Ihan kiva tuota tykin kuvaa on katsoa, mutta olen silti miettinyt, että palaisin telkkuihin. Sata tuumainen telkku voisi olla hyvä kompromissi. Ihan yhtä iso kuva ei ole kuin 120 tuumaa, mutta laatu olisi paljon parempi. Saatan silti vielä tuota ennen kokeilla, että josko ust-tykeissä olisi tarjolla sellaista vaihtoehtoa, johon olisin tyytyväinen. Nykyinen tykki on mukavan kirkas ja värit loistavat ja nyt säädöissä tuon epsonin alr-kankaan kanssa tosi hyvä. Paitsi se mustan taso. Ei siitä vain pääse mihinkään, että kun välillä katselee tuota vielä myymättä olevaa 77" oledia, niin onhan siinä ihan mahtavan kolmiulotteinen kuva tuon kontrastin kautta. Mutta sitten taas tuo 77" on kyllä vähän turhan pieni. Mielenkiinnolla odottelen, että mitä uusia ust-tykkejä tänä vuonna tulee myyntiin. Tällä hetkellä ihan vakavassa harkinnassa on AWOL 2500, jolle on oma Nordic-kauppa tullut myös. https://www.awol.no/products Tuon softaa edelleen kehitetään eteenpäin ja ihan softan avulla ovat saaneet kontrastinkin tuplattua siitä, mitä se oli alunperin. Laser-tykeissä on se hyvä puoli ilmeisesti, että laseria voidaan aika hyvin softalla ohjata ja keksiä erilaisia (joillakin parempia, joillakin huonompia) keinoja parantaa kuvanlaatua ja kontrastia. Bomakerissakin on dynaaminen tila, jossa kontrasti paranee, mutta se vaikuttaa välillä väreihin (ei tosin niin paljoa, että se haittaisi). AWOLissa ovat ilmeisesti saaneet tuon tehtyä siten, että värit eivät muutu. AWOLin tykkeihin on myös luvattu Dolby Vision -päivitystä tälle kesälle. Ja mikä parasta, noissa on myös hyvä 3D, josta tykkään. AWOL on ilmeisesti itse kehittänyt tuota laser-tekniikkaa ja se ei perustu samaan ALPD-teknologiaan kuin DLP-tykit yleensä. Senkin vuoksi varmaan voivat vielä softan avulla tuota kuvaa parantaa. Eihän tuolla edelleenkään samaan kontrastiin pääse kuin vaikka JVC:n tykeillä, mutta kirkkautta on huomattavasti enemmän ja värit paremmat. Eräässäkin testissä kirjoittaja sanoi korvanneensa JVC:n huipputykin AWOLin tykillä, koska kuva on yleisesti parempi ja musta ja kontrasti ihan tarpeeksi hyvät, jotta niihin ei enää kiinnitä huomiota. Luulen, että iso osa tuosta parannuksesta tulee myös hyvästä alr-kankaasta. Toki, jos tässä pari kolme vuotta jaksaisi odottaa, niin varmasti ust-tykit yleisesti olisivat jo aika hyviä. Tietenkin on paljon kiinni myös siitä, että minkälaisen parannuksen tämän vuoden uusi ALPD-versio tuo. Melkein kaikki, kun käyttävät tuota teknologiaa, niin se yleisesti varmaan tuo rajat sille, miten hyvään kontrastiin ja mustaan voi päästä. Poislukien tietenkin AWOL ja muut, joilla on oma teknologia.
Mutta eikö se kehitys mene samalla lailla eteenpäin Oled-telkuissa? Pari kolme vuotta ja perus on 83-tuumainen ja kaikilla valmistajilla on 98 mallistossa ja sitten huipulla on jotain 110-120 tuumaista viisinumeroisella hinnalla?
