Juu liikepoikkeema tuossa 9mm...pöörless 13mm...siis xxls 12"...kumma juttu että genelec käyttää huippuarvostetuissaan subeissaa pöörlessiä kun se on niin paska ja kallis Tai sit ne ei vaan osaa :weep:
Kuka tässä ny pörlessiä on haukkumaan muka ruvennut? Varmasti hyvä ja ostankin moisen jos vastaan tulee mieluusti käytetty yksilö.
No, monella muulla elementillä ei särö nouse yhtä rajuksi kuin pörrlessillä liikepoikkeaman kasvaessa. Mutta säröstähän putkivahvistinihmisetkin tykkää Lisäksi tuo 9 vs 13 milliä liikepoikkeamassa ei ole kuin 2dB äänenpaineessa, todennäköisesti 10 millin liikepoikkeamalla tuo dayton tuottaa vähemmän säröä kuin pörrless. Ainakin 10-tuumaisen särönkomponentit pysyi maltillisina 7-8mm poikkeamilla, mitä itse mittailin huvikseni. http://www.linkwitzlab.com/thor-measmt.htm Kannattaa muistaa, että g ei käytä mitään vakiopörrlessiä, joten ihan turha verrata g:n elementtiä hupitalon kauppaamaan. Valitettava totuus samalla rahalla saa huomattavasti laadukkaamman elementin. Lisäksi tuo 9 vs 13 milliä liikepoikkeamassa ei ole kuin 2dB äänenpaineessa, todennä Edit:Kannattaa muistaa, että 100 neliötä peltiä ja mossen moottori, ei niistä Nissania (=g) synny. Rollsista puhumattakaan Minä, on se pienillä liikepoikkeamilla lähes OK elementti, mutta änenpainettakin tahtoo, niin ei sovellu.
No, pistetään Dayton tilaukseen? Vai simuloisiko joku vielä varoiksi? Ajattelin jos saisi vahvistimen samasta puljusta, onko jokin näistä sopiva vai onko romuja? http://www.europe-audio.com/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=1668&Productgroep_A_ID=167 Ja noista varmaan joku käy refleksiputkeksi? http://www.hifilux.fi/tuotelista.php?t=autohifi&a=REFL!
Juu ota daytoni...halvalla saa mossen! Refleksiputken saa 110mm viemäriputkea rakennusliikkeen roskiksesta....ajaa ihan saman asian kuin noi pyöristetyt....helppo itse tehdä pyöristyskin....eiks tää oo diy.palsta?? Paappa jaakkki jotain dokumenttia pöörlesseistä jota myydään ja joita ei myydä(siis menevät g:lle)kun kerran noin hyvin tiedät jutut!Kiitos jo etukäteen faktoista!! Juu jjjabi---sam 300 noista ainoa joka pystyy potkimaan.....heh----liikaa luvattu kyllä tehoja platesta.....on meinaan paino vain 1,6kg laitoksella...kertoo köykäisestä virtalaähteestä joka notkahtaa polvilleen justiinsa kovaa soitettaessa----olkoon vaikka kuinka digitaalinen vahvari....en luota niihin bassovahvareina!!!
Nojoo katsotaan jos vielä viemäriputkea löytyisi työmaalta Voisiko joku kiltti koittaa mitoittaa tuollaista 110mm putkea että kuinka pitkä pätkä sitä pitää koteloon sulloa? Ja kuinka paksua johtoa subivahvarilta elementille kannattaa käyttää?
Juu noinhan se on Spoiler "It should be clear from the examples that amplifier power is not an issue at the low frequency end of the subwoofer range, but at high frequencies. The lowest frequency output is driver excursion limited. The high power requirement above resonance is due to the driver's moving mass that must be accelerated." http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm Tajusin eilen juuri tuon saman asian pienestä kotelosta ja ajattelin laittaa oman XXLS:n 33L suljettuun koteloon! Jos homma menee kuin elokuvissa niin lopputulos on noin alle 10 Hz:iin suorana ulottuva vaste 4m mittaisessa huoneessa. Idea on siinä että tuon kokoisessa kotelossa vaste laskee 12dB/oktaavi jolloin elementin liikepoikkeama pysyy vakiona taajuuden laskiessa tuonne 10 Hz asti. Saa nähdä miten käy käytännössä.
Sain metrin 110mm putkea, on muuten jesuksen isoa putkea tuo. Oletan ettei hirveän isoa pätkää tartte?
se on joku 100mm sisämitta millä lasketaan viritystaajuus...voi siinä olla mutkakin,loivia käyriä saa 110mm putkeen...meinaan jos tulee niin pitkä ettei mahdu koteloon suorana! Niin tällä voi laskea putken pituuden kun tiedossa on sisätilavuus+putken sisähalkaisija,joku 22hz lienee hyvä viritystaajuus! http://www.autosound.fi/bbd/ Laskin putken viritystaajuudelle 22hz,kotelo 81 litraa,siittä pois elementin+vahvarin +putke tilavuus päästään n 70 litraan...putkelle tulee pituutta n.60cm...25 hz virityksellä noin 46cm.
katso liitettä nimetön.png Ei tainnut mennä simulointi ihan putkeen... Jouduin itse täyttämään arvot elementille ja tehdä uuden driver tiedoston: vaihteleva menestys... Tuolle en löytänyt saakeli valmista .wdr tiedostoa netistä.
