Hyvältä vaikuttaa! Toivottavasti tuo mustan tason odotukset täyttyvät. Vaikuttaa siltä että UST-tykkien taso saavuttaa vauhdilla kattotykkien tason...
Noniin. Nyt on jonkin verran testattu erinäisillä leffoilla ja sarjoilla. Kyllä pitää olla tyytyväinen mustaan. Sanotaan se nyt heti. Jos vertaan JVC:hen, jossa oli valkoinen tavallinen kangas käytössä valkoisessa huoneessa, niin on tämä parempi. Tuo alr-kangas ja 0.6 gain tekee paljon. Mutta tietenkin, jos on pimennetty huone, niin se on sitten ihan eri asia. Mutta kun itsellä on taas vaihteeksi olohuone, jossa on valkoiset seinät (tosin osittain peitetty) ja valkoinen katto, niin niihin lähtökohtiin nähden pitää olla tyytyväinen. Toki tuo alr-kangas tekee paljon, koska katosta heijastunut valo ei pääse paljoa vaikuttamaan kuvaan. Mutta musta on kyllä nyt sen verran hyvää, että ihan hyvin voi avaruusohjelmia katsoa eikä harmaa avaruus häiritse. Tuo musta yhdistettynä tykin kirkkauteen tekee kokonaisuudesta oikein hyvän. Tumman pään erottelu on myös hyvä. Eihän tämä tietenkään mikään JVC tai OLED ole, mutta kokonaisuus on nyt sellainen, josta voi nauttia ilman, että ajatukset lähtee harhailemaan mustan osalta. Vähän puntaroin sitä, että miten tämä tykki pärjäisi Formovieta vastaan. Siinähän on kuitenkin todistetusti parempi musta, mutta pienempi kirkkaus. Veikkaan, että Formovien musta on jo siinä rajoilla, josta parempaa ei meikän katseluympäristössä saisi. Mutta vastapainoksi Formovie ei kuitenkaan saa ulos yhtä kirkasta kuvaa ja on tonnin kalliimpi. Itse olen oikein hyvilläni siitä, että päädyin Awoliin. Dolby Vision -ohjelmissa LLDV:n avulla voi kontrastin vetää joissakin ohjelmissa jopa yli 90:n ilman, että valkoinen menee puhki. Tuo toki riippuu ihan ohjelman kirkkaudesta. Esimerkiksi The Highwaymenissä oli sen verran vähän todella kirkkaita yksityiskohtia, että vedin kontrastin suoraan sataan. Hyvä musta ja hyvä kirkkaus samassa kuvassa on kyllä oikein mannaa silmille. Kirkkaus verratuna Bomakeriin on vähän parempi, mutta ei siten, että sillä olisi käytännön eroa. Musta on se, missä ero tulee. Mutta hintoja, kun vertaa, niin molemmat ovat kyllä luokassaan hyviä tykkejä. Värit tykissä ovat samaa hyvää luokkaa kuin Bomakerissakin. Interpolonti voisi olla parempikin. Tosin tässähän on tuo "movie"-asetus, jolla saa hyvän 24fps-kuvan ja hyvältä se tuntuukin. Mutta, kun itse haluan interpolointia välillä vielä enemmän, niin isommalla asetuksella kuvaan tulee välillä artefakteja. Tosin 4k-ohjelmilla vähemmän kuin full hd:llä. Jännä homma. Tuota movie-asetusta on tullut myös leffoissa käytettyä. Hyvä sekin. Tarkkuus tykissä on oikein hyvä, kun sen voi säätää itse. Joten siihen olen tyytyväinen myös. 3d:kin on oikein hyvää, kuten mainitsin jo aiemmin. 120 Hz:n päivitystaajuus on vielä riittävä. Sateenkaaria näkee vähän enemmän kuin normaalikatselussa, mutta kun antaa silmien rauhoittua ja keskittyy elokuvaan, niin tuo on ihan hyvä. Ja kirkkautta riittää hienosti, vaikka onkin 0.6 gainin kangas. Sateenkaarista puheenollen, niin eipä niitä juurikaan normaalissa katselussa näy. En kyllä Bomakerillakaan niitä enää juuri nähnyt. Tuntuu siltä, että silmät aika hyvin tottuvat noihin. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka 3500-mallin ovat ostaneet suuremman kirkkauden vuoksi. Onhan siinä kuvassa varmasti vielä enemmän poppia, mutta en kyllä itse nyt tarvitse enempää kirkkautta. Sellainen pieni negativinen asia, että tykki ei käynnisty, kun appletv:n käynnistää, vaan pitää erikseen laittaa kaukosta päälle. Pitää vielä tutkia, että onko tuohon syynä jokin asetus tai väärä hdmi-paikka. Bomaker olisi nyt sitten myynnissä. Hyvä perustykki ja varsinkin pelaamiseen ja urheiluun ihan loistava. edit: Se jäi mainitsematta, että Dolby Vision on siis tulossa näillä näkymin ensi kuussa. Ja toteutus näyttäisi olevan ihan hyvä. Joten LLDV:n voi toivottavasti jättää Dolby Vision -ohjelmien kohdalla pois. Normaalien HDR-leffojen kanssa se toimii, kun käyttää Appletv:n DV-konversiota.
