässä niin se alku- ja loppuverryttely on oikeasti tärkeitä juttuja. Alkuvaiheessa en niitä pahemmin harrastanut, ja kävin juoksemassa silti vaikka jalka tuntuikin vähän kipeältä. Kerran sainkin tästä tulokseksi etten yhtä lenkkiä seuraavana päivänä pystynyt edes kävelemään, ja koko seuraavan viikon oli polvi ihan jumissa.

Mihinkään kalorienlaskemiseen en ole ikinä ryhtynyt, se on mielestäni ihan pelleilyä. Sitten kun homma lähteekin käsistä, rupeaa vaan masentamaan ja koko laihdutus ja muut hommat menee nopeesti käsille. Ainoa mistä katson noita kaloreita on mehut/limpparit, koska tulee noita nesteitä aina juotua paljon. Ennen vuotta 2003 tuli juotua useita purkkeja päivässä jotain appelsiinituoremehuja, mutta niissä on lähemmäs 500 kilokaloria per litra, joten niitä yritän nykyään välttää. Kuten myös limppareita. Normaaleissa limuissa on kaloreita paljon, light-limppareissa taas ei, mutta ne tuhoavat hampaat.

Nykyisellä painolla ja pituudella(91kg/191cm) painoindeksi antaa tuloksen 24.9, joka ei siis ole enää ylipainoinen. Aina toki pitää pyrkiä paria kiloa alempaan painoon, mutta ihan hyvä tämä nykyinen tilanne on. Pientä kaljamahaa toki löytyy, mutta myös lihaksiakin siellä jossain läskien alla taitaa olla... Tärkeintä on että itsellä on hyvä olo ja positiivinen kuva itsestään. Ei saa laihduttaessa ajatella että v*tuiksihan tämäkin menee ja lopettaa koko puuhaa, aina välillä saa syödä ja juoda roskaa ja pitää hauskaa, eihän se elämä muuten ole kivaa. Mutta yrittää useimpina päivinä syödä hyvin ja liikkua kun vaan tilaisuus tulee, niin eiköhän se paino pysy matalana.

14. Burana

Saadut tykkäykset:
    10
    Tarkoitatko että kevytvirvoitusjuomat olisivat hampaille vaarallisempia kuin normaalit limsat? Jos näin, niin millä perusteella?

15. juhaa

juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Ehkei se vaarallisempaa ole, mutta yhtä vaarallista, limsoissa/mehuissa se vaarallisuus on hedelmähapoissa, ei niinkään sokerissa.

16. Burana

Saadut tykkäykset:
    10
    Tämä nyt on selvää pässinlihaa, mutta halusinkin tarkennuksen esittämääni kysymykseen. Alkuperäisen tekstin kun voisi tulkita useammalla tavalla.

17. DVB-G

DVB-G Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    30
    Keinomakeuttimet voivat allergisoida. Minulle kävi niin. Joskus nuorempana litkin keinomakeutettuja juomia kuin sieni, sitten elimistön mitta tuli täyteen. Nyt siedän niitä vain pieninä annoksina ja harvoin nautittuna. Ikenet tulevat kipeäksi.

Penteleen keinoaineita nykyään lisätään joka paikkaan, joten tarkkana saa olla jos mielii löytää luonnonaineilla makeutetut litkut kirvelevien asesulfaamimyrkkyjen seasta. Esim. Xylitol-purukumeihin pannaan skeidamakeuttimia, joten syön vain niitä, joissa on pelkkää Xyliä tai Sorbitolia.

18. steffe79

steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    Dieettilimonadit ovat hampaille tuhoisampia kuin normilimut. Tämä on fakta, joka tulee ihan hammaslääkäreiltä. Voisin kuvitella suuremman happoisuuden aiheuttavan enemmän tuhoa hampaisiin kuin sokerin.

19. Jaded

Jaded Lähes henkilökuntaa Blokattu Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Painoin keväällä 100 kg. Päätin et pakko vähän laihduttaa.

Nyt olen vain vähän katsonut mitä syön jättänyt pitzaa pois jne.. muutamia kertoja mitä jaksanu niin olen käynnyt lenkillä.

Kesän aikana olen laihtunut 15kg. Eli painan nyt 85kg.

Ja on juotu paljon kaljaa ja grillattu läskiä mökillä jne..

Et jos vaa päättää niin helpolla aiakin minulta nää kilot on lähteny.

[Edit]Niin joo hyvä mainita että olen 194cm pitkä.. painoindeksi oli nyt siis 22,6 enää vain.

20. Drokk

Drokk Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Paikkakunnan lääkäri kehotti kaveriani laihduttamaan painoindeksin perusteella. Tämä kaveri on vain vuosikymmenen käynyt salilla, hartiat ladonovien kokoiset ja rasvaprosentti melko alhainen. Edes pieni piruilu ei auttanut lääkärille, vaan tämä edelleen topakasti kehotti hankkiutumaan eroon 'ylipainosta'.