Laser UST tykit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana odex, 19.10.2020.

  1. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 718
    Saadut tykkäykset:
    1 285
    Itselläni on tuolla Marantzin Audysseyllä korjattu Atmos ja en ole kyllä hullua hurskaampi.
    Melkein toivoisin vanhaa aikaa, kun laitoin yhden pykälän kovemmalle jotain kaiutinta. Miltä nyt kuulostaa?
    Eikä televisio ole säädetty kuin "näyttää omasta mielestä hyvältä" , mikä nyt suoraan tarkoittaa, että on ihan päin helvettiä.
    Mutta, kun sen levyn laittaa kelkkaan ja vajoaa sohvalle, niin elämä harvoin voi olla parempaa.
     
  2. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 882
    Saadut tykkäykset:
    168
    Ideana tuo on hyvä, mutta kolorimetri pitäisi varmaan olla erikseen ostettavissa? Isot televisiot ovat korvanneet monessa kodissa projektorit, joten niiden hinnat ovat nousseet hurjasti. Kun projektorien valmistusmäärät ovat telkkarien verrattuna pieniä, laitteen hinta täytyy painaa väkisin alas tinkimällä ominaisuuksista. Integroitu kalibroitu kolorimetri nostaisi UST-projektorin hintaa varmaan sen verran, että hinta ei olisi enää houkutteleva. UST-projektori ostetaan usein telkkarin korvaajaksi ja sitä katsotaan usein vaihtelevassa valaistuksessa, jolloin kalibrointi pitäisi tehdä uudestaan, kun esim. valot sammutetaan.

    Kuten tässäkin keskustelussa on tullut esiin, moni katsoo tyytyväisenä kalibroimatonta kuvaa. Itsekin toimin niin parin vuosikymmenen ajan. Kalibroinnin jälkeen on ollut helpompi keskittyä itse elokuvan katseluun, kun ei tarvitse miettiä, miksi kuva näyttää liian haalealta/tummalta tai miksi näyttelijöiden ihonväri näyttää välillä oudolta. Se on tietenkin pitkään kestäneen elokuvaharrastuksen haittapuolia, että kuvassa alkaa huomaamaan puutteita paljon helpommin kuin harrastuksen alkupuolella. Muistan vielä ensimmäiset HD videotykit, joiden kuvanlaatu oli nykypäivän tykkeihin verrattuna varmasti ihan surkea, mutta silti niidenkin kuvaa katsottiin tyytyväisenä. Harmaata mustaa yritettiin parantaa harmaalla valkokankaalla, mutta kalibrointi ei käynyt edes mielessä :)

    Kalibroinnista on sekin etu, että halvemman mallin projektorista voi saada kalibroimalla parempaa kuvaa ulos kuin huomattavasti kalliimmasta vastaavasta projektorista. Jotkut varmaan kuvittelevat, että kun ostetaan vaan mahdollisimman kallis projektori, sen kuvaa ei tarvitse säätää mitenkään. Telkkarit ovat eri asia, koska ne voidaan kalibroida jo tehtaalla. Projektorin kanssa ei voi mitenkään aavistaa olosuhteita, valkokangasta ja lampun himmenemistä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.06.2023
    nepa tykkää tästä.
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Eilen illalla katselin taas vähän erilaisia pätkiä erilaisista elokuvista.
    Jummijammi, että tuota kirkkautta rittää. Pimeässä voisi hyvin käyttää filtteriä, joka leikkaa vähän kirkkautta ja saisi sillä tummempaa mustaa.
    Se sama ikuisuusilmiö, mikä 16:9-kankailla aina vaivaa, alkoi vaivaamaan taas eli tummat palkit leffojen ylä- aja alalaidassa.
    Siirsin sohvaa vähän lähemmäksi kuvaa ja mietin, että jos nuo palkit saisi peitettyä jotenkin, niin ei tuota mustaa tulisi käytännössä ajateltua ollenkaan, kun kuva peittää ison osan näkökentästä. Varsinkin kauempaa katsottuna tummissa kohtauksissa silmä lähtee aina tutkimaa noita tummia palkkeja ja vertaamaan niiden tummuutta muuhun kuvaan. Aiemmalla tykillä ei cinemascope-kankaalla ollut moista haittailmilötä.

