Laihdutus ja liikkuminen!

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana thomas, 11.01.2003.

1. juhaa

juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Pepsi MAX 0g/100ml
    Pepsi MAX lemon 0.1g/100ml
    Coca-Cola Light alle 0.1g/ml

2. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Joko minun wanha muistini pätkii pahasti tai sitten pullojen etiketit sanovat toista. Mistä nämä tiedot ovat peräisin? Tai anteeksi, empä kysykkään, viimeksikkin tuli jäähy kun erehdyin sinulta lähdettä kysymään väitteillesi... Nuo kaikki ovat mielestäni niin pahanmakuisia, että en niitä juo joten pulloja ei kotoakaan löydy.

Niin siis pointti oli syödä ehkä se kaksi tai kolme palaa mitkä ainakin minulle riittävät (jos tummasta suklaasta puhutaan). Mitä nämä paremmat makeannälän tyydyttäjät muuten ovat?

Enkös minä juuri kirjoittanut, että en ole Atkinssilla tai muulla vastaavalla vaan pyrin syömään vain mahdollisimman vähän hiilareita. Apteekista saatavat Ketostixit ainakin näyttävät minun olevan hyvässä ketoosissa. Jostain olin lukevinani mutua, että ketoosi säilyy about 100g hiilareita per päivä. Tuon todenpitävyydestä ei ole mitään takeita kyllä, mutta mutuna tuollainen.

Ja noihin monien tuomiin kalorimääriin, että en ole niitä tuijotellut kertaakaan. Ei yksinkertaisesti jaksa sellaista dieettiä. Hyvin näyttää näinkin laihtuvan tässä normaalin päivärytmin seassa.

3. Pukkila

Pukkila Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Muuttakaa ruokailu tottumukset. Aamulla puuro tai vastaava. Kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Puolet lautasesta kasviksia. Neljäs osa perunaa, riisiä tai makaroonia. Neljäsosa vähärasvaista lihaa, kalaa tai muuta sellaista. Välipaloiksi hedelmiä tai vastaavaa. Ja sitten lisää liikuntaa. Kuluta enemmän kuin syöt.

Painoin kaksivuotta sitten 99kg. Olen 170cm pitkä. Tänään painoin alle 83 kg. Enkä ole pitänyt tätä mitenkään eríkoisena rääkkinä. Olen syönyt hyviä ja maittavia aterioita. Enkä ole kärsinyt nälkää.

Muistakaa: Hiljaa hyvää tulee!!

4. juhaa

Saadut tykkäykset:
    7
    Tiedot peräisin ihan etiketeistä.

se ei varmaan ollut syy

5. juhaa

Saadut tykkäykset:
    7
    Niinhän nämä low-carbit ovatkin muutettuja ruokailutottumuksia :)

Aamulla juustoa ja pekonia, munaa ja vettä. Iltapäivällä rasvaistalihaa tai jotain muuta, kalaa, rasvaa ja kasviksia ja päivällä vaikka lisää. Ei makaroonia, perunaa, leipää, sokeria.

Jos saman voin tehdä 4kk:ssa niin teen ennemmin niin :)
    Nälkää ei tarvitse kärsiä yhtään.

6. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Olet oikeassa. Pyörähdin tuossa nopeasti kaupan kautta ja tsekkasin nuo etiketit. Jostain syystä minulla oli mielikuva, että varsinkin Pepsi Maxissa oli vähän kaloreita mutta paljon hiilihydraatteja ja että nuo Lightit on yleensä noin. Kuten sanoin niin en pidä noiden mausta joten etikettejä ei ole tullut katsottua muuta kuin parista hyvänmakuisesta lightistä kuten 7UP. Muutin tuon aiemman viestin ettei tule muille väärää tietoa.

Peruna on pelkkää höttöä eikä sisällä juuri mitään tärkeää. Makarooni samoin.. Miksi pitäisi syödä tavaraa josta ei ole hirveästi mitään hyötyä ja minkä voi helposti korvata huomattavasti hyödyllisimmillä ruoka-aineilla? En myöskään ymmärrä tätä vähärasvaista hömpötyspaskaa. Rasva on terveellistä kunhan osaa välttää ns. vääriä rasvoja. Kalasta olen samaa mieltä ja hedelmistä. Nakkaa nuo vähärasvaiset systeemit helvettiin ja opettele välttämään vääränlaisia rasvoja.

