Juu harvassa ehkä tuollaiset valmiit tasot on , mutta tuollaisen leveän tason tekee vaikka soraharkoista.
Varmaan tason tekee, mutta ei soraharkoista laatikoita voi tehdä! Tuollainen TV-taso on aivan keskeneräinen...
Tosiaankin, aivan puskista tullut. Toivottavasti ei ole aivan feikkiä koko juttu... Mielenkiinnolla seuraan minäkin-
Facebokissa ilmoittivat tänään, että ovat itse kehittäneet uuden laser-teknologian. Tuo on kyllä sen laatuinen saavutus, että pitää oikeasti nostaa hattua, jos sellaisen noilla annetuilla spekseillä ovat tehneet. Sen enempää eivät tosin kertoneet. Kauhean hyvää kuvaa se ei anna, kun mitään tietoa ei kerrota. Jospa jossain vaiheessa saisi vähän lisää...
Lopeta tuo typerä yleistäminen. Käsittääkseni sinä et päätä millainen taso itse kullekin sopii ja millainen on valmis tahi keskeneräinen.
Laitoin NexiGon ennakkotilaukseen. Mukava tehdä vertailua Awoliin. Jompi kumpi lähtee sitten myyntiin syksymmällä.
Henkilö joka keräilee ja vaihtelee postimerkkejä on numismaatikko. Mikähän olisi sellaisen henkilön nimi joka kerää ja vaihtelee videolaitteita ? Videomaatikko ? Postimerkkeily- nimitystä vastannee Videolaitteilu ?
Home theater enthusiast? Itse kokeilemallahan löytyy se eniten itseä miellyttävä videotykki. 25v aikana itselläkin on ollut kymmenen videotykkiä. Tänä vuonnakin olen katsonut kotona elokuvia kolmella eri videotykillä Laser valonlähde tekee UST tykeistä houkuttelevan vaihtoehdon kun katsoo JVC:n tykkien hintoja. Perinteisissä lampputykeissä ongelmana on lampun kirkkauden muuttuminen. Yleensä tuhannen käyttötunnin jälkeen valoteho on laskenut jo huomattavasti. Tilasin just eilen uuden ääntä läpäisevän valkokankaan siinä toivossa, että saisi kuvaan hieman kirkkautta lisää. Ainakin testien perusteella gainin pitäisi olla parempi kuin nykyisessä diy kankaassa.
Tämähän se on se kotiteatteriharrastamisen suola ja kirous. OLEDista ei voinut juuri parantaa muuta kuin kuvakokoa suurentamalla, mutta tykeissä, kankaissa ja teatterihuoneessa on niin montaa asiaa, joita voi parantaa. Sen vuoksi pelottikin taas vaihtaa telkkarista tykkiin, kun takaraivossa tiesi sen, että se ei jää siihen ensimmäisen uuden tykin hankintaan. Ja seuraavaksi pitäisikin sitten alkaa kaiuttimia parantamaan... Ja olen kyllä ihan innoissani näistä uusista ust-tykeistä. Vähän samanlaista henkeä kuin aikanaan perinteisten tykkien kanssa. Uusia tykkejä tulee paljon ja ominaisuudet kehittyvät. Ja tuo laser-teknologia on kyllä yksi asia, mikä sai lähtemään taas tykkeihin mukaan. Hankalista lampuista pääsee eroon ja kuvan himmenemisestä. Sen lisäksi tosiaan valotehoa riittää mukavasti ja väriavaruuskin on mukavan laaja. Ja DLP:lle kivana etuna on se, että koska väripyörää ei ole, niin sateenkaarien määrä on vähentynyt erittäin paljon. Bomakerilla niitä näkyi satunnaisesti, mutta Awolilla ei juuri koskaan. Hyvä, jos kerran viikossa tai niinkään usein. Edes silmiä edes takaisin liikuttamalla niitä on vaikea nähdä. Mikä on sinänsä mielenkiintoista, koska tekniikka on molemmissa sama. En sitä hoksannut tuossa mainita, että tuo kickstarter-maksu maksetaan vasta, kun kampanja päättyy, mikä tässä tapauksessa on tämän kuun loppu. Eli tuota ennen maksun voi ottaa pois eikä yhtään senttiä menetä. Jos käykin siten, että tykki ehtii tämän kuukauden aikana jonkin nettisivuston testiin ja todetaan huonoksi.