Joo, menee kait sekin. Oledien hinnat vain ovat niin järkyttävän korkeita vielä, että 100 tuumaisen halpenemista saa odottaa. Pikaisella googletuksella halvin noin 100 tuumainen oled maksaa yli 20 000 euroa. Menee varmasti monta vuotta, että tuon kokoista oledia saa siihen 5000 euron hintaan, mitä qledejä nyt tarjouksessa. En kyllä itse jaksa odottaa, vaan ihan hyvin pärjäisin vaikka qledillä. Tai vaikka tykillä, jos tietäisin varmasti, että 100 tuumaisen oledin saisi kolmen vuoden päästä 5000 eurolla. Vaan enpä usko, että saa, kun monet 77 tuumaisetkin ovat vielä neljä tonnia. Tämä muuten on aiemmin mainitsemani TCL https://www.tcl.com/us/en/products/...class-4k-mini-led-qled-hdr-google-tv-98qm850g edit: isoja eroja tuohon nyt myynnissä olevaan TCL:ään. Esimerkiksi dimming zonejen määrä nostettu 192 -> 2300 ja kirkkaus (toki vain ilmoitettu) 2000 nit, kun myynnissä olevassa taisi mitattu olla siellä 600-700 nit. Mutta tuon töllön nähneet ovat kyllä kehuneet sitä erittäin kirkkaaksi. Hinnaksi on ilmoitettu tasan 10000 dollaria, mutta eiköhän se tuosta vuoden parin sisällä tipu siten, että tarjouksesta voisi viidellä tonnilla saada. Samoin Samsungilta on tulossa "halpamalleja" eli 10 000 euron hintaisia 98 tuumaisia. Ei ole lopulta edes kauhean paha hinta tuo nyt oleva Sampan 6000 euron tarjous. Tuo on kuitenkin jo erittäin hyvä töllö.
Muuton yhteydessä on tullut tarve päivittää tykki ust-malliin. Olen katsellut tuota Epsonin kehuttua EH-LS800 mallia, kunnes törmäsin tähän nepan viestiin. Mikäs tykki se tämä awol oikein on? Liian hyvää ollakseen totta? Tarkoittaako ”no color wheel”, että sateenkaaria ei ole mahdollista nähdä? Minulla on ollut useampi Epson juurikin tuon lcd tekniikan takia, jossa ei sateenkaaria. Tuossa awolissa olisi myös 3D, jonka puuttuminen iso miinus Epsonissa. Pystyyköhän tuolta tilaamaan Suomeen? Täytyy tutkia itsekin tarkemmin, mutta olen kiitollinen kaikista vinkeistä.
Laitoin tähän yhden revikan: https://www.projectorjunkies.com/awol-ltv-2500-full-review/ Tuolla lopussa olevasta videosta näkyy hyvin tykin hienot värit varsinkin tuossa akvaario-osiossa! Eiköhän tässäkin tykissä sateenkaariallergikot näe noita sateenkaaria. Siis erilliset laserit eri väreille eivät poista kokonaan ainakaan tuota ilmiötä. Aika makea tykki monilta osin, mutta musta on tummanharmaata. Minä katsoin tuota videota PCllä ja monitori on 4K. Olikohan tuo kauko taustavalaistu, katsoin tuon revikan niin pikaisesti (keskiyöllä!), että jäi tuo asia epäselväksi? Mielenkiintoinen tykki ja varmaankin tässä halvemmassa mallissakin riittää kirkkaus.