Saman voi tehdä parissa kuukaudessa kun tietää mitä tekee. Olet vieläkin ilmeisesti hieman pulleassa kunnossa jos vertaa pituuttasi ja painoasi? Itse olen 180cm pitkä ja painan 74kg tällä hetkellä. Olen laihduttanut alle kuukaudessa noin 8kg. Lisäksi en ole nähnyt nälkää kuin unohtaessani syödä ja en ole tehnyt muuta muutoksia ruokavalioon kuin jättänyt nuo makaroonit sun muut paskat pois.

7. IsoArska

IsoArska Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Aamen. Kunhan vaan ihmiset tajuisivat unohtaa tuon 90-luvulta tulleen vähärasvaishömpötyksen. Tekee joka kerta pahaa, kun näkee selvästi ylipainoisen keski-ikäisen tädin lappamassa "light"-tuotteita koriin, jossa puuttunut rasva on korvattu kunnon annoksella sokeria. Syökää kalaöljyä, rypsiöljyä ja pellavasiemenöljyä.:thumbsup:

8. Pukkila

Pukkila Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyse onkin painon hallinnasta. Noilla keinoin paino tulee takaisin heti kun dieetti loppuu. Parempi muuttaa ruokailu tottumukset ja pysyä kevyenä. Siis tähtäin pitkälle eikä jojo ilmiötä.

9. juhaa

Saadut tykkäykset:
    7
    Itse en niin välitä Cola Lightista, enkä Pepsi MAX:sta verrattuna kunnon sokeri colaan, mutta tuo Pepsi MAX Cool lemon on mielestäni hyvää, samoin myös mainitsemasi Pommac Light (0.1g/100ml). Nuo sitten ovatkin pääjuomat, maustetut vichyt menevät myös.

-----

Itse olen nyt ollut ~4kk low-carbilla ja painoa on lähtenyt ~15kg. Karkkia ei tee oikeastaan mieli yhtään ja nyt kun maistaakin jotain karkkia, niin maistuvat aika ällömakeilta. Ainoa karkki mitä on tullut syötyä enemmän on Tummasuklaa, varsinkin Reilunkaupan tjsp 70% kaakaota ja Maraboun 70% suklaa. Marabout ovat 100g:n painoisia levyjä ja hiilareita siitä löytyy 33g/100g eli suht huoletta voi vaikka koko levyn syödä. Lindtin ~90% suklaat eivät mene alas ovat liian tummia makuuni. Jos taas tekee mieli jotain suolaista naposteltavaa, niin suolapähkinät, mantelit ja sen semmoisia.

edit: Jos roskaruokaa tekee mieli, niin eikun Kebabbi paikkaan syömään tuplalihakebab, jossa siis vain lihaa, soossia ja salaattia. Herkullista.

10. juhaa

Saadut tykkäykset:
    7
    Näinhän se tietysti on, mutta ei itselleni ole ainakaan toistaiseksi ollut yhtään ongelmaa olla low-carbilla, joten voihan sitä ruokavaliota pitää vaikka lopunelämäänsä :)

11. Pukkila

Pukkila Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Tummasuklaa on minunkin heikkouteni. Varsinkin hyvän konjakin kanssa. :OI

Tavoite laihdutuksessa: Jouluksi 80 kg rikki. Ensikesään mennessä 75kg. Eli maltilla mennään. Kukin tekee tietysti niinkuin hyväksi näkee. :thumbsup:

12. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Juuri niin, kyse on painonhallinnasta. Ja se ei noilla vähärasvaisilla paskoilla onnistu, ainakaan minulla. Rupeaa vain vituttamaan kun syö sellaista höttöä. Minullakin tekee IsoArskan kanssa pahaa katsoa kun eukko rahaa välillä kotiin jotain vähärasvaista sontaa mikä maistuu pahalle ja on muutenkin täyttä kuraa. Miksi luulet, että vähähiilarinen ei ole pysyvä muutos? Minä syön ihan samaa safkaa kuin sinäkin paitsi en noita makarooneja sun muita höttöpaskoja. Ajattelin kyllä syödä myös näin jatkossa, mutta valitettavasti monessa paikassa ei ole mahdollista syödä vähän hiilareita.

