Aamusta tuli Mtv3 Faktalla Kohti Katastrofia dokumentti DC-9 lentoturmasta toukokuussa 1996 Miamista-Atlantaan Usassa. Kone oli noin kymmenen minuutin jälkeen noususta alkanut palaa ja tippunut hallitsemattomasti kuin kivi 800 km/h rämeeseen. Kaikki 110 ihmistä kuolivat välittömästi. "Osia" oli tosiaan saanut etsiä, sillä suurinta osaa uhreistakaan ei voitu tunnistaa.. Syyksi tutkimuksissa oli selvinnyt ruumassa kuljetettavat lentokoneen varaosat ja hätähappisäiliöt, joista joku oli lauennut huolimattoman pakkauksen vuoksi ja lämmetessään sytyttänyt tulipalon. Vaikka ruumassa oli ilmatyhjiö, juuri happisäiliöt, joiden piti olla tyhjiä, olikin ollut happikaasua, joka puolestaan oli pitänyt yllä tulipaloa, joka sitten tuhosi koneen sähköjärjestelmän johdotuksen ja tullut lattian läpi matkustamoon. Tutkimuksissa oli ilmennut myös useita muita turvallisuuslaiminlyöntejä, niin kuin tapana on pahoissa lento-onnettomuuksissa.
Jemeniläinen matkustajakone syksyi mereen, 142 matkustajaa ja 11 miehistön jäsentä, matkustajat ranskalaisia ja komorilaisia, koneena Airbus A330-200. HS
Matkustajakone syöksynyt maahan Iranissa - 168 kuoli Iranin televisio kertoo koneessa olleen 168 ihmistä: matkustajia oli 153 ja miehistön jäseniä 15. Poliisi arvioi kaikkien koneessa olleiden kuolleen. Poliisin mukaan kone tuhoutui täysin ja sen kappaleet ovat levinneet maastoon. Koneen putoamispaikalle syntyi syvä, savuava kraatteri, jonka pohjalla näkyi kuumuudessa vääntyneitä metalliosia. Caspian Airlines -yhtiön venäläisvalmisteinen Tupolev-kone syöksyi maahan Luoteis-Iranissa Qazvinin kaupungin lähellä. Kone oli matkalla Teheranista Armenian pääkaupunkiin Jerevaniin. Onnettomuus sattui kello 10.30 Suomen aikaa. Kone ehti viranomaisten mukaan lentää vain 16 minuuttia. Onnettomuuden syy ei ollut selvillä. Joidenkin tietojen mukaan kone oli syttynyt tuleen jo ilmassa. Iranissa on sattunut viime vuosina useita vakavia lento-onnettomuuksia. Maan siviilikoneista suuri osa on ikivanhoja. Yhdysvaltojen asettamien pakotteiden takia Iran ei voi ostaa amerikkalaisia koneita tai koneita, joissa on paljon amerikkalaisvalmisteisia osia. http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200907159932357_ul.shtml
Tänään tuli Nelosella vuosi sitten tapahtunutta onnettomuutta koskeva dokumentti. Katsoiko kukaan? Asia on edelleen pienimuotoinen mysteeri mustien laatikoiden puuttumisen vuoksi, mutta tutkimuksien perusteella ohjelmassa tarjotaan onnettomuuden syyksi tapahtumaketjua. Spoiler Kone lentää tutkan virheellisen ilmoituksen vuoksi suureen ukkosmyrskyyn. Pilot-putket, mitkä mittaavat lentonopeutta, jäätyvät yllättäen alijäähtyneen veden vuoksi ja kone poistaa automaattiohjauksen ja muut tietokone lentoavustajat. Lentäjät yllättyvät, eivätkä havaitsen tarpeeksi ajoissa lisätä moottoreiden tehoa, vaan kone alkaa sakata. Tilanne on uusi, eikä lentäjillä ole kokemusta manuaaliohjauksesta/sakkauksesta myrskyssä pimeässä. Lentäjät ovat viime tipassa saada koneen hallintaan, mutta liian myöhään, kone syöksyy mereen. Katsottavissa netissä: http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=224351
Ihan hyvä oli tuo dokumentti. Tuota myrskytutkan failausta olisi voinut käsitellä tarkemminkin, luulisi että noita voisi tapahtua enemmänkin? Näinköhän saavat laatikot ylös raijattua jonain päivänä.