https://pro.sony/en_JO/products/4k-home-cinema-projectors/vpl-vz1000es Tuossa ois vähän parempi musta. Tuo oli joskus 3999€ Saksan audiomarkt -sivustolla myynnissä (käytettynä luonnollisesti)
Epsonin 800 kannattaa unohtaa. Kiinatykit voittavat tuon mennen tullen ja palatessa. No color wheel tarkoittaa sitä, että kun perinteisessä dlp-tykissä värit muodostetaan väripyörän avulla, niin tässä (ja muissa dlp ust -tykeissä) on käytössä jokaiselle päävärille oma laser. Mutta valo pitää silti heijastaa kankaalle dlp-piirin kautta yksi väri kerrallaan. Lopputulos on kuitenkin parempi kuin väripyörällisellä tykillä, mutta valitettavasti sateenkaaria näkee silti silloin tällöin. Itse olen niille todella herkkä, mutta liian paljoa en niitä ole Bomakerilla nähnyt. Jonkin verran aina välillä ja mieluummin olisin näkemättä ollenkaan, mutta parempi tämä on kuin perinteiset dlp:t. Mutta jos täysin sateenkaaritonta kuvaa haluaa, niin sitten lcd on ainoa vaihtoehto. Tuo Epson vain on äänekäs ja musta on harmaata. Awolin voi tilata suomeen Norjassa olevasta Awol Nordicista https://www.awol.no/ Tuo on toistaiseksi paras arvostelu tuosta tykistä. avsforumilla on pitkä keskustelu tykistä (ja sen isoveljestä 3500:sta), jos haluaa lueskella. Awoliin on tullut softapäivitys, joka nostaa kontrastia arvoon 2330:1. Tuo on juuri tuosta testistä otettu mitattu arvo. Eihän tuo vielä JVC:tä päihitä (siis JVC:n kalliita kattotykkejä), mutta alr-kankaan kanssa voi olla ihan ok kuitenkin. 3500-malli on kirkkaampi, mutta muuten käytännössä sama laite. Molempiin pitäisi tulla Dolby Vision -päivitys nyt kesän aikana. Ja tosiaan 3d on kuulemma todella hienoa. Varsinkin tuolla 3500-mallilla, jossa kirkkautta pisaa. Tuon Awolin suorana kilpailijana on pidetty Formovie Theater -tykkiä. Siinä musta on vähän parempaa, mutta muuten se ei pärjää. Kirkkaus ja tarkkuus ovat huonompia, ei ole 3d:tä eikä Dolby Visionia. Ja taisi tuuletinkin pitää isompaa ääntä. Ja olikohan vielä kalliimpikin kuin Awol. Ainakin Suomeen tilattuna. Itsekin saatan olla tuota Bomakeria päivittämässä parempaan kunhan vain saisi lisätietoa uusista tykeistä. Mitä oikeastaan odottelen, niin Awoliin Dolby Vision -päivitystä ja sen arvosteluja. Jos toteutus on hyvä, niin olisi kiva nähdä kuva omin silmin. Sitten on Hisense L9H, jota on nyt kesäksi luvattu. Sen pitäisi päihittää Awol joka suhteessa, mutta on varmasti myös hinnaltaan kalliimpi. Ja tälle vuodelle tuli uusi ALPD 5.0 -teknologia ja siihen perustuvia tykkejä pitäisi tulla testeihin kesän aikana. Joten varmastikin kesän jälkeen on enemmän tietoa siitä, että onko Awol edelleen se järkevin vaihtoehto vai olisiko joku noista uusista tykeistä parempi. Mitä itse kaipaisin, niin jos joku tykki tulisi, jossa valotehoa olisi yli 2500 lumenia, kontrasti yli 5000:1, 3D ja suht hiljainen. Ja mielellään vähän sateenkaaria. Voi tosin olla utopiaa vielä muutaman vuoden. Ainakin, jos järkevällä hinnalla haluaa. Eikä tietenkään pidä unohtaa noita LCD-tykkejäkään, vaikka vähän sivuosassa kuvanlaadullisesti ovat toistaiseksi olleetkin. Mielenkiintoinen laite. Ja aika iso möhkäle. Yhdessä testissä kontrasti oli mitattu noin 2500:1 ja jostain markkinointimateriaalista on kaivettu lukema 2000:1, joten ei tuossakaan mikään kauhean kummoinen ole kontrasti verrattuna siihen, mitä Sony tuohon aikaan kattotykeistä sai irti. Mutta hauska nähdä, miten ust-tykit ovat muutamassa vuodessa kehittyneet.