    Tykin dynaaminen kontrasti toimii hyvin, mutta mielestäni se voisi toimia vähän eri tavalla. Hitsi, kun tuossa olisi jotain asetusvaihtoehtoja. Tuo nimittäin saa tummennettua kuvaa todella paljon ja musta menee oikeasti todella tummaksi. Mutta projektori käyttää sitä vain (tai näin olen tulkinnut), kun kuva on kokonaisuudessaan melko tumma. Kirkkaat kohdat kuvassa nostavat mustan tasoa. Huomasin tuon selkeästi eilen, kun katselin LOTR: Kuninkaan paluun alkua. Alussa tulee leffan nimeä ja ohjaajaa ymsjne. Ja aina välissä kuva käy mustana.
    Kuvan tummenemisen noiden välissä huomaa selkeästi. Kokeilin myös sellaista, että elokuvan nimen ollessa ruudulla laitoin tykin kontrastin nollaan, jolloin ruudulla ei ollut kuin mustaa. Kuva meni kokonaisuudessaan melko tummaksi. Aloin sitten hiljaa nostamaan kontrasia ja jossain vaiheessa tuo dynaaminen kontrasti iskee päälle siten, että taustan musta alkaa nousemaan harmaaksi. Tuohon vain ei ole sellaista selkeää kohtaa - tai ainakaan en löytänyt - missä kuva olisi ollut vielä kirkas ja tausta musta. Tietenkin myös se vaikuttaa, että kirkas teksti muutenkin valaisee huonetta ja nostaa mustan tasoa. Sekin on nähtävissä. Mutta tuo dynaaminen kontrasti nostaa mustan tasoa jo ennen kuin kontrastia on nostanut niin korkealle, että huoneen valaistus vaikuttaisi. Tuon huomaa helposti, kun käyttää toimintoa päälle ja pois.

    Hankala homma, kun itselle tuo tumman toisto on aina ollut niin penteleen tärkeää. Monissa elokuvissa tuo ei ole ollenkaan ongelma ja monet tummat kohtaukset tykki hoitaa kyllä hienosti. Sitten on joitakin elokuvia, joissa kyllä tulee oledia ikävä.
    Ymmärrän kyllä Formovien mustan kehut verrattuna tähän, mutta sitten taas kun lukee netistä ko. tykistä, niin hyvän mustan lisäksi ei ole oikein mitään halua laittaa sitä. Ei ole pelkkää onnellisuutta sen tykin omistajien elämä.

    Mutta tosiaa nuo tummat palkit. Mietin vähän, että saisikohan tuohon tykin linssin eteen mitään maskia tehtyä. Vai onkohan niin, että niin tarkkaan tuota ei voi rajata ja maskin raja ei ole kuvassa tarkka. Pitää jollain paperilla kokeilla. Siksi linssin luo eikä kankaaseen, että alr-kangas on erikoiskangas enkä vahingossakaan halua sitä pintaa vahingoittaa. Netissä porukka on saanut pinnan rikki jo vähän kovemmin pölyjä pyyhkimällä.

    Ja siihen kalibrointiin palatakseni, niin sillä eli mittarilla toki juuri saisi testattua tuota tumman pään toimivuutta paremmin kuin omilla silmillä.
    Latexii, pitää tarkistaa tuon x-riten mittarin malli, kun en tarkkaa muista. Onko väliä sillä onko mittari Pro vai Pro Plus?
     
  4. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 179
    Saadut tykkäykset:
    589
    Tykkikäytössä ei väliä. Plus tukee korkeampia lumen -arvoja, eli sopii hyvin myös näille yli 1000nits telkuille.
     
    nepa tykkää tästä.
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    En googlella enkä rikkinäisellä searchilla löytänyt erillistä kalibrointiketjua, joten kysyn tässä.