Katsoin noita tykin speksejä. Aika kauas täytyy tykin tulla skriinistä ulospäin. 100" skriini vaatii 60cm ja 120" ilmeisesti 70-80cm. Tokihan matka mitataan tykin linssistä, joka taisi olla puolivälissä tykin syvyyttä. Vaikuttaa hinta/laatusuhteeltaan jo aika erinomaiselta, kun tuo mustakin on parantunut ilmeisesti paljon. Uudesta JVCn halvimmastakin 4K-tykistä joutuu maksamaan halvimmillaan 3.7k€(JVC LX -NZ3). Toki sekin on lasertykki. Taitaa värit olla huonompia kuin tuossa UST-tykissä. Aika hyvä "halpistykki" JVCllä kuitenkin.
Ei tuo projektori nyt niin kauhean kaukana seinästä ole 120" kankaalla. Ei mitenkään niin kaukana, että se haittaisi. Mustaan olen tyytyväinen. Onhan se toki oikeasti tumman harmaata, mutta eipä sitä tule ajateltua kuin ihan vain jossain satunnaisissa kohtauksissa. Mutta en tiedä sitten, miten paljon siitä on tuon alr-screenin hyvyyttä. Eli en voi ottaa oikein kantaa pelkkää valkoista kangasta käytettäessä. Valkoisessa kankaassa on mielestäni se huono puoli, että ust-tykki ampuu valon niin alhaalta, että iso osa siitä kimpoaa täysin valkoisesta kankaasta kattoon ja sieltä takaisin screenille huonontaen mustaa. Joten suosittelen kyllä ust-tykeille tarkoitettua alr-kangasta. Gain on taas sitten kunkin itse päätettävä. Itse mieluummin otan pienen gainin, jolla saa parempaa mustaa ja vähän luovun kirkkaudesta kuin toisinpäin. Mutta muitakin mielipiteitä netissä näkee. Jotkut ovat hdr:ää varten hankkineet yli yhden gainin kankaan. Mutta heitä ei ilmeisesti sitten se harmaa musta niin häiritse.
Tuo valkoisesta kankaasta valon kimpoaminen onkin huomionarvoinen asia. ALR-kankaaseen satsaaminen on hyvä asia on tykki sitten UST tai ei. Onkohan tuon oman kankaasi gain sitten optimaali tuon mustan suhteen-jos tinkisikin hieman kirkkaudesta! Nämä ovat sitten niitä henkilökohtaisia mielipiteitä-kirkkaus vs musta!
Itse kyllä tykkään tuosta nykyisestä musta/kirkkaus -suhteesta. Ja ei kirkkaus nytkään ole mitenkään huono. Todella hyvä mielestäni. Voin vain kuvitella, miten hyvä se on suuremman gainin kankaalla.
Screen Innovations -valmistajalla on Black Diamond -sarjan ALR kankaita missä Gain on 1.4. Eli ei kannata kuitenkaan ajatella että se ALR on automaattisesti matalan Gain -arvon kangas. Valitettavasti noita ei vain ole UST -laitteille. Eli periaatteessa tuolla saisit saman mustan mutta kirkkaus olisi about tuplat.
Niin ei toki. Kyllähän alr-kankaita on useilla eri gaineilla. Toisella foorumilla taisi porukalla olla 0,6 - 1 gainin väliltä noita ja jollakin vielä päälle yhden. En nyt vain muista, että oliko se enää alr-kangas. Mutta eikös tuossa isomman gainin kankaassa kuitenkin ole myös musta kirkkaampi? Jos verrataan vaikka ihan 1 gainin ja oman 0,6 gainin kankaita, niin omassa kirkkaus on sen 40% pienempi, mutta myös mustin musta on sen saman suhteen verran tummempi. Eikös se gain kuitenkin vaikuta jokaiseen fotoniin eli sekä tumma että kirkas muuttuvat samassa suhteessa? Nuo päälle yhden gainin kankaat ilmeisesti saattavat hotspot-ilmiötä aiheuttaa jonkin verran, kun niin vahvasti ohjaavat valon suoraan kohti katsojaa? Jostainhan se päälle yhden gainin kirkkaus pitää saada.