Juu ei ihan vielä päihitä JVC:tä joista mitataan laser -himmennys päällä 500 000 : 1 lukemia. Näissäkin ilman laserin toimintaa ~29000 : 1 Maximum standard dynamic range contrast ratio was achieved with the Laser Light output set to 75 and Dynamic Control set to Full in the projector’s Cinema Black Pro submenu. With this configuration, the Sony’s black level measured 0.006 ft-L and peak white 24.6 ft-L for a contrast ratio of 4,100:1 @ soundandvision. Näissä arvosteluissa kannattaa katsoa millä methodilla se mitattu konrasti on saatu aikaiseksi. Sonyn kontrasti on huomattavasti huonompi kun dynamic control on disabloitu. AWOL :n tapauksessa päivityksen myötä tuo vastaava toiminallisuus sai hyvän boostin, mutta silti se häviäisi tässä tapauksessa Sonylle. Tuo kontrasti muutenkin elää aika mielenkiintoisesti kun mennään mustasta valoisempaan suuntaan. SIM2 on esim. DLP laite ja niissähän ne värit on ns. "pop" kun puhutaan vaikka ansi kontrastista. Oliko muuten jossain noiden AWOL -tykkien kalibroinnin jälkeisiä mitattuja lumen lukemia ? Formovie pystyi muistaakseni kalibroinnin jälkeen 2650 lumeniin mitatusti. Välillä näkyy aika rajuja virhearvoja noissa valmiissa kuvatiloissa ennen kalibrointia. AWOL pystyy hienosti rec2020 joten ehdottomastihan se pitää kalibroida jos moisen hommaa.
Tutkin tuota jonkin verran netistä. Mitatut lumenin Formovielle ovat melko korkeita, jopa melkein 3000 lumenia. Mutta muistinpas samalla sen mutan. Nuo saadaan office-kirkkaudella, jossa tuulettimet huutavat hoosiannaa ja tila on sen vuoksi monen mielestä melkeinpä käyttökelvoton. Pienemmällä kirkkaudella ja Movie-tilassa, jossa tykki taisi parhaiten kalibroitua, niin kirkkaus vaihtelee 2100 ja 2300 lumenin välillä riippuen siitä katsooko sdr- vai hdr-kuvaa. Ja jännästi sdr on kirkkaampi. Awol on tietääkseni tuon softapäivityksen jälkeen kalibroituna siellä 2400-2500 lumenia. Tuota on vähän vaikea netistä löytää, koska monet testit on tehty ennen tuota softapäivitystä. Ja muistin väärin sen, että Formoviessahan ei olisi Dolby Visionia. Onhan se, mutta toteutus on päin peetä ja kirkkaus vain 1500 lumenia. Käyttäjät ovat toivoneet tuohon softapäivitystä, mutta aika hiljaista on ollut. Jospa korjaisivat tuon. Mutta, Formovie kuitenkin voittaa mustan tasossa ja kontrastissa Awolin päivityksen jälkeenkin. Jotta, että valinta pitää tehdä sen mukaan, mitä arvostaa enemmän. Vähän jokerina voisi heittää vielä Formovien kiinamallin eli T1-tykin. Siihen tuli softapäivitys, joka on ilmeisesti jotain asioita parantanut. En tosin ole varma edelleenkään hyvistä värien säädöistä. Hintaa taisi Suomeen tilattuna olla melkein tonnin vähemmän kuin Formovie Theatrella.
Tulee mieleen nuoruuteni jolloin kaiken laaduttoman tunnus oli "Made in Hong Kong". Ja kun japanilaistuotteita alkoi tulla Suomeen, niitä pidettiin HongKong-laatuisina. Toki laatupuutteita olikin, mutta aika pian japanilaiset karsivat vientituotteistaan huonot pois. Myöhemmin korealaistuotteita pidettiin "japanilaisten huonoina kopiona". Minullakin oli Goldstar-merkkinen radionauhuri joka oli kaikinpuolin surkea. Mutta kun Goldstar ja Lucky yhdistyivät (LG) alkoivat tuonkin uuden brändin tuotteet pikku hiljaa saavuttaa laadultaan japanilaista tasoa. Eipä tästä ole kuin muutama vuosi kun kiinalaista viihde-elektroniikkaa pidettiin - syystäkin - huonompana kuin länsimaalaisia (ml. Japani ja Korea) tuotteita. Mutta kun lähes kaikkien brändien tuotteita valmistetaan Kiinassa, kyllä se oppi tarttuu ennen pitkää kiinlaisiinkin brändeihin. Nyt jo alkavat parhaimmat kiinalaiset televisiot, videotykit, auton renkaat ja itse autotkin jne. olla länsimaalaisella tasolla. Ei ihme että perinteiset valmistajat ovat kauhuissaan Euroopassa ja USA:ssa, ja jenkit yrittävät teljetä kiinalaista tavaratulvaa eri tavoin. Hienoa, että Kiinasta tulee korkealaatuista tavaraa sopuhintaan, mutta miten käy vientiteollisuutemme ? Ehkä "hiilijalanjälkivero" kaikille teollisuustuotteille antaisi mahdollisuuden eurooppalaisellekin valmistukselle? Mietin noista videotykeistä puheen ollen (eli OT päättyi) että mitenkähän iso osa niiden high-tec osistoista on länsimaalaisia alihankintakomponentteja??