    Olen aina kokenut D65:n vähän turhan lämpimäksi. Toki voidaan väittää, että se on oikea, jos sitä käytetään leffanteossa, mutta kuitenkin omaan silmään se vain on ärsyttävän lämmin.

    Onkohan muut käyttäneet jotain muuta värilämpötilaa tai olisiko suosituksia, mitä käyttää, jos haluaa vähän viileämmän? Voisin siihen tehdä sitten kalibroinnin. Valkotasapainon säätäminen menee helposti vanhasta tottumuksesta, vaikka eri softa onkin, kun perustoimenpidehän tuo on. Nyt vain lopputulos on omaan mieleen vähän turhan lämmin. Sama oli myös OLEDissa, jossa kuitenkin pakkokatselin itselle liian lämmintä kuvaa.

    Toinen juttu liittyen Chromapureen. En saa värejä säädettyä, vaan tulokset ovat ihan mitä sattuu. Vaikuttaako Chromapuressa mitkä asiat tuohon värien säätämiseen? Ainakin valkoinen 100% pitää mitata ensin (virhe noin 1%). Sen jälkeen olen mitannut kullekin värille 100% saturaation ja sen jälkeen tehnyt säädöt 75% saturaatiolla käyttäen 75% väriä testilevyltä. Vaikuttaako Chromapuren alkuasetuksista tehtävä prosenttivalinta tuohon? Olen valinnut 75%.

    Nyt lopputulos on se, että tykin säädöt eivät edes riitä säätämiseen, vaan välillä värin kirkkaus on nollassa ja siihen Chromapure ilmoittaa, että on silti liian kirkas ja samalla saturaatio on täysillä ja siihen ohjelma ilmoittaa, että on liian pieni. Ja hue ihan viturallaan.
    Olen netistä katsonut Chromapurelle ohjeita ja tietenkin ohjelman oman manuaalin lukenut, mutta ei apuja. Teen, kuten neuvotaan, mutta varmasti jotain teen väärin. Vuosia sitten, kun viimeksi aikanaan kalibroin vanhaa tykkiä, niin en muista tällaisia ongelmia, vaikka silloinen ohjelma oli sekavampi käyttää. Kävi mielessä, että jos kokeilisi myös tuota vanhaa ohjelmaa ihan siltä varalta, että ei olisi mittarissa vikaa.
     
  6. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 179
    Saadut tykkäykset:
    589
    Tarkennatko vähän miten lähdit tuota kalibrointia tekemään ? Ja oletetaan että pelaat siellä Rec709 SDR alueella ? Eli teitkö ekaksi kirkkauden ns. raakasäädön niillä vilkkuvilla palkeilla jonka jälkeen tuon perus 2 pisteen säädön (30-70 /30-80 tai 30-100 tai mitä sitten valikoikaan. Itsellä tais olla 30 ja 80) ja miten tästä eteenpäin ?

    Itse olen tehnyt säädöt tuolla 75% (rec709 sdr) Tämän jälkeen tarkistanut tuon säädön 25% / 50% / 75% / 100% välillä. (liekkö tuo oli nimeltään joku 5-point mittaus) ja sitten vielä vähän hienosäätänyt tarvittaessa. Mutta niin että tuo 75% on parhaiten kohdallaan ja joissain muissa sallinut pientä heittoa.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2023
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Joo, rec709 sdr nyt aluksi. Sen jälkeen kokeilen tuota bt2020:aa, kunhan saa rec709:n eka kuntoon.
    Ihan ensin säädin kontrastin ja kirkkauden kuntoon noilla vilkkuvilla palkeilla. Niissä nyt ei ollut säätämistä (myöhemmin tulevaa pientä kontrastisäätöä lukuunottamatta), kun ne oli jo aiemmin tullut laitettua kohdilleen.