Sen verran päivitystä Awolin Dolby Visioniin, että testaajat pitävät sitä parhaimpana katselutilana. Eli kirkkautta on enemmän kuin nykyisessä HDR- tai LLDV-katselussa. Ei oikein jaksaisi odottaa, että se julkaistaan.
Joo mustahan noissa isomman gainin kankaissa on kirkkaampi. Mutta se on käsittääkseni kuitenkin aivan mitätön ero, jos on esim. tykki joka pääsee vaikka 0.002ftl mustaan ja se gain tuplataan ja täten "tyydytään" 0.004ftl mustaan eli tuo tuplaantuminen mustassa päässä on silminnähden aika mitätön, mutta se maksimi kirkkauden tuplaantuminen on jo aika kova juttu. Tuollaisen mitättömän mustan tuplaamista ei välttämättä edes huomaa, mutta kirkkauden tuplaantumisen huomaat aivan varmaan.
Joo, toki, jos noin pienellä mustalla pelataan. Mutta se, mikä näissä ust-tykeissä on mustan taso, niin sen kyllä huomaisi. Vaikka nyt Awolissa musta onkin riittävän tumma meikäläiselle, niin kyllä se selkeästi näkyvän tumman harmaa kuitenkin on ja jos sen tuosta tuplaisi, niin en välttämättä tykkäisi. Tokihan tuo harmaa monissa kohtauksissa "peittyisi" kuvan muun kirkkauden alle. Kontrastihan olisi kuitenkin sama. Mutta sitten taas hyvin tummissa kohtauksissa, joissa ei ole mitään kirkkaita kohtia, tuo harmaa alkaisi jo näkymään. Nytkin joissakin ohjelmissa on kohtauksia, joissa toivoisi parempaa mustaa, mutta niitä on niin harvassa, että sillä ei ole merkitystä. Ja Awolin tumman pään toisto ja erottelukyky on kuitenkin hyvä, joten tummat yksityiskohdat eivät peity harmaaseen massaan. Tokihan tietenkin nyt heräsi halu kokeilla, vaikka yhden gainin alr-kangasta ja verrata nykyiseen. Mutta kun noita ei niin vain kokeilla. Tuo kangas on niin herkkää materiaalia, että kuitenkin menisi kotona kokeilu persiilleen ja kangas pilalle, kun yrittää rullata sitä takaisin koteloon. edit: ja onhan noilla hintaakin aika penteleesti. Ulkomailta ehkä voisi saada halvemmalla, mutta toisaalta sitten palautuksessa on omat juttunsa.
En ole alkanut itse vielä kalibroimaan millään tavalla. Toisen foorumin ketjusta olen kopioinut säädöt nyt toistaiseksi. Hyvältä näyttää. Olen parin Awol-käyttäjän kanssa käynyt yksityiskeskusteluja ja he ovat päätyneet käytännössä samoihin säätöihin, joten olen ihan hyvillä mielin uskaltanut nuo kopioida.
Ok. Itse en tuota kopiointia ymmärrä tykeillä, koska pitäisi olla sama kangas käytössä. Telkkareilla varmaan jotenkuten toimii. Hyvältä ja oikealta kaksi tyystin eriasiaa, mutta tokihan tuon tiesitkin.
Juu, kangas toki vaikuttaa. Ja hyvä ja oikea ovat eri asiat. Toisaalta en koskaan ole ollut niin pilkun viilaaja, että olisi pakko saada juuri oikeaksi värit. Nautin elämästä ja kuvasta mieluummin kuin jaksan säätää heti oston jälkeen just kohdalleen. Mutta toisella foorumilla ovat myös eri kankaille tykkiä kalibroineet, niin saa vähän oikeaa suuntaa. Ja, koska tiedän, että Awolin säädöt ovat laatikosta otettuna ihan väärät, niin paremmaksi ne saa kopioimalla kuin itse arvaamalla, kun en nyt kuitenkaan kalibroida ehdi/voi. Ja oma osaaminen ei hdr-kalibrointiin vielä taivu. Ja ei varmaan laitteetkaan. Sdr menee helpommin. Sitä varten vain pitäisi olla aikaa ja saada ympäristö pimeäksi ja muutenkin sellaiseen kuntoon, että kalibrointi onnistuu hyvin. Joten sillä välin olen tyytyväinen muualta kopioituihiin asetuksiin ja siihen, että kuva näyttää hyvältä. Mitä se ei laatikosta otettuna ollut. SDR näyttää kyllä omalle silmälle aika oikealta. Tietenkään kaikkia vivahteita ei voi saada kohdalleen ilman mittaamista. HDR näyttää omalle silmälle hyvältä. Oikeasta en tiedä, mutta hyvää paremmaksi en oikein pääsekään. Ja sanotaanko näin, että hdr-katselussa meikälle (ja