Entäs kun lisätään vähän vanua/villaa, voisiko käytännössä tilavuus nousta 75 litran paikkeille? Täytyykö muuten refleksiputken suuta pyöristää kotelon sisällä vai onko sillä mitään merkitystä? Ja onko haittaa jos refleksiputken suu jää lähelle kotelon kattoa, tyyliin että rakoa jäisi 5cm kattopuuhun?
Pyöristys on helppo tehdä joten tee se, molempiin päihin. Refleksiputken suun ympärillä olisi hyvä olla AINAKIN putken oman halkaisijan verran tilaa joka suuntaan, eli 11cm.
Kiitos. Palaan kuvien kanssa tiistaina ja ruokin kuvanälkäänne oikein olan takaa. Se olkoon palkkionne avusta
Refleksikotelo ei periaatteessa tarvitse villaa ollenkaan muta voi sinne kevyesti laittaa seinille.Myös se työmaalla oleva lasivilla on hyvää sinne...kiinteetä kamaa nykyään,ei pölise!Vähän yli puolet refleksiputken sisämitasta riittää etäisyydeksi jos vaikka putki on lattiaa kohti,ilmahan leviää heti putken suulta!!Niin siis putken sisämittahan on noin 10cm ja pyöristys päässä....se on latexi fysiikan lait!
Paras kompromissi on aina läpimitaltaan riittävän suuri putki. Se että onko sen putken pää nyt kotelon reunoista sen 5cm vaiko 10cm, on (mielestäni) vähemmän vaikuttava asia, kuin putken läpimitta. Liian lähellä reunoja oleva putki ilmeisesti aiheuttanee sivuääniä helpommin, mutta liian pieni putki aiheuttaa näitä varmasti, näiden lisäksi myös kompressiota. Kompressio on vielä vähemmän toivottava asia tuhinoiden lisäksi.
Joo eli ei ole suurta merkitystä että ilma pääsee "esteettä" putkeen? Mutkathan ei vaikuttanut negatiivisesti toistoon jos oikein muistelen? Kuinka järeää johtoa pitää elementille vahvistimesta laittaa? Pintakäsittelystä vielä että eikös sisäpuoli kannata ainakin lakata jos ulkopuolen ajattelin vahata ja lakata?
Niin, omien kokemusteni mukaan ainakin tuonn Daytonin 10-tuumainen versio huomattavasti laadukkaampi kuin (x)xls:t, kun kartio rupeaa liikkumaan. Et vissiin ymmärrä, että g tai joku muu ostaja kun tilaa vaikkapa 10 tai 100tuhatta elementtiä vuodessa, voi asettaa vaatimuksensa elementille. Eiköhän peerless kuitenkin osaa tehdä ihan kunnollisiakin elementtejä, nuo xls:t ei vain sitä ole. Ja jos et ole huomannut, tuossa sam300:ssa on myös hakkuripoweri, ETD44 tai vastaavalla ferriitillä, sillä kyllä pitäisi pystyä tekemään ihan notkahtamaton jännitelähde noille tehoille. Ihan riittävän painoinen tuon tehoiseksi. Perinteisen muuntajan kanssa tilanne on aivan eri. Ilman PFC:tä olevat 300-350 wattiset hakkuripowerit näyttäisivät painavan 650-800 grammaa vertailun vuoksi... Edit: Mutta onhan se tietenkin ihan mahdollista, että kiinap...aa on tuo sam300, ovat voineet ryssiä sen suunnittelun jollain mokillaan, tai eivät alunperinkään ole lähteneet tekemään kunnollista. Onko se tyypillinen kiinankura, eli todellinen teho on 1/3 ilmoitetusta?
Heh, melkein ymmärsin yhden sanan Iluvai myi minulle vahvistimen, paljon tehokkaamman kuin noista oikeastaan mikään...
Sehän se jak....hakkuripowerin omaavan vahvarin(jenkkiläisen)omistin joskus,,,,polvilleen meni tosi kevyesti....kyllä se kunnon muuntajanmötikkä on se paras!Tuo kyllä sitten painoa vahvarille moninkertaisesti mutta hyvähän se kun ei subi lähde pomppimaan!!! Pöörlessiin palatakseni,,,,xxls on tässäkin subissa...pieni suljettu kotelo jolle luvataan 20hz D....niin siis ei onnistu muuta kuin tuhdilla sähköisellä buustauksella kyseisellä alueella: http://www.mareks.fi/svs-sb12-nsd-subwoofer.html http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/sb12-nsd-subwoofer/svs-sb12-nsd-introduction Siis tämä elementti:http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=3644
Ei tuon linkin särömittaukset nyt mitenkään poikkeuksellisilta näytä. Esimerkiksi monen suitsuttama CSS SDX15 elementti näyttää tuottavan samoissa määrin säröä, kun käytössä on vain 1/4 ilmoitetusta lineaarisesta liikepoikkeamasta (lähde: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php/65829-DIY-CSS-SDX15-sealed-100L-*new*-testi).