    Sitten 20/80 valkotasapainon. Jonka jälkeen säädin tuota välillä 20-100, jotta sain alle 2% virheen koko matkalle. Pienemmäksikin virheen kyllä saisi, mutta kunhan kerran saisi koko homman myös värien kanssa läpi, niin voisi sitten hienosäätää toisella kierroksella, jos on tarvis.
    Tuossa valkotasapainon säätämisessä huomasin myös, että punaisen värin kirkkaus ei riitä 80%:n valkoisella tehdyn säätämisen jälkeen enää 100%:n valkoisessa, vaan kontrastia piti tiputtaa pari pykälää ja säätää sitten valkotasapainoa koko matkalla vähän uusiksi.

    Lopputulos on se, että 20-100 kirkkaudella valkotasapaino on oikein hyvä ekaksi kierrokseksi ja virhe alle 2%. Tummassa päässä virhe toki sitten kasvaa ja tarkoitus olisi sitä yrittää saada säädettyä vielä vähän paremmaksi.

    Kuitenkin kuva on vähän turhan lämmin omaan makuun. Tosin valkoinen näyttää yhtä lämpimältä kuin OLEDissa, jossa kuva oli jo boksista otettuna niin lähellä oikeaa, että netissä ei edes suositeltu säätämistä, joten sinänsä valkoisessa ei varmaan mitään väärää ole. Aikalailla yhtä lämpimältä kuin tykin movie-asetuksella oletuksena tai käyttämällä lämmintä valkotasapainoa.

    No seuraava askel oli sitten säätää värejä cms:llä. Ja tässä tulee se ongelma. Alkumittaus pitää tehdä 100% valkoiseen ja sen jälkeen kullekin värille 100% saturaatiolla. Ja sen jälkeen vaihtaa Chromapuren cms-moduulissa saturaatio 75%:iin ja 75%:n saturaatiovideolla säätää yksittäiset värit kohdalleen. Mutta siis tässä kohtaa menee jotain väärin, kun tykin cms-säädöt eivät muka riitä minkään värin kohdalla. Kokeilin säätöä myös 100% saturaation asetuksella ja videoilla, mutta lopputulos oli sama.

    Huomasin, että jos laittaa 75%:n saturaation videon, mutta jättää Chromapuren 100%:n tilaan, niin tykin säädöt riittävät hyvin, mutta lopputulos on sitten ihan mitä sattuu.

    Mietin myös, että jos mittari ei näytä oikein, mutta toisaalta valkotasapaino on aika lähellä sitä, mitä netissäkin on julkaistu, joten tuskin siitäkään on kyse.

    edit: netissä kuitenkin kehutaan, että tykin cms-säädöillä saa kuvan täysin oikein säädettyä rec709:lle, joten tykissä ei pitäisi ongelmaa olla. Ellei sitten jokin maanantaikappale ole sattunut.
     
  8. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 179
    Saadut tykkäykset:
    589
    Onkos tuossa tykeissä mitä säätöjä väreille ? Lähinnä voiko siinä säätää esim. punaisen osalta hue / saturation / brightness arvoja ?
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Juurikin nuo.

    edit: Ja niissä ei nyt säätövara muka riitä säätämiseen. Mietin, että eikös Chromapure käytä tuota 100% valkoista tuossa, minkä pohjalta sitten värit säädetään? Kun tuntuu, että jokaisen värin brightness on se, jossa on eniten ongelmia. Että tuleeko tuo valkoinen sitten oikein mitattua tai jotain muuta ongelmaa siinä...

    edit2: pitääpä yrittää tänään mitata tuota kirkkautta vielä. Tehdä vaikka siten, että laskea itse kunkin värin kirkkaus tuosta valkoisen kirkkaudesta ja yrittää saada siihen lukemaan säädettyä, vaikka se ohjelman mukaan olisikin väärä. Pitää vielä myös katsoa, että nuo saturaatiovideot väreille ovat nyt oikeat. Etten vahingossa käyttänyt jotain väärää...
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2023
  10. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 179
    Saadut tykkäykset:
    589
    Jos menen Calmanin default arvoilla (käytän itse Calman -softaa) niin 75% on se värien saturaatioarvo.

