Mistähän tuon sakon käytännössä saa? Käännyttämisen ymmärrän, mutta mitä sakon saadakseen pitää tehdä?
Ei tuommoisesta voi saada mitenkään sakkoja. Ehkä ei ole totellut pysähtymiskäskyä tai luikerrellut rajan yli jostain tjsp. Hesarin mukaan runsaasta kolmesta tuhannesta rajan ylittäjästä 120 käännytetty.
Ja edelleen Hesarin mukaan (tuhannet) varusmiehet saavat nyt lomillaan ylittää rajan. Rupeaa olemaan yhtä tyhjän kanssa tämä eristys.
Ylen haastattelussa poliisi kertoi, että yksi henkilö oli pyrkinyt jalan kiertämään sulun ohi. Oliskohan tämä sakotettu.
Vähän siltä haiskahtaa. Itseä ihmetyttää, että suullisella syylläkin pääsee läpi. Ei muuta kuin ilmoittaa, että töihin menossa, niin pääsee läpi tällä hetkellä. Jokin virallinen lappunen (vaikkapa digitaalinekin "lappunen", jonka saisi työpaikan avustuksella tjms.), joka on kaikille sama, niin voisi olla enemmän hyötyä tuosta valvonnasta.
Joku sankari onistui ajamaan paristakin tiesulusta läpi viinan voimalla ennekuin poliisit saivat pysäytettyä. https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4...++poliisiauto+ajautui+ulos+tielta+takaaajossa
Reilun viikon kuluttua pääsen testaamaan tuon rajan. Olen töissä Uudellamaalla ja koti on P-Pohjanmaalla. Työnantajalta on olemassa dokumentti joka todistaa että olen huoltovarmuuden kannalta tärkeissä töissä eikä työtä voida suorittaa etänä.
Toisin päin sanoen yllättävän monella on ihan tarpeellista kulkua rajan yli. Mielenkiintoista nähdä mikä on maanantaina tilanne, kun työmatkaliikennettä pitäisi olla enemmän liikkeellä. Liikennettä on kuitenkin HS seurannan mukaan Uudenmaan rajoilla 83 % vähemmän kuin normaalina vastaavana ajankohtana on ollut. Melkoinen ero. Helsingin sisääntuloväylilläkin 44 % vähemmän.
Olisi mielenkiintoista nähdä lukemat korona-ajalta ennen ja jälkeen eristyksen, onkohan missään vertailulukemia vaikka viikon takaiseen? Mahtavatkohan kiristää ehtoja vai luopua koko roskasta? Vaikuttaa edelleen aika turhakkeelta nykymuodossaan tämä eristys.
Ehkä turha sanoa eristykseksi kun rajan läpi kuitenkin päästetään. Homma kuitenkin toimii siltä kantilta että taudin leviämistä hidastetaan tavoitteena että terveydenhuollon kapasiteetti riittäisi..
Eiköhän tärkeää ole estää pääsiäisen joukkopako Uudeltamaalta, jolloin koronan kantajat levittäytyvät yhtäaikaisesti ympäri Suomea. En mitenkään usko että eristyksestä luovuttaisiin ennen tätä. Päin vastoin alkaa näyttää siltä että myös Pirkanmaa saattaa joutua eristykseen pääsiäisen ajaksi. Ihmiset ei vaan tajua pysyä kotona ellei siihen pakoteta, onhan se nähty. Suosituksille viitataan kintailla heti kun se osuu omalle kohdalle, muiden menoja kyllä paheksutaan (Italian matkat) mutta omat kotimaan matkat kyllä osataan perustella itselle. Ihminen on siinä oikein hyvä.
Meinaatko että se leviäminen hidastuu kun korona joutuu muiden mukana jonottamaan rajalla? Tätähän minä sanoin jo ennen rajan ns sulkemista että sillä ei ole paljoakaan vaikutusta kun suurin osa kulkijoista on normaalistikin matkalla töihin tai sieltä takaisin tai töissä eli kuljettamassa jotain jonnekin, ja kaikki nämä ovat luvallisia syitä päästä rajan yli. Niin kuten nyt käytännössäkin huomattiin että merkittävin vaikutus on ollut ruuhkat ja poliisin ja armeijan työllistäminen. Sattumoisin yleensä aina aamuisin olen nähnyt työmatkalla tässä pääkaupunkiseudulla poliisiauton jossain mutta tänä aamuna en nähnyt, lieneekö ne kaikki olleet siellä rajatarkastuksia suorittamassa...
Jos autojen määrä on vaikka 50% entisestä, niin eikö koronan leviäminen hidastu? Ihan vain ottamatta mitään muita tekijöitä huomioon, kun muutos on kuitenkin noin suuri? Matematiikka ja todennäköisyyslaskenta ovat kyllä haastavia lajeja. Typeryys on kyllä vakio.
Tilastojen mukaan ainakin viikonlopun liikenne väheni melkoisesti. https://yle.fi/uutiset/3-11283659 Ja kun ottaa huomioon että jo edellisviikon lauantaina kaikkea liikkumista piti jo välttää, niin siihen verrattuna -73% on kohtalaisen merkittävä vähennys. Samasta nähdään myös että suositus vähensi liikennettä vain alle 10 prosenttiyksikköä. Siinä se syy miksi sulku tarvittiin.
Jotta nähtäisiin rajan sulkemisen todellinen vaikutus pitäisi liikennemäärää verrata viime vuoden liikennemäärään samalla vertailujaksolla. Edelliseen viikkoon vertaaminen voi mennä ihan normaalin vaihtelun piikkiin. Nyt varsinkin kun porukkaa on ajellut paniikissa edestakaisin. Olen edelleen sitä mieltä että tuo Uudenmaan eristäminen lähinnä työllistää poliisia. Sen muuten huomaa jo liikenteessäkin, aamulla ennen ruuhka-aikaa tuolla mennään kuin Nurburgringillä ja päivälläkin tuolla on näkynyt varsinkin moottoripyöräilijöitä jotka ajaa kuin tuli perseen alla autojen seassa puikkelehtien. Ei mitään väliä kun poliisit on kaikki siellä rajaa vahtimassa...
Hesarilla hyvä seuranta, vertaavat alkuvuoden lukuihin. Esim. tällä hetkellä liikennemäärät (edellisen tunnin aikana seurantajakso aina) -69 % Uudenmaan rajoilla ja Helsingin sisääntuloväylilläkin -41 %.