Kuulostaako tämä pahalta:
    - Aamulla kun herään niin keitän kahvit ja paistan muutaman kananmunan.
    - Päivällä kun on nälkä paistan pihvin tai käyn kebabilla (eli siis kebab lihaa ja salaattia, ei sitä pizzapohjaa mihin se on kääräisty) tai syön lohifileen tai syön kalkkunasuikaleita jne. Jotain lihaa kuitenkin. Siihen sitten salaattia jos jaksaa tehdä. Tähän mukaan vaikka lasillinen maitoa.
    - Illalla sitten jos tekee mieli herkutella niin hakee vaikka 7UP Lightiä ja vetäsee muutaman palan tummaa suklaata.
    - Illalla jos oikein hiukoo niin duunaa ruisleivän johon pistää väliin kinkkua, kurkkua ja salaatinlehtiä. Eikä mitään vähärasvaista millin ohutta roskakinkkuoksetusta.

Tuossa voi sitten tehdä pieniä variaatioita ja itse käynkin joskus aina esim. hesessä vetämässä kerroshampparin tms. Se ei paljoa persettä minulla heiluta eikä ketoosiin tunnu vaikuttavan. Tämä on siitä hyvä homma, että voit syödä oikeastaan niin paljon kuin huvittaa kunhan et ylitä tiettyä hiilarimäärää. Hiilarimäärä säätelee myös hyvin sitä kalorimäärää. Normaali ihminen kyllä kuluttaa päivässä yli tuon mitä minäkin syön.

Ainoa mikä tässä harmittaa on se, että joskus sitä kaipaisi tuohon lihan viereen jotain spagettia tms. mutta ei se syöminen ole kuin 5min pakollinen homma siinä ettei vatsa kurni. En muutenkaan jaksa panostaa päivittäiseen syömiseen niin hirveästi. Sitten on erikseen nämä 100e illalliset ravintoloissa kun mennään oikeasti nauttimaan ruuasta. Silloin ei voisi vähempää kiinnostaa hiilihydraatit tai kalorit. Elämähän siinä menee pilalle jos pitää aina miettiä, että pysähtyykö tämä laihtuminen nyt päiväksi. Harva ihminen sitä lihoo takaisin entisiin mittoihinsa jos kerran vetää raflassa vähän epäterveellisemmin.

Tässä lowcarbissa on se huono puoli, että monesta tuppaa laihtumaan ns. liian nopeasti mikä ei ole kropalle kauhean terveellistä. Jostain luin (mutua taas), että 5kg kuukaudessa olisi vielä terveellinen määrä. Joten tämä 8kg 3 viikossa on vähän rajusti ilmeisesti ;)

13. Nice Guy Eddie

Nice Guy Eddie no more mr. Nice Guy Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    6
  14. steffe79

steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    Ja tuosta kahdeksasta kilosta nestettä on suunnilleen puolet. Puhdasta rasvaa tuosta 3-4 kiloa. Kuukaudessa on muutenkin terveellistä laihduttaa hieman alle kilo per viikko. Ellei nyt siis ole aivan järkyttävästi ylipainoa, jolloin alkurysäys on tietenkin suurempi. Eikä se laihtuminen pysähdy, jos kerran viikossa herkuttelee kunnolla. Mutta ei sillonkaan tehdä aivan järkyttäviä ylilyöntejä (kuten vaikka 600g sipsiä, kolme pizzaaja neljä litraa kolaa). Tietenkin jos vetää Jorse-tahdilla pyttäriannoksen joka toinen päivä "iltapalaksi", niin se on sitten toinen juttu.

15. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Jep, tänään kyllä hieman repesi kun piti juhlistaa avokin tj0 tapahtumaa duunistaan kun loppuu. Pancho Villassa iso pekonihamppari, alkuruuaksi kanankoipia (=hornetteja) muutama ja Makuunista pieni irtokarkkipussi mukaan. Ketoosi kolisee kyllä komeasti helevettiin, mutta maanantaina sitten taas kananmuna kuurilla eteenpäin :)

Muutaman viikon päästä sitten vuosipäivä juhlistus.. tuleekin pitkän kaavan kautta rafla ja pjerkeleen kallis lasku...

16. Gigu

Gigu Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kalja on itselläni ainakin selkeäst sei pahin juttu. Mahaa tulee, mutta paino ei nouse niinkuin pitäisi. Samalla tulee syötyä helposti kaikkea skeidaa ja valvottua. Salilla ei jaksa käydä ainakaan krapulapäivänä ja usein sitä seuraavanakin tulee passattua tai ei tule väännettyä kunnolla.

Aika monella täällä tuntuu olevan aika "äijämäiset" asenteet ja en kaikkea kyllä allekirjoittaisi. Liikunta on kuitenkin tärkeä työkalu painon hallinnassa, mutta ei sekään auta jos syö mitä sattuu. Ahkeraan urheileva voi kuitenkin syödä melko paljon enemmän hyvyyksiä kuin vain olemalla laihduttavat.

Itse kyllä kuulun tähän joukkoon kellä painon nosto tuntuu olevan vaikeampaa kuin painon pudotus.. Liha ei tunnu tarttuvan vaikka kuinka söisi ja rautaa heiluttelisi.

17. Pukkila

Pukkila Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0

Tuolla aamupalalla en todellakaan polkisi fillarilla töihin(Yli 25km).
    Päivällä kaipaisin enemmän kyllä kasviksia antamaan monipuolisuutta ja ne perunat ym kaltaiset antamaan maun monipuolisuutta. Ja pitäähän sitä pyöräillä myös kotiin. Tosin eihän tuota pyöräilyä ole joka päivä. Tilalla muuta liikuntaa. Vähärasvainen ja mauton ei ole todellakaan synonyymeja keskenään. Eiköhän se ole ruuan valmistuksesta kiinni. Ja maku tottumuksista. Itsestäni rasvainen maistuu pahalle.

En tosin tunne tota Atkinsonin dieettiä sen tarkemmin, mutta kuullostaa aika yksipuoliselta. Jaksaako sitä useita vuosia ja onko elimistö saanut kaiken tarvitsemansa aineet. Minä kannatan monipuolisuutta.

Ja minulla ei ole ton laihdutuksen kanssa kiirettä. Olen jo keski-ikäinen ja laihdutus sai alkunsa kun noi verenpaineet ja kolestrolit nousivat korkealle. Lääkäri rupesi jo kirjoittelemaan lääkemääräyksiä. Sanoin hälle, että yritän muita keinoja. Nyttemmin ei ole enää puhuttu lääkkeistä ja lääkärikin on tyytyväinen.

No jokainen tekee kuitenkin itse päätöksensä ja minä vain toin oman kantani asiaan. Siis tsemppiä vaan itsekullekin. :thumbsup:

18. Nice Guy Eddie

Saadut tykkäykset:
    6
    ei saatana mitään perunoita. Peruna on perseestä. Siis oikeesti, mitä järkee on pilata ravintoarvoiltaan mallikas ateria jollain perkeleen perunalla, minkä ravintoarvo on mielestäni aivan olematon..tärkkelystä eikä juuri muuta. Lihaa ja monipuolisia kasiviksia (esim palkokasveja). Koittakaa nyt piru vie herätä oikealle vuosisadalle Perunan tilalle vaikka sitten tummaa riisiä.

19. Pukkila

Pukkila Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuorineen keitetyt perunat ovat ravintoarvoltaan aivan hyvät. Ja kun ne on vielä omassa maassa kasvatetut, niin hintakin on sopivalla mallilla.

20. Nice Guy Eddie

Saadut tykkäykset:
    6
    vitamiinit saadaan purkista ilman turhia tärkkelyksiä. Sitä paitsi, ei tarvitte suota kuokkia :p