    Tässä omassa Calmanissa se kulkee Stimulus -nimellä ja se on tosiaan 75 defaulttina. Valkoinen haetaan 100% JA 75%, värit (r,g,b,c,m,y) menee myös 75%. Eli tähän tyyliin

    [​IMG]

    Tuo ^ kun on saatu kohdilleen niin sitten tulee vielä eteen tuo (alla oleva) saturation sweeps jossa voi mennä 25% välein tai 20% välein.

    [​IMG]

    Onko Chromapuressa mahdollisuus saada noi sweepit käyttöön tai oletko testannut ?

    Itse olen siinä käsityksessä (jostain lukeneena) että tuo 75% olisi tärkein koska iso osa materiaalista sijaitsee sillä alueella, eikä niinkään 100%. Ja se että saat 100% kondikseen niin ei kerro kuinka tikissä 50% välttämättä on (kuten ylläolevasta kuvasta voit havaita)
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Tuolle 75% saturaatiolle haluaisin säätää, mutta olen kokeillut myös muita, koska jotain ongelmaa tuossa hommassa nyt on.
    Noista sweepeistä en tiedä vielä. Pitäisi saada ensin tuo 75% saturaatio säädettyä noille väreille, mutta jokin tuossa mättää.
    Vielä on ole ehtinyt kokeilemaan, mutta tosiaan ajattelin siten tehdä, että en katso noita Chromapuren virheitä ollenkaan, vaan lasken käsin tuon kirkkauden ja sen jälkeen säädän saturaation, huen ja kirkkauden oikeisiin lukemiin välittämättä virheestä. Jos edes noinkaan onnistuu.
    Käytännössä katson siis xyY -lukemat kohdalleen kullekin värille.

    Voisikohan tuossa olla virhe meikällä, että olen mitannut 100% valkoisen ja tuo ohjelma luulee, että se on 75%...
    Toisaalta ohjelmassa valkoisen kohdalla ei lue kuin white, mutta värien kohdalla on perässä myös saturaatioprosentti riippuen siitä, mitä saturaatiota mitataan/säädetään. Enkä ole kyllä varma onko tuossa Chromapuren levylläkään edes 75% valkoista.
    Mutta pitääpä tutkia. Pitää melkein laittaa kyssäriä Avsforumin Chromapure-ketjuun tuosta...
     
  12. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 179
    Saadut tykkäykset:
    589
    Ainakin tuossa avsforumilta saatavilla olevasta levystä löytyy noi chromapuren 75% ja 100% värit.

    [​IMG]
     
    nepa tykkää tästä.
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Juu, värit kyllä löytyy sekä 75% ja 100%, mutta jotenkin muistelin, että valkoisesta olisi vain 100%.
    Mutta tarkistanpas nyt heti. Olihan se siellä. Pitääpä tänään yrittää ehtiä illalla kokeilemaan tuota.

    Muuta säätöä on ollut nyt tuon Awolin kanssa, niin ei ole ehtinyt kuvaa säätämään. :)
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
  15. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 179
    Saadut tykkäykset:
    589
    Hyvä suunta. Siinä vaiheessa kun nattikontrasti siellä 5000:1 ja lumenit 3500 niin ostohousut jalkaan.
     
    nepa tykkää tästä.
  16. Lyijy

    Lyijy Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    97
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nepan kokemuksia seuraten tuli itsekin tilattua tämä awol2500 nothingprojektorista. Ja ainakin kokemukset tilaamisesta ovat hyvin samankaltaiset. Tilauksen jälkeen ei kuulunut viikkoon mitään, vaikka EU-varastolta piti tavaran liikkua 4-7 päivässä.