Kiinalaiset halpavalmistajat ovat kyllä hienosti esillä ust-tykkirintamalla. Jos tuo olisi vain länsimaisten tai muuten isojen merkkien hallussa, niin eipä olisi samanlaista kehitystä tullut. Vaikka isot merkit käyttävät samoja dlp-siruja, niin eivät silti pärjää kuvanlaadussa halvoille kiinamerkeille. Telkuissa myös TCL ja Hisense ovat pikku hiljaa tekemässä hyviä ja edullisia laitteita. No, mutta en valita. UST-tykit kehittyvät valtavaa vauhtia. Hauskasti nuo kiinalaistenkin dlp-tykit kuitenkin perustuvat jenkkifirman teknologiaan.
Mites Kiinalaiset tykit pärjäävät käytettävyydessä ja luotettavuudessa vaikka kuvanlaatu olisikin hyvä? Entä miten takuu ja huolto toimivat? Itsellä ei ainakaan ole Epsonin huollosta kovin hyviä kokemuksia. Epson kuitenkin aika iso projektorivalmistaja, niin voisi olettaa huollon toimivan paremmin.
No ilmeisesti käytettävyys on ihan hyvä. Formovien saattavat tulla kiinankielisenä, mutta ohjeet ovat mukana, joilla valikoiden kautta saa kielen vaihdettua englanniksi. Luotettavuuskin ihan ookoo noin yleisesti. Takuu ja huolto riippuu vähän siitä, että mistä päin maailmaa laitteen ostaa. Jos joku taho sitä virallisesti EU:hun tuo, niin ellen väärin ole ymmärtänyt, niin silloin takuun ja huollon pitäisi onnistua sitä kautta. Mutta noin yleisesti, mitä on tullut luettua kiinatykeistä, niin ei niissä sen enempää tai vähempää näytä ongelmia olevan kuin muissakaan. Mutta mitään monen vuoden testiä ei oikein kukaan ole vielä voinut näille uusille tykeille tehdä eikä ole tiedossa, että miten pitkään nuo kestävät.
Jos Formovie Theater (tai kiinan markkinoille tarkoitettu Fengmi Formovie T1) kiinnostaa, niin ainakin Nothing Projector:ilta niiden (sekä monen muunkin tykin) tilaus onnistuu ja lähettävät tykin EU varastoltaan. Mainostavat myös EU-alueen paikallista takuu/korjaus-palvelua, sekä halutessaan tykin voi myös tilata kalibroinnin kera jonka toteuttaa mondoprojos.fr. Ymmärtääkseni niillä, jotka ovat tuolta tykin tilanneet, on ollut pääasiassa positiivisia kokemuksia ja kommunikaatiokin vaikuttaisi toimivan hyvin. Formovie Theater voitti viime vuoden suurimman UST-tykki vertailun (mukana oli myös mm. AWOL Vision LTV-3500) ja tässä pari artikkelia ko. vertailusta: Projector Central: Formovie, BenQ Take Top Slots at 2022 UST Laser TV Showdown Projector Screen: The ProjectorScreen.com & Projector Central 2022 Laser TV Showdown Tässä vielä Mondoprojos.fr -sivuston revikka ko. tykistä: Formovie Theater Review Niin ja pahoittelut jos tämä hieman tuoksahti mainoksen omaiselle, se ei ollut mitenkään erityisesti tarkoitukseni. Olen vain itse arponut joko tämän Formovie Theater -tykin tai sit sen ALDP 5.0 seuraajan välillä jo suht pitkään ja koittanut lukea siitä kaiken mitä vastaan on tullut...