miksei myös sdr-katselussakin) tykillä on tärkeämpää saada paras mahdollinen musta ja paras mahdollinen kirkkaus kuin sataprosenttisesti oikeat värit. Omalle silmälle hyvä kuva on mielestäni aika lähellä oikeaa. Vuosien saatossa on kuitenkin tullut montaa näyttölaitetta tuijotettua ja säädettyä. Joten siinä mielessä luulen, että tuo hyvä kuva ei ole ihan älyttömän kaukana oikein säädetystä. Huomaisin kyllä, jos joku väri olisi väärään suuntaan liiaksi kallellaan. Ja voi olla, että tuo menee pimeään syksyyn ennen kuin saan huonetta sellaiseen kuntoon, että kannattaa alkaa edes täysillä säätämään kuvaa. Sitä ennen olisi tarkoitus tehdä pieni Bomaker vs. Awol -vertailu, jos vain joku ei Bomakeria osta ennen sitä. Eräältä kaverilta sain tietoa siitä, että Awol on saman "tykkipohjan" päälle tehty kuin Bomaker. Ja hän vähän mietti sitä, että miten Awolista ovat repineet irti paremman mustan ja kontrastin pelkällä softalla, kun laitteiston puolesta sen ei pitäisi olla mahdollista. Insinörteille ei kannata mennä sanomaan, että mikä on mahdollista ja mikä ei. Onhan tykeillä kyllä melkein 1000 euroa hintaeroa, joten jotain erojakin pitää olla.
Okei.. No osaatko sanoa mikä tässä kuvassa on vialla alkuperäiseen nähden ? Eli mitä säätäisit ? Täähän saattaa olla sulle ihan helppo kun on jopa verrokki kuva mihin verrata kun normaalistihan sitä ei ole. Äkkiseltään voisi ajatella että tuo vääristynyt kuva voisi olla jopa parempi / oikeampi. Kolometri tuon kertois toki heti ja samoin tässä tapauksessa photoshop.
Samaa mieltä. Lisäksi itse lamppu ja sen käyttötunnit vaikuttavat, jos kyse lampputykistä. Kalibroin JVC DLA-N5:n aluksi vain 108" cinemascope kuvalla ja se näytti silmään oikealta. Kun pienensin zoomilla kuvan 16:9 kokoon, värit eivät näyttäneet enää yhtä luonnollsilta ja tummat sävyt olivat tukossa. Tein sitten kalbroinnin 16.9 kuvalla, mutta sitten 2.35:1 kuva näytti haalistuneelta. Päädyin sitten tekemään erilliset kalibroinnit sekä 2.35:1 kuvalle, että 16:9 kuvalle. Pitäisi varmaan hommata luksimittari, että voisi säätää 16:9 kuvan kirkkauden vastamaan 2.35:1 kuvaa, niin voisi pärjätä samalla setupilla. HDR kuvalla theater optimizer hoitaa kuvan kirkkauden sovittamisen kuvakokoon, eikä eri kuvasuhteille tarvitse tehdä erillistä kalibrointia.
nepa: ".Eräältä kaverilta sain tietoa siitä, että Awol on saman "tykkipohjan" päälle tehty kuin Bomaker. Ja hän vähän mietti sitä, että miten Awolista ovat repineet irti paremman mustan ja kontrastin pelkällä softalla, kun laitteiston puolesta sen ei pitäisi olla mahdollista." Ostin aikoinaan halvan kiinalaisen miniprojektorin, ja silloin jo huomasin, miten nuo Kiinan pikkuyritykset toimivat: Kun ne perustetaan tekemään jonkun tuoteperheen, vaikkapa videotykkejä, ne vuokraavat suurehkon tilan kokoonpanolle, palkkaavat kokoonpanijat ja hankkivat laitteiden kotelon, objektiivin ja sähköiset osat joiltakin kiinalaisilta komponenttivalmistajilta, joita on lukuisia. Niinpä mm. samannäköisiä projektoreita löytyy usealla eri tuotemerkillä, mutta niissä saattaa olla keskenään ihan erilaiset sisuskalut. Periaatteessa kait kaikkialla maaailmassa toimitaan periaatteessa samoin, mutta ulkonäkö-design on yleensä erilainen (brändimielikuva!) eli kotelo omanlaisensa eri merkeillä.
Suuremman gainin kangasta ei mielestäni kannata hommata, jos kirkkaus on jo nyt riittävä pimeässä huoneessa. SMPTE:n kirkkaussuositus pimeään huoneeseen on 16-26 Ft-L. Pimeässä katsellessa liian suuri kirkkaus vaan rasittaa silmiä. Mutta jos välttämättä haluaa katsella elokuvaa valot päällä tai huonetta ei saa pimeäksi, niin sitten suuremman gainin kangas auttaa asiaa.