    Yhteydenoton jälkeen kävi ilmi, että jostain syystä Suomeen ei voikaan lähettää tavaraa suoraan EU:sta (bullshit sanon minä) vaan ovat tilanneet tykin Kiinasta ja se on tulossa parhaillaan euroopaan ilman seurantatunnuksia ”verotuksellisista syistä”. Ups-koodi minullekin on jo luotu, mutta se näyttää tyhjää, koska tykki ei ole vielä Euroopassa. No, katsotaan mitä tuleman pitää.

    Syy miksi tilasin tykin vaikka jännittelen sateenkaaria on, että malli on harvoja lähitykkejä, joissa yhdistyy alhainen viive pelitilassa sekä 3d. Heijastuspinta tulee olemaan ainakin aluksi valkoinen seinä, joten ilman hifistelyjä kuvanlaadun suhteen mennään.
     
    nepa tykkää tästä.
  17. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 639
    Saadut tykkäykset:
    132
    nepa tykkää tästä.
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Hyvä, että olit yhteydessä Awoliin tuosta. Tuota samaa näyttävät tekevän monen muun kanssa, jotka Eurooppaan ovat tykkiä tilanneet. Ilmoittavat, että tykkiä olisi Euroopan varastossa, mutta lähettävät sen kuitenkin Kiinasta. Tuo on kyllä miinusta, mutta kyllä se tykki sieltä kuitenkin perille tulee. Luulin muuten, että Nothingprojectorilla olisi ollut oma varasto Euroopassa, mutta ilmeisesti ei sitten kuitenkaan.
    Ja ainakin itsellä kävi siten, että tykki oli Euroopassa silloin, kun Awol lupasi, vaikka tuota matkaa Kiinasta Eurooppaan ei voinut seurata. Paska juttuhan tuo viive toimituksessa kuitenkin on.

    Awolilla on kyllä muuten ollut hyvää asiakaspalvelua. Muutamasta teknisestä asiasta olen kysynyt ja ovat ihan insinööreiltä asti vastausta kysyneet.

    Täytyy sanoa, että sateenkaaria en kauheasti ole normaalissa katselussa nähnyt. Valitettavasti 3d-katselussa ne näkyvät selvemmin. Mutta siinäkin vähän riippuen materiaalista. Yksi päivä kokeilin ihan muuten vain Autot 3 -leffaa kolmedeenä ja katselin puolet leffasta, kun 3d oli niin hienoa. :) Mutta sitten taas Gravityä kokeillessani näin vähän liikaa sateenkaaria, kun leffassa oli melkein vain pelkkää mustaa ja valkoista eli avaruutta ja avaruuspukuja/-aluksia. Mutta tarkoitus oli vielä kokeilla sitä uudestaan joku ilta. Ja tuossa huomasin sen, että jos keskittyy leffaan ja pitää katseen tasaisesti noin kankaan keskellä eikä heilu puolelta toisella, niin sateenkaaria ei näe. Autot-leffassa on nähnyt niitä yhtään, kun se on värikästä silmäkarkkia. Dunen ostin myös kolmedeenä ja pitäisi ihan pimeässä sitä vielä kokeilla. Päivänvalossa se ei toistaiseksi niin erikoiselta näyttänyt.

    Tilasitko samalla kolmedeelasit? Jos tilasit Awolin lasit, niin niissä kannattaa huomata, että lasien päällä olevasta napista saa vaihdettua vasemman ja oikean silmän paikkaa. Sama asetus on kyllä myös tykin valikossa, mutta jos usean henkilön kanssa katsoo 3d-leffaa, niin kannattaa jokaisesta lasista vielä itse tarkistaa, että oikea ja vasen silmä ovat oikein ja sanoa ihmisille, että eivät paina nappia. Tai sitten opettaa niille, että mitä nappi tekee ja, että silmien pitää olla oikein päin.