Formovie tosiaan voitti tuon testin, joten on kyllä sinänsä hyvä laite. Harmi vain, että Awolin tykit olivat tuossa testissä vanhalla softalla eli mukana ei ollut tuota päivitystä, joka tuplasi kontrastin ja lisäsi joitakin muita ominaisuuksia. En väitä, että Awol olisi sen avulla voittanut testiä, mutta nyt arvostelu perustuu vanhaan softaan, mikä ei oikeastaan enää kerro mitään tykistä. Formovie (tai sen kiinamalli T1) olisi saattanut tännekin tulla jo muuten, mutta tuo office-tilan tuulettimien äänekkyys epäilyttää liikaa. Sama syy (hinnan lisäksi) on siinä, että Awol 3500:sta en osta, koska suuremman kirkkauden vuoksi siinäkin on äänekkäämmät tuulettimet kuin 2500-mallissa. Harmi, kun noita tykkejä ei pääse testaamaan missään. Projectorjunkies on lupaillut Awol 2500 vs. Formovie -testiä, mitä kyllä itse odottelen kieli pitkällä.
Tuo T1 saattaisi kyllä oikeasti olla hyvällä tuurilla hyvä ostos. Tietääkseni se on sisäisesti samaa kamaa kuin Theater. Jos tuohon tulisikin yllättäen CMS-säädöt, niin tykki olisi jo melkein sama kuin Theater. Tai jos joku keksisi miten Theaterin firmiksen saisi T1:seen, niin sitten se käytännössä muuttaisi T1:sen suoraan Theateriksi. Tällä hetkellä T1:ssä on keskustelujen perusteella ongelmia sekä DV- että HDR-toistossa, joita Theaterissa ei ole. Joten T1 ei oikein sovellu kuin sdr-katseluun. Mutta mutta jos vain päivityksen kautta parannusta tulisi. Musta, kontrasti, kirkkaus ja värit ovat kuitenkin tekniikan puolesta samat kuin Theaterissa. Eroja noissa on vain softan vuoksi. Jotain softapäivitystä T1:seen on tulossa, koska ihan vasta ovat jotain beta-softaa julkaisseet siihen. Tarkoittaisi siis, että jokin uusi firmisversio on tulossa. Sisällöstä ei tietenkään oikein voi sanoa vielä mitään. Betassa oli jotain ominaisuuksia lisätty, jotka eivät kuitenkaan toimi vielä.
Vähän noita hintoja katselin. Suomeen tilattuna ilman postikuluja: T1: 2150€ Formovie: 2799€ Awol 2500: 2460€ Formovie on vähän turhan kallis. Awol siihen nähden aika kohtuullisen hintainen. T1 olisi jees tuohon hintaan, jos vain ne päivitykset tulisi. Mutta eipä kyllä yli 2000 euroa viitsisi kuitenkaan tykkiin laittaa. Mutta mitään en osta ennen kuin Hisense L9H ja muita tämän vuoden tykkejä on testeissä ollut. Saksasta saisi Hisenseä ennakkotilattua kuuden tonnin hintaan. Se hyvä tuossa on, että on siis ainakin EU:ssa myynnissä. Huonon puolen unohdinkin jo mikä on se, että Hisense ilmeisesti yleensä myy tykkinsä aina kankaan kanssa. Noin näytti olevan tuossa ennakkotilauksessa ja sama ollut myös aiemmilla malleilla. Voihan sen kankaan toki myydä sitten. Ja testata kumpi ust alr on parempi, nyt jo oleva vai mukana tuleva. Mutta ikävä maksaa ylimääräistä.