Vahva arvaus, että ei. Ainoat löydetyt osat löydetty noin viikko onnettomuudesta ja arviolta toista sataa kilometria onnettumuuspaikasta. Toisin sanoen haravoitavaa aluetta olisi kymmeniä kilometrejä 4000m syvyydessä Atlantin pohjassa. Tuskin kiinnostaa ketään, kun onnettomuuden syystäkin vahva arvaus.
Ja tuon uutisen jälkeen tuli vielä tämä: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...n+laatikoiden+etsintä+keskeytyy/1135257098090
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011052413772740_ul.shtml Alkaa vaikuttaa siltä, että kone ei olisi syöksynyt mereen jos miehistö olisi ollut kunnolla koulutettu :hitme: Tuntuu aika uskomattomalta kun "tavallinen kansalainenkin" tietää sen, että lentokoneen vähimmäis nopeus on pidettävä yllä jos ei halua koneen sakkaavan :hitme: Pojat sitten unohtivat ohjekirjoja lukiessa katsella koneen lentonopeutta...
Kai ongelman ydin on nuo nopeusmittarit. Sakkaus johtuu liian pienestä ilmanopeudesta, jonka taustalla lienee nopeusmittareiden jäätyminen näyttämään liian suurta ilmanopeutta ja siitä johtuva virheellinen kaasun keventäminen. Mahdollisesti myötäinen myrskytuuli on edesauttanut prosessia. Maanopeusinformaatio on myös voinut olla puutteellista myrskystä johtuen. Nyt vuodetut tiedot kumoavat ensiarvelut, joissa veikkailtiin koneen hajonneen käsiin liian suuren ilmanopeuden vuoksi. Samoin terrorismi vaikuttaa entistä epätodennäköisemmältä. Airbussin autopilotin toimintaa ja koneen ohjelmistoja pitää tarkastella kriittisesti. On perin ihmeellistä että eivät ole saaneet syöksyä oikaistua. Vai onko käynyt niin, että tauolta ohjaamoon ryntäävä kapteeeni on jättänyt oven auki ja syöksyn aikana matkustamosta lentävä sälä on rikkonut ohjaamon laitteita tai ikkunan? Vai onko nopeus kiihtynyt syöksyn aikana liikaa ja kone on sen takia mennyt ohjauskelvomaksi/hajonnut. Viallisten ilmanopeusmittareiden valmistajaa ja Airbussia odottanee melkoiset korvausvaatimukset.
Ei niissä mitää vikaa ollut, vaan myrskypilvessä alijäähtynyt vesi jäädytti ne umpeen. Kyseessä on uutisoinnin perusteella jonkinlainen putki, jonka läpi virtaavan ilman nopeutta seurataan. Tuo putki kun jäätyy umpeen, niin eipä ilma virtaa eikä nopeutta siksi voida mitata.
Turmakoneessa nämä putket olivat sen tyyppiset että ne jäätyivät melko helposti, tyyppivika. Airbus oli kehottanut/suosittanut vaihtamaan ilmanopeusmittarit uudempaan mallin, jossa vastaavaa ongelmaa ei ollut. Finnair oli noudattanut suositusta, Air France ei ollut. Kenen vastuu, olisiko Airbussin pitänyt vaatia/pakottaa lentoyhtiöt vaihtamaan huonosti toimivat nopeusmittarit? Suositus on vain suositus.
Luulisi, että sen nopeuden voisi jotenkin päätellä kaasukahvan asennostakin vaikkei mittarit toimisikaan...
Nuo Airbusit taitaa olla sen verran monimutkaisia laitteita että kahvojen, vipujen yms asennoista ei voi mitään varmaa päätellä. Sehän on varsinainen Fly-by-wire -järjestelmien isoäiti... Lähes kaikki hallintalaitteet ovat yhteydessä tietokoneeseen joka yhdessä erilaisilta sensoreilta saamiensa tietojen pohjalta päättelee mitä oikeastaan pitäisi tehdä kun pilotti tekee jotain, että kone pysyy ilmassa... ja jos sensorit antavat väärää tietoa... siinä voi käydä köpelösti, ja niinhän nyt kävi, mitä ilmeisimmin.