    Valkoinen seinä varmasti ainakin alkuun käy hyvin. Onko seinä kiiltävä vai matta? Itse ole miettinyt, että kiiltävällä heijastuspinnalla voi käydä siten, että pienestä heijastuskulmasta johtuen iso osa valosta heijastuu kattoon ja sieltä takaisin kankaalle. Matta toimii varmasti paremmin ja heijastaa valoa joka suuntaan.
    Sellainen pieni huomio, että ust-tykit ovat herkkiä sille, että heijastuspinta on tasainen. Että, jos tuntuu, että jotain kulmaa kuvasta ei saa juuri kohdalleen, niin vika ei välttämättä ole siinä, että tykkiä ei saisi säädettyä, vaan siinä, että kangas ei ole tasainen.

    Ja valkoisella kankaalla/seinällä kyllä kirkkautta tykissä riittää. Itsellä 0.6 gainin kankaallakin tykki on erittäin kirkas. Ja valkoisella saa siihen melkein sen puolet lisää. :)

    Tykkiin pitäisi tässä kuussa tulla Dolby Vision -päivitys, mikä testien perusteella toimii todella hienosti. Joten ei kannata alkaa mitään LLDV-kikkailuja enää tekemään HDFuryn yms. kanssa.

    No pitää odotella vielä testejä niin näkee, miten hyvä tykki on. Paljon laitoit hyviä kysymyksiä, joita olen miettinyt itsekin. Hinta on samaa luokkaa kuin Formoviella ja Awolilla aiemmin. Onko sitten kaikille osa-alueille parempi, tuskin, mutta odotellaan testejä.
    Mustan tasoahan näkee tuon laittamani testin mittauksista. Näyttää paremmalle kuin Awolissa.

    Noissa on kuitenkin aina niin monta muuttuja matkassa, että koskaan ei voi etukäteen sanoa. Vaikka mustan taso onkin parempi kuin Awolissa, niin kirkkaudesta ei kuitenkaan vielä tiedä. Ilmoitettu kirkkaus on vähän pienempi kuin Awolissa, mutta sen näkee vasta testeistä kalibroinnin jälkeen. Voipi olla samaa luokkaa Awol 2500:n kanssa, mutta jää toki 3500:n taakse.
    Jos nyt käytetään Formovieta yhtenä esimerkkinä, niin vaikka siinä musta onkin parempaa kuin Awolissa, niin kirkkaus on heikompi, kuva pehmeämpi ja todella paljon softabugeja ja hintaakin vielä paljon enemmän.

    Mutta se, mikä on hyvää, niin kehitys näyttää olevan aika nopeaa ja uusia hyviä tykkejä tulee varmasti tänä vuonna paljon markkinoille. Onneksi tuota Awoliakin kehitetään ja uusia ominaisuuksia tulee ja sitä kautta kuvaan parannusta. Musta toki voisi olla mustempaa, mutta kyllä kuva on muuten todella hyvä. Esimerkiksi tuota Dolby Vision -päivitystä kyllä odotan kuin kuuta nousevaa. Jo LLDV:llä on voinut kirkkauden (edit: eli siis kontrastin) vetää todella korkealle ja tuon päivityksen pitäisi vielä lisätä sitä. Tykki on hyvin eri laite kuin viime talven testeissä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2023
    aarno2815 tykkää tästä.
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Internetsissä oli tieto, että Hisensen natiivikontrasti ei olisi noin korkea, vaan se on dynaaminen kontrasti, kuten Awolissakin. Pitää odotella kunnon arvosteluja. Samoin muutamia muitakin vikoja tuotiin esille, mutta ihan samalla tavalla pitää niistäkin odotella arvostelut.
    En kuitenkaan ihan heti sokkona menisi tuota tykkiä tilaamaan.
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 272
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Hisensestä sen verran, että ei kannata ostaa. Alkuhype ei kestänyt.

    Mutta sitten Awoliin. Olen kalibrointiyrityksiä jatkanut. Kahdella eli mittarilla ja kahdella läppärillä. Hauskasti kaksi eri läppäriä antoi hieman eri tuloksia. Mistäköhän lie tuo voi johtua? Ei isoja, käytännössä virhemarginaalin sisään meneviä, mutta kuitenkin. Mittareissa ei lopulta ollut käytännössä eroa.