Videotykeissä on monta eri osa-aluetta, jotka vaikuttavat katselunautintoon. Valoteho, natiivikontrasti, ansi-kontrasti, mustan taso, kuvan terävyys, värit, liiketoisto, tuulettimien melu yms. Jokainen tykki on jonkinlainen kompromissi eri osa-alueiden välillä. Itse olen vähän ihmetellyt sitä, miksi kotiteatteriharrastajat eivät yleensä kiinnitä huomiota kuvan optimaaliseen kirkkauteen ja suurta valotehoa pidetään hyvänä asiana vaikka pimeässä katsoessa liian kirkas kuva saattaa rasittaa silmiä. Suurempi valoteho auttaa toki siihen, että kuvaa voi katsella hämärässä valaistuksessakin. Elokuvainsinöörit ovat määritelleet ANSI/SMPTE 196M standardin elokuvateattereihin, jonka mukaan optimaalinen kuvan kirkkaus tulisi olla 16 FTL. Hyvin pimennettyihin kotiteattereihin suositeltu kirkkaus on 16-26 FTL.
Olin vähällä vastata kitkerästi mutta huomasin itse erehtyneeni. Filatelisti on tietenkin postimerkkeilijän oikea nimike. Aina ei omaan muistiin voi luottaa..
IMAXin teatterispeksit on (ainakin ollut) max 80 nitsiä ja Dolby Cinema 108 nitsiä. Nämä riittää kyllä pimeässä kotiteatterissakin. En täysin ymmärrä preferenssiä polttaa silmänsä rajuilla nitseillä, mutta makunsa kullakin. Kyllähän niitä sitten tarvitaan, jos katselu on sitä, että olohuoneessa vipattaa joku kuva ja valotkin vaihtelevasti päällä. Minusta nämä nitsit on uusi 3D, gimmick, jota ei niin tarvita. Mutta tämä sillä suodattimella, että olen nostalgikko ja jahtaan elokuvateatterimaista kokemusta.
Aika harvalla lienee täysin musta kotiteatterihuone, johon voi videotykin asentaa. Veikkaisin, että aika monella videotykkiharrastajalla on "Man Cave" luokan katselutila. Itse olen tullut siihen tulokseen, että HDR on tarkoitettu telkkareihin, joita katsotaan valoisassa tilassa. Videotykillä HDR ja SDR:n välinen ero jää aika pieneksi elokuvien kohdalla. Hyvällä UST tykillä ja ALR kankaalla ero on varmaan suurempi.
Kirkkauden osalta HDR:n ja SDR:n ero on mitätön, kun tykillä katsellaan. Oikeastaan riippuu ihan leffasta. Esimerkiksi Interstellar näyttää SDR:nä kirkkaammalta kuin Dolby Visionina. Mutta HDR:n (tai Dolby Visionin, jota itse käytän. Pakotan tavis hdr-leffoilla AppleTv:stä DV:n päälle, jotta tykki käsittelee tuota DV:nä) etu on siinä, että tykissä on paljon enemmän erilaisia valintoja kirkkaudelle (tone mäppäykselle) kuin SDR:n osalta. Toki SDR:n voidaan ajatella olevan täysin oikein mäpätty, joten moisia asetuksia ei tarvitse. Mutta tuo kuitenkin antaa hieman pelivaraa kuvan säätämisen kanssa. Oikeastaan tuo on tarpeellinen vain valaistussa tilassa. Pimeässä paras tila on se, joka toistaa enemmän oikein kuin muut tilat. Ja toki sitten väriavaruus on parempi ja bittisyvyys suurempi, jolloin ikäviä väriliukuja ei ole. Tykillähän ei mitenkään saa noita HDR:n kirkkaus"efektejä", kuten kirkasta aurinkoa yms. Aurinko on ihan yhtä kirkas sekä SDR:nä kuin HDR:nä. Itselle kyllä kelpaa hyvin myös Panasonicin soittimien HDR Optimizer, joka yhdistää SDR:ään bt2020 -värit. Ja noilla HDR-leffoilla saa yleensä myös pienen hyödyn suuremmasta resoluutiosta. Joka toki näillä feikki 4k -tykeillä ei ole niin iso etu kuin telkuilla, mutta pieni tarkkuuden parannus kuitenkin.
No, tarkennetaan, että kotiteatteritykillä. Yleisesti ottaen, kun puhun tykeistä, niin tarkoitan kotiteatterilaitteita. En kymmentientuhansien eurojen ja kymmenien kilojen painoisia erikoisvekottimia. Kotitykillä harvoin saa sitä yli 100 nittiä edes ja kun noita auringonvaloja ja muita efektejä tykitetään parhaimmillaan (tai pahimmillaan) usean tuhannen nitin kirkkaudella niin siinäpä sitä on tykillä hommaa.
JVC:llä ainakin ero on havaittavissa, koska HDR tilassa lamppua ajetaan täydellä teholla iris täysin auki. Laser tykkien kanssa tilanne varmaan vielä parempi, kun maksimivalotehoa voidaan säätää dynaamisesti laserin tehoa muuttamalla.