    Ongelmana on ollut lähinnä se, että joidenkin värien kohdalla luminanssi jää todella alhaiseksi, kun lähestytään 100%:n saturaatiota. Tietenkään tuolla täydellä saturaatiolla ei ole niin väliä, mutta tuota alhaisempaa luminanssia on joidenkin värien kohdalla myös 75%:n saturaatiolla. Olen monissa väreissä joutunut kirkkauden vetämään ihan tappiin asti. Mikä tuottaa hyvin erinäköiset asetukset kuin netissä jaetut. Toisten värien kohdalla kirkkaus taas riittää ihan helposti. Joten tuosta CIE-diagrammista ei nyt sitten tietenkään näe ihan täysin tuota totuutta, koska kirkkaus ei ole ihan kohdallaan.
    Yksi ongelma on ilmeisesti se, että vaikka laser dlp -projektoreissa riittää väriavaruutta, niin värien kirkkaus on välillä ongelmana. Samoin laserin aallonpituus aiheuttaa joidenkin mittareiden kanssa ongelmia. Ja huomasin myös sen, että oma ust alr -kangas aiheuttaa väreihin poikkeamia.

    edit: yksi asia, mikä voi vaikuttaa - pitää tuo vielä testata - on se, että käytin säätämisessä HCFR:n testikuvageneraattoria. Mutta, kun vertasin Chromapuren levyn keltaiseen, niin en ole varma tekeekö tuo generaattori nyt ihan saman väriset kuvat. Tuon pitäisi kyllä olla asetettu 16-235, mutta kun Windows, niin ikinä ei voi olla varma. Pitää tänään kokeilla vielä tuolla levyllä olevia testisaturaatioita.

    Mutta tällaisia tuloksia HCFR-ohjelmalla toistaiseksi. Chromapuren lisenssi on toiselle mittarille enkä ole ehtinyt sitä vielä vaihtaa, joten sillä on vielä mittaamatta.

    Pitää tänään yrittää jaksaa vielä säätää illalla. Ongelma on se, että pitää odottaa, että muut ovat nukkumassa ennen kuin voi koko kämpän pimentää, joten ei joka ilta jaksa valvoa. :D

    Varsinkin vihreä, punainen ja magenta menevät 100%:n saturaatiolla metsään. Mutta en tiedä onko se iso ongelma.

    Parempiakin tuloksia saa kyllä, mutta ajan puutteen vuoksi nämä ensimmäiset säädöt ovat nyt vain sellaisia, että näkee vähän, missä mennään. Pieniä askelia kerrallaan per ilta.

    [​IMG]

    Valkotasapainoa säädin vain sen verran, että sain virheen alle 2%:n jokaiselle mittauspisteelle. Tuota olisi voinut vielä hienosäätää, mutta ei ole nyt tarpeellista.

    [​IMG]

    Tässä päävärien suhteellinen luminanssi. Varsinkin tuo vihreä kyykkää pahasti. Punainen ja sininen ovat maltillisempia. Pitää yrittää vielä tykin chroma-säätöä kokeilla tuossa. Jos tuota vihreää ei suoremmaksi saa, niin ehkä sitten kokonaisuutena nostettua ylöspäin. Netissä oli, että pääväreille tuo luminanssi olisi tärkeä saada kohdalleen, vaikka sitten huen ja saturaation _pienellä_ kustannuksella. Joten pitää vielä tutkia. Tonea kokeilin myös säätää ja sillä sai vihreää paremmin kohdalleen, mutta kun se vaikuttaa kaikkiin väreihin, niin ei riittänyt aika ja hermot alkaa etsimään hyvää tasapainoa. Ehkäpä sitten joskus.

    [​IMG]

    edit: se vielä, että Dolby Visionin beta-testi on laitettu julkiseksi ja ajattelin osallistua. Joten seuraavaksi tykkiä päivittämään. :)
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2023